Rozpoznanie radarowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELEEWSM-RR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozpoznanie radarowe |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W/26/x; C/6/z; L/12/z |
Przedmioty wprowadzające: | Nadajniki i odbiorniki mikrofalowe Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zasad generacji i odbioru sygnałów z zakresu mikrofalowego oraz ich właściwości. |
Programy: | Wydział Elektroniki Kierunek studiów: elektronika i telekomunikacja Specjalność: rozpoznanie i zakłócanie elektroniczne |
Autor: | dr inż. Jan MATUSZEWSKI, dr inż. Jerzy PIETRASIŃSKI |
Skrócony opis: |
Podstawowe wiadomości dotyczące radaru. Zasięg radaru. Sygnały radarowe. Przykłady rozwiązań radarów. Urządzenia i systemy klasy ESM/ELINT. Wykrywanie sygnałów radarowych w kierunku. Namierzanie źródeł emisji. Zasięg rozpoznania. Przetwarzanie sygnałów i danych w urządzeniach rozpoznania klasy ESM/ELINT. Metryka radaru w bazie danych systemu rozpoznania. Przykłady istniejących rozwiązań urządzeń rozpoznania klasy ESM/ELINT. Perspektywy rozwojowe urządzeń rozpoznania. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Radar Istota pracy, zadania, klasyfikacje, anteny radarowe, metody przeszukiwania przestrzeni. 2. Zasięg radaru Zasięg instrumentalny, zasięg radaru w wolnej przestrzeni. 3. Zasięg radaru Zasięg radaru z uwzględnieniem właściwości środowiska, charakterystyka zasięgowa radaru. 4. Sygnały radarowe Radarowe sygnały sondujące proste oraz złożone, przetwarzanie sygnałów radarowych 5. Przykłady radarów Przegląd wybranych rozwiązań radarów lądowych oraz okrętowych. 6. Przykłady radarów Przegląd wybranych rozwiązań radarów pokładowych samolotowych. 7. Urządzenia i systemy klasy ELINT/ESM Charakterystyka środowiska sygnałów radarowych. Struktura urządzeń rozpoznania klasy ESM/ELINT. 8. Wykrywanie sygnałów radarowych Warunki wykrycia radaru. Wykrywanie w kierunku bez poszukiwania i z poszukiwaniem. Poszukiwanie w kierunku wolne, szybkie i z prędkością średnią. 9. Namierzanie i lokalizacja źródeł emisji Metody obliczania pozycji źródeł emisji i ocena błędów lokalizacji w systemie rozpoznania. 10.Zasięg rozpoznania Definicja zasięgu rozpoznania. Charakterystyka czynników mających wpływ na zasięg rozpoznania. Zasięg rozpoznania w wolnej przestrzeni. 11.Przetwarzanie sygnałów i danych w urządzeniach klasy ESM/ELINT Pomiar sygnałów radarowych, analiza danych pomiarowych i identyfikacja radarów. 12.Metryka radaru w bazie danych systemu rozpoznania Charakterystyka parametrów taktyczno-technicznych radaru. Metody tworzenia metryki radaru w bazie danych systemu rozpoznania elektronicznego. 13.Przykłady istniejących rozwiązań urządzeń rozpoznania klasy ESM/ELINT Podstawowe parametry taktyczno-techniczne wybranych urządzeń rozpoznania elektronicznego. 14.Perspektywy rozwojowe urządzeń rozpoznania Kierunki rozwoju urządzeń i systemów rozpoznania elektronicznego sygnałów radarowych. Ćwiczenia: 1. Wykrywanie sygnałów radarowych w kierunku z poszukiwaniem. 2. Analiza błędów lokalizacji źródeł promieniowania radiolokacyjnego w systemie rozpoznania elektronicznego. 3. Obliczanie zasięgu rozpoznania w wolnej przestrzeni z uwzględnieniem tłumienia. Laboratoria: 1. Zasięg radaru. 2. Sygnały radarowe. 3. Przykłady radarów. 4. Pomiar parametrów sygnału radarowego w odbiorniku MIZAR. 5. Obliczanie pozycji radarów i analiza błędów lokalizacji w systemie rozpoznania elektronicznego. 6. Przetwarzanie i analiza sygnałów radarowych. |
Literatura: |
podstawowa: 1. M.I. Skolnik: Radar Handbook, Third Edition, McGraw – Hill Book Company, 2008. 2. N. Levanon, E. Mozeson: Radars Signals, John Wiley @ Sons. Inc. 2004. 3. Walka elektroniczna w Siłach Powietrznych. Podręcznik. Wyd. Dowództwo Sił Powietrznych, Zarząd Rozpoznania i WE, Warszawa 2010. uzupełniająca: 1. Z. Czekała.: Parada radarów. Bellona. Warszawa, 1999. 2. David Adamy, EW 101. A First Course in Electronic Warfare. Artech House, Boston – London, 2001. 3. Richard G. Wiley, Electronic Intelligence: The Analysis of Radar Signals. Second Edition. Artech House, Boston – London, 1993. |
Efekty uczenia się: |
W1 - ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą statystykę matematyczną, metody optymalizacji oraz metody numeryczne niezbędne do: modelowania i analizy zaawansowanych technologii stosowanych w radarach, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania informacji, planowania i organizacji systemu walki elektronicznej w działaniach taktycznych /K_W10, K_W17 W2 - posiada wiedzę z zakresu budowy, zasad działania i eksploatacji sprzętu radarowego oraz urządzeń rozpoznania klasy ESM/ELINT, metod obliczeniowych i narzędzi matematycznych niezbędnych do analizy wyników pomiarów parametrów sygnału radarowego w systemie rozpoznania elektronicznego /K_W10, K_W23, K_W24 U1 - potrafi zaplanować wykorzystanie urządzeń wchodzących w skład systemów walki elektronicznej w działaniach taktycznych do rozpoznawania radarów /K_U01, K_U02, K_U03 U2 - potrafi zaplanować i zorganizować przedsięwzięcia związane z rozpoznaniem elektronicznym w pododdziałach rozpoznania i walki elektronicznej /K_U19, K_U20 U3 - potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł dotyczące nowych rozwiązań i tendencji rozwojowych, koncepcji , technik i technologii radarowych i urządzeń i systemów rozpoznania oraz przedstawić prezentację z zadania projektowego /K_U01, K_U04 K1 - ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera w obszarze techniki i technologii radarowej oraz wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje /K_K02 K2 - jest otwarty na nowości technologiczne i inicjatywę we wprowadzaniu nowych technik i technologii z zakresu radarów i systemów rozpoznania w SZ RP /K_K01, K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych. Na ocenę każdego ćwiczenia laboratoryjnego rzutuje ocena wiedzy z zakresu tematu ćwiczenia, ocena efektywności i samodzielności realizacji zadania laboratoryjnego. Egzamin jest przeprowadzane w formie pisemnej z materiału objętego zakresem wykładów. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie ponad połowy maksymalnej liczby punktów z części pisemnej egzaminu. Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco: 1. Efekty z kategorii wiedzy W1 - W3 weryfikowane są w cząstkowym zakresie poprzez skuteczną realizację ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych, a w zakresie całościowym w trakcie egzaminu. 2. Efekty z kategorii U1, U2 umiejętności weryfikowane są poprzez skuteczną realizację technicznych elementów zadań laboratoryjnych. 3. Efekty z kategorii kompetencji społecznych K1, K2 weryfikowane są poprzez pozytywną zespołową realizację ćwiczeń laboratoryjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.