Awarie i katastrofy w technice
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOROCSL-19Z6-AKT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Awarie i katastrofy w technice |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/+; C 14/ Razem: 30 (16 godzin wykładów zaliczanych na podstawie zaliczenia z oceną; 14 godzin ćwiczeń audytoryjnych, zaliczanych bez oceny) |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Programy: | VI semestr / bezpieczeństwo narodowe / Ochrona ludności i infrastruktury |
Autor: | dr Justyna Stochaj |
Bilans ECTS: | 3 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Istota i rozróżnianie awarii i katastrof. Identyfikacja źródeł zagrożenia dla sys-temów działania. Analiza ryzyka występowania katastrof i awarii. Postępowa-nie z ryzykiem występowania katastrof i awarii. Identyfikacja procesów reali-zowanych w systemach działania. Szacowanie i ocena skutków występowania zakłóceń w systemach działania. Charakterystyka i ocena katastrof i awarii w systemach działania. |
Pełny opis: |
Wykłady / prowadzone metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych. 1. Istota awarii i katastrof - 2 2. Charakterystyka i ocena wybranych katastrof i awarii - 4 3. Identyfikacja źródeł zagrożeń powodujących awarie i katastrofy - 2 4. Ryzyko wystąpienia katastrof i awarii – 2 5. Procedury działania i postępowanie służb ratowniczych w przypadku wystąpienia awarii i katastrof - 2 6. Szacowanie i ocena skutków występowania zakłóceń w systemach działania - 4 Ćwiczenia audytoryjne / prezentacja referatów przygotowanych w formie multimedialnej oraz dyskusja kierowana. 1. Charakterystyka i ocena wybranej awarii/katastrofy - 2 2. Identyfikacja elementów i procesów realizowanych w systemach działania, których dotyczy wybrana awaria/katastrofa - 2 3. Identyfikacja źródeł zagrożenia dla wybranej awarii/katastrofy - 2 4. Szacowanie i ocena skutków występowania wybranej awarii/katastrofy - 4 5. Postępowanie z ryzykiem wystąpienia wybranej awarii/katastrofy - 2 6. Zaliczenie przedmiotu - 2 |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania J. Szer, Katastrofy budowlane, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018. A. Jerominiak, Awarie i katastrofy mostów, Wyd. Komunikacji i łączności, War-szawa 1986. P. Sienkiewicz, H. Świeboda, Ryzyko w zarządzaniu kryzysowym, „Studia i Mate-riały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą”, 2010, 33, s. 8-17. P. Sienkiewicz, M. Marszałek, P. Górny (red.), Ryzyko w zarządzaniu kryzysowym, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010. Z. Mendera, Analiza przyczyn katastrofy hali wystawowej w Katowicach, „Awarie budowlane 2007”, http://www.awarie.zut.edu.pl/files/ab2007/artykuly/0161.pdf J. Kubowski, Katastrofa w Czarnobylu. Przyczyny wybuchu reaktora – obalenie mitów, Wyd. Poligraf 2018. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierun-kowego K_W03 rozumie i potrafi w zaawansowanym stopniu rozróżniać systemy kluczo-wej infrastruktury państwa oraz zna zasady i wymagania dotyczące ich ochrony, w tym związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego K_W06 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu istotę zagrożeń oraz metody ich identyfikacji, analizy, ewaluacji oraz projektowania i wdrażania strategii przeciw-działania zagrożeniom oraz zapewniania ciągłości działania K_U03 potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy dotyczące bezpie-czeństwa oraz wykonywać zadania dotyczących zjawisk niepewnych, z wykorzy-staniem krytycznego doboru źródeł oraz informacji K_U04 potrafi dostrzec i ocenić ewolucję zagrożeń, bezpieczeństwa, systemów bezpieczeństwa oraz prognozować zjawiska i procesy w przestrzeni bezpieczeń-stwa ogólnego oraz jego przedmiotowych wymiarach K_K05 jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pełnione role oraz podpo-rządkowania się zasadom pracy zespołowej i zasadom etyki oraz kształtowania i egzekwowania zachowań etycznych u innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: oceny Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia bez oceny Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.