Bezpieczeństwo energetyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORXCSL-20Z3-BEN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo energetyczne |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W-wykład, C - ćw. audytoryjne + zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne W 10/+; C 8/z Razem: 18 |
Przedmioty wprowadzające: | Nie obowiązuje |
Autor: | dr hab. Jerzy Zalewski |
Bilans ECTS: | 3 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawową terminologią bezpieczeństwa energetycznego, z głównymi krajowymi i unijnymi strategiami, programami i aktami normatyw-nymi w sprawie bezpieczeństwa energetycznego. Przedstawienie zasad iden-tyfikowania i interpretowania wyzwań i zagrożeń bezpieczeństwa energetycz-nego w ujęciu narodowym, regionalnym i globalnym. Kształtowanie umiejętno-ści posługiwania się wiedzą teoretyczną w upowszechnianiu działań służących poprawie jakości bezpieczeństwa energetycznego państwa, w tym ich łączenia z zachowaniami proekologicznymi. |
Pełny opis: |
Wykład /metody dydaktyczne/ realizowany z wykorzystaniem środków multimedialnych i dyskusji wielokrotnej 1. Bezpieczeństwo energetyczne: podstawowe pojęcia. Główne cele i zadania polityki energetycznej Polski w perspektywie 2030 i 2050 r. Wpływ ropy i gazu na geopolitykę. Gazociąg Nord Stream - zagrożenia dla stabilności polityki energetycznej w Europie Środkowo-Wschodniej – 4 godz. 2. Odnawialne źródła energii (OZE): istota i znaczenie. Polityka energetyczna Polski a OZE. Dekarbonizacja – istota, wyzwania i zagrożenia – 4 godz. 3. Polityka energetyczna Unii Europejskiej: wyzwania społeczno-polityczne, ekonomiczno-technologiczne – 2 godz. Ćwiczenia /metody dydaktyczne/: prezentacja zadań domowych, analiza case study, dyskusja kierowana 1. Charakterystyka źródeł energetycznych i ich znaczenie dla jakości bezpieczeństwa energetycznego państwa. Zasadnicze regulacje prawno-administracyjne w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego w Polsce – 2 godz. 2. Energetyka wiatrowa, solarna w Polsce. Energetyka jądrowa: jej znaczenie dla bilansu mocy energetycznej państwa na przykładzie wybranych państw w Europie – 2 godz. 3. Rynek gazu płynnego (LPG) – technologie pozyskiwania: wyzwania i zagrożenia – 2 godz. 4. Polskie elektrownie: stan technologiczny, wyzwania i zagrożenia. Istota i znaczenie kształtowania świadomości jednostki, grup społeczno-zawodowych w zakresie oszczędzania energii – 2 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Chmielniak T., „Technologie energetyczne”, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008. 2. Jastrzębska G., „Energia ze źródeł odnawialnych i jej wykorzystanie”, Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa 2017. 3. Leszczyński T.Z., „Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej do 2030 roku, Urząd Regulacji Energetyki, Warszawa 2009. 4. Młynarski T. Tarnowski M., „Źródła energii i ich znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego w XXI wieku, Wyd. Dyfin, Warszawa 2020. Uzupełniająca: 1. Domagała M., „Bezpieczeństwo energetyczne. Aspekty administarcyjno-prawne“, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008. Ligus M., “Efektywność inwestycji w odnawialne źródła energii. Analiza kosztów i korzyści”, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierun-kowego W1/ rozumie podstawowe historyczne, filozoficzne, ekonomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz podstawowe dylematy cy-wilizacyjne w zakresie zapewniania bezpieczeństwa / K_W02 W2/ rozumie i potrafi w zaawansowanym stopniu rozróżniać systemy kluczo-wej infrastruktury państwa oraz zna zasady i wymagania dotyczące ich ochro-ny, w tym związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego / K_W03 U1 / potrafi identyfikować i interpretować zjawiska i procesy społeczne, w tym ich aspekty historyczne, filozoficzne, ekonomiczne, kulturowe, militarne, praw-ne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne doty-czące bezpieczeństwa narodowego / K_U02 U2 / potrafi dostrzec i ocenić ewolucję zagrożeń bezpieczeństwa, systemów bezpieczeństwa oraz prognozować zjawiska i procesy w przestrzeni bezpie-czeństwa ogólnego oraz jego przedmiotowych wymiarach / K_U04 K1 / jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz oceny skutków takiego działania / K_K04 K2 / jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pełnione role oraz podpo-rządkowania się zasadom pracy zespołowej i zasadom etyki oraz kształtowa-nia i egzekwowania zachowań etycznych u innych / K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład /metody dydaktyczne/: metody podające, konwersatoria realizowane z wykorzystaniem środków multimedialnych i dyskusji wielokrotnej Ćwiczenia /metody dydaktyczne/: prezentacja zadań domowych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, analiza case study, dyskusja kierowana Przedmiot zaliczany jest na podstawie zaliczenia na ocenę. Zaliczenie przedmiotu przeprowadzane jest na podstawie: testu pisemnego (zalicza minimum 60 proc. poprawnych odpowiedzi). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obligatoryjny udział w ćwiczeniach – ich zaliczenie (zal.) na podstawie: aktywnego udziału w dyskusji kierowanej, prezentacji przygotowanych zadań domowych, udziału w analizie wybranych case study oraz znajomości co najmniej jednej pozycji z wykazu literatury podstawowej. O ocenie końcowej z przedmiotu decyduje pozytywna ocena z testu pisemnego i zaliczenie ćwiczeń. Efekty W1, W2, U1- sprawdzenie są podczas zaliczenia na ocenę. Efekty U2, K1, K2 sprawdzenie są na ćwiczeniach. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.