Budowa środków transportu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMTWSI-85-BST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budowa środków transportu |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/+, C 24/+, L 10/+, razem: 64 godz., 6 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Budowa pojazdów: Ogólna budowa silnika tłokowego. Znajomość podstaw budowy i działania układów samochodu. Cechy pojazdów specjalnych. Grafika inżynierska: Umiejętność odczytu budowy mechanizmów z prostych rysunków technicznych. |
Programy: | V semestr / Mechanika i budowa maszyn /Specjalność: organizacja transportu i ruchu wojsk |
Autor: | dr inż. Marcin Wieczorek, dr inż. Leszek Szczęch |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 30 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 24 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 10 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 24 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 24 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 10 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 9,6 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 25,6 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 157,2 godz. /5,24 ECTS, przyjęto 6 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 73,6 godz./ 3 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10): 122,0 godz./ 4 ECTS |
Skrócony opis: |
Klasyfikacja i ogólna charakterystyka techniczna środków transportu (transportu drogowego, kolejowego i kombinowanego, wodnego, lotniczego). Przeznaczenie, struktura i charakterystyka techniczna środków transportu w SZ RP. Przegląd budowy wybranych środków transportu drogowego, wykorzystywanych przez Wojsko Polskie (silniki, układ napędowy, układ jezdny, nośny i zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy, układy dodatkowe, w tym przystosowanie pojazdów do jazdy w terenie oraz pracy w niskiej temperaturze otoczenia). Kabiny samochodów ciężarowych. Ergonomia i bezpieczeństwo miejsca pracy kierowcy. Budowa nadwozi uniwersalnych i specjalizowanych. Pojazdy specjalne. Klasyfikacja i budowa przyczep i naczep. Urządzenia sprzęgające samochody z przyczepami i naczepami. Budowa przyczep i naczep do przewozu ładunków nienormatywnych. Właściwości użytkowe środków transportu kolejowego. Budowa i ocena użytkowa wybranych lokomotyw, wagonów kolejowych do transportu ludzi oraz towarów. |
Pełny opis: |
Wykład /metody dydaktyczne Wykłady prowadzone są metodą podającą lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem materiałów poglądowych związanych z ich tematyką, w tym prezentacji multimedialnych. Tematy kolejnych zajęć to: 1. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka techniczna środków transportu / 2 Charakterystyka transportu drogowego, kolejowego i kombinowanego, wodnego, lotniczego i przesyłowego. Wybrane wymagania prawne i techniczne 2. Silniki tłokowe wykorzystywane w środkach transportu / 2 Klasyfikacja silników cieplnych, silniki parowe, tłokowe silniki spalinowe, zastosowanie silników tłokowych w środkach transportowych. 3. Silniki turbinowe w środkach transportu / 2 Turbiny parowe, turbiny spalinowe, silniki odrzutowe i rakietowe, zastosowanie silników turbinowych w środkach transportowych 4. Silniki elektryczne stosowane w środkach transportu / 2 Silniki prądu stałego, silniki prądu przemiennego, sterowanie silnikami elektrycznymi, zasilanie silników elektrycznych: trakcja elektryczna, zasilanie generatorowe, ogniwa paliwowe. 5. Rozwiązania napędów hybrydowych w środkach transportu / 2 Układ funkcjonalny napędów hybrydowych, poziom hybrydyzacji układu napędowego, główne źródła energii napędów hybrydowych, akumulatory energii w napędach hybrydowych. 6. Struktura oraz środki transportu kołowego w SZ RP i NATO / 1 Pojęcie i podział na klasy mobilności. Wymagania techniczne i taktyczne. Grupy pojazdów WP. 7. Układ napędowy środków transportu drogowego / 2 Sprzęgła, skrzynie biegów typu S oraz R, skrzynie rozdzielcze, przeguby, mosty napędowe, blokada mechanizmu różnicowego zwolnice. Schematy kinematyczne i przegląd budowy. 8. Układ jezdny środków transportu drogowego / 1 Rodzaje ram. Zawieszenie zależne z metalowymi i pneumatycznymi elementami sprężystymi. Schematy, przenoszenie sił, zalety i wady stosowanych rozwiązań. 9. Układ kierowniczy środków transportu drogowego / 1 Mechanizm zwrotniczy i kierowniczy – wymagania, zadania, budowa i działanie w pojazdach wieloosiowych. Przekładnie kierownicze. Mechanizmy wspomagania – budowa i działanie 10. Układ pneumatyczny samochodów ciężarowych / 1 Elementy układu przygotowania i gromadzenia powietrza. Wykorzystanie powietrza w układach wspomagania pracy kierowcy. 11. Układ hamulcowy samochodów ciężarowo-osobowych i ciężarowych / 2 Mechanizmy hamowania. Hydrauliczna pompa hamulcowa. Zawór główny i siłowniki pneumatyczne. Zwalniacze. 12. Kabiny samochodów ciężarowych / 1 Rodzaje kabin, ich ergonomia i bezpieczeństwo. Przystosowanie kabin do działania w obszarach o podwyższonym zagrożeniu 13. Przystosowanie środków transportowych do przewozu ładunków / 3 Budowa nadwozi uniwersalnych i specjalizowanych. 14. Klasyfikacja i ogólna budowa przyczep i naczep. Urządzenia sprzęgające samochody z przyczepami i naczepami / 2 Klasyfikacja przyczep. Urządzenia sprzęgające. Rozwiązania układu jezdnego, kierowniczego, hamulcowego z uwzględnieniem specyfiki pracy przyczep i naczep w tym przewozów nienormatywnych. 15. Instalacja elektryczna środków transportu drogowego / 2 Instalacja elektryczna pojazdów – rodzaje i zadania. Źródła energii elektrycznej, układ rozruchowy i zapłonowy. 16. Środki transportu kolejowego / 2 Budowa i działanie pojazdów trakcyjnych, lokomotyw. Wagony kolejowe towarowe i osobowe wraz z podstawowymi danymi eksploatacyjnymi. 17. Środki transportu śródlądowego i morskiego / 1 Budowa pchaczy i barek. Holowniki. Klasyfikacja statków do transportu towarów. 18. Środki transportu powietrznego / 1. Klasyfikacja statków powietrznych do transportu towarów i osób. Podstawowe cechy budowy. Ćwiczenia /metody dydaktyczne Ćwiczenia prowadzone są metodą praktyczno-problemową w formie przeglądu rozwiązań z wykorzystaniem sprzętu technicznego i ćwiczeń obliczeniowych. Tematyka zajęć to: 1. Klasyfikacja i charakterystyka techniczna pojazdów użytkowanych w SZ RP / 2 Zapoznanie z podstawowymi pojazdami użytkowanymi w WP. 2. Przegląd budowy mechanizmów układu napędowego / 3 Budowa i działanie sprzęgła pchanego, ciągniętego. Mechanizmy wspomagania wyłączaniem sprzęgła. Skrzynia biegów typu R i S – przegląd budowy, szkice kinematyczne. Automatyczna skrzynia biegów (Allison i ZF). Mosty napędowe. Mechanizm różnicowy i jego blokowanie. 3. Przegląd rozwiązań układu jezdnego środków transportu drogowego /1 4. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu kierowniczego wojskowych pojazdów kołowych / 2 Ogólna budowa przekładni oraz stosowane rozwiązania w układach wspomagania. 5. Budowa i działanie wybranych mechanizmów układu hamulcowego wojskowych pojazdów kołowych / 2 Mechanizmy bębnowe i tarczowe. Samoregulacja i mechanizmy wspomagania. Przegląd rozwiązań i zasady działania zwalniaczy silnikowych i hydrodynamicznych 6. Nadwozia środków transportowych / 2 Charakterystyka użytkowa wybranych nadwozi specjalizowanych (cysterny, izotermiczne, samowyładowcze, silosy, itp.). 7. Elektryczne układy rozruchowe w środkach transportu drogowego /2 Budowa rozrusznika i parametry rozruchu. Mechanizmy załączania rozruszników. Przystosowanie do rozruchu w niskiej temperaturze otoczenia. 8. Układy zapłonowe i zapłonowo-wtryskowe pojazdów drogowych /2 Układy zapłonowe pojazdów. Budowa i zasada działania elektronicznych układów zapłonowo-wtryskowych. 9. Czujniki, przetworniki, elementy wykonawcze w pojazdach transportu drogowego / 2 Czujniki i przetworniki w technice motoryzacyjnej. Bloki opracowania sygnałów w pojazdach. Elementy wykonawcze. 10. Środki transportu kolejowego / 2 Budowa i ocena użytkowa wybranych lokomotyw, wagonów kolejowych do transportu ludzi oraz towarów. Stosowane oznaczenia. 11. Środki transportu śródlądowego i morskiego / 2 Przegląd budowy wybranych jednostek pływających (motorowe i bezmotorowe środki transportu). 12. Środki transportu powietrznego / 2 Budowa i ocena użytkowa wybranych śmigłowców i samolotów transportowych Laboratoria /metody dydaktyczne Laboratoria prowadzone są z wykorzystaniem ćwiczeń praktycznych: Tematem zajęć są: 1. Charakterystyka prędkościowa silnika spalinowego środka transportu drogowego / 2 Wyznaczenie praktyczne podstawowych wielkości określających charakterystykę prędkościową silnika. 2. Charakterystyka hybrydowego układu spalinowego z ogniwem paliwowym / 2 Pomiar stanowiskowy cech układu zasilnia wykorzystującego ogniwo paliwowe. 3. Manewry pojazdu - wyznaczenie szerokości pasa ruchu i minimalnego promienia zawracania zespołu samochodu z przyczepą/naczepą / 2 Pomiary praktyczne z określenia potrzebnej szerokości korytarza dla ruchu pojazdu z przyczepą (modyfikacja kątów skrętu kół pojazdu ciągnącego). Ćwiczenia obliczeniowe dla samochodu z naczepą na podstawie parametrów geometrycznych zespołu pojazdów. 4. Przegląd budowy i działania układu napędowego i jezdnego w pojazdach kołowych / 2 Zapoznanie z budową wybranych skrzyń biegów. Sposoby realizacji przełożeń i załączania biegów. Zabezpieczenia skrzyń biegów. Działanie mechanizmu różnicowego. Identyfikacja elementów składowych układu jezdnego. Dobór opon. 5. Przegląd budowy i działania układu kierowniczego i hamulcowego wybranych pojazdów / 2 Identyfikacja elementów składowych układu kierowniczego. Przegląd budowy i działania mechanizmów układu hamulcowego wybranych pojazdów. |
Literatura: |
podstawowa: • Prochowski L., Żuchowski A.: Samochody ciężarowe i autobusy, WKŁ, 2006, 2011. • Drewnowski A., Siedlecki P., Zalewski P., Technologia transportu kolejowego, Warszawa, 1, 2015 • Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków, WKŁ, 2009. uzupełniająca: • M.Karczewski, L.Szczęch, G.Trawiński, Silniki pojazdów samochodowych, WSiP, Warszawa 2013. • M.Zając, Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów, WKiŁ, Warszawa 2003. • Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Transport wodny śródlądowy. Funkcjo-nowanie i rozwój, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Gdańsk 2014. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy, zasad działania i właściwości użytkowych środków transportu / W_38C01_3, U_38C01_18 U1 / Potrafi oceniać właściwości techniczne środków transportu oraz dobierać je do realizacji zadań / U_38C01_2 K1 / Jest gotów do samokształcenia i rozwijania swojej wiedzy w zakresie budowy, działania oraz właściwości użytkowych środków transportu / K_38C01_4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: ocen bieżących z odpowiedzi ustnych i pisemnych, ocen z realizowanych zadań i opracowań. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywności studenta, ocen z bieżącej wiedzy oraz sprawozdań z realizowanych zajęć. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie cząstkowych pisemnych sprawdzianów pisemnych. Warunkiem koniecznym do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny średniej ze sprawdzianów pisemnych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu W1, U1 – weryfikowane jest podczas pisemnego zaliczenia; Osiągnięcie efektu U1, K1 – sprawdzane jest podczas konwersacji na wykładzie oraz realizacji ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych; Osiągnięcie efektu W1, U1, K1 – sprawdzane są podczas zaliczania sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.