Zachowania ludzi w sytuacjach ekstremalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORXCNM-20Z1-ZLSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania ludzi w sytuacjach ekstremalnych |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 10/+ ; L 8/z Razem: 18 (10 godzin wykładów zaliczanych w postaci zali-czenia na ocenę; 8 godzin laboratoriów zaliczanych bez oceny) |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Programy: | I semestr / bezpieczeństwo narodowe / wszystkie specjalności |
Autor: | dr Justyna Stochaj |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 10 2. Udział w laboratoriach / 8 3. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 15 4. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów /30 5. Udział w konsultacjach / 14 6. Przygotowanie do zaliczenia / 15 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 92 godz. przyjęto 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (10+8+14)=32 godz./ 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje podstawową aparaturę pojęciową dotyczącą stresu, mechanizmów jego powstawania i skutków w sytuacjach ekstremalnych - będących źródłem nadmiernej stymulacji lub deprywacji istotnych potrzeb człowieka (w tym potrzeby bezpieczeństwa osobistego i społecznego). Case studies sytuacji ekstremalnych: doświadczenie traumy, przemoc, stalking (cyberstalking), bullying (cyberbullying), mobbing, molestowanie, praca ekstremalna, doświadczenie kataklizmu i katastrofy. Wskazywane są osobiste, społeczne i organizacyjne skutki doświadczenia traumy i przewlekłego stresu. |
Pełny opis: |
Wykłady / prowadzone metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych. 1. Wprowadzenie do teorii zachowania 2. Badanie ludzkiego zachowania 3. Osobowość człowieka 4. Stres i stres pourazowy 5. Reagowanie na sytuacje zagrożeń Laboratoria / praca w grupach oraz dyskusja kierowana. 1. Zachowania niebezpieczne, a życie człowieka 2. Zalecenia w zakresie reagowania na wybrane sytuacje ekstremalne 3. Pokonywanie stresu i stresu pourazowego 4. Zaliczenie przedmiotu |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Watson, Behawioryzm oraz psychologia, jak widzi ją behawiorysta, PWN, Warszawa 1990. 2. B.F. Skinner, Nauka i zachowanie człowieka, PWN 2022. 3. A. Maslow, Motywacja i osobowość, PWN, Warszawa 2013. 4. P. Bąbel, P. Ostaszewski (red.), Współczesna psychologia behawioralna, Wyd. UJ, Kraków 2008. 5. B. Hołyst, Bezpieczeństwo jednostki, PWN, Warszawa 2014. Uzupełniająca: 1. I. Heszen, Psychologia stresu, PWN, Warszawa 2013. 2. M. Clayton, Zarządzanie stresem, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, Edgar, Warszawa 2012. 3. S. Wojciechowska-Filipek, B. Mazurek-Kucharska, Zarządzanie w kryzysie. Aspekty organizacyjne i psychologiczne, CeDeWu, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
W02 / prawne, psychologiczne, techniczne, informacyjne, socjologiczne i etyczne aspekty zapewniania bezpieczeństwa oraz fundamentalne dylematy cywilizacji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa U02 / potrafi w pogłębionym stopniu identyfikować i interpretować złożone zjawiska i procesy społeczne w tym ich aspekty historyczne, filozoficzne, eko-nomiczne, kulturowe, militarne, prawne, psychologiczne, techniczne, informa-cyjne, socjologiczne i etyczne mające wpływ na bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe oraz właściwie dobierać źródła i dokonywać ich interpretacji z wykorzystaniem odpowiednich metod naukowych K01 / jest gotów do krytycznej oceny przekazywanych i odbieranych treści dotyczących bezpieczeństwa i dziedzin pokrewnych K05 / jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pełnione role zawodowe w zmiennym otoczeniu, podporządkowania się zasadom pracy zespołowej i zasadom etyki oraz do kształtowania i egzekwowania zachowań etycznych u innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę Laboratorium zaliczane są na podstawie: bez oceny Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej (sprawdzian wie-dzy) Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: Osiągnięcie efektu W02, U02, K01, K05 - weryfikowane jest testem wiedzy Osiągnięcie efektu U02, K01, K02 - sprawdzane jest w ramach zaliczenia labo-ratoriów. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 8 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Stochaj | |
Prowadzący grup: | Justyna Stochaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.