Grafika inżynierska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTXXCSI-GINŻ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafika inżynierska |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | studia stacjonarne: semestr II: W 12/+ , C 18/+; razem: 30 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | matematyka I Wymagania wstępne: znajomość pojęcia wektora, jego repre-zentacji i działań na wektorach, umiejętność wyznaczania punktów i operowa-nia w obszarze układu współrzędnych, znajomość podstawowych praw z za-kresu geometrii. Algebra z geometrią analityczną ze szczególnym naciskiem na rachunek macierzowy. fizyka I Wymagania wstępne: znajomość jednostek miar wielkości mecha-nicznych w układzie SI. Informatyka / Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu architek-tury systemów komputerowych, podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze języków programowania. |
Programy: | semestr drugi / mechatronika, lotnictwo i kosmonautyka, inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria systemów bezzałogowych |
Autor: | dr hab. inż. Stanisław KACHEL, prof. WAT |
Bilans ECTS: | Studia stacjonarne 1. Udział w wykładach / 12 godz. 2. Udział w laboratoriach / 0 godz. 3. Udział w ćwiczeniach / 18 godz. 4. Udział w seminariach / 0 godz. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 6 godz. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 godz. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 9 godz. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz. 9. Realizacja projektu / 0 godz. 10. Udział w konsultacjach / 5 godz. 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 godz. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 godz. 13. Udział w egzaminie / 0 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz./ 1 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 35 godz. / 1,0 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 60 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Systemy CAD/CAM/CAE organizacja i struktura. Wykonywanie rysunków 2D. Modelowanie brył na bazie prymitywów oraz krzywych NURBS. Modelowanie podzespołów bryłowych z wykorzystaniem normaliów. Wykonywanie rysun-ków wykonawczych (2D) z elementów bryłowych oraz rysunków zestawienio-wych (2D) z podzespołów bryłowych. Wprowadzanie zmian w rysunkach 2D i bryłach. Tworzenie obiektów geometrycznych z wykorzystaniem języka GRIP dla systemu CAD/CAM/CAE |
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych 1. Systemy graficzne 2D i 3D. Zintegrowane systemy CAD/CAM/CAE organizacja i struktura systemów. / 2 / Moduły funkcjonalne w syste-mach Siemens NX, Solid Edge. 2. Przekształcenia w przestrzeni 3D, współrzędne jednorodne. Prymitywy graficzne. / 2 / Przekształcenia afiniczne. Zastosowanie struktur języka GRIP do odwzorowania obiektów geometrycznych, operacje przekształ-ceń: translacje, obroty, skalowanie, deformacja. 3. Zasady i metodyka tworzenia rysunków wykonawczych elementów części maszyn. / 2 / Metodyki modelowania obiektów geometrycznych – interaktywna oraz wykorzystania struktur języka GRIP . 4. Dokumentacja płaska, oznaczenia na rysunkach wykonawczych. / 2 / Formaty rysunków, tabliczki rysunkowe w systemach CAD, biblioteki rysunkowe systemów CAD, jeżyk GRIP. 5. Złożenia (Assembling), hierarchizacja złożeń. / 2 / Wykorzystanie sub-modułu Assembling, pozycjonowanie obiektów: punkt-punkt, linia-linia, płaszczyzna-płaszczyzna, powierzchnia-powierzchnia do modelowania układów złożonych – interaktywnie, programowo GRIP. 6. Metodyka tworzenia rysunków złożeniowych zespołów części maszyn w systemach CAD. / 2 / Wykorzystanie metody programowania do tworze-nia złożonych obiektów geometrycznych, submoduł drafting. Ćwiczenia audytoryjne / metoda werbalno-praktyczna 1. Metody definiowania punktu. Instrukcje definicji: linii, okręgu, łuku, in-strukcje tworzenia splajnów, instrukcje tworzenia powierzchni, brył, opera-cje na bryłach. / 2 / Wykorzystanie struktur języka GRIP do definicji obiektów geometrycznych. Porównanie techniki modelowania: szkic inte-raktywny – programowanie. 2. Definicja układów współrzędnych, definicja macierzy przekształceń, ope-racje przekształceń afinicznych, instrukcje kontroli atrybutów obiektów geometrycznych. / 2 / Wykorzystanie submodułu settings w metodzie in-teraktywnej oraz w metodzie programowania - instrukcje GPA i EDA. 3. Przekształcenia afiniczne w systemach CAD. / 2/ Wykorzystanie struktur MATRIX do modelowania elementów części maszyn. 4. Rysunek wykonawczy elementu części maszyn w rzutach. / 2 / Tworzenie rysunku wykonawczego profilowanej tarczy. 5. Modyfikacja obiektów geometrycznych elementów składowych do złożeń, podstawowe polecenia edycyjne. / 2 / Modelowanie układu tarcz, mode-lowanie łożyska kulkowego – interaktywnie i z wykorzystaniem języka programowania. 6. Modelowanie podstawowych elementów konstrukcyjnych: zespołów czę-ści maszyn. / 2 / Modelowanie wałka stopniowanego z wpustami – inte-raktywnie i programowo. 7. Edycja i wymiarowanie w module Drafting. / 2 / Edycja wałka stopniowa-nego z wpustami – interaktywnie i programowo. 8. Dokumentacja techniczna: opracowywanie płaskiej dokumentacji tech-nicznej na podstawie obiektów bryłowych. / 2 / Opracowanie dokumentacji technicznej na bazie połączenia śrubowego: kołnierz-kołnierz. 9. Dokumentacja techniczna: opracowywanie płaskiej dokumentacji tech-nicznej na podstawie obiektów bryłowych. / 2 / Opracowanie dokumentacji technicznej na bazie połączenia śrubowego: płyta-wspornik. |
Literatura: |
podstawowa: 1. T. Dobrzański, „Rysunek techniczny maszynowy”, WNT ,2012. 2. S. Kachel, Grafika inżynierska, WAT, 2009. uzupełniająca: 1. J. Rogowski, „Podstawowe konstrukcje geometryczne w rzutach Mon-ge’a”, PWN 1993; 2. P. Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. WNT, 2005. |
Efekty uczenia się: |
symbol/ efekt kształcenia/ odniesienie do efektów kierunku W1 / Ma podstawową wiedzę dotyczącą zapisu konstrukcji układów i urządzeń mechatronicznych oraz symulacji ich działania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania / K_W10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Zaliczenia z oceną Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną; Zaliczenie przedmiotu na ocenę jest przeprowadzane na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia. Zaliczenie wykładów dla zakresu W1 na ocenę odbywa się na podstawie oceny z pisemnego sprawdzianu teoretyczno-praktycznego 20 pytań, poleceń, zadań, po zakończenie cyklu wykładów. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę odbywa się na podstawie średniej z ocen z wszystkich sprawdzianów wiadomości i umiejętności przeprowadzanych na każdych ćwiczeniach w semestrze. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowie-dzi na min. 95% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycz-nością pracy. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 90% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wie-dzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycz-nością pracy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 80% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych od-powiedzi na min. 70% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 55% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia przedstawionych powyżej wymogów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Grzejszczak-Pączek, Stanisław Kachel | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis sposobu zaliczenia: | Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Zaliczenia z oceną Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną; Zaliczenie przedmiotu na ocenę jest przeprowadzane na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia. Zaliczenie wykładów dla zakresu W1 na ocenę odbywa się na podstawie oce-ny z pisemnego sprawdzianu teoretyczno-praktycznego 20 pytań, poleceń, zadań, po zakończenie cyklu wykładów, obejmującego elementarną wiedzę z zakresu systemów CAD i tworzenia rysunku 2D. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę dla zakresu U1, U2, odbywa się na podstawie średniej z ocen z wszystkich sprawdzianów wiadomości i umiejętności prze-prowadzanych na każdych ćwiczeniach w semestrze. Sprawdzanie kompetencji społecznych K1, K2 jest dokonywane w trakcie ćwiczeń audytoryjnych. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowie-dzi na min. 95% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycz-nością pracy. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 90% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wie-dzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycz-nością pracy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 80% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych od-powiedzi na min. 70% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 55% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wie-dzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecz-nym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia przedstawionych powyżej wymogów. |
|
Język prowadzenia wykładu: | polski |
|
Język prowadzenia ćwiczeń: | polski |
|
Skrócony opis: |
Systemy CAD/CAM/CAE organizacja i struktura. Wykonywanie rysunków 2D. Modelowanie brył na bazie prymitywów oraz krzywych NURBS. Modelowanie podzespołów bryłowych z wykorzystaniem normaliów. Wykonywanie rysun-ków wykonawczych (2D) z elementów bryłowych oraz rysunków zestawienio-wych (2D) z podzespołów bryłowych. Wprowadzanie zmian w rysunkach 2D i bryłach. Tworzenie obiektów geometrycznych z wykorzystaniem języka GRIP dla systemu CAD/CAM/CAE |
|
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych 1. Systemy graficzne 2D i 3D. Zintegrowane systemy CAD/CAM/CAE organizacja i struktura systemów. / 2 / Moduły funkcjonalne w syste-mach Siemens NX, Solid Edge. 2. Przekształcenia w przestrzeni 3D, współrzędne jednorodne. Prymitywy graficzne. / 2 / Przekształcenia afiniczne. Zastosowanie struktur języka GRIP do odwzorowania obiektów geometrycznych, operacje przekształ-ceń: translacje, obroty, skalowanie, deformacja. 3. Zasady i metodyka tworzenia rysunków wykonawczych elementów części maszyn. / 2 / Metodyki modelowania obiektów geometrycznych – interaktywna oraz wykorzystania struktur języka GRIP . 4. Dokumentacja płaska, oznaczenia na rysunkach wykonawczych. / 2 / Formaty rysunków, tabliczki rysunkowe w systemach CAD, biblioteki rysunkowe systemów CAD, jeżyk GRIP. 5. Złożenia (Assembling), hierarchizacja złożeń. / 2 / Wykorzystanie sub-modułu Assembling, pozycjonowanie obiektów: punkt-punkt, linia-linia, płaszczyzna-płaszczyzna, powierzchnia-powierzchnia do modelowania układów złożonych – interaktywnie, programowo GRIP. 6. Metodyka tworzenia rysunków złożeniowych zespołów części maszyn w systemach CAD. / 2 / Wykorzystanie metody programowania do tworze-nia złożonych obiektów geometrycznych, submoduł drafting. Ćwiczenia audytoryjne / metoda werbalno-praktyczna 1. Metody definiowania punktu. Instrukcje definicji: linii, okręgu, łuku, in-strukcje tworzenia splajnów, instrukcje tworzenia powierzchni, brył, opera-cje na bryłach. / 2 / Wykorzystanie struktur języka GRIP do definicji obiektów geometrycznych. Porównanie techniki modelowania: szkic inte-raktywny – programowanie. 2. Definicja układów współrzędnych, definicja macierzy przekształceń, ope-racje przekształceń afinicznych, instrukcje kontroli atrybutów obiektów geometrycznych. / 2 / Wykorzystanie submodułu settings w metodzie in-teraktywnej oraz w metodzie programowania - instrukcje GPA i EDA. 3. Przekształcenia afiniczne w systemach CAD. / 2/ Wykorzystanie struktur MATRIX do modelowania elementów części maszyn. 4. Rysunek wykonawczy elementu części maszyn w rzutach. / 2 / Tworzenie rysunku wykonawczego profilowanej tarczy. 5. Modyfikacja obiektów geometrycznych elementów składowych do złożeń, podstawowe polecenia edycyjne. / 2 / Modelowanie układu tarcz, mode-lowanie łożyska kulkowego – interaktywnie i z wykorzystaniem języka programowania. 6. Modelowanie podstawowych elementów konstrukcyjnych: zespołów czę-ści maszyn. / 2 / Modelowanie wałka stopniowanego z wpustami – inte-raktywnie i programowo. 7. Edycja i wymiarowanie w module Drafting. / 2 / Edycja wałka stopniowa-nego z wpustami – interaktywnie i programowo. 8. Dokumentacja techniczna: opracowywanie płaskiej dokumentacji tech-nicznej na podstawie obiektów bryłowych. / 2 / Opracowanie dokumentacji technicznej na bazie połączenia śrubowego: kołnierz-kołnierz. 9. Dokumentacja techniczna: opracowywanie płaskiej dokumentacji tech-nicznej na podstawie obiektów bryłowych. / 2 / Opracowanie dokumentacji technicznej na bazie połączenia śrubowego: płyta-wspornik. |
|
Literatura: |
podstawowa: 1. T. Dobrzański, „Rysunek techniczny maszynowy”, WNT ,2012. 2. S. Kachel, Grafika inżynierska, WAT, 2009. uzupełniająca: 1. J. Rogowski, „Podstawowe konstrukcje geometryczne w rzutach Mon-ge’a”, PWN 1993; 2. P. Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. WNT, 2005. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.