Obrona powszechna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOPXCSL-21Z5-OP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obrona powszechna |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | stacjonarne W 14x ; C 16/+; Razem: 30 2,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Autor: | dr hab. Aleksandra Skrabacz |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach /14 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 16 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / …. 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 11,2 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /… 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 16 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 4,5 11. Przygotowanie do egzaminu / 12 12. Przygotowanie do zaliczenia / …… 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷13): 75,7 godz. przyjęto 2,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli 36,5 godz./1,5 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym 57,2 godz./1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z problematyką budowania kompleksowej odporności państwa na zagrożenia niemilitarne oraz militarne przy wykorzystaniu potencjału instytucji państwowych i samorządowych, podmiotów systemu edukacji i szkolnictwa wyższego, społeczności lokalnych, podmiotów gospodarczych, organizacji po-zarządowych oraz obywateli. |
Pełny opis: |
Wykłady prowadzone są metodą podającą: informacyjną lub konwersatoryjną, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych: 1. System bezpieczeństwa narodowego – pojęcie, organizacja, zadania. 2. Obrona powszechna – idea i założenia prawno-organizacyjne. 3. Kapitał społeczny w obronie powszechnej w Polsce. 4. Organizacja obrony powszechnej w innych państwach. 5. Wojna kognitywna jako nowy obszar operacji wielodomenowych. 6. Zadania służb, inspekcji i straży w obronie powszechnej. 7. Rola obywateli i ich stowarzyszeń w obronie powszechnej. Ćwiczenia realizowane są w formie kierowanej dyskusji poprzedzonej refera-tami, analizą przypadku lub prezentacją multimedialną. 1. Bezpieczeństwo narodowe – identyfikacja pojęć, systemu i zadań pod-miotów uczestniczących. 2. Cywilna i wojskowa organizacja obrony narodowej. 3. Idea obrony powszechnej – terminologia, podstawy prawne i organiza-cyjne.4. Doświadczenia wybranych państw w tworzeniu obrony powszechnej. 5. Obrona powszechna wobec wojny kognitywnej. 6. Zadania służb, inspekcji i straży w obronie powszechnej. 7. Obowiązki społeczeństwa w zakresie samoobrony powszechnej. 8. Zaliczenie przedmiotu. |
Literatura: |
Podstawowa: S. Górski, Współczesna ochrona ludności: aspekty prawne i organizacyjne, 2016. J. Stochaj, Ochrona ludności i obrona cywilna w systemie bezpieczeństwa na-rodowego, 2020. J. Stańczyk, Formułowanie kategorii pojęciowej bezpieczeństwa, 2017. W. Kitler, Organizacja bezpieczeństwa narodowego RP. Aspekty ustrojowe, prawno-organizacyjne i ustrojowe, 2018. W. Kitler, A. Skrabacz, Bezpieczeństwo ludności cywilnej, 2010. R. Jakubczak (red.), Obrona narodowa w tworzeniu bezpieczeństwa narodo-wego III RP, 2003. R. Jakubczak, J. Marczak (red.), Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wie-ku. Wyzwania i strategie, 2011. A. Skrabacz, R. Jakubczak, Społeczeństwo w tworzeniu bezpieczeństwa naro-dowego Polski w XXI wieku, 2006. Uzupełniająca: B. Michailiuk, Ochrona ludności: wybrane problemy, 2017. K. Zieliński, Ochrona ludności: zarządzanie kryzysowe, 2021. W. Kitler, Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kategorie, uwarunkowa-nia, system, 2011; |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunko-wego W1 / ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucjach spo-łecznych, politycznych, prawnych, ekonomicznych, kulturowych mających wpływ na kształtowanie obronności i bezpieczeństwa państwa/ K_W08 W2 / zna prawidłowości rządzące różnymi rodzajami więzi społecznych w obrę-bie struktur społecznych, które są odpowiedzialne za kształtowanie obronności i bezpieczeństwa państwa/ K_W10 U1/ potrafi analizować i wyjaśniać mechanizmy kształtujące funkcjonowanie wspólnot lokalnych, organizacji społecznych w obronności i bezpieczeństwie państwa i ich związki z innymi państwami na świecie, zdając sobie sprawę z podmiotowej roli człowieka w różnych strukturach społecznych/ K_U02 U2posiada umiejętność analizowania konkretnych problemów dotyczących rozwiązań w zakresie problematyki obronności i bezpieczeństwa państwa oraz aktywnego uczestniczenia w zespołach mających na celu analizę proponowa-nych rozwiązań poprzez kreowanie i wysuwanie własnych propozycji oraz sto-sownych rozstrzygnięć, w tym zakresie/ K_U06 K1 / potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie nauk o bezpieczeństwie, uwzględniając jednocześnie wpływ innych dziedzin nauki na problematykę obronności i bezpieczeństwa państwa/ K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Wykład zaliczany jest poprzez uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie zaliczenia z oceną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwi-czeń. Osiągnięcie efektu W1, W2 - weryfikowane jest podczas zaliczenia egzaminu Osiągnięcie efektu U1, U2, K1 - sprawdzane jest podczas laboratoriów Efekty W1, W2, U1- sprawdzenie są podczas zaliczenia Efekty U2, K1, K2 sprawdzenie są na ćwiczeniach. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Skrabacz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Skrabacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.