Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inżynieryjno-lotnicze zabezpieczenie działań lotnictwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLXWSJ-ILZDL1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Inżynieryjno-lotnicze zabezpieczenie działań lotnictwa
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

jednolite magisterskie

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 28/+, C 32/+, razem: 60 godz.,

Przedmioty wprowadzające:

brak

Programy:

od roku 2023 2024

Autor:

bez zmian do poprzedniego cyklu

Bilans ECTS:

brak pkt ECTS

Skrócony opis:

Ogólne zasady zabezpieczenia inżynieryjno - lotniczego lotniska czynnego w trakcie wykonywania działań lotniczych. Organizacja i działanie lotniskowego systemu FOD. Struktura służby inżynieryjno-lotniczej na szczeblu bazy lotniczej. Podstawowe obowiązki kadry kierowniczej służby inżynieryjno-lotniczej i wybrane obowiązki pozostałego personelu SIL. Prezentacja wybranej dokumentacji eksploatacyjnej służby inżynieryjno-lotniczej. Organizacja zabezpieczenia inżynieryjno-lotniczego lotów w bazie lotniczej. Organizacja obsług statków powietrznych związanych z resursem godzinowym lub kalendarzowym. Zasady postępowania w sytuacjach nietypowych, alarmowych i niebezpiecznych związanych z wykonywaniem obsług przy przezbrajaniu sprzętu lotniczego. Czynnik ludzki i ekologiczny w inżynieryjno-lotniczym zabezpieczeniu działań lotnictwa. Struktura systemu logistycznego Sił Powietrznych RP.

Pełny opis:

Wykłady / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych

1. Ewolucja rozwoju baz lotnictwa taktycznego /2 godz./ Ewolucja struktury Pułku Lotniczego do struktury Eskadry i Bazy a następnie Bazy Lotniczej .

2. Struktura systemu logistycznego Sił Powietrznych RP/2 godz./Powstanie Inspektoratu Wsparcia. Systemy logistyczne na szczeblu Skrzydła. Systemowe organy logistyczne bazy lotniczej ich organizacja i funkcjonowanie..

3. Opracowanie elementów planu zabezpieczenia logistycznego baz lotniczych./2 godz./ Schematy - Procedury zamawiania materiałowo technicznego zabezpieczenia. Oddziały Gospodarcze . Baza Lotnicza jako WOG. .

4. Struktury służby SIL w BL /3 godz./ Szczegółowe zasady funkcjonowania służby SIL w BL Sił Powietrznych. Struktury służby SIL 31 BL Poznań,32 BL Łask, 33 BL Powidz.

5. Struktury służby SIL w BL.MW Wojsk Lądowych. /2 godz./ Szczegółowe zasady funkcjonowania służby SIL w BL Lotnictwa MW i Wojsk Aeromobilnych. Lokalizacja, podległości, eksploatowany sprzęt lotniczy.

6. Lotnisko czynne. / 2 godz/ Ogólne zasady zabezpieczenia inżynieryjno - lotniczego lotniska czynnego w trakcie wykonywania działań lotniczych. Rola lotniska zapasowego.

7. Wykaz dokumentów normatywnych w zakresie organizacji i funkcjonowania SIL./ 2 godz/ przedstawienie kompletu dokumentów aktualnie obowiązujących w służbie SIL .Prezentacja wybranej dokumentacji eksploatacyjnej służby inżynieryjno-lotniczej.

8. Procedura przygotowania statku powietrznego do lotów/ 3 godz/ Obsługiwanie sprzętu lotniczego - wybrane zagadnienia. Dokumentacja. Procedury BHP. Przygotowanie sp na PPS i schrono-hangarze. Czystość stoiska.

9. Czynnik ludzki w inżynieryjno-lotniczym zabezpieczeniu działań lotnictwa./2 godz/ Wskazanie czynnika ludzkiego jak zagrożenia przy bezpiecznej obsłudze statku powietrznego. Teoria i praktyka.

10. Odbiór i przekazanie sprzętu lotniczego /2 godziny/ - wybrane wytyczne z zakresu Instrukcji SIL. Procedury usuwania niesprawności przy przekazaniu statku powietrznego - wybrane zagadnienia.

11. Organizacja i działanie lotniskowego systemu FOD./2 godz./ Geneza powstania systemu. Koniecznosc stosowania. Dokumentacja FOD w Bazie Lotniczej. Elementy infrastruktury systemu FOD. Podział lotniska na strefy czystości. Kultura obsługi.

12. Kontrola jakości paliw lotniczych./2 godz/. Potrzeba kontroli czystości paliwa. Dokumentacja i wytyczne. Sposoby sprawdzania. Rodzaje zanieczyszczeń paliwa.

13. Wybrane zagadnienia ekologii na lotnisku./2 godz./ Lotnisko jako źródło hałasu. Szkodliwe emisje generowane przez lotnictwo. Porównanie lotnictwa z innymi rodzajami transportu. Monitorowanie zagrożeń ekologicznych.

Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna

1. Opracowanie elementów planu zabezpieczenia logistycznego baz lotniczych./4 godz./ Zapoznaniem z oddziałem Logistyki Bazy Lotniczej. Omówienie 3 letniej procedury zamawiania materiałowo technicznego zabezpieczenia. Ćwiczenia w oddziale Zaopatrzenia Lotniczo Technicznego. Zapoznanie z zadaniami Bazy Lotniczej jako WOG - u.

2. Struktury służby SIL w BL /4 godz./ Ćwiczenia w Bazie Lotniczej. Szczegółowe zasady funkcjonowania służby SIL w BL Sił Powietrznych. Przykładowe Struktury służby SIL w 31 BL Poznań, lub 32 BL Łask. Omówienie zadań poszczególnych komórek SIL. Ćwiczenia w ET i EO.

3. Lotnisko czynne. / 4 godz./ Ćwiczenia w Bazie Lotniczej. Zapoznanie z wybranymi służbami zabezpieczenia działania lotniska. Ogólne zasady zabezpieczenia inżynieryjno - lotniczego lotniska czynnego w trakcie wykonywania działań lotniczych. Rola lotniska zapasowego.

4. Wykaz dokumentów normatywnych w zakresie organizacji i funkcjonowania SIL./ 4 godz/ Ćwiczenia w Bazie Lotniczej. Zapoznanie i ogląd kompletu dokumentów aktualnie obowiązujących w służbie SIL na bazie Eskadry Wsparcia, Eskadry Technicznej i Eskadry Obsługi . Specyfika dokumentacji w zależności od typu obsługiwanego statku powietrznego. Karty Obsługi Statku Powietrznego.

5. Proces przygotowania statku powietrznego do lotów/ 4 godz/ Ćwiczenia realizowane z pokazem na przykładzie jednej z eskadr Bazy Lotniczej. Obsługiwanie sprzętu lotniczego - wybrane zagadnienia. Dokumentacja. Procedury BHP. Przygotowanie sp na PPS i schrono-hangarze. Czystość stoiska.

6. Czynnik ludzki obsłudze statków powietrznych. /2 godz./Wizyta w Dziale Obiektywnej Kontroli Lotów jednej z Baz Lotniczych. Zapoznanie z przesłankami do wypadków zwinny personelu SIL na podstawie rejestratora lotów. Wskazanie czynnika ludzkiego jak zagrożenia przy bezpiecznej obsłudze statku powietrznego w praktyce.

7. Organizacja i działanie lotniskowego systemu FOD./4 godz./ Ogląd dokumentacji, Instrukcji w wybranej Bazie Lotniczej. Ćwiczenia - rekonesans lotniska ze zwróceniem uwagi na elementy infrastruktury systemu FOD. Podział lotniska na strefy czystości. Punkty kontroli czystości.

8. Kontrola jakości paliw lotniczych./2 godz./. Ćwiczenia w Bazie Lotniczej. Fizyczna kontrola paliwa z dystrybutora wydawczego i statku powietrznego. Pomiar zanieczyszczeń paliwa metodą AZP i ACP. Zapoznanie z dokumentacją wydawczą paliwa. Środki bezpieczeństwa.

Literatura:

Podstawowa:

1. Z. Kaniewski, W. Kaszyński, Zabezpieczenie inżynieryjno-lotnicze: Wprowadzenie do zabezpieczenia inżynieryjno-lotniczego, WAT 1996 (Sygn. 62156)

2. Zasady organizacji i funkcjonowania sil w lotnictwie Sił Zbrojnych 2023 WLW Poznań

4. Regulamin lotów lotnictwa SZ RP (RL-2010) (WLOP 442/2010);

5. Instrukcja bezpieczeństwa lotów lotnictwa SZ Poznań 2015

6. Instrukcja FOD dla 31 BL Krzesiny

7.Magazynowa i lotniskowa kontrola czystości paliw do turbinowych silników lotniczych. NO- 91- A800

Uzupełniajaca:

1. Instrukcja organizacji lotów próbnych w lotnictwie SZ RP (IOLP - 2010) (WLOP 444/2011);

2.Zasady szkolenia oraz dopuszczania do pracy na sprzęcie lotniczym specjalistów służby inżynieryjno – lotniczej lotnictwa SZ RP (WLOP 448/2011);

3.Instrukcja o ochronie przeciwpożarowej w resorcie obrony narodowej (Ppoż. 1/2009)

Efekty uczenia się:

Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego

Kategoria efektów: WIEDZA

W1 /ma szczegółową wiedzę w zakresie funkcjonowania statków powietrznych, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia fizycznych podstaw działania elementów, układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego /K_W14

W2/ ma zaawansowaną wiedzę na temat wybranych faktów, o obiektach

i zjawiskach oraz dotyczącą ich metod i teorii wyjaśniających

złożone zależności występujących między nimi, stanowiących

podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin mechaniki, budowy/K_W19

W/3 ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie wiedzę

w zakresie budowy, optymalizacji i eksploatacji konstrukcji lotniczych, w tym niezbędną do korzystania z systemów komputerowego wspomagania obliczeń oraz procesu projektowania i wytwarzania/ K_W23

W4/ posiada wiedzę w zakresie procesów zachodzących podczas eksploatacji statków powietrznych / W_22J_4

W5/ zna obowiązującą dokumentacje techniczną / W_22J8

Kategoria efektów: UMIEJĘTNOŚCI

U1/ potrafi w sposób analityczny wyznaczyć podstawowe parametry oraz formułować proste modele matematyczne, w celu symulacji elementów, układów, urządzeń, instalacji i systemów sp. / K_U07

U2/ potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować opis wyników /K_U03

U3/ potrafi opracować algorytm, posłużyć się językami programowania oraz odpowiednimi narzędziami informatycznymi do opracowania oprogramowania użytkowego/ K_U08

U4/potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, K_U17

U5/potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania /K_U18

U6/potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny /K_U19

U7/potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego;/ K_U21

U8/potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania elementów, układów i systemów statków powietrznych /K_U24,

U9/ potrafi formułować systemy wspomagania procesu szkolenia i eksploatacji statków powietrznych oraz – wykorzystując odpowiednie narzędzia analityczne,/K_U

U10/ przestrzega zasad i przepisów BHP obowiązujące w procesie eksploatacji statków powietrznych, w tym przepisy dotyczące pracy z materiałami wybuchowymi stosowanymi w lotniczych środkach bojowych / U_22J_5

U11/posiada umiejętność rozwiązywania problemów technicznych z zastosowaniem dostępnych środków, w warunkach pokojowych i ewentualnych działań zbrojnych na przyszłym polu walki /U_22J_1

U12/umie wykorzystywać aparaturę kontrolno-pomiarową ogólnego przeznaczenia, w procesie eksploatacji statków powietrznych i urządzeń związanych z ich obsługą /U_22J_4

Kategoria efektów: KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE

K1/ potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach/ K_K02

K2/ ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych/ K_K04

K3/ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy /K_K01

K4/charakteryzuje się wysokim poziomem etyki zawodowej oraz bezwzględnym przestrzeganiem dyscypliny technicznej/ K_22J_2

K5/ rozumie procesy zachodzące podczas eksploatacji statków powietrznych/ K_22J_4

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.

Zaliczenie jest przeprowadzone w formie pisemnej

Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia wykładów i ćwiczeń audytoryjnych jest obecność i aktywne w nich uczestnictwo oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianu pisemnego

Efekt W_22J_4; W_22J_7; W_22J_8 sprawdzany jest na zaliczeniu pisemnym przy okazji sprawdzania umiejętności U_22J_1; U_22J_5

Efekt K_22J_2 i K_22J_4 sprawdzany jest w praktyce na ćwiczeniach audytoryjnych oraz zaliczeniu pisemnym

Praktyki zawodowe:

bez zmian do poprzedniego cyklu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)