Podstawy automatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAXWSJ-PA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy automatyki |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/x; C 14/+, L 14/+ razem: 44 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | matematyka 3 / wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć, twierdzeń i metod rachunku różniczkowego i całkowego oraz szeregów funkcyjnych, znajomość i umiejętność stosowania rachunku macierzowego oraz umiejętność stosowania analizy matematycznej obejmującej: liczby rzeczywiste, ciągi liczbowe i szeregi liczbowe, fizyka 2 / wymagania wstępne: umiejętność stosowania matematyki do opisu zjawisk fizycznych i wykorzystania praw fizyki w technice, informatyka / wymagania wstępne: znajomość podstawowych funkcji, typów danych i operacji w języku wysokiego poziomu; umiejętność algorytmizacji zadań, podstawowa znajomość i umiejętność wykorzystania programu Matlab, mechanika / wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć i zagadnień mechaniki, umiejętność opisu układów mechanicznych w stanach statycznych i dynamicznych. metrologia / wymagania wstępne: umiejętność posługiwania się przyrządami pomiarowymi, wykonywania pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. elektrotechnika i elektronika / wymagania wstępne: znajomość oraz umiejętność opisu zjawisk fizycznych występujących w obwodach elektrycznych; umiejętność analizy obwodów prądu stałego i przemiennego; umiejętność opisu wybranych elementy elektronicznych. |
Programy: | semestr czwarty/ mechatronika/ wszystkie specjalności |
Autor: | dr inż. Jarosław PANASIUK ppłk dr inż. Maciej HENZEL |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w laboratoriach / 14 3. Udział w ćwiczeniach / 14 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 15 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 15 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 15 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 29 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 75 godz./ 2,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 60 godz./2 ECTS |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia teorii sterowania. Rodzaje i struktury układów regulacji. Metody opisu własności dynamicznych liniowych układów ciągłych. Jakość procesu regulacji. Stabilność liniowych układów regulacji. Synteza i korekcja liniowych układów regulacji. Regulacja cyfrowa. Przełączające układy automatyki. Wyznaczanie modeli matematycznych układów regulacji w postaci analitycznej i graficznej. Wyznaczanie i badanie podstawowych parametrów i charakterystyk liniowych układów regulacji. Dobór regulatora i badanie wpływu jego parametrów na dokładność statyczną i dynamiczną układu regulacji. Projektowanie i modelowanie układów przełączających. |
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem technik audiowizualnych, podanie treści do samodzielnego studiowania w celu utrwalenia wiedzy określonej efektami W1, W2 oraz uzyskania umiejętności określonych efektem U2 1. Wprowadzenie do układów regulacji. /2/ Podstawowe pojęcia, klasyfikacja, sygnały. Zagadnienie linearyzacji układów regulacji. 2. Metody opisu własności dynamicznych liniowych układów ciągłych. /4/ Model transmitancyjny układów regulacji. Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe. Model układów regulacji w przestrzeni stanów. Schematy blokowe i grafy przepływów. Charakterystyki podstawowych członów (elementów) automatyki. 3. Jakość procesu regulacji./2/ Dokładność statyczna: ocena uchybu w stanie ustalonym, układy regulacji statycznej i astatycznej, kryteria całkowe. Dokładność dynamiczna: Ocena parametrów odpowiedzi skokowej, kryteria częstotliwościowe, kryteria położenia pierwiastków. 4. Stabilność liniowych układów regulacji. /2/ Ogólne warunki stabilności. Kryteria stabilności: kryterium Hurwitza, kryterium Rootha, kryterium Nyquista, kryterium Michajłowa. 5. Synteza i korekcja liniowych układów regulacji. /2/ Synteza układów regulacji metodami klasycznymi. Metoda Zieglera-Nicholsa. Metoda linii pierwiastkowych. Regulatory. Istota, cel i rodzaje korekcji. 6. Regulacja impulsowa i cyfrowa. /2/. Funkcja schodkowa. Cechy i właściwości impulsowych układów regulacji. Opis matematyczny cyfrowych układów regulacji. Regulatory cyfro-we. 7. Przełączające układy automatyki. /2. Układy kombinacyjne i sekwencyjne. Funkcje przełączające i ich minimalizacja. Opis układów sekwencyjnych. Ćwiczenia rachunkowe/ polegają na grupowym rozwiązywaniu zadań w celu utrwalenia wiedzy określonej efektami W1, W2, opanowania umiejętności określonych efektami U1, U2 oraz kompetencji opisanych efektem K1 1. Wyznaczanie modeli matematycznych wybranych członów liniowych w dziedzinie czasu i zmiennej „s” /2/ 2. Wyznaczanie i analiza charakterystyk czasowych i częstotliwościowych wybranych członów dynamicznych. /2/ 3. Ocena jakości statycznej i dynamicznej procesu regulacji /2/ 4. Badanie stabilności liniowych układów regulacji /2/ 5. Synteza układów regulacji metodami klasycznymi . /2/ 6. Regulacja impulsowa i cyfrowa /2/ 7. Konfiguracja regulatora PID w środowisku TIA Portal /2/ Laboratoria / polegają na wykonywaniu przez grupę studentów pomiarów parametrów i charakterystyk układów regulacji ich elementów w celu utrwalenia wiedzy określonej efektami W1,W2, utrwalenia umiejętności określonych efektami U1, U2 oraz opanowania umiejętności określonych efektami U3, U4 oraz kompetencji opisanych efektem K1 1. Badanie w środowisku Matlab własności dynamicznych i stanu ustalonego elementów toru sygnałowego modelu układu regulacji /4/ 2. Dobór typu regulatora i jego nastaw w procesie syntezy układu regulacji. Badanie wpływu parametrów regulatora na dokładność statyczną i dynamiczną układu regulacji automatycznej z wykorzystaniem pakietu MATLAB Simulink. /4/. 3. Projektowanie kombinacyjnych układów przełączających z wykorzystaniem elementów pneumatycznych i elektrycznych /4/ 4. Implementacja regulatora PID z wykorzystaniem sterownika programowalnego /2/ |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Janusz Kowal: Podstawy automatyki. T.1. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2006. 2. Janusz Kowal: Podstawy automatyki. T.2. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2007. 3. Tadeusz Kaczorek, Podstawy teorii sterowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006. 4. Zbigniew Skup, Podstawy automatyki i sterowania Uzupełniająca: 1. Jerzy Mazurek, Hanna Vogt, Witold Żydanowicz: Podstawy automatyki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006. 2. Tadeusz Kaczorek: Teoria sterowania. Układy liniowe i dyskretne.” Pań-stwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977Podstawowa: 1. Janusz Kowal: Podstawy automatyki. T.1. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2006. 2. Janusz Kowal: Podstawy automatyki. T.2. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2007. 3. Tadeusz Kaczorek, Podstawy teorii sterowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006. Uzupełniająca: 1. Jerzy Mazurek, Hanna Vogt, Witold Żydanowicz: Podstawy automatyki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006. 2. Tadeusz Kaczorek: Teoria sterowania. Układy liniowe i dyskretne.” Pań-stwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977 |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma wiedzę w zakresie matematyki niezbędną do opisu właściwości sta-tycznych i dynamicznych elementów i układów mechaniki, elektroniki i elektrotechniki na potrzeby realizacji procesu regulacji oraz zna modele analityczne i graficzne takich układu, które umożliwiają analizę i syntezę liniowych układów regulacji / K_W01. W2 / Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu za-gadnień liniowych układów regulacji (sterowania) i automatyki oraz metro-logii wielkości mechanicznych i elektrycznych oraz technik wykonywania pomiarów dla potrzeb analizy jakości procesu regulacji / K_W04. U1/ Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł dotyczące zagadnień związanych z teorią regulacji, sterowania i automa-tyki oraz interpretować, a także wyciągać wniosk, formułować i uzasad-niać opinie oraz identyfikować i opisywać elementy, układy, urządzenia regulacji automatycznej i automatyki z wykorzystaniem technik informa-cyjno-komunikacyjnych / K_U01 U2/ Potrafi formułować oraz w sposób analityczny wyznaczać podstawowe modele matematyczne układów regulacji i automatyki i ich parametry oraz potrafi posłużyć się w trakcie analizy matematycznej i symulacji progra-mami komputerowymi Matlab i Simulink / K_U07 U3/ Potrafi dobrać właściwe metody i urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących parametry elementów i układów automatyki oraz jakość procesu regulacj /K_U06. U4/ Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole dla wy-znaczania modeli matematycznych układów regulacji i sterowania oraz wyznaczania ich parametrów i właściwości na drodze analitycznej i do-świadczalnej / K_U16. K1/ Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie matematycznej i ekpserymentalnej analizy układów regulacji, sterowania i automatyki / K_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
rzedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną. Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnego testu sprawdzającego z zadaniami zamkniętymi i otwartymi w trybie stacjonarnym i/lub w trybie zdalnym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Podczas realizacji wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych mogą zostać wykorzystane metody i techniki kształcenia na odległość. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń audyto-ryjnych i laboratoryjnych na ocenę pozytywną. Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie śred-niej z pozytywnych ocen z przygotowania i wykonania poszczególnych ćwi-czeń audytoryjnych. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen z przygotowania do wykonania ćwiczeń i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Efekty W1, W2, U1, U2 sprawdzane są podczas pytań kontrolnych i pod-czas rozwiązywania zadań na ćwiczeniach rachunkowych i laboratoryjnych. Efekty W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1 sprawdzane są w trakcie odpowiedzi, aktywności w wykonywaniu zadań i przygotowania sprawozdań na ćwicze-niach laboratoryjnych i podczas obrony sprawozdań. Efekty W1, W2, U2 sprawdzane są na egzaminie. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpo-wiedzi na co najmniej 95% pytań testu sprawdzającego oraz który posiadł w pełni wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia a ponadto potrafi pozyskiwać niezbędne informacje związane z automatyką korzysta-jąc z różnych źródeł. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowie-dzi na co najmniej 90% pytań testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu prawie pełnym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształ-cenia a ponadto potrafi pozyskiwać niezbędne informacje związane z auto-matyką korzystając z różnych źródeł. Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 85% pytań testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu dobrym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia a ponadto potrafi pozyskiwać niezbędne informacje związane z automatyką korzysta-jąc z różnych źródeł. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych od-powiedzi na co najmniej 80% pytań testu sprawdzającego oraz który po-siadł w stopniu dostatecznym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 75% pytań testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu dostatecznym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia. Przy rozwiązywaniu zadań o średnim stopniu trudności wymaga wsparcia ze strony nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił wymagań na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Panasiuk | |
Prowadzący grup: | Szymon Borys, Marek Jaworowicz, Jarosław Panasiuk, Michał Siwek, Piotr Żółtowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.