Zintegrowane laboratorium statków powietrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTXXCSI-ZLSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zintegrowane laboratorium statków powietrznych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | L 90/Z razem: 90 godz., 5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa i instalacje płatowcowe / Znajomość zasad budowy i działania elementów wyposażenia i sterowania statków powietrznych, wiedza nt. budowy i działania systemów statku powietrznego. Wytrzymałość materiałów i konstrukcji / Wiedza o materiałach konstrukcyjnych. Materiały lotnicze / Wiedza na temat materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych, zespołów napędowych, podstawowych właściwości wytrzymałościowych, technologicznych i użytkowych Czynnik ludzki / Znajomość roli człowieka w środowisku technicznym i wpływu jego działalności na powstawanie i eliminację błędów ludzkich oraz spowodowanie wzrostu oraz wpływu na efektywność obsługi poprzez pod-niesienie poziomu bezpieczeństwa i jakości wykonywania operacji obsługowych. |
Programy: | semestr szósty / lotnictwo i kosmonautyka / wszystkie specjalności |
Autor: | dr inż. Sławomir TKACZUK |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz.: 1. Udział w wykładach / 0 2. Udział w laboratoriach / 60 3. Udział w ćwiczeniach / 0 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 0. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 60 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 0 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 8 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 4 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 140 godz./ 5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 76 godz./ 3 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 50 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące podczas wykony-wania obsług statków powietrznych. Obsługi bieżące statków powietrznych. Obsługa zespołów płatowca samolotu i śmigłowca. Obsługa wyposażenia pokładowego statków powietrznych. Weryfikacja uszkodzeń i wymiana podzespołów płatowcowych. Kontrola głównych parametrów pracy poszczególnych systemów płatowcowych. Obsługi systemów i urządzeń awaryjnych statków powietrznych. Obsługa zespołu napędowego. |
Pełny opis: |
Laboratorium / metoda werbalno-praktyczna, polegająca na grupowym i indywidualnym wykonywaniu czynności praktycznych. 1. Środki bezpieczeństwa - statek powietrzny i warsztat. Przygotowanie do pracy ze sprzętem lotniczym w hangarze H7. Przepisy bezpieczeństwa i BHP / 6/ Aspekty bezpieczeństwa pracy w zakresie obsługi statków powietrznych, aspekty bezpieczeństwa pracy w zakresie prac warsztatowych. Warunki postępowania ze sprężonymi gazami, materiałami MPS i chemikaliami. Stosowane środki gaśnicze w przypadku zagrożeń. 2. Obsługa podstawowa samolotu / 6 / Najczęściej wykonywane procedury obsług liniowych statków po-wietrznych, operacje holowania, podnoszenia, tankowania uzupełniania gazów i systemów pokładowych, smarowania. Mycie i odladzanie statków powietrznych, sposoby przechowywania i kotwiczenia samolotów. Korzystanie z naziemnego źródła energii elektrycznej. Wpływ warunków środowiska na obsługę i funkcjonowanie statku powietrznego. 3. Obsługa podstawowa śmigłowca / 6 / Najczęściej wykonywane procedury obsług liniowych śmigłowców, operacje holowania, podnoszenia, tankowania uzupełniania gazów i systemów pokładowych, smarowania. Mycie i odladzanie śmigłowców. Sposoby przechowywania i kotwiczenia śmigłowców. Rodzaje uszkodzeń i techniki kontroli wzrokowej i NDT. Techniki demontażu i ponownego montażu; Techniki wykrywania i usuwania usterek. Programy kontroli starzenia się, zmęczenia i korozji; Usuwanie korozji, ocena i ponowne zabezpieczanie przed korozją. Metody naprawy generalnej; Instrukcja naprawy konstrukcji płatowca; Uszczelnianie konstrukcji i zwiększanie jej sztywności; Badanie podnośników śrubowych, urządzeń dźwigniowych. Systemy podnoszenia sp. Badanie i kontrola linkowych i popychaczowych układów sterowania. Opony i koła, hamulce, systemy antypoślizgowe i automatycznego hamownia; Wskazania i ostrzeżenia; Sterowanie; Wymagania dla sprzętu wykorzystywanego w sytuacjach awaryjnych. Awaryjne systemy unoszenia na powierzchni; Drzwi i wyjścia awaryjne: konstrukcja, mechanizmy, działanie i urządzenia zabezpieczające; Stateczniki, zastrzały i elementy podwozia; Uszczelnianie konstrukcji i zwiększania napięcia; Schody. Montaż siedzeń; Drzwi i wyjścia awaryjne: konstrukcja i działanie; Budowa i montaż okien. Siedzenia, pasy bezpieczeństwa. Budowa, pochłanianie wstrząsów; Układ kabiny; Rozmieszczenie wyposażenia w kabinie; Montaż wyposażenia kabiny; Sprzęt w kabinie służący rozrywce; Mon-taż kuchni; Kompletowanie wyposażenia końcowego; Sprzęt do obsługi i przechowywania ładunku; Układ kabiny, systemy unieruchomienia ładunku, Pasy i siatki; Montaż siedzeń i system załadunku. 4. Niwelacja i wyważanie samolotu / 6 / Geometria płatowca; Metody niwelacji i kontroli geometrii. Przygotowanie statku powietrznego do ważenia i niwelacji. Wykonanie procedury niwelacji i ważenia SP. Obliczania położenia środka masy. Przygotowanie arkusza niwelacji. 5. Obsługa zespołów płatowca statku powietrznego / 6 / Rodzaje uszkodzeń i techniki kontroli wzrokowej i NDT. Techniki de-montażu i ponownego montażu; Techniki wykrywania i usuwania usterek. Programy kontroli starzenia się, zmęczenia i korozji; Usuwanie korozji, ocena i ponowne zabezpieczanie przed korozją. Metody naprawy generalnej; Instrukcja naprawy konstrukcji płatowca; Uszczelnianie konstrukcji i zwiększanie jej sztywności; Badanie podnośników śrubowych, urządzeń dźwigniowych. Systemy podnoszenia sp. Badanie i kontrola linkowych i popychaczowych układów sterowania. System wypuszczanie i chowanie podwozia: normalny i awaryjny; Czujnik po-wietrze-ziemia (weight-on-wheel sensor); Opony i koła, hamulce, systemy antypoślizgowe i automatycznego hamowania; Wskazania i ostrzeżenia; Sterowanie; Wymagania dla sprzętu wykorzystywanego w sytuacjach awaryjnych. Awaryjne systemy unoszenia na powierzchni; Drzwi i wyjścia awaryjne: konstrukcja, mechanizmy, działanie i urządzenia zabezpieczające; Skrzydła, stateczniki, zastrzały i elementy podwozia; Uszczelnianie konstrukcji i zwiększania napięcia; Schody. Montaż siedzeń; Drzwi i wyjścia awaryjne: konstrukcja i działanie; Budowa i montaż okien oraz mechanizmy wiatrochronu. Siedzenia, pasy bezpieczeństwa. Budowa, pochłanianie wstrząsów; Układ kabiny; Rozmieszczenie wyposażenia w kabinie; Montaż wyposażenia kabiny; Sprzęt w kabinie służący rozrywce; Montaż kuchni; Kompletowanie wyposażenia końcowego; Sprzęt do obsługi i przechowywania ładunku; Układ kabiny, systemy unieruchomienia ładunku, Pasy i siatki; Mon-taż siedzeń i system załadunku; 6. Procedury kontroli głównych parametrów systemu paliwowego statku powietrznego / 6 / Procedury kontroli systemu paliwowego. Budowa i analiza działania całego systemu oraz jego poszczególnych elementów (zbiorników, układów przetłaczających paliwo i elementów sterujących kolejnością wypracowania paliwa). 7. Procedury kontroli głównych parametrów systemu hydrauliczne-go i pneumatycznego statku powietrznego / 6 / Procedury kontroli systemu hydraulicznego statku powietrznego. Wy-korzystanie naziemnego źródła energii hydraulicznej. Procedury kontro-li systemu pneumatycznego statku powietrznego. Wykorzystanie i na-ziemnych źródeł sprężonego powietrza i azotu. 8. Obsługa lotniczego zespołu napędowego i procedury kontroli parametrów pracy lotniczego zespołu napędowego/ 6 / Procedury obsługi silnika tłokowego i silnika turbinowego. Procedury obsługi śmigieł. Podstawowe parametry pracy zespołów napędowych. Praca napędu śmigła; Postępowanie ze śmigłem / schematy naprawy śmigieł; Ocena zniszczenia łopaty, erozja, korozja, wpływ uszkodzenia, rozwarstwienie; Wytyczanie drogi łopaty; Wyważenie statyczne i dynamiczne; Konserwacja i rozkonserwowywanie śmigła. 9. Procedury kontroli parametrów pracy lotniczych przyrządów pokładowych / 6 / Procedury obsługi przyrządów pokładowych. Podstawowe parametry pracy wybranych przyrządów pokładowych. Wykorzystanie aparatury kontrolno-pomiarowej do weryfikacji stanu zdatności przyrządów pokładowych. 10. Sprawdzenie układu OCP i wskazań przyrządów pilotażowych / 6 / Procedury obsługi areometrycznych przyrządów pokładowych. Pod-stawowe sprawdzenia parametrów pracy wybranych przyrządów pokładowych. Wykorzystanie aparatury kontrolno-pomiarowej do kontroli wskazań przyrządów areometrycznych. 11. Obsługa systemów elektroenergetycznych statku powietrznego / 6 / Procedury obsługi systemów elektroenergetycznych. Działanie, funkcjonowanie i użytkowanie urządzeń ogólnego testowania. Prace eksploatacyjne dot. systemu połączeń elektrycznych. 12. Identyfikacja elementów składowych układu elektroenergetyczne-go statku powietrznego / 6 / Identyfikacja na podstawie schematu poszczególnych elementów sys-temu. Wykorzystanie aparatury kontrolno-pomiarowej do weryfikacji stanu zdatności elementów systemu elektroenergetycznego. 13. Obsługa systemu sterowania statku powietrznego / 6 / Procedury obsługi systemu sterowania statku powietrznego. Wykorzystanie aparatury kontrolno-pomiarowej do weryfikacji stanu technicznego wybranych elementów systemu sterowania statkiem powietrznym. 14. Obsługa systemów nawigacyjnych statku powietrznego / 6 / Identyfikacja systemów nawigacyjnych. Procedury obsługi systemów nawigacyjnych statku powietrznego. Wykorzystanie aparatury kontrol-no-pomiarowej do weryfikacji stanu technicznego wybranych elementów systemu nawigacyjnego. 15. Budowa i zastosowanie lotniskowych zasilaczy energetycznych / 6 / Budowa, działanie i użytkowanie urządzeń naziemnych wykorzystywanych do zasilania w różne rodzaje energii statków powietrznych pod-czas postoju na ziemi. |
Literatura: |
Podstawowa: • J. Kamiński, P. Szuster, Eksploatacja samolotów i śmigłowców- ćwiczenia laboratoryjne, WAT 1996. • K. Rutkowski, S. Woźniak, Wyposażenie hydropneumatyczne samo-lotów i śmigłowców- ćwiczenia laboratoryjne, WAT 1996. • Stęgowski J., Ważny M.: Lotnicze systemy elektroenergetyczne. La-boratorium. Warszawa 2007, 63479 • Aircraft wiring & electrical installation. Wayers Cave 2005 Uzupełniająca: • Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna samolotu Jak-40, • Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna samolotu PZL-130, • Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna samolotu TS-11, • Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna śmigłowca Mi-2, • Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna samolotu Su-22. • Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna samolotu MiG-29. Materiały źródłowe: • Regulamin lotów Lotnictwa SZ RP |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie konstrukcji wykorzystywanych podczas wykonywania ćwiczeń la-boratoryjnych statków powietrznych, kryteriów i metod oceny stanu technicznego tych statków powietrznych / K_W11 W2 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów i układów wcho-dzących w skład wyposażenia pokładowego wykorzystywanych statków powietrznych. / K_W16 W3 / Ma szczegółową wiedzę w zakresie funkcjonowania statków po-wietrznych niezbędną do zrozumienia fizycznych podstaw działania elementów, układów, urządzeń, instalacji i systemów statku po-wietrznego wykorzystywanych statków powietrznych podczas wy-konywania ćwiczeń laboratoryjnych. / K_W18 W4 / Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące podczas obsługiwania statków powietrznych. / K_W21 U1 / Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpreta-cji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi identyfikować i opisywać z wykorzystaniem technik infor-macyjno-komunikacyjnych elementy, układy, urządzenia, instalacje i systemy samolotu i śmigłowca. / K_U02; K_U07 U2 / Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami w celu planowania i realizacji pomiaru podstawowych wielkości cha-rakteryzujących elementy, układy, urządzenia i instalacje statku powietrznego. / K_U08 U3 / Potrafi obsługiwać podsystemy statków powietrznych zgodnie z wy-maganymi przepisami dotyczącymi ciągłej zdatności, zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy takiej pracy. / K_U16 K1 / Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i pod-noszenia kompetencji zawodowych oraz konieczność rozwijania własnych umiejętności w posługiwaniu się narzędziami i aparaturą kontrolno-pomiarową. / K_K01 K2 / Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowie-dzialności za wspólnie realizowane zadania. / K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen z przygotowania i wykonywania ćwiczeń. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. Osiągnięcie efektów: W1÷W4 – sprawdzenie wiedzy teoretycznej w trak-cie ćwiczeń. Osiągnięcie efektów: U1÷U3 – sprawdzenie umiejętności w trakcie ćwi-czeń. Osiągnięcie efektów: W1, W3, U1, U2 – zaliczenie sprawozdania z ćwi-czenia laboratoryjnego. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń równą 4,75…5,00. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń równą 4,51…4,74. Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń równą 4,00…4,50. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń równą 3,51…3,99. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń równą 3,00…3,50. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskał wynik średniej ocen z poszczególnych ćwiczeń poniżej 3,00. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który na egzaminie nie spełnił wymagań na ocenę dostateczną i uzyskał poniżej 70% poprawnych od-powiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.