Cyfrowe systemy sterowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLUWSM-CSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cyfrowe systemy sterowania |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/x ; C 24/+ ; L 16/+ ; Razem: 60 |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka 1/ wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Matematyka 2/ wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Matematyka 3/ wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Matematyka 4/ wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Wybrane zagadnienia matematyki / wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Podstawy automatyki / wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Podstawy modelowania układów / wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Modelowanie i symulacja układów awionicznych / wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Teoria sterowania / wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. |
Programy: | Lotnictwo i Kosmonautyka |
Autor: | dr inż. Krzysztof FALKOWSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 20 2. Udział w laboratoriach / 16 3. Udział w ćwiczeniach / 24 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 30 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 30 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 30 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 58 11. Przygotowanie do egzaminu / 30 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 180 godz./ 6 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 120 godz./ 4 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/150 godz./ 5 ECTS |
Skrócony opis: |
Opis dyskretnych systemów sterowania. Równania różnicowe. Transformata Z. Model w przestrzeni stanu układu dyskretnego. Podstawowe zasady projektowania cyfrowych systemów sterowania. Model ekstrapolatora i impulsatora. System sterowania cyfrowego procesami ciągłymi. Sterowanie procesami dyskretnymi. Układy kombinacyjne i sekwencyjne. Sterowanie z zależnościami czasowymi i zdarzeniami. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Podstawy teorii sterowania układów dyskretnych. /4/ Równania różnicowe. Modulacja impulsowa. Przekształcenie Z. Transmitancja i model w przestrzeni stanu układu dyskretnego. Układy sterowania cyfrowego. Stabilność układów dyskretnych. 2. Wyznaczania modeli dyskretnych procesów i układów ciągłych. /4/ Metoda prostokątów i trapezowa – przekształcenie biliniowe. Metoda ekstrapolatora rzędu zerowego. 3. Regulatory dyskretne. /2/ Metoda pole placement. Regulacja z wykorzystaniem dyskretnych regulatorów PID. 4. Obserwator i estymatory układów dyskretnych. /4/ Dyskretny obserwator stanu. Podstawy filtrów Kalmana 5. Sterowanie z wykorzystaniem układów kombinacjo-sekwencyjnych. /4/ Teoria maszyny stanu. Asynchroniczne i synchroniczne układy sekwencyjne. Układy z zależnościami czasowymi. Optymalizacja układów sekwencyjnych. 6. Maszyna stanu. /2/ Projektowane regulatorów histerezowych dwu- i trójpołożeniowych. Ćwiczenia 1. Wyznaczanie transmitancji i modeli w przestrzeni stanu procesów dyskretnych / 4/ Wykorzystanie transformaty Z do wyznaczania modeli układów dyskretnych. Wyznaczanie modelu w dziedzinie czasu układu opisanego równaniami różnicowymi. 2. Wyznaczanie dyskretnych regulatorów PID / 4 / Rozwiązywanie zadań polegających na wyznaczaniu nastaw dyskretnych regulatorów PID. 3. Wyznaczanie regulatorów metoda pole placemet / 4/ Rozwiązywanie zadań polegających na wyznaczaniu nastaw dyskretnych regulatorów metoda pole placement. Sterowanie od wektora stanu i wyjść. 4. Projektowanie obserwatorów stanu pełnego rzędu / 4 / Rozwiązywanie zadań polegających na wyznaczaniu dyskretnych obserwatorów pełnego rzędu. 5. Wykorzystanie filtrów Kalmana w systemach sterowania dyskretnego / 2 / Rozwiązywanie zadań polegających na wyznaczaniu filtrów Kalmana w procesie estymacji wektora stanu. 6. Optymalizacja automatów stanu / 4 / Rozwiązywanie zadań polegających na optymalizacji asynchronicznych automatów stanu. 7. Wykorzystanie automatów do wykonania regulatorów dwu- i trójpołożeniowych / 2/ Rozwiązywanie zadań polegających na wyznaczaniu parametrów regulacji dwu- i trójpołożeniowej. Laboratoria 1. Wyznaczanie regulatora PID do sterowania wahadła odwróconego. /4/ Wykorzystanie stanowiska Quanser „Wahadło odwrócone” do projektowania regulatorów PID. 2. Wykorzystanie metody pole placement do sterowania dwuczłonowego wahadła odwróconego. /4/ Wykorzystanie stanowiska Quanser „Dwuczłonowe wahadło odwrócone” do projektowania układów sterowania od wektora stanu. 3. Wykorzystanie układu automatycznej regulacji do stabilizacji położenia giroskopu. /4/ Wykorzystanie stanowiska Quanser „Giroskop o dwóch stopniach swobody” do projektowania układu automatycznej regulacji. 4. Wyznaczanie nastaw układu sterowania platformą o trzech stopniach swobody. /4/ Wykorzystanie stanowiska Quanser „Helikopter” do projektowania sytemu sterowaniu. |
Literatura: |
Podstawowa: Kaczorek T.: Podstawy teorii sterowania, WNT, Warszawa 2005. Kwiatkowski W.: Podstawy teorii sterowania, BEL Studio, Warszawa 2007. Kowal J.: Podstawy automatyki Tom I i II, Uczelniane Wydawnictwo Nauko-wo - Dydaktyczne, Kraków 2006. Gorzałczany M.: Układy Cyfrowe. Metody syntezy. Tom I i II, Skrypt Poli-techniki Świętokrzyskiej, 2000. Uzupełniająca: Gosiewski Z., Siemieniako F.: Automatyka tom I i II, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok 2006. uzupełniająca: 1. Z. Gosiewski, F. Siemieniako, Automatyka tom I i II, Wydawnictwo politechniki Białostockiej, Białystok 2006 2. J. Kowal, Podstawy automatyki Tom I i II, Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2006 3. E. Jury, Sampled-Data Control Systems, Jhon Wiley and Sons, New York 1995 4. P. Zarchan, H Musoff: “Fundamentals of Kalman Filtering”, AIAA 2009 |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do korzystania z systemów komputerowego wspomagania obliczeń oraz zna narzędzia symulacji pracy układów i systemów. / K_W23, K_W25; W2 / Zna i rozumie zaawansowane metody modelowania, identyfikacji i optymalizacji stosowane w projektowaniu układów, urządzeń, instalacji i systemów statków powietrznych i kosmicznych oraz posiada wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach mechatroniki, automatyki, robotyki i elektroniki. / K_W27, K_W28; W3 / Posiada wiedzę z obszaru nauk ścisłych i technicznych ukierunkowaną na zagadnienia związanych z lotnictwem, w szczególności techniką lotniczą. W_22J_1; U1/ Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania elementów, układów i systemów statków powietrznych i kosmicznych. / K_U24; U2/ Posiada umiejętność rozwiązywania problemów technicznych z zastosowaniem dostępnych środków, w warunkach pokojowych i ewentualnych działań zbrojnych na przyszłym polu walki. / U_22J_1; U3/ Ma umiejętności językowe zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu pozwalającym na porozumiewanie się w mowie i piśmie w zakresie ogólnym i swojej specjalności. / K_U23; |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenie Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenie Egzamin przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z zadaniami otwartymi lub zamkniętymi. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń rachunkowych i ćwiczeń laboratoryjnych Osiągnięcie efektu W1, W2 - weryfikowane jest na egzaminie pisemnym w postaci testu sprawdzającego z zadaniami otwartymi lub zamkniętymi oraz podczas rozwiązywania zadań na ćwiczeniach audytoryjnych Osiągnięcie efektu W3 - weryfikowane jest podczas ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu U1 - sprawdzane jest w trakcie odpowiedzi i wykonywania zadań na ćwiczeniach rachunkowych i ćwiczeniach laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu U2 - sprawdzane jest w trakcie odpowiedzi i wykonywania zadań na ćwiczeniach rachunkowych i ćwiczeniach laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu U3 - sprawdzane jest w trakcie odpowiedzi i wykonywania zadań na ćwiczeniach rachunkowych i ćwiczeniach laboratoryjnych. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który wykazuje do 100% znajomości zagadnień omawianych na wykładzie i potrafi rozwiązywać zadania na tym poziomie. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który wykazuje do 90% znajomości zagadnień omawianych na wykładzie i potrafi rozwiązywać zadania na tym poziomie. Ocenę dobrą otrzymuje student, który wykazuje do 80% znajomości zagadnień omawianych na wykładzie i potrafi rozwiązywać zadania na tym poziomie. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który wykazuje do 70% znajomości zagadnień omawianych na wykładzie i potrafi rozwiązywać zadania na tym poziomie. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który wykazuje do 60% znajomości zagadnień omawianych na wykładzie i potrafi rozwiązywać zadania na tym poziomie. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia kryterium na ocenę pozytywną. |
Praktyki zawodowe: |
pominąć |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.