Komunikacja społeczna w sytuacji kryzysowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLORLCNP-22Z1-KSSK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna w sytuacji kryzysowej |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | podyplomowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 6/x, C 4 Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: aktywności i obecności. Zaliczenie z wykładu jest przeprowadzane w formie ustnej. |
Programy: | Ochrona i obrona ludności wobec współczesnych zagrożeń |
Autor: | dr Patrycja Bryczek-Wróbel |
Bilans ECTS: | 2 pkt ECTS Aktywność / obciążenie słuchacza w godz. 1. Udział w wykładach / 6 godz. 2. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / ….. 3. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 4 godz. 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 16 godz. 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / ….. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 10 godz. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 2 godz. 11. Przygotowanie do egzaminu / …. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 12 godz. 13. Udział w egzaminie / …. Sumaryczne obciążenie pracą słuchacza: 50 godz./2 pkt. ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia słuchaczowi Studiów Podyplomowych zapoznanie się z zasadami komunikacji oraz zarządzania informacją w kryzysie. Pozna na czym polega prowadzenie spójnej polityki informacyjnej. Usystematyzuje wiedzę na temat narzędzi, które ułatwią komunikowanie zwłaszcza w pierwszych godzinach kryzysu, gdy prowadzone są działania pod presją czasu oraz mediów. Na ćwiczeniach Słuchacze będą stosować w praktyce różne techniki i narzędzia komunikacji kryzysowej, omawiać bariery i błędy w komunikacji. Wskazywać będą m.in. na zagrożenia wynikające z propagandy, fałszywych wiadomości i wojny informacyjnej. |
Pełny opis: |
Wykłady - są prowadzone w sposób konwencjonalny, aktywizujący słuchaczy, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. 1. Informacja oraz proces komunikacji./2 godz./.Istota procesu komunikowania, w tym: geneza, elementy procesu, cechy, funkcje, znaki i kody komunikowania. Społeczeństwo informacyjne. Bariery i błędy w komunikacji. 2. Komunikacja kryzysowa / 2 godz./ Sytuacja kryzysowa a rozwój sytuacji niekorzystnej. Komunikacja ryzyka. Efektywna komunikacja ryzyka. Interesariusze i partnerzy sytuacji kryzysowej. Strategia komunikacji i plan komunikacji. Zasady komunikacji w kryzysie. 3. Rola mediów w procesie komunikowania w sytuacji kryzysowej / 2 godz./ Prawo do informacji i wolności słowa. Cechy, klasyfikacja i funkcje charakteryzujące media. Media jako „grupa kryzysogenna”. Zadania mediów w fazach zarządzania kryzysowego. Procedury kontaktu. Narzędzia relacji z mediami w sytuacji kryzysowej. Ćwiczenia audytoryjne - są prowadzone w formie kierowanych dyskusji oraz analiz studiów przypadków. Praca ta będzie również realizowana w formie zespołowej, a następnie będą prezentowanie wyniki na forum grupy szkoleniowej oraz dyskusja nad osiągniętymi rezultatami. 1. Internet jako nowoczesny środek komunikacji w sytuacji kryzysowej/ 2 godz./ Dostęp do Internetu. Internet w sytuacji kryzysowej. Wirtualne biuro prasowe. Media społecznościowe. Narzędzia komunikacji kryzysowej on-line. 2. Manipulacja informacją. Dezinformacja i sposoby jej przeciwdziałania / 2 godz./ Różne oblicza manipulacji informacjami. Mechanizmy manipulacji – techniki manipulacji. Dezinformacja. |
Literatura: |
Podstawowa 1. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 2004. 2. B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa 2012 3. K. R. Zieliński, Ochrona ludności. Zarządzanie kryzysowe, Difin, wyd. II 4. M. Czaplicka, Zarządzanie kryzysem w social mediach, One press 5. P. Sienkiewicz, Jerzy S. Nowak (red.), Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa korki wstecz, Polskie Towarzystwo Informatyczne – Oddział Górnośląski, Katowice 2008 Uzupełniająca 1.S.J. Rysz, Zarządzanie kryzysowe zintegrowane, Difin, Warszawa 2020 2. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. Czasopismo 3. RCB, Księga komunikacji kryzysowe 2017, Warszawa 2017 4. Księga komunikacji kryzysowe 2024, https://www.starostwo.lezajsk.pl/wp-content/uploads/2024/04/KSIEGA-KOMUNIKACJI-KRYZYSOWEJ-TEORIA-I-PRAKTYKA-1.pdf |
Efekty uczenia się: |
W1. Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą istoty ochrony ludności i komunikacji kryzysowej we współczesnym świecie./ P_W01, W2. Ma wiedzę pozwalającą diagnozować i rozwiązywać rutynowe oraz trudne problemy organizacyjne i komunikacyjne wynikające z zakresu działania organów administracji publicznej w zakresie ochrony i obrony ludności. / P_W08, U1. Potrafi skutecznie komunikować się z otoczeniem, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej dotyczącej zagrożenia życia lub zdrowia./ P_U04, K1. Jest gotów do współpracy z podmiotami ratowniczymi, potrafi budować i utrzymywać pozytywne relacje ze współpracownikami./ P_K02 K2. Krytycznie podchodzi do realizacji zadań, w sposób świadomy je analizuje i wyraża własne opinie./ P_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia z wykładu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Osiągnięcie efektów W1 i W2 sprawdzane jest w trakcie ćwiczeń i zaliczenia z oceną. Osiągnięcie efektu U1 sprawdzane jest w trakcie prezentacji wyników analiz przypadków oraz kierowanych dyskusji podczas ćwiczeń. Osiągnięcie efektów K1, K2 weryfikowane jest na ćwiczeniach, poprzez ocenę poglądów prezentowanych w trakcie dyskusji oraz stanowisk przedstawionych w opracowaniach analiz przypadków. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzieli powyżej 90% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzieli 83-90% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia. Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzieli 75-82% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzieli 68-74% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzieli 60-67% poprawnych odpowiedzi podczas zaliczenia. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Bryczek-Wróbel | |
Prowadzący grup: | Patrycja Bryczek-Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.