Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Urządzenia i technologie komunikacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WLOPOCSM-21Z3-UTK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Urządzenia i technologie komunikacyjne
Jednostka: Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zajęć liczba godzin/rygor:

stacjonarne.

W 14/+, Ć/16z razem: 30 godz., 2,5 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

Społeczeństwo informacyjne; Media w sytuacji kryzysu i wojny; Informacja i dezinformacja w obronności;

Autor:

dr hab. Aleksandra Skrabacz

Bilans ECTS:

Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg arkusza Bilans ECTS)

1. Udział w wykładach / 14

2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 16

3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / …..

4. Udział w seminariach / …..

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 11,2

6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /16

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / …..

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / …..

9. Realizacja projektu / …..

10. Udział w konsultacjach / 4,5

11. Przygotowanie do egzaminu / …..

12. Przygotowanie do zaliczenia / 12

13. Udział w egzaminie / …

Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷13):

73,7 godz. przyjęto 2 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 36,5 godz./ 1,5 ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym 57,2 godz./ 1 ECTS


Skrócony opis:

Student zyskuje wiedzę na temat urządzeń służących do komunikowania się i uczy się ich obsługi; poznaje technologię umożliwiające m.in. pozyskiwanie, przetwarzanie, zniekształcanie informacji.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Ewolucja procesu komunikowania na przestrzeni wieków.

2. Od społeczeństwa agrarnego do społeczeństwa informacyjnego.

3. Pojęcie komunikowania, techniki i narzędzia komunikacyjne.

4. Tradycyjne i nowoczesne techniki komunikowania.

5. Media społecznościowe jako powszechny sposób komunikowania w XXI wieku.

6. Cyberprzestrzeń jako zagrożenie bezpieczeństwa kognitywnego.

7. Specyfika memów i grafity jako nowoczesnych narzędzi komunikowania.

Ćwiczenia:

1. Historia komunikowania: sposoby komunikowania w poszczególnych epokach i cywilizacjach.

2. Społeczeństwo informacyjne – pojęcie, cechy charakterystyczne, do-stęp do sieci.

3. Rodzaje, metody i bariery efektywnej komunikacji.

4. Charakterystyka tradycyjnych i nowoczesnych technik komunikowania.

5. Komunikowanie w świecie wirtualnym – szanse i zagrożenia.

6. Wykorzystanie nowoczesnych technik komunikowania na rzecz bezpie-czeństwa – zalety i wady.

7. Techniki komunikowania w sytuacjach kryzysowych – studium przypadku na podstawie pandemii covid-19 oraz wojny na Ukrainie.

8. Omówienie i podsumowanie przedmiotu.

Literatura:

Morreale, S., Spitzberg, B. Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN. 2007.

Davis, M., Fanning, P., McKay, M. Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. 2007

Stewart, J. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa: PWN. 2008

Eriffin, E. Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP. 2003

Urban M., Komunikacja w organizacji, Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towa-rzystwa Naukowego 21, 2007, s. 274-275.

Uzupełniająca:

Jaworowicz M., Jaworowicz P., Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organi-zacji, Warszawa, Difin 2017.

Antczak B., Antczak A., Nowoczesne metody komunikacji w marketingu i public relations, Józefów 2018.

Borowska A., Efektywne metody komunikacji w organizacji, KUL, Lublin 2010.

Efekty uczenia się:

Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kie-runkowego

W1/ ma pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach opisu, w tym technikach pozyskiwania danych odpowiednich dla nauk o obronności, o wykorzystaniu metod ekonomicznych, matematycznych, informatyki i statystycznej obróbki danych oraz wnioskowania statystycznego do analizy zagadnień dotyczących obronności, jak również modeli i metod badań operacyjnych do rozwiązywania problemów z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa;/ K_W02

W2/ ma pogłębioną wiedzę o zarządzaniu działaniem zbiorowym i użyciu nowoczesnych technik i technologii w procesie kształtowania środowiska obronności i bezpieczeństwa państwa;/ K_W10

U1/ posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów obronności państwa, z wykorzystaniem nowoczesnej techniki i technologii informatycznego przetwarzania informacji, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy oraz umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej;/ K_U03

U2/ potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne w sferze obronności i bezpieczeństwa państwa oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wy-korzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi, w tym wskaźników ocenowych dotyczących efektywności funkcjonowania analizowanych przedsięwzięć, właściwych dla nauk o obronności i pokrewnych dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów;/ K_U02

K1/ jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, kreatywny i innowacyjny/ K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę/pracy pisemnej

Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: aktywności, referatu

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest : pozytywna ocena z ćwiczeń.

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia):

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)