Podstawy prawne zarządzania kryzysowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORKCNL-20Z6-PPZK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne zarządzania kryzysowego |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: W-wykład, C - ćw. audytoryjne, L – ćw. laborat., P – ćw. projektowe, S – seminarium) Rygor: x - egzamin, + zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne W 10/+, Ć 8/zal. razem: 18 godz. |
Przedmioty wprowadzające: | Nauka o państwie i prawie System zarządzania kryzysowego |
Programy: | brak |
Autor: | dr Katarzyna Śmiałek |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 10 2. Udział w laboratoriach / ….. 3. Udział w ćwiczeniach /8 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 16 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / ….. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 24 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 2.7 11. Przygotowanie do egzaminu / ... 12. Przygotowanie do zaliczenia / 4 13. Udział w egzaminie /... Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 64,7 godz. Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 24,7 godz./ Zajęcia o charakterze naukowym 58 godz./ |
Skrócony opis: |
Konstytucyjne i ustawowe powinności władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej na rzecz bezpieczeństwa państwa i obywateli; ustawy i akty wykonawcze statuujące instytucje bezpieczeństwa w Polsce; dziedzinowy podział zadań z obszaru bezpieczeństwa narodowego; formalno-prawna interpretacja kryzysu i sytuacji kryzysowej; symptomy sytuacji kryzysowej, eskalacja kryzysu, granice stanu nadzwyczajnego; podstawy prawne organizacji systemu zarządzania kryzysowego; uwarunkowania prawne zarządzania kryzysowego w województwie, powiecie i gminie; podstawy prawne użycia Sił Zbrojnych RP w zarządzaniu kryzysowym. |
Pełny opis: |
Wykłady / wykład prowadzony metodą podającą (konwersacyjną), przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych. 1. Charakterystyka wybranych ustaw z zakresu zarządzania kryzysowego – 2 godz. 2. Przegląd wybranych rozporządzeń z zakresu zarządzania kryzysowego – 2 godz. 3. Wybrane przepisy resortowe – 2 godz. 4. Zarządzanie kryzysowe w świetle przepisów prawa miejscowego – 2 godz. 5. Uwarunkowania sytuacji kryzysowych i stanów nadzwyczajnych w polskim systemie prawnym – 2 godz. Ćwiczenia / prezentacja referatów przygotowanych w formie multimedialnej oraz dyskusja kierowana 1. Ustawa o działaniach antyterrorystycznych. Realizacja zadań w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego crp (na przykładzie) - OPRACOWANIE PROCEDUR – 2 godz. 2. Analiza zadań zarządzania kryzysowego w kontekście zapisów ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej - poziom resortowy (art. 4 ust. 2 oraz art. 5 ustawy z dnia 5.12.2024 o ochronie ludności i obronie cywilnej) kompetencje – zagrożenia; Struktury, zadania - na przykładzie 2 wybranych działów administracji rządowej - 4 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. R. Grocki, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Difin, Warszawa 2012 2. G. Pietrek, System zarządzania kryzysowego. Diagnoza i kierunki doskonalenia, Difin, Warszawa 2018 3. K. Sienkiewicz-Małyjurek, Skuteczne zarządzanie kryzysowe, Difin, Warszawa 2015 4. W. Skomra, Zarządzanie kryzysowe – praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy, Presscom, Wrocław 2012
Uzupełniająca: 1. Konstytucja RP 2. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym 3. Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej 4. Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej 5. Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych 6. Akty wykonawcze do ww. ustaw |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1/ rozumie podstawowe historyczne, filozoficzne, ekonomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz podstawowe dylematy cywilizacyjne w zakresie zapewniania bezpieczeństwa/ K_W02 W2/ zna i rozumie w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie organizacji i instytucji zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa na poziomie globalnym, regionalnym, subregionalny, narodowym i lokalnym, zasady funkcjonowania tych organizacji, w tym państwa oraz rolę człowieka jako twórcę kultury i organizatora struktur społecznych, określających zasady ich funkcjonowania / K_W05 U1/ potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi dotyczącymi problematyki zarządzania bezpieczeństwem i zapewniania bezpieczeństwa;/ K_U07 K1/ jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pełnione role oraz pod-porządkowania się zasadom pracy zespołowej i zasadom etyki oraz kształtowania i egzekwowania zachowań etycznych u innych / K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: przygotowanych w trakcie ćwiczeń materiałów. Oceniana jest współpraca w podgrupie Ćwiczenia zaliczane są na podstawie przygotowanych w trakcie ćwiczeń materiałów. Oceniana jest współpraca w podgrupie, indywidulany wkład studenta oraz finalny materiał. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach bądź nie-przygotowanie materiału skutkuje brakiem zaliczenia ćwiczeń i ocena negatywna z przedmiotu. Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, W4, U1 - weryfikowane jest testem wiedzy Osiągnięcie efektu U2, U3, U4,K1, K2 - sprawdzane jest w ramach zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Efekty U2, K1, K2 sprawdzenie są na ćwiczeniach. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śmiałek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śmiałek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis sposobu zaliczenia: | Przedmiot zaliczany jest na podstawie: przygotowanych w trakcie ćwiczeń materiałów. Oceniana jest współpraca w podgrupie Ćwiczenia zaliczane są na podstawie przygotowanych w trakcie ćwiczeń materiałów. Oceniana jest współpraca w podgrupie, indywidulany wkład studenta oraz finalny materiał. Nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach bądź nie-przygotowanie materiału skutkuje brakiem zaliczenia ćwiczeń i ocena negatywna z przedmiotu. Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, W4, U1 - weryfikowane jest testem wiedzy Osiągnięcie efektu U2, U3, U4,K1, K2 - sprawdzane jest w ramach zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Efekty U2, K1, K2 sprawdzenie są na ćwiczeniach. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
|
Skrócony opis: |
Konstytucyjne i ustawowe powinności władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej na rzecz bezpieczeństwa państwa i obywateli; ustawy i akty wykonawcze statuujące instytucje bezpieczeństwa w Polsce; dziedzinowy podział zadań z obszaru bezpieczeństwa narodowego; formalno-prawna interpretacja kryzysu i sytuacji kryzysowej; symptomy sytuacji kryzysowej, eskalacja kryzysu, granice stanu nadzwyczajnego; podstawy prawne organizacji systemu zarządzania kryzysowego; uwarunkowania prawne zarządzania kryzysowego w województwie, powiecie i gminie; podstawy prawne użycia Sił Zbrojnych RP w zarządzaniu kryzysowym. |
|
Pełny opis: |
Wykłady / wykład prowadzony metodą podającą (konwersacyjną), przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych. Charakterystyka wybranych ustaw z zakresu zarządzania kryzysowego – 2 godz. Przegląd wybranych rozporządzeń z zakresu zarządzania kryzysowego – 2 godz. Wybrane przepisy resortowe – 2 godz. Zarządzanie kryzysowe w świetle przepisów prawa miejscowego – 2 godz. Uwarunkowania sytuacji kryzysowych i stanów nadzwyczajnych w polskim systemie prawnym – 2 godz. Ćwiczenia / prezentacja referatów przygotowanych w formie multimedialnej oraz dyskusja kierowana 1. Ustawa o działaniach antyterrorystycznych. Realizacja zadań w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego crp (na przykładzie) - OPRACOWANIE PROCEDUR – 2 godz. 2. Analiza zadań zarządzania kryzysowego w kontekście zapisów ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej - poziom resortowy (art. 4 ust. 2 oraz art. 5 ustawy z dnia 5.12.2024 o ochronie ludności i obronie cywilnej) kompetencje – zagrożenia; Struktury, zadania - na przykładzie 2 wybranych działów administracji rządowej - 4 godz. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. R. Grocki, Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Difin, Warszawa 2012 2. G. Pietrek, System zarządzania kryzysowego. Diagnoza i kierunki doskonalenia, Difin, Warszawa 2018 3. K. Sienkiewicz-Małyjurek, Skuteczne zarządzanie kryzysowe, Difin, Warszawa 2015 4. W. Skomra, Zarządzanie kryzysowe – praktyczny przewodnik po nowelizacji ustawy, Presscom, Wrocław 2012
Uzupełniająca: 1. Konstytucja RP 2. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym 3. Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej 4. Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej 5. Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych 6. Akty wykonawcze do ww. ustaw |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.