Metody identyfikacji i diagnostyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAKCSI-MIiD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody identyfikacji i diagnostyki |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Studia stacjonarne i niestacjonarne: semestr V: W 28/Zo,(16/Zo)*; C 10/Z, (6/Z)*; L 12/Z, (8/Z)* razem: 50 godz., (30 godz.)*, 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka 1, 2 / znajomość podstaw analizy matematycznej. Informatyka / znajomość narzędzi pakietu Microsoft Office i Matlab. Elektrotechnika i elektronika 1, 2 / znajomość działania układów elektronicznych. |
Programy: | semestr piąty / mechatronika / techniki komputerowe w mechatronice |
Autor: | dr inż. Jacek DUDZIŃSKI |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 28 (16)* 2. Udział w laboratoriach / 10 (8)* 3. Udział w ćwiczeniach / 12 (6)* 4. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 26 (30)* 5. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 12 (16)* 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 10 (18)* 7. Udział w konsultacjach / 4 (8)* 8. Przygotowanie do zaliczenia / 18 /18* Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./ 4 ECTS, (120 godz./4 ECTS)* Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+7): 54 godz./ 2 ECTS, (38 godz. / 1,5 ECTS)* Zajęcia powiązane z działalnością naukową (4+5+6+8): 66 godz. / 3 ECTS, (82 godz. / 3 ECTS)* * oznacza kalkulację dla studenta studiów niestacjonarnych |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do samodzielnej identyfikacji modeli matematycz-nych układów dynamicznych przy wykorzystaniu metod identyfikacji. W ramach wykładów przedstawiane są metody identyfikacji i diagnostyki. Przedmiot przygotowuje do samodzielnego rozwiązywania przez studentów zadań diagnostyki. W tym optymalizacji procesu diagnozowania. |
Pełny opis: |
Wykłady / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem technik multime-dialnych 1. Ogólna klasyfikacja zadań identyfikacji / 2 / 2*/ Zadania identyfikacji, definicje, klasyfikacja, modele, sygnały. 2. Klasyczne metody nieparametrycznej identyfikacji systemów dynamicz-nych /2 / 2*/ Szeregi czasowe, analiza widmowa i korelacyjna . 3. Identyfikacja modeli systemów statycznych i dynamicznych / 4 / 2*/ Identyfikacja systemów statycznych, dynamicznych metod czasową. 4. Metody eksperymentalnej analizy systemowej / 2 / 0*/ Metoda najmniejszych kwadratów, metoda największej wiarygodności. 5. Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów w zadaniu identyfikacji /2 / 2*/ Właściwości estymatora, metody oceny, ocena poprawności modelu. 6. Rekurencyjne metody estymacji wektora parametrów /2 /0*/ Rekurencyjne metody estymacji, rekurencyjne metody uaktualniania wektora wag. 7. Modele obiektów diagnozowania /4 /3*/ Modele matematyczne obiektów. 8. Specyfika diagnozowania urządzeń elektronicznych i mechanicznych /4 /2*/ Wybrane problemy diagnozowania urządzeń złożonych. 9. Optymalizacja procesu diagnozowania /2 /0*/ Optymalizacja procesu diagnozowania wg różnych kryteriów. 10. Wskaźniki jakości procesu diagnozowania /4 /2*/ Wskaźniki jakości procesu i ich wyznaczania. Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Identyfikacja układów dynamicznych metodą częstotliwościową /2 /0*/ Metoda częstotliwościowa, praktyczne aspekty dla prostego obiektu. 2. Identyfikacja modelu dynamicznego /2 /0*/ Metoda czasowa, praktyczne aspekty wyznaczania modelu obiektu złożonego. 3. Komputerowa identyfikacja modelu układu dynamicznego /2 /2*/ Komputerowa identyfikacja modelu układu, wykorzystanie GUI ident matlaba w procesie identyfikacji. 4. Opracowanie programu kontroli stanu obiektu /2 /2*/ Opracowanie programu kontroli stanu obiektu mechtronicznego różny-mi metodami. 5. Opracowanie programu lokalizacji niezdatności obiektu /2 /2*/ Opracowanie programu lokalizacji niezdatności obiektu dla wybranego modelu obiektu metodami słownikowymi. Laboratoria / metoda praktyczna 1. Eksperymentalne wyznaczanie modeli nieparametrycznych obiektów /2 /2*/ Wyznaczanie odpowiedzi układu, wyznaczanie charakterystyki częstotliwościowej. 2. Identyfikacja układów dynamicznych metodą klasyczną /2 /0*/ Identyfikacja układu dynamicznego metodą klasyczną. 3. Identyfikacja układu dynamicznego /2 /3*/ Identyfikacja parametryczna układu dynamicznego metodą czasową. 4. Wyznaczanie programów diagnostycznych obiektów złożonych metodami uproszczonymi /2 /0*/ wyznaczania programów diagnostycznych złożonych obiektów technicznych, uproszczonymi metodami słownikowymi z wykorzystaniem słownika uszkodzeń. 5. Diagnostyka cyfrowych układów scalonych Wyznaczanie sekwencji testujących /2 /2*/ wybrane techniki testowania i tworzenia testów dla struktur układów kombinacyjnych układów klasy TTL i C-MOS. 6. Diagnostyka procesów produkcyjnych /2 /2*/ Zastosowania rozkładu normalnego. Badanie zdolności procesu. * oznacza liczbę godzin dla studenta studiów niestacjonarnych. Dla studentów niestacjonarnych wykładowca na każdych zajęciach podaje zagadnienia do samodzielnego przestudiowania. |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania A. Niederliński, „Systemy i sterowanie”, 1983. W. Tarnowski, „Modelowanie matematyczne i symulacja komputerowa”, 2003. A. Zalewski, R. Cegieła, „Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowania”, 1999. K. Mańczak, „Metody identyfikacji wielowymiarowych obiektów sterowania”, 1997. T. Rozwadowski: „Diagnostyka techniczna”, WAT, Warszawa, 1983. B. Żółtowski, H. Tylicki : „Elementy diagnostyki technicznej maszyn”, 2008. Uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania S. Niziński, R. Michalski, „Diagnostyka obiektów technicznych”, 2002. J. Rutkowski, „Słownikowe metody diagnostyczne”, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierun-kowego W1 / Ma elementarną wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów mechatronicznych / K_W15 U1 / Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formuło-waniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich / K_U22 U2 / Ma podstawowe przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna związane z tą pracą zasady bezpieczeństwa i higieny pracy / K_U23 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: rozwiązywania zadań na ćwiczeniach Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: ocen ze sprawozdań Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnego testu spraw-dzającego z zadaniami zamkniętymi i otwartymi Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest są pozytywne oceny z odpo-wiedzi na pytania kontrolne i z zadań rachunkowych oraz ćwiczeń laborato-ryjnych Osiągnięcie efektu W1 - weryfikowane podczas ćwiczeń rachunkowych i testu sprawdzającego z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. Osiągnięcie efektu U1 i U2 - sprawdzane jest w trakcie odpowiedzi, wyko-nywania zadań na ćwiczeniach rachunkowych i przygotowywania sprawoz-dań na ćwiczeniach laboratoryjnych Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który potrafi właściwie stosować pojęcia z zakresu metod identyfikacji i normalizacji. Zna pojęcia wykorzy-stywane w identyfikacji modeli i diagnostyce urządzeń związanych ze stu-diowaną specjalnością. Potrafi samodzielnie dokonać identyfikacji modeli i przeprowadzić diagnostykę złożonego układu. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który potrafi właściwie stosować pojęcia z zakresu metod identyfikacji i normalizacji. Zna pojęcia wykorzysty-wane w identyfikacji modeli i diagnostyce urządzeń związanych ze studio-waną specjalnością. Potrafi samodzielnie dokonać identyfikacji modeli i przeprowadzić diagnostykę układu. Ocenę dobrą otrzymuje student, który potrafi właściwie stosować pojęcia z zakresu metod identyfikacji i normalizacji. Zna pojęcia wykorzystywane w identyfikacji modeli i diagnostyce urządzeń związanych ze studiowaną spe-cjalnością. Potrafi samodzielnie dokonać identyfikacji modeli i przeprowa-dzić diagnostykę prostego układu. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który potrafi stosować pojęcia z zakresu metod identyfikacji i normalizacji. Zna pojęcia wykorzystywane w identyfikacji modeli i diagnostyce urządzeń związanych ze studiowaną spe-cjalnością. Potrafi z niewielką pomocą nauczyciela dokonać identyfikacji modeli i przeprowadzić diagnostykę prostego układu. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który potrafi stosować większość pojęć z zakresu metod identyfikacji i normalizacji. Zna podstawowe pojęcia wykorzystywane w identyfikacji modeli i diagnostyce urządzeń związanych ze studiowaną specjalnością. Potrafi z pomocą nauczyciela dokonać identyfikacji modeli i przeprowadzić diagnostykę urządzeń. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił wymagań na ocenę dostateczną. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium, 12 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dudziński | |
Prowadzący grup: | Jacek Dudziński, Michał Grązka, Dariusz Rodzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Język prowadzenia wykładu: | polski |
|
Język prowadzenia ćwiczeń: | polski |
|
Język prowadzenia laboratoriów: | polski |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do samodzielnej identyfikacji modeli matematycz-nych układów dynamicznych przy wykorzystaniu metod identyfikacji. W ramach wykładów przedstawiane są metody identyfikacji i diagnostyki. Przedmiot przygotowuje do samodzielnego rozwiązywania przez studentów zadań diagnostyki. W tym optymalizacji procesu diagnozowania. |
|
Pełny opis: |
Wykłady / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem technik multime-dialnych 1. Ogólna klasyfikacja zadań identyfikacji / 2 / 2*/ Zadania identyfikacji, definicje, klasyfikacja, modele, sygnały. 2. Klasyczne metody nieparametrycznej identyfikacji systemów dynamicz-nych /2 / 2*/ Szeregi czasowe, analiza widmowa i korelacyjna . 3. Identyfikacja modeli systemów statycznych i dynamicznych / 4 / 2*/ Identyfikacja systemów statycznych, dynamicznych metod czasową. 4. Metody eksperymentalnej analizy systemowej / 2 / 0*/ Metoda najmniejszych kwadratów, metoda największej wiarygodności. 5. Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów w zadaniu identyfikacji /2 / 2*/ Właściwości estymatora, metody oceny, ocena poprawności modelu. 6. Rekurencyjne metody estymacji wektora parametrów /2 /0*/ Rekurencyjne metody estymacji, rekurencyjne metody uaktualniania wektora wag. 7. Modele obiektów diagnozowania /4 /3*/ Modele matematyczne obiektów. 8. Specyfika diagnozowania urządzeń elektronicznych i mechanicznych /4 /2*/ Wybrane problemy diagnozowania urządzeń złożonych. 9. Optymalizacja procesu diagnozowania /2 /0*/ Optymalizacja procesu diagnozowania wg różnych kryteriów. 10. Wskaźniki jakości procesu diagnozowania /4 /2*/ Wskaźniki jakości procesu i ich wyznaczania. Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Identyfikacja układów dynamicznych metodą częstotliwościową /2 /0*/ Metoda częstotliwościowa, praktyczne aspekty dla prostego obiektu. 2. Identyfikacja modelu dynamicznego /2 /0*/ Metoda czasowa, praktyczne aspekty wyznaczania modelu obiektu złożonego. 3. Komputerowa identyfikacja modelu układu dynamicznego /2 /2*/ Komputerowa identyfikacja modelu układu, wykorzystanie GUI ident matlaba w procesie identyfikacji. 4. Opracowanie programu kontroli stanu obiektu /2 /2*/ Opracowanie programu kontroli stanu obiektu mechtronicznego różny-mi metodami. 5. Opracowanie programu lokalizacji niezdatności obiektu /2 /2*/ Opracowanie programu lokalizacji niezdatności obiektu dla wybranego modelu obiektu metodami słownikowymi. Laboratoria / metoda praktyczna 1. Komputerowy pomiar charakterystyk czasowych układu dynamicznego /2 /2*/ Pomiar charakterystyk czasowych układu dynamicznego z wykorzystaniem karty pomiarowej. 2. Identyfikacja układów dynamicznych metodą klasyczną /2 /0*/ Identyfikacja układu dynamicznego metodą klasyczną. 3. Identyfikacja układu dynamicznego /2 /3*/ Identyfikacja parametryczna układu dynamicznego metodą czasową. 4. Diagnozowanie obiektu technicznego, wykonanie wybranego urządzenia mechatronicznego o niewielkiej liczbie elementów składowych /2 /0*/ Samodzielne wykonanie przez studenta urządzenia mechatronicznego i jego diagnozowanie pod nadzorem wykładowcy. 5. Diagnozowanie wybranego obiektu technicznego, uruchomienie i sprawdzenie funkcjonowania własnoręcznie wykonanego urządzenia /2 /2*/ Wyznaczenie funkcji wymaganej diagnozowanego, wybranego obiektu technicznego. 6. Diagnozowanie procesu wytwarzania /2 /2*/ Konstruowanie karty kontrolnej i badanie zdolności procesu. * oznacza liczbę godzin dla studenta studiów niestacjonarnych. Dla studentów niestacjonarnych wykładowca na każdych zajęciach podaje zagadnienia do samodzielnego przestudiowania. |
|
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania A. Niederliński, „Systemy i sterowanie”, 1983. W. Tarnowski, „Modelowanie matematyczne i symulacja komputerowa”, 2003. A. Zalewski, R. Cegieła, „Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowania”, 1999. K. Mańczak, „Metody identyfikacji wielowymiarowych obiektów sterowania”, 1997. T. Rozwadowski: „Diagnostyka techniczna”, WAT, Warszawa, 1983. B. Żółtowski, H. Tylicki : „Elementy diagnostyki technicznej maszyn”, 2008. Uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania S. Niziński, R. Michalski, „Diagnostyka obiektów technicznych”, 2002. J. Rutkowski, „Słownikowe metody diagnostyczne”, 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.