Rozwój układów napędowych pojazdów - pwk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMXCNI-19Z3-PWK2-R |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0716) Pojazdy mechaniczne, statki i samoloty
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwój układów napędowych pojazdów - pwk |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 8/+, C 4/z, L 4/z, razem: 16 godz. |
Przedmioty wprowadzające: | Fizyka/ wymagania wstępne: znajomość podstawowych praw fizyki, jednostek miar, analizy zjawisk fizycznych. |
Programy: | Mechanika i budowa maszyn, wszystkie specjalności |
Autor: | Prof. dr hab. inż. Jerzy Walentynowicz |
Bilans ECTS: | Razem 2 pkt ECTS; Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 1 pkt ECTS. Zajęcia o charakterze praktycznym 1 pkt ECTS. |
Skrócony opis: |
Energia i cywilizacja. Napędy w wiekach średnich. Początki silników parowych i ich zastosowania. Początki silników tłokowych o spalaniu wewnętrznym. Rozwój silników o zapłonie iskrowym. Rozwój silników o zapłonie samoczynnym. Rozwój silników statków powietrznych. Rozwiązania silników turbinowych. Rozwiązania silników powietrznych Rozwiązania silników pojazdów lądowych. Rozwiązania silników okrętowych, kolejowych i stacjonarnych |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie przedstawić rozwój silników na prezentacjach 1. Rozwój i silników parowych i ich zastosowania, / 2 godziny Początkowe zastosowania pary wodnej. Pierwsze silniki parowe. Silniki Jamesa Watta. Inne silniki parowe. Zastosowania silników parowych do pojazdów drogowych. 2. Rozwój silników tłokowych o spalaniu wewnętrznym, / 2 godziny Pierwsze atmosferyczne silniki o spalaniu wewnętrznym. Silniki o zwiększonym ciśnieniu spalania. Silniki o spalaniu wewnętrznym zasilane gazem. Początki przemysłu silnikowego. Czterosuwowe silniki Otto. Silniki dwusuwowe. 3. Rozwój silników turbinowych i lotniczych / 2 godziny Właściwości i rozwój silników turbinowych. Silniki turbinowe de Lavala, Parsonsa i Rateau. Współczesne silniki turbinowe gazowe i parowe. Turbinowe i turboodrzutowe silniki lotnicze. 4. Rozwój silników o zapłonie samoczynnym. Rozwój spalinowych silników okrętowych, kolejowych i stacjonarnych / 2 godziny Silniki zasilane olejem napędowym. Silniki Priestmana i Akroyd-Stuarta. Silniki Diesela. Silniki wolnoobrotowe statków i średnioobrotowe silniki statków i lokomotyw. Ćwiczenia przedmiotowe mają za zadanie omówić rozwiązania zespołów wybranych rozwiązań silników. 1. Rozwój silników o zapłonie iskrowym/ 2 godziny Rozwój układów zapłonowych silników o zapłonie iskrowym: iskrownikowy, bateryjny, półprzewodnikowe. Rozwój układów zasilania gaźnikowego i wtryskowego silników o zapłonie iskrowym 2. Rozwój silników o zapłonie samoczynnym/ 4 godziny Rozwój układów zasilania wtryskowego silników o zapłonie samoczynnym: pompy rzędowe i rozdzielaczowe, pompowtryskiwacze, układy zasobnikowe. Układy tłokowo-korbowe. Układy rozrządu. Ćwiczenia laboratoryjne mają za zadanie zapoznać studentów z rozwiązaniami konkretnych silników (przekroje, zespoły) 1. Rozwiązania szczegółowe spalinowych silników tłokowych / 2 godziny Silniki chłodzone cieczą, powietrzem i silniki specjalne. Silniki a napędach hybrydowych. 2. Rozwiązania szczegółowe układów spalinowych silników /2 godziny Rozwiązania układów tłokowych silników spalinowych tłoko-korbowego, rozrządu, zasilania paliwem i powietrzem, zapłonu. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Walentynowicz J., Historia rozwoju silników cieplnych, Wyd. ILot, W-wa 2011, 2. Samochody od A do Z, WKŁ Warszawa 1978. 3. Rychter W.. Dzieje samochodu, WKiŁ Warszawa 1962, Uzupełniająca: 1. Basshuysen R. (edit.), Internal Combustion Engines Handbook, SAE International, Warrendale PA, 2004. 2. Cummins C. L., Internal Fire, SAE Inc, 1989. |
Efekty uczenia się: |
K_W08 / Ma szczegółową wiedzę w zakresie pojazdów i maszyn w tym wiedzę w zakresie techniki samochodowej, mechaniki i bezpieczeństwa ruchu drogowego / P6S_WG. K_U01 / Potrafi wykorzystywać posiadana wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu mechaniki i budowy maszyn oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji / P6S_UW. K_K01 / Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu / P6S_KK. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Wykład zaliczany jest na podstawie: odpowiedzi na pytania. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: odpowiedzi na pytania podczas zajęć. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: odpowiedzi przy sprzęcie. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: kolokwium. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest pozytywna łączna z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu K_W08 - weryfikowane jest podczas zaliczenia. Osiągnięcie efektu K_U01 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych. Osiągnięcie efektu K_K01 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.