Projektowanie maszyn
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMXWSM-19Z2-PM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie maszyn |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 28 1+, Ćw 14/ +„ L 141+, razem: 56 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Grafika inżynierska / Wymagania wstępne: ukształtowanie wyobraźni wprowadzające przestrzennej, znajomości zasad rysunku technicznego maszynowego. Mechanika techniczna / Wymagania wstępne: znajomość zasad mechaniki ciała stałego. Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn / Wymagania wstępne: znajomość zasad doboru materiałów konstrukcyjnych w projektowaniu maszyn. CAD dla mechaników / Wymagania wstępne: umiejętność wykorzystania specjalistycznych programów komputerowych w projektowaniu. Podstawy konstrukcji maszyn I I Wymagania wstępne: znajomość ogólnych zasad konstrukcji i obliczeń wytrzymałościowych elementów maszyn |
Programy: | II semestr / Mechanika budowa maszyn / wszystkie specjalności |
Autor: | dr hab. inż. Zdzisław Bogdanowicz, prof WAT |
Bilans ECTS: | Aktywność /obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 28 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 14 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 14 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / O 5. Udział w seminariach / O 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów/22,4 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 14 Bilans ECTS 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 14 (nakład pracy studenta) 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / O 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium/0 11. Udział w konsultacjach / 8,4 12. Przygotowanie do egzaminu/0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 22,4 14. Udział w egzaminie / O Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 137,2 godz. /4,57 ECTS;, przyjęto 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1—2÷3+4+5÷11+14)/30 = 64,4 godz. /30 =2.14 ECTS;przyjęto2ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10)/30 = 106,4 godz. /30 =3,54 ECTS przyjęto 2,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Zajęcia w ramach tego przedmiotu obejmują zagadnienia związane z obliczaniem kół zębatych według normy międzynarodowej ISO, specjalne Skrócony opis zagadnienia projektowania maszyn jak: zagadnienie kontaktowe Hertza, przedmiotu zagadnienie Eulera, hipoteza niezmienników stanu naprężenia Burzyńskiego. kształtowanie geometrii elementów maszyn ze względu na trwałość zmęczeniową. Projekt konstrukcyjny urządzenia dźwigowego modelowanie element |
Pełny opis: |
Wykłady !metody dydaktyczne Tematy kolejnych zajęć! liczba godzin I krótki opis treści zajęć . . 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Zasady projektowania maszyn /2 godz. Pełny opis przedmiotu 2. Projektowanie maszyn w warunkach styku skoncentrowanego /2 godz. (tresci programowe) 3. Obliczanie elementów maszyn na trwałość z wykorzystaniem liniowej i nieliniowej mechaniki pękania /2 godz. 4. Obliczanie wytrzymałościowe przekładni zębatych walcowych na naciski powierzchniowe wg. ISO I 2 godz. 5. Obliczanie wytrzymałościowe przekładni zębatych walcowych na zginanie wg. iSO /2 godz. 6. Obliczanie wytrzymałościowe przekładni stożkowych wg ISO /2 godz. 7. Obliczanie przekładni zębatych ślimakowych wg ISO /2 godz. 8. Zagadnienia specjalne w projektowaniu maszyn /2 godz. 9. Kolokwium zaliczeniowe I 2 godz. 10. Podejście lokalne do oceny naprężeń w elementach z karbem. Hiperbola Neubera. /2 godz. 11. Ocena trwałości elementu na podstawie uogólnionego wykresu zmęczeniowego Haicha-zakres ograniczonej trwałości. I 2 godz. 12. Zastosowanie krzywych FAD. CDF. R w projektowaniu konstrukcji. /2 godz. 73. Trwałość I niezawodność elementów w warunkach obciążeń losowych. /2 godz. 14. Hipotezy kumulacji uszkodzeń /2 godz. Ćwiczenia / metody dydaktyczne Tematy kolejnych zajęć I liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Wydanie i omówienie projektu konstrukcyjnego urządzenia dźwigowego z napędem ręcznym. /2 godz. 2. Obliczenia wytrzymałościowe elementów urządzenia dźwigowego /2 godz. 3. Projektowanie mechanizmów zapadkowych / 2 godz. 4. Przykłady obliczeń wytrzymałościowych lin i łańcuchów / 2 godz. 5. Rysunek zestawieniowy urządzenia dźwigowego / 2 godz. 6. Przykłady podejścia lokalnego do oceny naprężeń w elementach z karbem. /2 godz. 7. Przykłady zastosowanie krzywych FAD. CDF, R w projektowaniu konstrukcji /2 godz. Laboratoria /metody dydaktyczne: Praktyczne zastosowanie treści programowych z wykorzystaniem narzędzi komputerowego wspomagania CADICAE Tematy kolejnych zajęć: 1. Modelowanie bryłowe i powierzchniowe w programie Catia y5. /4godz. 2. Modelowanie elementów urządzenia dźwigowego w programie Catia y5. /4 godz. 3. Modelowanie kinematyki urządzenia dźwigowego w programie Catia y5. /2 godz. 4. Analiza wytrzymałościowa wybranego zespołu elementów urządzenia dźwigowego w programie Catia y5. /2 godz. 5. Generowanie dokumentacji technicznej urządzenia dźwigowego w programie Catia y5. /2 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. W. Szafrański: Podstawy konstrukcji maszyn. Przekładnie zębate. 2. K. Szewczyk, Cz. Teper, A. Krukowski: PKM. Elementy urządzeń dźwigowych. 3. S. Kocańda, J. Szala. Podstawy obliczeń zmęczeniowych. 4. Bochenek: Elementu mechaniki pękania. 5. J. German, M. Biel—Gołaska: Podstawy i zastosowania mechaniki Literatura pękania w zagadnieniach inżynierskich. 6. Neimitz: Mechanika pękania 7. Noga: Inyentor. Podstawy projektowania. Helion 2011 Uzupełniająca: autor, tytuł. wydawnictwo, rok wydania 1. Z. Osiński: Sprzęgła i hamulce. 2. Dziama: Przekładnie z zębate. 3. Poradnik inżyniera mechanika |
Efekty uczenia się: |
Symbol nr efektu modułu I efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1/ Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu modelowania wspomagającego projektowanie maszyn / K W04 W2/ Zna i rozumie podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu mechaniki i budowy maszyn I K_WlO Ul! Potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu mechaniki i budowy maszyn I K_U04 U2/ Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi, wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do realizacji zadań typowych, analizy i oceny działania elementów maszyn i ich zespołów I K_U07 U31 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych z zakresu mechaniki budowy maszyn, metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne w zakresie studiowanej Specjalności I K_U09 U4/ Potrafi porównywać rozwiązania projektowe elementów i układów mechanicznych i mechatronicznych ze względu na zadane kryteria użytkowe w Efekty uczenia się zakresie studiowanej specjalności! K_U 12 U51 Potrafi korzystać z kart katalogowych, norm przedmiotowych i not aplikacyjnych w celu dobrania odpowiednich komponentów projektowanego urządzenia lub systemu mechanicznego I K_U 15 U6/ Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie projektowania, konstruowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn I K_U 18 U71 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz innych zajmujących się wytwarzaniem produktów, eksploatacją, projektowaniem i badaniami i urnie zastosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z tą pracą! K_Ulg Ki! Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_KOJ K2/ Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad I K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: wykonanego projektu konstrukcyjnego urządzenia dźwigowego. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: wykonanych zadań z modelowania w systemie Catia V5, Autodesk lnyentor. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu Wi, W2 - weryfikowane jest na e podstawie kolokwium . z wykładów. i kryteria oceniania Osiągnięcie efektu Ul - U8 - sprawdzane jest na podstawie sprawdzianów (sposob sprawdzania projektowych I domowych. osiągnięcia przez Osiągnięcie efektu Ki, K2 - sprawdzane jest na podstawie aktywności studenta zakładanych studentow. efektow kształcenia) Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WME ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 9 1-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 6 1-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 5 1-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.