Metodologia badań w naukach o zarządzaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOZXCSM-19Z1-MBNZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań w naukach o zarządzaniu |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Studia stacjonarne W 16, Ćw. 14, razem: 30 godz., 3 pkt ECTS |
Autor: | Dr hab. Adam Kołodziejczyk |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz.: 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 14 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 15 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 15 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu /10 10. Udział w konsultacjach / 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 82 godz. / 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 42 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10): 82 godz./ 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią badań empirycznych w naukach społecznych i zarządzaniu |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne/: wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i narracji problemowej z elementami pytań i dyskusji Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Podejście naukowe w badaniach społecznych, 2h, 2. Problemy etyczne w badaniach społecznych, 2h, 3. Podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych, 2h, 4. Podstawowe elementy procesu badawczego, 2h, 5. Badania sondażowe, ich istota i użyteczność, 2h, 6. Badania ankietowe: zasady konstruowania kwestionariusza, 2h, 7. Metody obserwacyjne w badaniach społecznych, 2h, 8. Metoda studiów przypadku, 2h, Ćwiczenia /metody dydaktyczne/: ćwiczenia w grupach ćwiczeniowych, których praca ukierunkowana jest na opracowywanie dokumentacji badawczej (koncepcji, narzędzi badawczych, raportu z badań empirycznych). Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Analiza zapisów kodeksów etycznych w badaniach społecznych, 2h, 2. Analiza planu i organizacji badań wybranego projektu badawczego, 2h, 3. Opracowanie koncepcji badań empirycznych na wybrany temat, 2h, 4. Opracowanie narzędzia w badaniach ilościowych – kwestionariusza ankiety, 2h, 5. Opracowanie narzędzia w badaniach jakościowych – scenariusza IDI, FGI, 2h, 6. Zasady opracowywania raportów z badań: przykłady raportów, 2h, 7. Zaliczenie przedmiotu. Test egzaminacyjny, 2h, Samokształcenie: Studiowanie literatury podstawowej i uzupełniającej, przygotowywanie prezentacji na ćwiczenia, opracowanie pracy zaliczeniowej. |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, red nauk. Wojciech Czakon, Wydawnictwo Nieoczywiste, Piaseczno 2016. 2. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka,, Poznań 2001, s. 16-112; 220-348. 3. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014, s. 74-94, 129-140, 284-292, 340-351. 4. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 27-37. 5. Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, redakcja naukowa Wojciech Czekan, wyd. III rozszerzone, Piaseczno 2016, s. 189-210 6. Raport końcowy. Trendy gospodarcze a zmienność mazowieckiego rynku pracy, WSZP, Warszawa 2009, Rozdział 1, s. 13-35; Rozdział 4, s. 197-288 Uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. M. Cieślarczyk, A. Kołodziejczyk, Czynnik X. Morale w życiu osobistym, w działalności społecznej i zawodowej, Difin, Warszawa 2019, Rozdział 7, Aneks. 2. G. Hofstede, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000, Rozdział s. 263-300. 3. Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Praca zbiorowa pod redakcją Jolanty Lisek-Michalskiej i Pawła Daniłowicza, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007, s. 11-31. 4. M. Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004, s. 208-231 |
Efekty uczenia się: |
W2: zna i rozumie w pogłębionym stopniu treści z zakresu nauk o zarządzaniu, zaawansowaną metodologię badań naukowych i zasady tworzenia instrumentów badawczych U2: potrafi wykorzystać wiedzę o nowoczesnych koncepcjach i metodach zarządzania do diagnozowania problemów z zakresu zarządzania oraz proponowania adekwatnych sposobów ich rozwiązywania U10: potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi. K2: jest gotów do sprawnego komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim, przekazywania swojej wiedzy osobom nie będącym specjalistami z zakresu zarządzania oraz przeprowadzania krytycznej oceny odbieranych treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia W2 oceniane są na podstawie testu egzaminacyjnego obejmującego treści przedmiotu. Student otrzymuje: ocena 2 – poniżej 60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3 – 60 ÷ 68% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 69 ÷ 76% poprawnych odpowiedzi, ocena 4 – 77 ÷ 82% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 83 ÷ 90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5 – powyżej 91% poprawnych odpowiedzi Efekty kształcenia U2, U10 i K2 oceniane są na podstawie wypowiedzi w trakcie ćwiczeń i prezentacji opracowanej (w małych zespołach) dokumentacji projektu. Na prezentacje składają się: kodeks etyczny, raport z badań, koncepcja badań i narzędzia badawcze. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.