Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja społeczna w sytuacji kryzysowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WLORLCNP-22Z1-KSSK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna w sytuacji kryzysowej
Jednostka: Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

niestacjonarne

Rodzaj studiów:

podyplomowe

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 6/x, C 4

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną.

Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: aktywności i obecności.

Zaliczenie z wykładu jest przeprowadzane w formie ustnej.


Programy:

Ochrona i obrona ludności wobec współczesnych zagrożeń

Autor:

dr Patrycja Bryczek-Wróbel

Bilans ECTS:

2 pkt ECTS

Aktywność / obciążenie słuchacza w godz.

1. Udział w wykładach / 6 godz.

2. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / …..

3. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 4 godz.

4. Udział w seminariach / …..

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 16 godz.

6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / …..

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 10 godz.

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / …..

9. Realizacja projektu / …..

10. Udział w konsultacjach / 2 godz.

11. Przygotowanie do egzaminu / ….

12. Przygotowanie do zaliczenia / 12 godz.

13. Udział w egzaminie / ….

Sumaryczne obciążenie pracą słuchacza: 50 godz./2 pkt. ECTS


Skrócony opis:

Przedmiot umożliwia słuchaczowi Studiów Podyplomowych zapoznanie się z zasadami komunikacji oraz zarządzania informacją w kryzysie. Pozna na czym polega prowadzenie spójnej polityki informacyjnej. Usystematyzuje wiedzę na temat narzędzi, które ułatwią komunikowanie zwłaszcza w pierwszych godzinach kryzysu, gdy prowadzone są działania pod presją czasu oraz mediów.

Na ćwiczeniach Słuchacze będą stosować w praktyce różne techniki i narzędzia komunikacji kryzysowej, omawiać bariery i błędy w komunikacji.

Wskazywać będą m.in. na zagrożenia wynikające z propagandy, fałszywych wiadomości i wojny informacyjnej.

Pełny opis:

Wykłady - są prowadzone w sposób konwencjonalny, aktywizujący słuchaczy, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

1. Informacja oraz proces komunikacji./2 godz./.Istota procesu komunikowania, w tym: geneza, elementy procesu, cechy, funkcje, znaki i kody komunikowania. Społeczeństwo informacyjne. Bariery i błędy w komunikacji.

2. Komunikacja kryzysowa / 2 godz./ Sytuacja kryzysowa a rozwój sytuacji niekorzystnej. Komunikacja ryzyka. Efektywna komunikacja ryzyka. Interesariusze i partnerzy sytuacji kryzysowej. Strategia komunikacji i plan komunikacji. Zasady komunikacji w kryzysie.

3. Rola mediów w procesie komunikowania w sytuacji kryzysowej / 2 godz./ Prawo do informacji i wolności słowa. Cechy, klasyfikacja i funkcje charakteryzujące media. Media jako „grupa kryzysogenna”. Zadania mediów w fazach zarządzania kryzysowego. Procedury kontaktu. Narzędzia relacji z mediami w sytuacji kryzysowej.

Ćwiczenia audytoryjne - są prowadzone w formie kierowanych dyskusji oraz analiz studiów przypadków. Praca ta będzie również realizowana w formie zespołowej, a następnie będą prezentowanie wyniki na forum grupy szkoleniowej oraz dyskusja nad osiągniętymi rezultatami.

1. Internet jako nowoczesny środek komunikacji w sytuacji kryzysowej/ 2 godz./ Dostęp do Internetu. Internet w sytuacji kryzysowej. Wirtualne biuro prasowe. Media społecznościowe. Narzędzia komunikacji kryzysowej

on-line.

2. Manipulacja informacją. Dezinformacja i sposoby jej przeciwdziałania / 2 godz./ Różne oblicza manipulacji informacjami. Mechanizmy manipulacji

– techniki manipulacji. Dezinformacja.

Literatura:

Podstawowa

1. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 2004.

2. B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa 2012

3. K. R. Zieliński, Ochrona ludności. Zarządzanie kryzysowe, Difin, wyd. II

4. M. Czaplicka, Zarządzanie kryzysem w social mediach, One press

5. P. Sienkiewicz, Jerzy S. Nowak (red.), Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa korki wstecz, Polskie Towarzystwo Informatyczne – Oddział Górnośląski, Katowice 2008

Uzupełniająca

1.S.J. Rysz, Zarządzanie kryzysowe zintegrowane, Difin, Warszawa 2020

2. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. Czasopismo

3. RCB, Księga komunikacji kryzysowe 2017, Warszawa 2017

4. Księga komunikacji kryzysowe 2024, https://www.starostwo.lezajsk.pl/wp-content/uploads/2024/04/KSIEGA-KOMUNIKACJI-KRYZYSOWEJ-TEORIA-I-PRAKTYKA-1.pdf

Efekty uczenia się:

W1. Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą istoty ochrony ludności i komunikacji kryzysowej we współczesnym świecie./ P_W01,

W2. Ma wiedzę pozwalającą diagnozować i rozwiązywać rutynowe oraz trudne problemy organizacyjne i komunikacyjne wynikające z zakresu działania organów administracji publicznej w zakresie ochrony i obrony ludności. / P_W08,

U1. Potrafi skutecznie komunikować się z otoczeniem, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej dotyczącej zagrożenia życia lub zdrowia./ P_U04,

K1. Jest gotów do współpracy z podmiotami ratowniczymi, potrafi budować i utrzymywać pozytywne relacje ze współpracownikami./ P_K02

K2. Krytycznie podchodzi do realizacji zadań, w sposób świadomy je analizuje i wyraża własne opinie./ P_K04

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia z wykładu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Osiągnięcie efektów W1 i W2 sprawdzane jest w trakcie ćwiczeń i zaliczenia z oceną.

Osiągnięcie efektu U1 sprawdzane jest w trakcie prezentacji wyników analiz przypadków oraz kierowanych dyskusji podczas ćwiczeń.

Osiągnięcie efektów K1, K2 weryfikowane jest na ćwiczeniach, poprzez ocenę poglądów prezentowanych w trakcie dyskusji oraz stanowisk przedstawionych w opracowaniach analiz przypadków.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzieli powyżej 90% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzieli 83-90% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzieli 75-82% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzieli 68-74% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzieli 60-67% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Bryczek-Wróbel
Prowadzący grup: Patrycja Bryczek-Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)