Komputerowa analiza konstrukcji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAXWSJ-KAK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komputerowa analiza konstrukcji |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/+, C 20/+ P 6/+, razem: 46 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | nazwa przedmiotu / wymagania wstępne: Informatyka: znajomość środowiska Matlab Podstawy CAx: znajomość środowiska CAx. Projektowanie i badanie maszyn i mechanizmów: znajomość wybra-nych zagadnień dotyczących projektowania i badania maszyn i mechani-zmów. Mechanika: znajomość wybranych zagadnień mechaniki teoretycznej oraz zagadnień dotyczących opisu zachowania ośrodka ciągłego. Numeryczne metody obliczeniowe: znajomość istoty metody różnic skończonych, znajomość metod interpolacji funkcji, znajomość metod rozwiązywania układów równań algebraicznych oraz różniczkowych |
Programy: | Obowiązuje od naboru 2019, semestr ósmy / mechatronika / kandydaci na żołnierzy zawodowych, uzbrojenie i elektronika; eksploatacja uzbrojenia i sprzętu wojskowego; środki bojowe |
Autor: | dr inż. Bartosz Fikus |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 20 godz. 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 20 godz. 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / - 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 6 godz. 5. Udział w seminariach / - godz. 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 24 godz. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 20 godz. 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / - 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 6 godz. 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / - godz. 11. Udział w konsultacjach / 14 godz. 12. Przygotowanie do egzaminu / - 13. Przygotowanie do zaliczenia / 10 godz. 14. Udział w egzaminie / - Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz. / 4,0 ECTS, przyjęto 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 60 godz./ 2 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 3,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu nauczyć podstawowych metod numerycznych sto-sowanych w działalności naukowej i inżynierskiej w obszarze symulacji zjawisk fizycznych (mechanicznych oraz cieplnych). Ponadto celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności modelowania elementów składowych mechanizmów i ich połączeń oraz analizy dynamiki i ich ruchu. Dodatkowo w ramach przedmiotu wprowadzono elementy analizy optymalizacyjnej konstrukcji pod kątem obciążeń mechanicznych i cieplnych. |
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych 1. Wprowadzenie do komputerowej analizy konstrukcji. /2 Zakres przedmiotu. Istota i charakter modelowania analitycznego oraz numerycznego zjawisk fizycznych. Współczesne zastosowania metod numerycznych w działalności inżynierskiej i naukowej. 2. Sformułowanie metody elementów skończonych w warunkach symulacji zjawisk statycznych oraz dynamicznych. /4 Istota metody elementów skończonych (MES) w zagadnieniach statycznych oraz dynamicznych. Hydrokody. Sformułowanie równań oraz schematów numerycznych dla zagadnień statycznych oraz dynamicznych. Modelowanie kontaktu między częściami przy użyciu funkcji kary (penalty-based formulation). 3. Modelowanie oraz badanie właściwości ośrodka w warunkach statycznych oraz dynamicznych. /4 Modele wytrzymałościowe materiałów w warunkach dynamicznych. Równania stanu materiałów stosowane w warunkach statycznych oraz dynamicznych. Metody określania stałych materiałowych równań konstytutywnych opisujących właściwości ośrodka. 4. Siatkowy oraz bezsiatkowy opis ośrodka w warunkach dynamicznych. /4 Opis zachowania ośrodka z wykorzystaniem metod siatkowych: sformułowanie Lagrange’owskie, Eulerowskie, z ruchomymi siatkami (ALE). Sformułowanie bezsiatkowe opisu ośrodka. Sformułowania hybrydowe – siatkowo-bezsiatkowe. 5. Modelowanie zachowania ośrodków sypkich oraz analiza kinematyczna z wykorzystaniem metody układów wieloczłonowych. / 4 Metody bezsiatkowe w modelowaniu ośrodków sypkich. Metoda elementów dyskretnych. Kontakt w metodzie elementów dyskretnych. Metoda układów wieloczłonowych. Definiowanie kontaktu w metodzie układów wieloczłonowych. 6. Zaliczenie przedmiotu. /2 Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna praktyczna z wykorzystaniem komputerów – praca pod nadzorem wykładowcy 1. Opracowanie modelu oraz przeprowadzenie analizy statycznej. /4 Wykonanie mechanicznej analizy statycznej wybranego elementu konstrukcyjnego. 2. Opracowanie modelu oraz przeprowadzenie analizy dynamicznej. /6 Wykonanie mechanicznej analizy dynamicznej wybranego elementu konstrukcyjnego. 3. Opracowanie modelu oraz przeprowadzenie analizy pola temperatury i przepływu ciepła /6 Wykonanie analizy pola temperatury i przepływu ciepła w wybranym elemencie konstrukcyjnym. 4. Opracowanie modelu oraz przeprowadzenie symulacji przepływu gazu /4 Wykonanie symulacji przepływu gazu w rurze oraz dyszy zbieżno – rozbieżnej w warunkach ustalonych i nieustalonych. Projekt / metoda praktyczna 1. Symulacja numeryczna wybranego zjawiska fizycznego /6 Opracowanie modelu fizycznego oraz matematycznego wybranego problemu fizycznego. Symulacja numeryczna zjawiska. |
Literatura: |
podstawowa: • Fortuna Z., Macukow B, Wąsowski J. „Metody numeryczne”, WNT, Warszawa 2017 r. • Kosma Z. „Metody Numeryczne dla Zastosowań Inżynierskich”, Politechnika Radomska, Radom 2008 r. • Wawrzecki J. „Teoria maszyn i mechanizmów. Wstęp do teorii mechanizmów przestrzennych”, Politechnika Łódzka, Łódź 2008 r. • Dacko M. i inni „Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji”, Arkady, Warszawa 1994 r., sygn. 51621; • Rakowski G., Kacprzyk Z. „Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji”, Oficyna wydawnicza Politechniki War-szawskiej, Warszawa 2005 r., sygn. 61194; uzupełniająca: • Bjorck A., Dahlquist G. „Metody numeryczne”, PWN, Warszawa 1987 r. • Wesseling P. „Principles of Computational Fluid Dynamics”, Springer, 2001 r. • Eleuterio F. Toro „Riemann Solvers and Numerical Methods for Fluid Dynamics”, Springer, 1999 r. • Szmelter J. „Metody komputerowe w mechanice”, PWN, Warsza-wa 1980 r. • Jach K. „Komputerowe modelowanie dynamicznych oddziaływań ciał metodą punktów swobodnych”, PWN, Warszawa 2001 r. • Марчук Г. И. „Методы вычислительной математики”, Наука, Москва 1977 г. • Самарский А. А. „Теория разностных схем”, Наука, Москва 1977 г. • Kruszewski J., Wittbrodt E., Walczyk Z. „Drgania układów me-chanicznych w ujęciu komputerowym. Tom I - Zagadnienia linio-we”, WNT, Warszawa 1992 r., sygn. 50431; II-79532; • Kruszewski J., Wittbrodt E., Walczyk Z. „Drgania układów me-chanicznych w ujęciu komputerowym. Tom II - Zagadnienia wy-brane”, WNT, Warszawa 1993 r., sygn. 51283; II-79530; II-79532; • Morecki A., Oderfeld J. „Teoria maszyn i mechanizmów”, PWN, Warszawa 1997 r., sygn. 48242; II-75336 - II-75337; • Olędzki A. „Podstawy Teorii Maszyn i mechanizmów”, WNT, War-szawa 1987 r., sygn. 48023; • Łodygowski T., Kąkol W. „Metoda elementów skończonych w wy-branych zagadnieniach mechaniki konstrukcji inżynierskich”, Poli-technika Poznańska, Poznań 2003 r. (wersja elektroniczna). • „ANSYS. Metoda Elementów Skończonych dla praktyków”, mate-riały szkoleniowe firmy MESco, Tarnowskie Góry 2009 r. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1/ Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą obszarów zastosowania za-awansowanych narzędzi wspomagających proces projektowania, wytwarzania i eksploatacji oraz zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu mechatroniki / K_W15 U1/ Potrafi zaplanować eksperyment z elementami i urządzeniami mechatronicznymi / K_U20 U2/ Potrafi stosować właściwe środowiska programistyczne, symulatory i narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń mechatronicznych / K_U22 U3/ Potrafi przeprowadzić analizę pracy oraz krytycznie ocenić funkcjonowanie elementu oraz zaplanować proces testowania elementu, układu, prostego systemu w celu ustalenia ich charakterystyk lub wykrycia błędów wykorzystując do tego celu metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne / K_U24 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: obecności i efektów wykonanych zadań. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie testu Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na ćwiczeniach oraz wykonanie projektu. Osiągnięcie efektu W1 - weryfikowane jest na teście pisemnym. Osiągnięcie efektu U1, U2 oraz U3 - weryfikowane jest w ramach ćwiczeń oraz projektu. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskał powyżej 96% poprawnych odpowiedzi Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskał 91-95% poprawnych odpowiedzi Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskał 81-90 % poprawnych odpowiedzi Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskał 71-80% po-prawnych odpowiedzi Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskał 60-70% poprawnych odpowiedzi Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskał poniżej 60% poprawnych odpowiedzi |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.