Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika inżynierska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTXXCSI-GINŻ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grafika inżynierska
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

studia stacjonarne:

semestr II: W 12/+ , C 18/+; razem: 30 godz., 3 pkt ECTS


Przedmioty wprowadzające:

matematyka I Wymagania wstępne: znajomość pojęcia wektora, jego repre-zentacji i działań na wektorach, umiejętność wyznaczania punktów i operowa-nia w obszarze układu współrzędnych, znajomość podstawowych praw z za-kresu geometrii. Algebra z geometrią analityczną ze szczególnym naciskiem na rachunek macierzowy.

fizyka I Wymagania wstępne: znajomość jednostek miar wielkości mecha-nicznych w układzie SI.

Informatyka / Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu architek-tury systemów komputerowych, podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze języków programowania.


Programy:

semestr drugi / mechatronika, lotnictwo i kosmonautyka, inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria systemów bezzałogowych

Autor:

dr hab. inż. Stanisław KACHEL, prof. WAT

Bilans ECTS:

Studia stacjonarne

1. Udział w wykładach / 12 godz.

2. Udział w laboratoriach / 0 godz.

3. Udział w ćwiczeniach / 18 godz.

4. Udział w seminariach / 0 godz.

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 6 godz.

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 godz.

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 9 godz.

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz.

9. Realizacja projektu / 0 godz.

10. Udział w konsultacjach / 5 godz.

11. Przygotowanie do egzaminu / 0 godz.

12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 godz.

13. Udział w egzaminie / 0 godz.


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz./ 1 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 35 godz. / 1,0 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową 60 godz./ 2 ECTS


Skrócony opis:

Systemy CAD/CAM/CAE organizacja i struktura. Wykonywanie rysunków 2D. Modelowanie brył na bazie prymitywów oraz krzywych NURBS. Modelowanie podzespołów bryłowych z wykorzystaniem normaliów. Wykonywanie rysun-ków wykonawczych (2D) z elementów bryłowych oraz rysunków zestawienio-wych (2D) z podzespołów bryłowych. Wprowadzanie zmian w rysunkach 2D i bryłach. Tworzenie obiektów geometrycznych z wykorzystaniem języka GRIP dla systemu CAD/CAM/CAE

Pełny opis:

Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych

1. Systemy graficzne 2D i 3D. Zintegrowane systemy CAD/CAM/CAE organizacja i struktura systemów. / 2 / Moduły funkcjonalne w syste-mach Siemens NX, Solid Edge.

2. Przekształcenia w przestrzeni 3D, współrzędne jednorodne. Prymitywy graficzne. / 2 / Przekształcenia afiniczne. Zastosowanie struktur języka GRIP do odwzorowania obiektów geometrycznych, operacje przekształ-ceń: translacje, obroty, skalowanie, deformacja.

3. Zasady i metodyka tworzenia rysunków wykonawczych elementów części maszyn. / 2 / Metodyki modelowania obiektów geometrycznych – interaktywna oraz wykorzystania struktur języka GRIP .

4. Dokumentacja płaska, oznaczenia na rysunkach wykonawczych. / 2 / Formaty rysunków, tabliczki rysunkowe w systemach CAD, biblioteki rysunkowe systemów CAD, jeżyk GRIP.

5. Złożenia (Assembling), hierarchizacja złożeń. / 2 / Wykorzystanie sub-modułu Assembling, pozycjonowanie obiektów: punkt-punkt, linia-linia, płaszczyzna-płaszczyzna, powierzchnia-powierzchnia do modelowania układów złożonych – interaktywnie, programowo GRIP.

6. Metodyka tworzenia rysunków złożeniowych zespołów części maszyn w systemach CAD. / 2 / Wykorzystanie metody programowania do tworze-nia złożonych obiektów geometrycznych, submoduł drafting.

Ćwiczenia audytoryjne / metoda werbalno-praktyczna

1. Metody definiowania punktu. Instrukcje definicji: linii, okręgu, łuku, in-strukcje tworzenia splajnów, instrukcje tworzenia powierzchni, brył, opera-cje na bryłach. / 2 / Wykorzystanie struktur języka GRIP do definicji obiektów geometrycznych. Porównanie techniki modelowania: szkic inte-raktywny – programowanie.

2. Definicja układów współrzędnych, definicja macierzy przekształceń, ope-racje przekształceń afinicznych, instrukcje kontroli atrybutów obiektów geometrycznych. / 2 / Wykorzystanie submodułu settings w metodzie in-teraktywnej oraz w metodzie programowania - instrukcje GPA i EDA.

3. Przekształcenia afiniczne w systemach CAD. / 2/ Wykorzystanie struktur MATRIX do modelowania elementów części maszyn.

4. Rysunek wykonawczy elementu części maszyn w rzutach. / 2 / Tworzenie rysunku wykonawczego profilowanej tarczy.

5. Modyfikacja obiektów geometrycznych elementów składowych do złożeń, podstawowe polecenia edycyjne. / 2 / Modelowanie układu tarcz, mode-lowanie łożyska kulkowego – interaktywnie i z wykorzystaniem języka programowania.

6. Modelowanie podstawowych elementów konstrukcyjnych: zespołów czę-ści maszyn. / 2 / Modelowanie wałka stopniowanego z wpustami – inte-raktywnie i programowo.

7. Edycja i wymiarowanie w module Drafting. / 2 / Edycja wałka stopniowa-nego z wpustami – interaktywnie i programowo.

8. Dokumentacja techniczna: opracowywanie płaskiej dokumentacji tech-nicznej na podstawie obiektów bryłowych. / 2 / Opracowanie dokumentacji technicznej na bazie połączenia śrubowego: kołnierz-kołnierz.

9. Dokumentacja techniczna: opracowywanie płaskiej dokumentacji tech-nicznej na podstawie obiektów bryłowych. / 2 / Opracowanie dokumentacji technicznej na bazie połączenia śrubowego: płyta-wspornik.

Literatura:

podstawowa:

1. T. Dobrzański, „Rysunek techniczny maszynowy”, WNT ,2012.

2. S. Kachel, Grafika inżynierska, WAT, 2009.

uzupełniająca:

1. J. Rogowski, „Podstawowe konstrukcje geometryczne w rzutach Mon-ge’a”, PWN 1993;

2. P. Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. WNT, 2005.

Efekty uczenia się:

symbol/ efekt kształcenia/ odniesienie do efektów kierunku

W1 / Ma podstawową wiedzę dotyczącą zapisu konstrukcji układów i urządzeń mechatronicznych oraz symulacji ich działania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania / K_W10

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Zaliczenia z oceną

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną;

Zaliczenie przedmiotu na ocenę jest przeprowadzane na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia.

Zaliczenie wykładów dla zakresu W1 na ocenę odbywa się na podstawie oceny z pisemnego sprawdzianu teoretyczno-praktycznego 20 pytań, poleceń, zadań, po zakończenie cyklu wykładów.

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę odbywa się na podstawie średniej z ocen z wszystkich sprawdzianów wiadomości i umiejętności przeprowadzanych na każdych ćwiczeniach w semestrze.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowie-dzi na min. 95% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycz-nością pracy.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 90% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wie-dzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycz-nością pracy.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 80% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych od-powiedzi na min. 70% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 55% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia przedstawionych powyżej wymogów.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Grzejszczak-Pączek, Stanisław Kachel
Prowadzący grup: Michał Grązka, Olga Grzejszczak-Pączek, Stanisław Kachel, Katarzyna Sarzyńska, Michał Szcześniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis sposobu zaliczenia:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Zaliczenia z oceną

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną;

Zaliczenie przedmiotu na ocenę jest przeprowadzane na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia.

Zaliczenie wykładów dla zakresu W1 na ocenę odbywa się na podstawie oce-ny z pisemnego sprawdzianu teoretyczno-praktycznego 20 pytań, poleceń, zadań, po zakończenie cyklu wykładów, obejmującego elementarną wiedzę z zakresu systemów CAD i tworzenia rysunku 2D.

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę dla zakresu U1, U2, odbywa się na podstawie średniej z ocen z wszystkich sprawdzianów wiadomości i umiejętności prze-prowadzanych na każdych ćwiczeniach w semestrze.

Sprawdzanie kompetencji społecznych K1, K2 jest dokonywane w trakcie ćwiczeń audytoryjnych.


Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowie-dzi na min. 95% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycz-nością pracy.


Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 90% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wie-dzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycz-nością pracy.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 80% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności.


Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych od-powiedzi na min. 70% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności.


Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 55% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wie-dzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecz-nym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela.


Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia przedstawionych powyżej wymogów.


Język prowadzenia wykładu:

polski

Język prowadzenia ćwiczeń:

polski

Skrócony opis:

Systemy CAD/CAM/CAE organizacja i struktura. Wykonywanie rysunków 2D. Modelowanie brył na bazie prymitywów oraz krzywych NURBS. Modelowanie podzespołów bryłowych z wykorzystaniem normaliów. Wykonywanie rysun-ków wykonawczych (2D) z elementów bryłowych oraz rysunków zestawienio-wych (2D) z podzespołów bryłowych. Wprowadzanie zmian w rysunkach 2D i bryłach. Tworzenie obiektów geometrycznych z wykorzystaniem języka GRIP dla systemu CAD/CAM/CAE

Pełny opis:

Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych

1. Systemy graficzne 2D i 3D. Zintegrowane systemy CAD/CAM/CAE organizacja i struktura systemów. / 2 / Moduły funkcjonalne w syste-mach Siemens NX, Solid Edge.

2. Przekształcenia w przestrzeni 3D, współrzędne jednorodne. Prymitywy graficzne. / 2 / Przekształcenia afiniczne. Zastosowanie struktur języka GRIP do odwzorowania obiektów geometrycznych, operacje przekształ-ceń: translacje, obroty, skalowanie, deformacja.

3. Zasady i metodyka tworzenia rysunków wykonawczych elementów części maszyn. / 2 / Metodyki modelowania obiektów geometrycznych – interaktywna oraz wykorzystania struktur języka GRIP .

4. Dokumentacja płaska, oznaczenia na rysunkach wykonawczych. / 2 / Formaty rysunków, tabliczki rysunkowe w systemach CAD, biblioteki rysunkowe systemów CAD, jeżyk GRIP.

5. Złożenia (Assembling), hierarchizacja złożeń. / 2 / Wykorzystanie sub-modułu Assembling, pozycjonowanie obiektów: punkt-punkt, linia-linia, płaszczyzna-płaszczyzna, powierzchnia-powierzchnia do modelowania układów złożonych – interaktywnie, programowo GRIP.

6. Metodyka tworzenia rysunków złożeniowych zespołów części maszyn w systemach CAD. / 2 / Wykorzystanie metody programowania do tworze-nia złożonych obiektów geometrycznych, submoduł drafting.

Ćwiczenia audytoryjne / metoda werbalno-praktyczna

1. Metody definiowania punktu. Instrukcje definicji: linii, okręgu, łuku, in-strukcje tworzenia splajnów, instrukcje tworzenia powierzchni, brył, opera-cje na bryłach. / 2 / Wykorzystanie struktur języka GRIP do definicji obiektów geometrycznych. Porównanie techniki modelowania: szkic inte-raktywny – programowanie.

2. Definicja układów współrzędnych, definicja macierzy przekształceń, ope-racje przekształceń afinicznych, instrukcje kontroli atrybutów obiektów geometrycznych. / 2 / Wykorzystanie submodułu settings w metodzie in-teraktywnej oraz w metodzie programowania - instrukcje GPA i EDA.

3. Przekształcenia afiniczne w systemach CAD. / 2/ Wykorzystanie struktur MATRIX do modelowania elementów części maszyn.

4. Rysunek wykonawczy elementu części maszyn w rzutach. / 2 / Tworzenie rysunku wykonawczego profilowanej tarczy.

5. Modyfikacja obiektów geometrycznych elementów składowych do złożeń, podstawowe polecenia edycyjne. / 2 / Modelowanie układu tarcz, mode-lowanie łożyska kulkowego – interaktywnie i z wykorzystaniem języka programowania.

6. Modelowanie podstawowych elementów konstrukcyjnych: zespołów czę-ści maszyn. / 2 / Modelowanie wałka stopniowanego z wpustami – inte-raktywnie i programowo.

7. Edycja i wymiarowanie w module Drafting. / 2 / Edycja wałka stopniowa-nego z wpustami – interaktywnie i programowo.

8. Dokumentacja techniczna: opracowywanie płaskiej dokumentacji tech-nicznej na podstawie obiektów bryłowych. / 2 / Opracowanie dokumentacji technicznej na bazie połączenia śrubowego: kołnierz-kołnierz.

9. Dokumentacja techniczna: opracowywanie płaskiej dokumentacji tech-nicznej na podstawie obiektów bryłowych. / 2 / Opracowanie dokumentacji technicznej na bazie połączenia śrubowego: płyta-wspornik.

Literatura:

podstawowa:

1. T. Dobrzański, „Rysunek techniczny maszynowy”, WNT ,2012.

2. S. Kachel, Grafika inżynierska, WAT, 2009.

uzupełniająca:

1. J. Rogowski, „Podstawowe konstrukcje geometryczne w rzutach Mon-ge’a”, PWN 1993;

2. P. Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. WNT, 2005.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)