Urządzenia i technologie komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOPOCSM-21Z3-UTK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Urządzenia i technologie komunikacyjne |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | stacjonarne. W 14/+, Ć/16z razem: 30 godz., 2,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Społeczeństwo informacyjne; Media w sytuacji kryzysu i wojny; Informacja i dezinformacja w obronności; |
Autor: | dr hab. Aleksandra Skrabacz |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 14 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 16 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / ….. 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 11,2 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /16 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / ….. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 4,5 11. Przygotowanie do egzaminu / ….. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 12 13. Udział w egzaminie / … Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷13): 73,7 godz. przyjęto 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 36,5 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym 57,2 godz./ 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Student zyskuje wiedzę na temat urządzeń służących do komunikowania się i uczy się ich obsługi; poznaje technologię umożliwiające m.in. pozyskiwanie, przetwarzanie, zniekształcanie informacji. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Ewolucja procesu komunikowania na przestrzeni wieków. 2. Od społeczeństwa agrarnego do społeczeństwa informacyjnego. 3. Pojęcie komunikowania, techniki i narzędzia komunikacyjne. 4. Tradycyjne i nowoczesne techniki komunikowania. 5. Media społecznościowe jako powszechny sposób komunikowania w XXI wieku. 6. Cyberprzestrzeń jako zagrożenie bezpieczeństwa kognitywnego. 7. Specyfika memów i grafity jako nowoczesnych narzędzi komunikowania. Ćwiczenia: 1. Historia komunikowania: sposoby komunikowania w poszczególnych epokach i cywilizacjach. 2. Społeczeństwo informacyjne – pojęcie, cechy charakterystyczne, do-stęp do sieci. 3. Rodzaje, metody i bariery efektywnej komunikacji. 4. Charakterystyka tradycyjnych i nowoczesnych technik komunikowania. 5. Komunikowanie w świecie wirtualnym – szanse i zagrożenia. 6. Wykorzystanie nowoczesnych technik komunikowania na rzecz bezpie-czeństwa – zalety i wady. 7. Techniki komunikowania w sytuacjach kryzysowych – studium przypadku na podstawie pandemii covid-19 oraz wojny na Ukrainie. 8. Omówienie i podsumowanie przedmiotu. |
Literatura: |
Morreale, S., Spitzberg, B. Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN. 2007. Davis, M., Fanning, P., McKay, M. Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP. 2007 Stewart, J. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa: PWN. 2008 Eriffin, E. Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP. 2003 Urban M., Komunikacja w organizacji, Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towa-rzystwa Naukowego 21, 2007, s. 274-275. Uzupełniająca: Jaworowicz M., Jaworowicz P., Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organi-zacji, Warszawa, Difin 2017. Antczak B., Antczak A., Nowoczesne metody komunikacji w marketingu i public relations, Józefów 2018. Borowska A., Efektywne metody komunikacji w organizacji, KUL, Lublin 2010. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kie-runkowego W1/ ma pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach opisu, w tym technikach pozyskiwania danych odpowiednich dla nauk o obronności, o wykorzystaniu metod ekonomicznych, matematycznych, informatyki i statystycznej obróbki danych oraz wnioskowania statystycznego do analizy zagadnień dotyczących obronności, jak również modeli i metod badań operacyjnych do rozwiązywania problemów z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa;/ K_W02 W2/ ma pogłębioną wiedzę o zarządzaniu działaniem zbiorowym i użyciu nowoczesnych technik i technologii w procesie kształtowania środowiska obronności i bezpieczeństwa państwa;/ K_W10 U1/ posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów obronności państwa, z wykorzystaniem nowoczesnej techniki i technologii informatycznego przetwarzania informacji, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy oraz umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej;/ K_U03 U2/ potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne w sferze obronności i bezpieczeństwa państwa oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wy-korzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi, w tym wskaźników ocenowych dotyczących efektywności funkcjonowania analizowanych przedsięwzięć, właściwych dla nauk o obronności i pokrewnych dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów;/ K_U02 K1/ jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, kreatywny i innowacyjny/ K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę/pracy pisemnej Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: aktywności, referatu Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest : pozytywna ocena z ćwiczeń. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.