Silniki napędowe maszyn
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMEMBCSI-55-SNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Silniki napędowe maszyn |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/+ ; C 6/z ; L 8/+; Razem: 30 |
Przedmioty wprowadzające: | Mechanika techniczna/wymagania wstępne: znajomość zagadnień kinematyki i wytrzymałości materiałów. Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn/wymagania wstępne: znajomość rodzajów materiałów konstrukcyjnych i ich właściwości, wielkości charakteryzujących materiały. Budowa pojazdów/wymagania wstępne: znajomość podstaw budowy i zasad działania układów pojazdów. Termodynamika techniczna/wymagania wstępne: znajomość podstawowych praw termodynamicznych, przemian gazowych, silnikowych obiegów teoretycznych, analizy zjawisk fizycznych i rozwiązywania zagadnień technicznych w oparciu o prawa fizyki. |
Programy: | V semestr studiów / Mechanika i budowa maszyn / Maszyny inżynieryjno-budowlane i drogowe |
Autor: | Dr inż. Kazimierz KOLIŃSKI |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach /16 2. Udział w laboratoriach /8 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych /6 4. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12,8 5. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 12 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 6 7. Udział w konsultacjach / 4,5 8. Przygotowanie do zaliczenia / 12 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 77,3 / 2,5 pkt ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+2.+3.+7. = 34,5 / 1 pkt ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 2.+3.+5.+6. = 20 / 1 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Zasady działania silników spalinowych – obiegi teoretyczne. Ogólna budowa i podział tłokowych silników spalinowych. Budowa układów tłokowo – korbowego i rozrządu. Kinematyka mechanizmów tłokowo-korbowego i rozrządu. Wskaźniki pracy silników. Badania silników spalinowych. Charakterystyki silników. Współpraca silników z odbiornikami mocy Budowa układów zasilania paliwem i powietrzem. Doładowanie silników spalinowych. Budowa układów smarowania i chłodzenia. Budowa układów rozruchowych i zapłonowych. Ekologiczne aspekty pracy silników spalinowych. |
Pełny opis: |
Wykład / wykorzystanie prezentacji oraz tablicy 1. Budowa układu tłokowo-korbowego silnika / 3 2. Budowa układu rozrządu silnika / 1 3. Wskaźniki pracy silników / 1 4. Rodzaje i interpretacja charakterystyk silników / 1 5. Budowa układu zasilania powietrzem i układu wylotowego / 2 6. Budowa układu zasilania paliwem silników o zapłonie iskrowym /2 7. Budowa układu zasilania paliwem silników o zapłonie samoczynnym / 2 8. Budowa układów smarowania i chłodzenia silników / 2 9. Budowa układów zapłonowego i rozruchowego silników / 1 10. Ekologiczne aspekty pracy silników spalinowych / 1 Ćwiczenia / praktyczne zapoznanie z budową i zasadami działania układów silnikowych przy wykorzystaniu modeli, elementów silników i filmów wideo. 1. Szczegółowe rozwiązania kadłubów, głowic i mechanizmów korbowo-tłokowych / 1 2. Szczegółowe rozwiązania zaworowych mechanizmów rozrządu i napędu wałków rozrządu / 1 3. Szczegółowe rozwiązania elementów układu zasilania paliwem silników o ZI / 1 4. Szczegółowe rozwiązania elementów układu zasilania paliwem silników o ZS / 1 5. Szczegółowe rozwiązania elementów układów smarowania i chłodzenia silników / 1 6. Podsumowanie wykładanego materiału. Sprawdzian pisemny /1 Laboratoria / wykonywanie pomiarów parametrów pracy silnika 1. Charakterystyka prędkościowa silnika / 2 2. Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia zapłonu / 2 3. Charakterystyka obciążeniowa silnika / 2 4. Charakterystyka dawkowania pompy wtryskowej. Ocena stanu technicznego wtryskiwaczy / 2 |
Literatura: |
podstawowa: 1. Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, Wydawnictwo WNT, Warszawa 2005; 2. Luft S.: Podstawy budowy silników, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2003; 3. Ochwat S. i inni: Teoria silników spalinowych. Materiały do zajęć laboratoryjnych, Wydawnictwo WAT, Warszawa 1991. uzupełniająca: 1 Bernhardt i inni M.: Silniki samochodowe, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 1988; 2 Niewiarowski K.: Tłokowe silniki spalinowe. Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 1983; 3 Kneba Z., Makowski S.: Zasilanie i sterowanie silników, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2004; 4 Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów OBD, Wydawnictwo WKŁ, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i działania zasadniczych zespołów tłokowych silników spalinowych maszyn inżynieryjno-budowlanych i drogowych / K-W06; W2 / zna podstawowe procesy zachodzące w tłokowych silnikach spalinowych / K_W14; U1 / potrafi wyznaczyć podstawowe parametry pracy tłokowych silników spalinowych i przeprowadzić analizę uzyskanych wyników badań oraz wyciągać właściwe wnioski / K_U12; U2 / potrafi posługiwać się urządzeniami badawczymi do wyznaczania charakterystyk silników spalinowych / K_U14. K2 / nabywa umiejętności pracy w grupie, odpowiedzialności za własną pracę; ma świadomość wpływu pracy silników na pozatechniczne aspekty ich eksploatacji / K_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Zaliczenie jest prowadzone w formie sprawdzianu pisemnego Ćwiczenia zaliczane są na podstawie ocen uzyskanych ze sprawdzianów ustnych. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: wiadomości i ocen za sprawozdania z wykonanych pomiarów. Warunek konieczny do uzyskania zaliczenia: uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego, który obejmuje całość treści programu przedmiotu oraz uzyskanie ocen pozytywnych z ćwiczeń i laboratoriów. Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco: efekty W1, W2 - weryfikowane są podczas ćwiczeń i sprawdzianu pisemnego; efekty U1, U2 - sprawdzane są podczas ćwiczeń; efekt K1, - sprawdzane są podczas ćwiczeń i laboratoriów. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.