Metodyka i techniki programowania 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELEXCNI-MiTP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka i techniki programowania 2 |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W/ 12+; L/ 14+ ; Razem: 26 |
Przedmioty wprowadzające: | Analiza matematyczna i algebra liniowa - wymagania wstępne: znajomość podstawowych relacji matematycznych, operacji macierzowych, obliczania całek oznaczonych i różniczkowania, Technologia informacyjna - wymagania wstępne: znajomość podstaw posługiwania się komputerem i Internetem. Metodyka i techniki programowania 1 – wymagania wstępne: znajomość elementów algorytmizacji i programowania w języku wysoko poziomowym. |
Programy: | semestr II /Wydział Elektroniki/ elektronika i telekomunikacja / wszystkie specjalności |
Autor: | dr inż. Kazimierz BANASIAK |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 12 2. Samodzielne studiowanie zagadnień z zakresu wykładów / 12 3. Udział w laboratoriach / 14 4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych i opracowanie sprawozdań / 20 5. Udział w konsultacjach /2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz. /2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1. + 3. + 5. =28 / 1 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 3. + 4. =34 /1 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnią języka C++ oraz nauczenia podstaw pisania programów i ich uruchamiania w środowisku Builder C++. Studenci poznają również podstawy programowania z wykorzystaniem komponentów graficznych (okienka, suwaki, przyciski, wykresy itp). |
Pełny opis: |
1. Środowisko programistyczne C++ Builder - 2 godz. - struktura programu w C++ - programy konsolowe - - dyrektywy preprocesora, - podstawowe typy danych, deklaracja, - instrukcje we/wy, - edycja programu, uruchamianie, praca krokowa. 2. Sterowanie w programie i obliczenia cykliczne - 2 godz. - instrukcje sterujące if, switch, goto, break, continue, - instrukcje pętli (for, while, do), pętle nieskończone. 3. Programy strukturalne w C++- - 2 godz. - zmienne dynamiczne, wskaźniki, - funkcje ich deklaracja, - przekazywanie danych, referencja. 4. Programowanie w C++ c.d. - 2 godz. - wykorzystanie tablic, - kontener Vector, - przykłady programów, 5. Programowanie z wykorzystaniem komponentów VCL -2 godz. - charakterystyka C++ Buildera, - budowa aplikacji, nazwy i hierarchia obiektów, - zmiany atrybutów obiektów, - obsługa zdarzeń, - przykłady budowy i uruchamiania aplikacji. 6. Zaliczenie - 2 godz. TEMATY ĆWICZEŃ LABORATORYJNYCH 1. Edycja i uruchamianie przykładowego programu - 4 godz. 2. Instrukcje sterujące, pętle w programie - 4 godz. 3. Funkcje, przekazywanie parametrów - 4 godz. 5. Wykorzystanie komponentów graficznych - 2 godz 6. Zaliczenie - 2 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1] Struzińska-Walczak A., Walczak K., Nauka programowania dla początkujących. C++, Wyd. W&W, 2004, [2] Majczak A., C++ przykłady praktyczne, Wyd. Mikon 2003 Literatura uzupełniająca: [1] Majczak A., C++ dla licealistów i studentów, Wyd. Translator s.c. 2003 [2] Walczak K., Przykłdy zastosowań C++ Borland Builder, Wyd. W&W, 2004 [3] Sielicki A., Podstawy programowania strukturalnego i obiektowego w C++, Wyd. Edukacja WSZ, [4] Daniluk A., C++ Builder 6. Ćwiczenia praktyczne, Wyd. Helion 2003 |
Efekty uczenia się: |
W1/ Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania/K_W06 W2/Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę i analizę w zakresie niezbędnym do opisu i analizy i tworzenia algorytmów obliczeniowych /K_W01 U1/Potrafi uzyskiwać informacje z literatury i innych źródeł / np system pomocy Help/ oraz dokonywać ich interpretacji/K_U01 U2/Potrafi opracowywać dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotowywać tekst zawierający omówienie wyników tego zadania/K_U03 U3/Potrafi pracować indywidualnie i w zespole ; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania/K_U02 K1/Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania/K_K04 K2/Rozumie potrzebę dokształcania się /K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot jest zaliczany na podstawie: - kolokwium, przeprowadzanego w formie pisemnej na ostatnich zajęciach, - warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. - efekt W1 jest sprawdzany na zaliczeniu przedmiotu. Ćwiczenia laboratoryjne są zaliczane na podstawie: - uzyskiwanych ocen bieżących z realizacji ćwiczeń, obejmujących ocenę samodzielności i efektywności realizacji ćwiczenia - uzyskiwanych ocen z krótkich, doraźnych sprawdzianów (w formie pisemnej lub w formie programu na komputerze), dotyczących ćwiczenia wykonanego na poprzednich zajęciach, - uzyskiwanych ocen z wykonanych sprawozdań (dotyczy niektórych, wskazanych ćwiczeń), - wyniku sprawdzianu końcowego realizowanego na komputerach. - efekty W1,W2 są sprawdzane w trakcie realizacji ćwiczeń lab., a efekt W1 również na kolokwium. - efekty umiejętności U1,U2,U3 oraz kompetencji K1 i K2 są weryfikowane w trakcie realizacji ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.