Sterowanie napędami hybrydowymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMMCNM-19Z2-SNH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sterowanie napędami hybrydowymi |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 10/zal., C 4/zal., L 2/zal, razem: 16 godzin |
Przedmioty wprowadzające: | Teoria silników spalinowych / wymagania wstępne: znajomość podstaw działania silników spalinowych i zasad doboru silnika do pojazdu. |
Programy: | Mechanika i Budowa Maszyn |
Autor: | dr inż. Leszek Szczęch |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta (godz.): 1. Udział w wykładach /10 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 4 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 2 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 4 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 2 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczen projektowych / 0 (nakład pracy studenta) . 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach i innych formach zajęć z udziałem nauczyciela / 4,8 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 8 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 64 godz. / 2 ECTS, przyjęto 1,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 20,8 godz.! 1 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 51,2 godz. 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Pojazdy elektryczne i hybrydowe. Charakterystyki silników elektrycznych stosowanych w pojazdach hybrydowych. Sterowanie silnikami. Zasady odzysku energii w pojazdach hybrydowych. Charakterystyki akumulatorów energii. Sterowanie akumulatorami energii. Bezpieczeństwo układów hybrydowych Rozwiązania i sterowanie w szeregowych, równoległych i mieszanych układach hybrydowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Pojazdy elektryczne i hybrydowe. Charakterystyki silników elektrycznych stosowanych w pojazdach hybrydowych /2 Rozwiązania i własności stosowane w elektrycznych i hybrydowych układach napędowych 2. Zasady odzysku energii w pojazdach hybrydowych. Charakterystyki akumulatorów energii /2 Zużycie energii na ruch pojazdów. Rekuperacja energii w pojazdach. Magazynowanie energii w pojazdach. Rozwiązania i własności akumulatorów energii w hybrydowych układach napędowych 3. Sterowanie akumulatorami energii. Sterowanie silnikami elektrycznymi /2 Rozwiązania i własności urządzeń sterujących akumulatorami energii. Rozwiązania i własności urządzeń sterujących elektrycznymi silnikami napędowymi 4. Bezpieczeństwo układów hybrydowych /2 Zasady użytkowania napędów hybrydowych. Zagrożenia związane z użytkowaniem napędów hybrydowych. Zasady bezpiecznego użytkowania napędów hybrydowych 5. Rozwiązania sterowanie w szeregowych, równoległych i mieszanych układach hybrydowych /2 Strategia sterowania układami hybrydowymi. Oszczędność energii podczas użytkowania układów hybrydowych. Optymalizacja warunków pracy silnika podczas użytkowania układów hybrydowych |
Literatura: |
Podstawowa: 1. M. Karczewski, L. Szczęch, G. Trawiński, Silniki pojazdów samochodowych, WSIP, Warszawa 2013 2. J. A. Wajand, J. T. Wajand, Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT 2005 3. M. Bernhardt, S. Dobrzyński, E. Loth, Silniki samochodowe, WKiŁ 1988. 4. J. Merkisz, I. Pielecha, Alternatywne napędy pojazdów. Politechnika Poznańska 2006. Uzupełniająca: 1. J. Merkisz, Ekologiczne problemy silników spalinowych, T1 i 2, Politechnika Poznańska 1999 2. J. Kasedorf, Zasilanie wtryskowe olejem napędowym,1988. 3. J. Kasedorf, Zasilanie wtryskowe benzyną,1989. 4. Z. Kneba, S. Makowski, Zasilanie i sterowanie silników, WKiŁ 2004. |
Efekty uczenia się: |
W1/ Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu mechatroniki systemów pojazdów hybrydowych / K_W07 W2/ Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane rozwiązania pojazdów hybrydowych oraz funkcjonowania ich podzespołów i współpracy między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu grupy treści wybieralnych/ K_W08 U1/ Potrafi wykorzystywać posiadana wiedzę formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu budowy pojazdów hybrydowych poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji /K_U01 U2/ Potrafi prowadzić debatę związaną z upowszechnianiem wiedzy w środowisku naukowym, związaną z tematyką napędów hybrydowych oraz omawiać pomysły i problemy z tego zakresu w środowisku zawodowym, niezawodowym i międzynarodowym/K_U03 U3/ Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne w celu identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań z zakresu rozwiązań i funkcjonowania układów napędowych pojazdów hybrydowych /K_U09 K1/Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu budowy i funkcjonowania układów napędowych pojazdów hybrydowych, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych a także zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu /K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Wykład zaliczany jest na podstawie: ocen z kolokwium. Cwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: pozytywnych ocen z odpowiedzi na pytania zadawane w czasie ćwiczeń. Cwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: pozytywnych wszystkich ocen z odpowiedzi na pytania wykładowcy oraz ocen wykonanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń audytoryjnych oraz laboratoryjnych. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest Osiągnięcie efektu Wi -weryfikowane jest podczas kolokwium Osiągnięcie efektu W2, Ul, U3 -sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Osiągnięcie efektu Ki, U2 sprawdzane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-i 00%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.