Fizyka 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMXWSJ-19Z2-F1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka 1 |
Jednostka: | Wydział Nowych Technologii i Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | studia stacjonarne : semestr II: W 40/x , C 30/+ , L 10/+ razem: 80 godz., 6 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka: umie posługiwać się rachunkiem wektorowym, różniczkowym i całkowym w zakresie niezbędnym do zrozumienia praw fizyki i rozwiązania prostych zadań. |
Programy: | Mechanika, wszystkie specjalności |
Autor: | prof. dr hab. inż. Stanisław Kłosowicz |
Bilans ECTS: | Udział w wykładach / 40 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 22 3. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych / 12 4. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 12 5. Samodzielne opracowanie wyników pomiarów / 16 6. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń rachunkowych / 14 7. Udział w ćwiczeniach rachunkowych / 26 8. Samodzielne rozwiązywanie zadań rachunkowych po ćwiczeniach / 14 9. Udział w konsultacjach / 2 10. Przygotowanie się do zaliczenia / 10 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 150 godz. / 5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+4.+7.+9. = 62 / 2,5 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 4.+7. = 38 / 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: 1) rozszerzenie i ugruntowanie wiedzy z fizyki w celu głębszego zrozumienia praw przyrody oraz wykształcenie umiejętności niezbędnych do dalszego studiowania zagadnień inżynierskich, 2) wykształcenie umiejętności budowy modeli fizycznych prostych zjawisk fizycznych i zastosowania ich do rozwiązywania wybranych zagadnień technicznych, 3) wykształcenie umiejętności planowania i wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych oraz prowadzenia analizy i syntezy ich wyników. 4) przekazać wiedzę z fizyki w zakresie: mechaniki, termodynamiki, optyki, elektryczności, magnetyzmu, fizyki jądrowej, fizyki ciała stałego, w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach energetycznych oraz w ich otoczeniu. |
Pełny opis: |
Wykład / prezentacja multimedialna z pokazem 1. Wprowadzenie. Podstawy rachunku wektorowego / 2 2. Kinematyka punktu materialnego / 2 3. Szczególna teoria względności / 2 4. Dynamika punktu materialnego / 2 5. Dynamika bryły sztywnej / 2 6. Zasady zachowania w mechanice/ 2 7. Pole zachowawcze - pole grawitacyjne / 2 8. Ogólna teoria względności / 2 9. Drgania I/ 2 10. Drgania II /2 11.Fale / 2 12. Termodynamika I /2 13. Termodynamika II /2 14. Zjawiska elektryczne I /2 15. Zjawiska elektryczne II /2 16. Prąd elektryczny /2 17. Pole magnetyczne stałe /2 18. Pola elektromagnetyczne zmienne /2 19. Obwody prądów zmiennych /2 20. Fale elektromagnetyczne /2 Zaliczenie semestru / 2 Ćwiczenia rachunkowe / rozwiązywanie przykładowych zadań i dyskusja ich wyników 1. Wprowadzenie. Podstawy rachunku wektorowego / 2 2. Podstawy analizy matematycznej w fizyce / 4 3. Podstawowe prawa zachowania w fizyce / 2 4. Elementy mechaniki / 2 5. Elementy pola elektrycznego /2 6. Elementy prądu elektrycznego / 2 7. Elementy pola magnetycznego / 2 8. Elementy zmiennego pola elektromagnetycznego / 2 9. Elementy drgań sprężystych i elektromagnetycznych / 2 10. Elementy fal w ośrodkach sprężystych i elektromagnetycznych / 2 11. Zaliczenie semestru (sprawdziany) / 4 Ćwiczenia laboratoryjne / wykonywaniu doświadczeń w oparciu o przygotowane stanowiska laboratoryjne i ich opisy, opracowywanie danych z pomiarów, wykonywanie zestawienia otrzymanych wyników, które poddawane są analizie i syntezie 1. Wprowadzenie. Podstawy prowadzenia obserwacji i opracowania ich wyników / 2 2. Elementy mechaniki / 2 3. Elementy prądu elektrycznego / 2 4. Elementy pola magnetycznego / 2 5. Elementy zmiennego pola elektromagnetycznego / 2 6. Elementy drgań sprężystych i elektromagnetycznych / 2 Ćwiczenia rachunkowe / rozwiązywanie przykładowych zadań i dyskusja ich wyników 1. Wprowadzenie. Podstawy rachunku wektorowego / 2 2. Podstawy analizy matematycznej w fizyce / 4 3. Podstawowe prawa zachowania w fizyce / 2 4. Elementy mechaniki / 2 5. Elementy pola elektrycznego /2 6. Elementy prądu elektrycznego / 2 7. Elementy pola magnetycznego / 2 8. Elementy zmiennego pola elektromagnetycznego / 2 9. Elementy drgań sprężystych i elektromagnetycznych / 2 10. Elementy fal w ośrodkach sprężystych i elektromagnetycznych / 2 11. Zaliczenie semestru (sprawdziany) / 4 Ćwiczenia laboratoryjne / wykonywaniu doświadczeń w oparciu o przygotowane stanowiska laboratoryjne i ich opisy, opracowywanie danych z pomiarów, wykonywanie zestawienia otrzymanych wyników, które poddawane są analizie i syntezie 1. Wprowadzenie. Podstawy prowadzenia obserwacji i opracowania ich wyników / 2 2. Elementy mechaniki / 2 3. Elementy prądu elektrycznego / 2 4. Elementy pola magnetycznego / 2 5. Elementy zmiennego pola elektromagnetycznego / 2 6. Elementy drgań sprężystych i elektromagnetycznych / 2 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. OpenStax: Fizyka dla szkól wyższych – tom 1, https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wższych-polska 2. Zbigniew Raszewski, Jolanta Rutkowska, Jarosław Rutkowski, Fizyka ogólna część I i II, skrypt WAT, 1994 3. Tomasz Kostrzyński, Jolanta Rutkowska, Konrad Zubko, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, skrypt WAT, 2008 Uzupełniająca: 1. Mieczysław Demianiuk, Krótki kurs z fizyki dla inżynierów, skrypt WAT, 2003 2. Mieczysław Demianiuk, Wybrane przykłady zadań do wykładów z fizyki dla inżynierów, WAT, 2002 3. Antoni Rogalski. Podstawy Fizyki dla elektroników, WAT, 2001 4. David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker, Podstawy Fizyki tom 1-3, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005/6 |
Efekty uczenia się: |
1 / student ma wiedzę w zakresie fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych, zna podstawowe prawa i zasady fizyczne / K_W02 W2 / student zna metody pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, zna metody obliczeniowe niezbędne do analizy wyników eksperymentu / K_W02, K_W15 U1 / student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski / K_U01 U2 / student posiada umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania / K_U02 U3 / student posiada umiejętność przeprowadzania pomiarów wybranych wielkości fizycznych i opracowywania wyników pomiarów oraz ich interpretacji / K_U03, K_U15 K1 / student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy z zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania / K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
zedmiot zaliczany jest na podstawie zaliczenia wykładów. Ćwiczenia rachunkowe zaliczane są na podstawie pozytywnych ocen z 2-3 sprawdzianów realizowanych w semestrze. Obejmują on odpowiedzi pisemne na kilka pytań otwartych (zadań). Za wszystkie pytania można maksymalnie zdobyć 100 punktów procentowych, które są przeliczane na ocenę. Ocena semestralna jest oceną średnią z tych sprawdzianów i uwzględnienia oceny z odpowiedzi ustnych w trakcie zajęć. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie uzyskania pozytywnych oceny ze wszystkich 5 wymaganych ćwiczeń. Ocena semestralna jest oceną średnią ze wszystkich ocen za pojedyncze ćwiczenia. Ocena za każde sprawozdanie laboratoryjne musi być poprzedzona uzyskaniem pozytywnej oceny z zaliczenia wiedzy teoretycznej związanej z ćwiczeniem. Ocena za pojedyncze ćwiczenie jest oceną za wykonanie sprawozdania z uwzględnieniem oceny za teorię zjawiska. Jedno ćwiczenie laboratoryjne realizowane jest w czasie 2 godzin zajęć (odpowiedź i pomiar, ewentualnie omówienie poprzedniego sprawozdania), a następnie opracowywane samodzielnie przez studentów i przedstawiane nauczycielowi na kolejnych zajęciach. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnego sprawdzianu poprzez udzielenie odpowiedzi na zestaw pytań otwartych w trakcie ostatniego wykładu. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia ćwiczeń rachunkowych. Osiągnięcie efektu W1 sprawdzany jest w trakcie ćwiczeń rachunkowych i zaliczeń. Osiągnięcie efektów W2, U3, K1 sprawdzane jest w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych. Osiągnięcie efektów U1, U2 sprawdzane jest w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i rachunkowych. W przypadku wystawiania ocen za odpowiedź pisemną, gdy można stosować punktację procentową obowiązuje poniższa skala. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. W przypadku wystawiania ocen za odpowiedź ustną lub łącznie ustną i pisemną, gdy nie można stosować skali procentowej obowiązuje poniższa skala. Ocenę 2 otrzymuje student, który nie posiadł wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opisanym efektami kształcenia. Ocenę 3 otrzymuje student, który posiadł wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie opisanym efektami kształcenia w stopniu dostatecznym, które pozwalają na samodzielne rozwiązywanie zadań i problemów o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważane są luki, które potrafi uzupełnić pracując pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę 4 otrzymuje student, który posiadł wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie opisanym efektami kształcenia w stopniu dobrym, które pozwalają na samodzielne rozwiązywanie zadań i problemów o średnim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach są zauważane są luki, które sam potrafi skorygować. Ocenę 5 otrzymuje student, który posiadł wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie opisanym efektami kształcenia w stopniu bardzo dobrym, które pozwalają na samodzielne rozwiązywanie zadań i problemów o wysokim stopniu trudności. Ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy, jest wytrwały w pokonywaniu trudności oraz pracuje systematycznie. W przypadku spełnienia przez studenta kryteriów ocen 3 albo 4 oceniający nauczyciel może wystawić oceny odpowiednio 3,5 albo 4,5 jeżeli także spełnione są w części kryteria ocen odpowiednio 4 albo 5. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.