Zintegrowane laboratorium statków powietrznych [WMTLXWSI-ZLSPo]
Semestr letni 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zintegrowane laboratorium statków powietrznych [WMTLXWSI-ZLSPo] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2020/21L]
(zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jacek Gąska, Piotr Leszczyński, Zdzisław Rochala, Marek Rośkowicz, Bogumił Siuta, Sławomir Tkaczuk, Mariusz Ważny, Mirosław Wróblewski |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Kamiński, P. Szuster, Eksploatacja samolotów i śmigłowców- ćwicze-nia laboratoryjne, WAT 1996. 2. K. Rutkowski, S. Woźniak, Wyposażenie hydropneumatyczne samolo-tów i śmigłowców- ćwiczenia laboratoryjne, WAT 1996. 3. Stęgowski J., Ważny M.: Lotnicze systemy elektroenergetyczne. Labora-torium. Warszawa 2007, 63479 4. Aircraft wiring & electrical installation. Wayers Cave 2005 uzupełniająca: 1. Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna samolotu Jak-40, 2. Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna samolotu PZL-130, 3. Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna samolotu TS-11, 4. Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna śmigłowca Mi-2, 5. Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna samolotu Su-22. |
Zakres tematów: |
Pełny opis modułu (treści programowe): Laboratoria /metody dydaktyczne 1. Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć I. Środki bezpieczeństwa - statek powietrzny i warsztat / 6/ Aspekty bez-pieczeństwa pracy w zakresie obsługi statków powietrznych, aspekty bez-pieczeństwa pracy w zakresie prac warsztatowych. Warunki postepowania ze sprężonymi gazami, materiałami MPS i chemikaliami. Stosowane środki gaśnicze w przypadku zagrożeń. II. Obsługa podstawowa samolotu / 6 / Najczęściej wykonywane procedury obsług liniowych statków powietrznych, operacje holowania, podnoszenia, tankowania uzupełniania gazów i systemów pokładowych, smarowania. Mycie i odladzanie statków powietrznych, sposoby przechowywania i ko-twiczenia samolotów. Korzystanie z naziemnego źródła energii elektrycznej. Wpływ warunków środowiska na obsługę i funkcjonowanie statku powietrz-nego. III. Obsługa podstawowa śmigłowca / 6 / Najczęściej wykonywane procedu-ry obsług liniowych śmigłowców, operacje holowania, podnoszenia, tanko-wania uzupełniania gazów i systemów pokładowych, smarowania. Mycie i odladzanie śmigłowców. Sposoby przechowywania i kotwiczenia śmigłow-ców. Rodzaje uszkodzeń i techniki kontroli wzrokowej i NDT. Techniki de-montażu i ponownego montażu; Techniki wykrywania i usuwania usterek. Programy kontroli starzenia się, zmęczenia i korozji; Usuwanie korozji, ocena i ponowne zabezpieczanie przed korozją. Metody naprawy generalnej; Instrukcja naprawy konstrukcji płatowca; Uszczelnianie konstrukcji i zwiększanie jej sztywno-ści; Badanie podnośników śrubowych, urządzeń dźwigniowych. Systemy podno-szenia sp. Badanie i kontrola linkowych i popychaczowych układów sterowania. Opony i koła, hamulce, systemy antypoślizgowe i autohamowania; Wskazania i ostrzeżenia; Sterowanie; Wymagania dla sprzętu wykorzystywanego w sytuacjach awaryjnych. Awaryjne systemy unoszenia na powierzchni; Drzwi i wyjścia awaryj-ne: konstrukcja, mechanizmy, działanie i urządzenia zabezpieczające; Stateczniki, zastrzały i elementy podwozia; Uszczelnianie konstrukcji i zwiększania napięcia; Schody. Montaż siedzeń; Drzwi i wyjścia awaryjne: konstrukcja i działanie; Budowa i montaż okien. Siedzenia, pasy bezpieczeństwa. Budowa, pochłanianie wstrzą-sów; Układ kabiny; Rozmieszczenie wyposażenia w kabinie; Montaż wyposażenia kabiny; Sprzęt w kabinie służący rozrywce; Montaż kuchni; Kompletowanie wypo-sażenia końcowego; Sprzęt do obsługi i przechowywania ładunku; Układ kabiny, systemy unieruchomienia ładunku, Pasy i siatki; Montaż siedzeń i system zała-dunku; IV. Niwelacja i wyważanie samolotu / 6 / Geometria płatowca; Metody niwe-lacji i kontroli geometrii. Przygotowanie statku powietrznego do ważenia i niwelacji. Wykonanie procedury niwelacji i ważenia SP. Obliczania położenia środka masy. Przygotowanie arkusza niwelacji. V. Obsługa zespołów płatowca statku powietrznego / 6 / Rodzaje uszkodzeń i techniki kontroli wzrokowej i NDT.. Techniki demontażu i ponownego montażu; Techniki wykrywania i usuwania usterek. Programy kontroli starzenia się, zmęcze-nia i korozji; Usuwanie korozji, ocena i ponowne zabezpieczanie przed korozją. Metody naprawy generalnej; Instrukcja naprawy konstrukcji płatowca; Uszczelnia-nie konstrukcji i zwiększanie jej sztywności; Badanie podnośników śrubowych, urządzeń dźwigniowych. Systemy podnoszenia sp. Badanie i kontrola linkowych i popychaczowych układów sterowania. System wypuszczanie i chowanie podwo-zia: normalny i awaryjny; Czujnik powietrze-ziemia (weight-on-wheel sensor); Opony i koła, hamulce, systemy antypoślizgowe i autohamowania; Wskazania i ostrzeżenia; Sterowanie; Wymagania dla sprzętu wykorzystywanego w sytuacjach awaryjnych. Awaryjne systemy unoszenia na powierzchni; Drzwi i wyjścia awaryj-ne: konstrukcja, mechanizmy, działanie i urządzenia zabezpieczające; Skrzydła, stateczniki, zastrzały i elementy podwozia; Uszczelnianie konstrukcji i zwiększania napięcia; Schody. Montaż siedzeń; Drzwi i wyjścia awaryjne: konstrukcja i działa-nie; Budowa i montaż okien oraz mechanizmy wiatrochronu. Siedzenia, pasy bez-pieczeństwa. Budowa, pochłanianie wstrząsów; Układ kabiny; Rozmieszczenie wyposażenia w kabinie; Montaż wyposażenia kabiny; Sprzęt w kabinie służący rozrywce; Montaż kuchni; Kompletowanie wyposażenia końcowego; Sprzęt do obsługi i przechowywania ładunku; Układ kabiny, systemy unieruchomienia ła-dunku, Pasy i siatki; Montaż siedzeń i system załadunku; VI. Procedury kontroli głównych parametrów syst. hydraulicznego i pneuma-tycznego SP / 6 / Procedury kontroli systemu hydraulicznego statku po-wietrznego. Wykorzystanie naziemnego źródła energii hydraulicznej. Proce-dury kontroli systemu pneumatycznego statku powietrznego. Wykorzystanie i naziemnych źródeł sprężonego powietrza i azotu. VII. Obsługa lotniczego zespołu napędowego / 6 / Procedury obsługi silni-ka tłokowego i silnika turbinowego. Procedury obsługi śmigieł. Podstawo-we parametry pracy zespołów napędowych. Praca napędu śmigła; Postę-powanie ze śmigłem / schematy naprawy śmigieł; Ocena zniszczenia łopaty, erozja, korozja, wpływ uszkodzenia, rozwarstwienie; Wytyczanie drogi łopa-ty; Wyważenie statyczne i dynamiczne; Konserwacja i rozkonserwowywanie śmigła. . VIII. Procedury kontroli parametrów pracy lotn. przyrządów pokładowych / 6 Procedury obsługi przyrządów pokładowych. Podstawowe parametry pracy wybranych przyrządów pokładowych. Wykorzystanie aparatury kontrolno-pomiarowej do weryfikacji stanu zdatności przyrządów pokładowych. IX. Obsługa systemu elektroenergetycznego statku powietrznego / 6 Pro-cedury obsługi systemów elektroenergetycznych. Działanie, funkcjonowanie i użytkowanie urządzeń ogólnego testowania. Prace eksploatacyjne dot. systemu połączeń elektrycznych. X. Obsługa systemu sterowania statku powietrznego / 6 Procedury obsługi systemu sterowania statku powietrznego. Wykorzystanie aparatury kontrol-no-pomiarowej do weryfikacji stanu technicznego wybranych elementów systemu sterowania statkiem powietrznym. XI. Obsługa rejestratorów pokładowych / 8 Procedury obsługi rejestratorów pokładowych. Identyfikacja strukturalna i funkcjonalna wybranych elemen-tów rejestratorów pokładowych. |
Metody dydaktyczne: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia. Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się są na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie ćwiczenia laboratoryjne. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia. Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się są na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie ćwiczenia laboratoryjne. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. Efekty W1, W2, W3, W4 sprawdzenie wiedzy teoretycznej w trakcie ćwiczeń. Efekty U1, U2, U3, sprawdzenie umiejętności w trakcie ćwiczeń. Efekty W1, W3, U1, U2 - zaliczenie sprawozdania z laboratorium. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń równą 4,75…5,00. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń równą 4,51…4,74. Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z po-szczególnych ćwiczeń równą 4,00…4,50. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń równą 3,51…3,99. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń równą 3,00…3,50. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń poniżej 3,00. |
Uwagi: |
WMT18LL1S1 - VI sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.