Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMETXCSI-19Z2-S |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Wydział Cybernetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | wykład / 14 godzin / zaliczenie na ocenę ćwiczenia / 12 godzin / zaliczenie na ocenę laboratorium / 2 godziny / zaliczenie |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka 1. / Student powinien znać: symbole i elementarne pojęcia logiki i teorii mnogości; funkcje elementarne; liczby rzeczywiste i zespolone; podstawowe pojęcia, określenia i twierdzenia algebry liniowej i geometrii analitycznej; rachunek wektorowy i macierzowy, przestrzenie wektorowe, układy liniowych równań algebraicznych i metody ich rozwiązywania; analityczne konstrukcje prostych i płaszczyzn; krzywe i powierzchnie drugiego stopnia. Matematyka 2. / Student powinien znać: symbole, określenia, twierdzenia i przykłady dotyczące ciągów i szeregów liczbowych, rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej rzeczywistej oraz rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych. Student powinien umieć obliczać granice ciągów i funkcji jednej zmiennej, znajdować pochodne i całki oznaczone i nieoznaczone oraz znajdować pochodne cząstkowe. Matematyka 3. / Student powinien znać: symbole, określenia, twierdzenia i przykłady dotyczące rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych, równań różniczkowych zwyczajnych oraz pojęć prawdopodobieństwa, zmiennej losowej i rozkładu prawdopodobieństwa. Student powinien umieć obliczać całki wielokrotne i prawdopodobieństwa zdarzeń losowych. |
Programy: | drugi semestr / kierunek Logistyka / wszystkie specjalności |
Autor: | dr Lucjan Kowalski, dr hab. Marek Kojdecki |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godzinach studia stacjonarne 1. Udział w wykładach / 14 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 14 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 2 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 21 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 14 8. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 4 9. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 2 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 4 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75 godzin / 2,5 punktu ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14) 32 godziny / 1 punkt ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy do poznania i zrozumienia przez studentów podstawowych pojęć i metod rachunkowych statystyki opisowej oraz opanowania elementarnych pojęć, twierdzeń i umiejętności rachunkowych z rachunku prawdopodobieństwa. |
Pełny opis: |
Wykład /metody dydaktyczne Tematy kolejnych wykładów (po dwie godziny lekcyjne): 1. Rachunek prawdopodobieństwa. Zmienna losowa jednowymiarowa. Parametry rozkładu zmiennej losowej. 2. Rachunek prawdopodobieństwa. Zmienna losowa dwuwymiarowa; parametry rozkładu. 3. Rachunek prawdopodobieństwa. Zmienna losowa wielowymiarowa. Rozkłady brzegowe i warunkowe. 4. Statystyka opisowa. Wprowadzenie do badań statystycznych. Metody badań statystycznych. Analiza opisowa struktury zjawisk; miary położenia, rozproszenia i asymetrii. 5. Statystyka opisowa. Badanie szeregów czasowych. Indywidualne wskaźniki dynamiki. Tendencja rozwojowa zjawiska – trendy i ich typy. Graficzna prezentacja danych i jej wykorzystywanie. 6. Statystyka opisowa. Korelacja. 7. Statystyka opisowa. Regresja. Trend liniowy. / wykład z możliwym wykorzystaniem technik audiowizualnych, podanie zadań do samodzielnego rozwiązania i tematów do studiowania Ćwiczenia /metody dydaktyczne Tematy kolejnych zajęć (po dwie godziny lekcyjne): 1. Rachunek prawdopodobieństwa. Zmienna losowa jednowymiarowa. Parametry rozkładu zmiennej losowej. 2. Rachunek prawdopodobieństwa. Zmienna losowa dwuwymiarowa; parametry rozkładu. 3. Rachunek prawdopodobieństwa. Zmienna losowa wielowymiarowa. Rozkłady brzegowe i warunkowe. 4. Statystyka opisowa. Wprowadzenie do badań statystycznych. Metody badań statystycznych. Analiza opisowa struktury zjawisk; miary położenia, rozproszenia i asymetrii. 5. Statystyka opisowa. Badanie szeregów czasowych. Indywidualne wskaźniki dynamiki. Tendencja rozwojowa zjawiska – trendy i ich typy. Graficzna prezentacja danych i jej wykorzystywanie. 6. Statystyka opisowa. Korelacja. 7. Statystyka opisowa. Regresja. Trend liniowy. / ćwiczenia rachunkowe ułatwiające opanowanie, zrozumienie i usystematyzowanie wiedzy wyniesionej z wykładów i własnych studiów studentów oraz nabycie umiejętności rachunkowych, podanie zadań do samodzielnego rozwiązania i tematów do studiowania, pisemna praca kontrolna Laboratoria /metody dydaktyczne Tematy kolejnych zajęć (po dwie godziny lekcyjne): 1. Korelacja i regresja. Regresja liniowa. / ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programów uczących i programów narzędziowych, ułatwiające opanowanie, zrozumienie i usystematyzowanie wiedzy wyniesionej z wykładów i własnych studiów studentów, pokaz przykładowych narzędzi obliczeniowych i obliczeń |
Literatura: |
podstawowa: R. Leitner, J. Zacharski, Zarys matematyki wyższej, część III, WNT, 1994. M. Cieciura, J. Zacharski, Metody probabilistyczne w ujęciu praktycznym, Vizja Press, 2007. L. Kowalski, Statystyka, skrypt WAT, 2005 W. Krysicki, J. Bartos, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Część I i II, PWN,1999. J. Gawinecki, Matematyka dla informatyków, część I i II, Bell Studio, 2003. uzupełniająca: A. Plucińska, E. Pluciński, Probabilistyka, PWN, 2000. W. Leksiński, J. Nabiałek, W. Żakowski, Matematyka. Definicje, twierdzenia, przykłady, zadania, WNT, 1992. R. Leitner, M. Matuszewski, Z. Rojek, Zadania z matematyki wyższej, część I i II, WNT, 1998. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, część I i II, PWN, 2002. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część I, WNT, 1995. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część II, WNT, 1995. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot, W01 – Ma podstawową wiedzę, stanowiącą bazę dla zrozumienia i studiowania przedmiotów kierunkowych, w zakresie statystyki opisowej i elementarnej teorii prawdopodobieństwa. /K_W01 W02 – Zna podstawowe pojęcia i określenia statystyki opisowej. Zna podstawowe pojęcia, określenia i twierdzenia rachunku prawdopodobieństwa. Zna najważniejsze rozkłady prawdopodobieństwa. / K_W01 U01 – Umie posługiwać się w podstawowym zakresie językiem statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Umie obliczać prawdopodobieństwa zdarzeń opisanych zmiennymi losowymi dla najważniejszych rozkładów prawdopodobieństwa. / K_U07 U02 – Umie formułować i rozwiązywać proste problemy z wykorzystaniem pojęć i metod obliczeniowych statystyki opisowej oraz rachunku prawdopodobieństwa. / K_U07 U03 – Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (także anglojęzycznych); potrafi interpretować uzyskane informacje i formułować wnioski. Ma wyrobioną wewnętrzną potrzebę i umiejętność ustawicznego uzupełniania i nowelizacji nabytej wiedzy poprzez samokształcenie. / K_U01, K_U06 K01 – Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i odświeżania wiedzy w szczególności związanej ze złożoną strukturą matematyki. / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie zaliczenia sprawdzającego wiedzę (W01 i W02) i umiejętności (U01 i U02). Zaliczenie przedmiotu przeprowadzane jest w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia audytoryjne łącznie z ćwiczeniami laboratoryjnymi zaliczane są na podstawie wyników prac kontrolnych przeprowadzanych pod bezpośrednią kontrolą podczas zajęć (U01, U02, W01, W02) lub w formie zadań do samodzielnego rozwiązania (U01, U02, U03). Dodatkowo studenci otrzymują wskazówki do samodzielnego studiowana z zachętą do korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy (U03 i K01). Skala ocen: dostatecznie (3) – student zna i rozumie większość wyłożonych zagadnień, umie rozwiązywać najprostsze zadania rachunkowe, rozumie treść najważniejszych twierdzeń; dobrze (4) – student zna i rozumie znaczną większość wyłożonych zagadnień, umie formułować i rozwiązywać najprostsze zadania rachunkowe oraz interpretować ich wyniki za pomocą twierdzeń; bardzo dobrze (5) – student zna i rozumie wszystkie wyłożone zagadnienia, umie formułować i rozwiązywać zadania rachunkowe oraz interpretować ich wyniki za pomocą twierdzeń; dość dobrze (3,5) i ponad dobrze (4,5) – pośrednio między dostatecznie i dobrze oraz między dobrze i bardzo dobrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.