Zastosowanie statystyki dla logistyków - pwk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOFXCSI-86-PWK3-ZSL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zastosowanie statystyki dla logistyków - pwk |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 10/+, C 10/+, L 4/- |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka, badania operacyjne |
Autor: | dr hab. inż. Anna Borucka |
Bilans ECTS: | 24 godz., 2 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i narzędziami statystyki wykorzystywanymi w analizach danych. Wskazanie założeń, warunków stosowania i sposobów interpretacji poszczególnych miar statystycznych. Celem ćwiczeń informatycznych jest praktyczne wykorzystanie MS Excel i programu Statistica do opracowania i prezentacji danych statystycznych oraz przeprowadzenia analizy statystycznej (analizy struktury zbiorowości, analizy korelacji i regresji oraz analizy dynamiki zjawisk w czasie). |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Podstawowe pojęcia statystyki / 2 godz. / przedmiot i metody badań. Badanie statystyczne – etapy, projektowanie. Zagadnienie statystycznego pomiaru, jego skale i własności. Techniki opracowania i prezentacji materiału statystycznego. Ocena danych statystycznych. 2. Rozkład empiryczny cechy i miary jego opisu / 2 godz. / miary średnie, zróżnicowania, (a)symetrii, spłaszczenia, inne miary pozycyjne. Pomiar koncentracji zjawisk (kurtoza i współczynnik koncentracji Lorenza). 3. Metody analizy powiązań między dwoma cechami / 2 godz. / korelacja cech ilościowych (szereg korelacyjny, tablica statystyczna), powiązania cech jakościowych (tablica kontyngencji). Opis postaci zależności między cechami ilościowymi (regresja II rodzaju). 4. Metody analizy dynamiki zjawisk / 2 godz. / Identyfikacja i narzędzia badań zjawisk jednorodnych i złożonych. Zastosowania indeksów agregatowych. Dekompozycja szeregu czasowego. Funkcja trendu. 5. Kolokwium końcowe / 2 godz. / Ćwiczenia 1. Techniki opracowania i prezentacji materiału statystycznego przy wy-korzystaniu arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica / 2 godz. / 2. Badanie jednorodności zbiorowości przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica / 2 godz. / 3. Pomiar koncentracji zjawisk przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica / 2 godz. / 4. Analiza korelacji i regresji przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica / 2 godz. / 5. Badanie zmian zjawiska w czasie przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica / 2 godz. / Laboratoria 1. Dekompozycja szeregu czasowego przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica / 2 godz. / 2. Analiza danych logistycznych przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego Excel programu Statistica / 2 godz. / |
Literatura: |
Podstawowa: Rabiej M., Analizy statystyczne z programami Statistica i Excel, Helion, 2018 Sobczyk M., Statystyka, PWN, 2019 Uzupełniająca: Middleton M.R., Microsoft Excel w analizie danych, Wydawnictwo RM, 2004 [Szymczak M. (red.), Decyzje logistyczne z Excelem, Difin, 2011 |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / ma niezbędną wiedzę z zakresu matematyki, obejmującą algebrę, analizę matematyczną, statystykę oraz elementy matematyki stosowanej, niezbędną do formułowania i rozwiązywania typowych, prostych zadań z zakresu logistyki / K_W02 W2 / ma wiedzę ogólną w zakresie metrologii, telematyki i systemów pomiarowych, zna i rozumie metody pomiaru / K_W17 U1 / potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski / K_U07 U2 / potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi, właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w logistyce / K_U11 K1 / potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy / K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia na ocenę. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu W1, W2, U1, U2, K1 - weryfikowane jest poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy w trakcie zaliczenia. Osiągnięcie efektu U1 i U2 - sprawdzane jest podczas realizacji ćwiczeń. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.