Podstawy projektowania inżynierskiego z elementami CAD/CAM
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WTCNXCSI-PPIzE2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy projektowania inżynierskiego z elementami CAD/CAM |
Jednostka: | Wydział Nowych Technologii i Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Wykłady - 14/Egzamin, Ćwiczenia audytoryjne - 12/Zaliczenie, Projekt - 4/Zaliczenie |
Przedmioty wprowadzające: | - Grafika inżynierska: znajomość podstaw rysunku technicznego - Mechanika techniczna z wytrzymałością materiałów: obliczanie konstrukcji obciążonych statycznie, znajomość podstaw wytrzymałości materiałów |
Programy: | semestr V kierunek: inżynieria materiałowa specjalność: materiały konstrukcyjne i materiały funkcjonalne |
Autor: | dr inż. Stanisław SULEJ |
Bilans ECTS: | ECTS 3 (zajęcia praktyczne 0,5; udział NA 1; praca własna studenta 1,5) |
Skrócony opis: |
Obliczenia wytrzymałości elementów przy obciążeniu statycznym i zmiennym, projektowanie i obliczanie wybranych części maszyn, węzłów konstrukcyjnych. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do procesu projektowania. 2. Obliczenia wytrzymałości elementów przy obciążeniu statycznym i zmiennym. 3. Kształtowanie połączeń nierozłącznych. 4. Kształtowanie połączeń rozłącznych. 5. Osie i wały maszynowe. 6. Koła zębate, przekładnie zębate, pasowe i łożyska. Tematyka ćwiczeń audytoryjnych: 1. Obliczanie prostych konstrukcji prętowych i ich węzłów (4 godz.). 2. Obliczanie wybranych elementów części maszyn pracujących przy obciążeniach statycznych i elementarnych zmiennych (2 godz.). 3. Obliczanie połączeń nierozłącznych i rozłącznych (2 godz.). 4. Obliczanie i kształtowanie osi i wałów maszynowych (2 godz.). 5. Obliczanie pojedynczej przekładni zębatej, pasowej, dobór łożysk (2 godz.). Tematyka projektu: 1. Wydanie i omówienie zadania projektowego prostego urządzenie lub mechanizmu maszynowego (2 godz.). 2. Analiza i omówienie rozwiązanych zadań projektowych (2 godz.). |
Literatura: |
1. W. Szafrański, Materiały pomocnicze do projektowania konstrukcji mechanicznych wraz z komentarzem cz. I, cz. II Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2002. 2. W. Szafrański, Podstawy konstrukcji maszyn, Koła zębate WAT, Warszawa 2005. 3. G. Kazimierczak, Solid Edge17 Podstawy, Helion Gliwice 2005. 4. A. Skoć,J. Spałek, S. Markusik Podstawy konstrukcji maszyn, T1 i T2, WNT, Warszawa 2006-T1, 2008-T2. |
Efekty uczenia się: |
W1 Zna metody odwzorowań i restytucji elementów przestrzeni opartych na rzutowaniu prostokątnym oraz zasady rysowania i odczytywania rysunków podstawowych części maszyn i ich złożeń oraz schematów konstrukcji zgodnie z normami rysunku technicznego. K_W10 W2 Posiada wiedzę na temat projektowania i obliczania wybranych części maszyn i węzłów konstrukcyjnych. K_W11, K_W20 U1 Potrafi zaprojektować i obliczyć wybrane elementy części maszyn i węzły konstrukcyjne. K_U12 U2 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, również w języku angielskim. K_U03 K1 Podejmuje starania, aby uzyskane wyniki przedstawić w jasny i powszechnie zrozumiały sposób, formułując jednocześnie właściwe wnioski końcowe. K_K07 K2 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z projektowaniem elementów części maszyn . K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie ćwiczenia wymaga uzyskania pozytywnej oceny ze sprawdzianu przed rozpoczęciem ćwiczenia, wykonania ćwiczenia i oddania pisemnego sprawozdania z ćwiczenia. Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń audytoryjnych oraz uzyskania minimum 50% poprawnych odpowiedzi na pytania otrzymane podczas egzaminu. Osiągnięcie efektów W2, U1 i K1 weryfikowane jest podczas egzaminu, natomiast efekty W1, W2, U1, K1 i K2 sprawdzane są w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych. ocena 2 – poniżej 50% poprawnych odpowiedzi; ocena 3 – 50 ÷ 60% poprawnych odpowiedzi; ocena 3,5 – 61 ÷ 70% poprawnych odpowiedzi; ocena 4 – 71 ÷ 80% poprawnych odpowiedzi; ocena 4,5 – 81 ÷ 90% poprawnych odpowiedzi; ocena 5 – powyżej 91% poprawnych odpowiedzi. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę, umiejętności i kompetencje przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych mu zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy oraz systematycznością w pracy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie posiadł wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie koniecznych wymagań. Na końcową ocenę składają się oceny z dwóch kolokwiów, ocena z ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaangażowanie i sposób podejścia studenta do nauki. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.