Socjologia grup dyspozycyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOPXCSM-19Z1-SGD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia grup dyspozycyjnych |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 14/x, C 16/+, razem: 30 godz., 2,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Autor: | dr Edward Karczewski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 14 2. Udział w laboratoriach / . 3. Udział w ćwiczeniach / 16 4. Udział w seminariach / . 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 1 1 ,2 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 16 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / . 9. Realizacja projektu / . 10. Udział w konsultacjach / 4,5 11. Przygotowanie do egzaminu / 12 12. Przygotowanie do zaliczenia / . 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75,7 godz./ 2,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1 +2+3+4+9+10+13): 36,5 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ Zajęcia o charakterze praktycznym i 57,2 godz./ 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Program obejmuje zagadnienia z zakresu działalności grup dyspozycyjnych występujących w strukturze systemu bezpieczeństwa państwa. Ich funkcjonowanie, jako szczególnej kategorii społecznej, przekłada się na zapewnienie bezpieczeństwa państwa w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym. Do grup dyspozycyjnych zaliczyć można: wojsko, policję, straż pożarną, straż graniczną, służby więzienne oraz straż miejską. Każda z wymienionych grup wykonuje ważne społecznie role i dysponuje odpowiednimi narzędziami do wykonywania zadań. |
Pełny opis: |
Wykład I metody dydaktyczne: Wykłady prowadzone są metodą podającą lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem materiałów poglądowych związanych z ich tematyką, w tym prezentacji multimedialnych. Tematy zajęć/liczba godzin: 1. Przedmiot i zakres badań socjologii grup dyspozycyjnych/2 godz.. 2. Grupy społeczne w ujęciu socjologicznym: właściwości ,zasady działania /2 godz.. 3. Grupy dyspozycyjne jako szczególny rodzaj grup społecznych/2 godz.. 4. Grupy dyspozycyjne w systemie bezpieczeństwa państwa/2 godz.. 5. Wzory społeczne wybranych członków grup dyspozycyjnych/2 godz.. 6. Uprawnienia grup dyspozycyjnych/2 godz.. 7. Grupy dyspozycyjne w ujęciu badań socjologicznych/2 godz.. Ćwiczenia I metody dydaktyczne: Ćwiczenia realizowane są w formie kierowanej dyskusji poprzedzonej referatami, analizy przypadku i projektu, oraz ćwiczeń praktycznych. Tematy zajęć/liczba godzin: 1. Rekrutacja do grup dyspozycyjnych/ 4 godz. 2. Typologia grup dyspozycyjnych i ich charakterystyka /2 godz 3. Uzawodowienie grup dyspozycyjnych — wybrane problemy/2 godz. 4. Metodologia badań grup dyspozycyjnych/A godz. 5. Rola grup dyspozycyjnych w systemie bezpieczeństwa państwa/ 214 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1 . Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wyd. PWN, Warszawa, 2013. 2. Maciejewski J., Dojwa K., Uczestnictwo kobiet w Siłach Zbrojnych, Straży Granicznej i Policji (analiza socjologiczna), Wyd. IEA, WSOWL, Wrocław 2012. 3. Maciejewski J., Grupy dyspozycyjne. Analiza socjologiczna, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2012. 4. Maciejewski J., Liberacki M. (red.) Rekrutacja do grup dyspozycyjnych - socjologiczna analiza problemu, Wyd. Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2011. 5. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Śląsk, Katowice 2010. uzupełniająca: 1 . Baranowska A., Człowiek w instytucji totalnej. Społeczne aspekty służby polskich żołnierzy poza granicami kraju, NOMOS, Karków 2013. 2. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. 3. Goodman N., Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997. 4. Maciejewski J. (red.) Grupy dyspozycyjne społeczeństwa polskiego, Wyd. Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2006. 5. Morawski Z., Prawne determinanty pozycji, roli i statusu warstw dyspozycyjnych społeczeństwa Polski na przykładzie trzech organizacji formalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005. 6. Podgórski R.A., Metodologia badań socjologicznych. Kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Olsztyn 2007. 7. Zagórski Z., Wojsko i inne grupy dyspozycyjne w perspektywie socjologicznej, [w:] Zeszyty naukowe, Poglądy i doświadczenia, Wydanie specjalne, red. T. Leczykiewicz, Z. Zagórski, WSO im. Tadeusza Kościuszki, Wrocław 2000. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego Wl / ma pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach opisu, w tym technikach pozyskiwania danych odpowiednich dla nauk o obronności, o wykorzystaniu metod ekonomicznych, matematycznych, informatyki i statystycznej obróbki danych oraz wnioskowania statystycznego do analizy zagadnień dotyczących obronności, jak również modeli i metod badań operacyjnych do rozwiązywania problemów z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa;/ K_W02 W2 /w pogłębionym stopniu zna i rozumie charakter nauk społecznych i humanistycznych, ich dorobek w badaniu problemów obronności państwa, ich miejsce w systemie nauk i relacjach do innych nauk oraz konstytuujących nauki społeczne dziedzin i dyscyplin naukowych, do których odwołują się kierunkowe efekty kształcenia;/K_ W03 Ul / potrafi prawidłowo identyfikować, interpretować i wyjaśniać zjawiska i procesy polityczne, społeczne, prawne, ekonomiczne i kulturowe, oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, specyficzne dla współczesnych wyzwań i zagrożeń a także dla procesów związanych z kształtowaniem obronności i bezpieczeństwa państwa, z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów;/ K_UOI U2 / potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne w sferze obronności i bezpieczeństwa państwa oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi, w tym wskaźników ocenowych dotyczących efektywności funkcjonowania analizowanych przedsięwzięć, właściwych dla nauk o obronności i pokrewnych dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów;/K U02 KI /jest gotów uznawać znaczenie wiedzy i umiejętności kognitywnych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze obronności i bezpieczeństwa państwa;/K K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu Ćwiczenia zaliczane są na podstawie prac kontrolnych, prezentacji, referatów naukowych dotyczących wskazanych zagadnień Egzamin przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej; warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń Osiągnięcie efektu W 1, W2, - weryfikowane jest podczas odpowiedzi na pytania zadawane przez wykładowcę, aktywności studenta na zajęciach, oceny prezentacji przygotowanej na zadane zagadnienie w czasie ćwiczeń, oraz w trakcie egzaminu. Osiągnięcie efektu Ul, U2, sprawdzane jest na podstawie aktywności studenta w czasie zajęć, oraz analizy przygotowanej prezentacji na ćwiczenia. Osiągnięcie efektu KI, - sprawdzane jest w trakcie ćwiczeń, nad opracowywaniem analizy otoczenia państwa. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zał. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.