Systemy ratownictwa w państwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOPPCSL-19Z5-SRP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy ratownictwa w państwie |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: W-wykład, C - ćw. audytoryjne, L – ćw. laborat., P – ćw. projektowe, S – seminarium) Rygor: x - egzamin, + zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne W 14/+ ; C 16/z Razem: 30 (14 godzin wykładów zaliczanych w postaci zali-czenia na ocenę; 16 godzin ćwiczeń, zaliczanych na ocenę) 2,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Programy: | semestr studiów / kierunek studiów / specjalność V semestr / obronność państwa / system pozamilitarny państwa |
Autor: | dr hab. inż. Gabriel Nowacki, prof. WAT |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach /14 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 16 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / ….. 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 11,2 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych /16 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / ….. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 4,5 11. Przygotowanie do egzaminu / ….. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 12 13. Udział w egzaminie / ….. Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷13): 73,70 godz. przyjęto 2,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli 34,5 godz./1 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym 39,2 godz./ 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemami ratownictwa w Polsce. C1 Student powinien uzyskać wiedzę o głównych aspektach i rodzajach ratownictwa oraz systemach i służbach ratowniczych. C2 Student powinien znać determinanty wpływu ratownictwa na ochronę ludności, a tym samym bezpieczeństwo narodowe. C3 Student powinien posiadać umiejętność analizowania zagrożeń w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem służb ratowniczych oraz prognozowania ich dalszego przebiegu. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne Wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Terminologia, istota, rodzaje i podstawy prawne ratownictwa – kategorie zagrożeń, rodzaje ratownictwa i ich istota, aspekty prawne, charakterystyka ratownictwa w transporcie – 2g 2. Funkcjonowanie CPR – struktura i organizacja CPR, zadania realizowane przez CPR, charakterystyka zgłoszeń alarmowych – 2g 3. Państwowe Ratownictwo Medyczne – zespoły ratownictwa medycznego, karetki typu S,P,T, LPR, SOR – 2g 4. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy – struktura, zadania, poziom powiatowy, wojewódzki, centralny – 2g 5. Krajowy System Wykrywania Skażeń i Alarmowania – struktura systemu, instytucje cywilne i wojskowe oraz ich zadania, stacje wykrywania – 2g 6. Lotniczy i morski SAR – struktura i zadania, instytucje cywilne i wojskowe –2g 7. Struktura organizacyjna i zadania WOPR, GOPR, TOPR - 2g Ćwiczenia /metody dydaktyczne Ćwiczenia indywidualne w formie analiz przypadków oraz analiz dokumentów Ćwiczenia grupowe Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Terminologia, istota, rodzaje i podstawy prawne ratownictwa – 2g ˗ ratownictwo medyczne, ˗ gaszenie pożarów, ˗ ratownictwo chemiczne i ekologiczne, ˗ ratownictwo techniczne. 2. Funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego (SPR)– 2g ˗ podstawy prawne funkcjonowania SPR, ˗ współpraca CPR z siecią telekomunikacyjną i systemami teleinformatycznymi, ˗ wymagania w stosunku do operatora numerów alarmowych, ˗ zadania Krajowego Centrum Monitorowania SPR. 3. Państwowe Ratownictwo Medyczne – 2g ˗ struktura, organizacja i podstawy prawne funkcjonowania PRM, ˗ zadania realizowane przez Zespoły ratownictwa medycznego – karetki typu S i P, przykłady, ˗ zadania realizowane przez Lotnicze Pogotowie ratunkowe – przykłady, ˗ zadania realizowane przez SOR. 4. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy ćwiczenia grupowe – 2g ˗ zadania realizowane przez szczebel powiatowy, ˗ zadania realizowane przez szczebel wojewódzki, ˗ zadania realizowane przez szczebel centralny, ˗ organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej. 5. Krajowy System Wykrywania Skażeń i Alarmowania – 2g ˗ podstawy prawne funkcjonowania KSWSiA, ˗ struktura i organizacja KSWiA, ˗ zadania realizowane przez instytucje cywilne, ˗ zadania realizowane przez jednostki wojskowe. 6. Lotniczy SAR – 2g ˗ struktura organizacyjna i zadania lotniczego SAR, ˗ przykłady działania lotniczego SAR (segment wojskowy), ˗ przykłady działania morskiego SAR (segment cywilny). ˗7. Morski SAR – 2g ˗ struktura organizacyjna i zadania morskiego SAR, ˗ przykłady działania morskiego SAR (segment cywilny), ˗ przykłady działania morskiego SAR (segment wojskowy). 8. Struktura i zadania WOPR, GOPR, TOPR – 2g ˗ struktura organizacyjna WOPR, ˗ zadania realizowane przez ratowników WOPR, przykłady działania, ˗ struktura i zadania GOPR, przykłady dzisłania, ˗ struktura i zadania TOPR, przykłady działania. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ferenc A., Zintegrowany system ratowniczy w Polsce, Warszawa 2006. 2. Ciećkiewicz J.,Ratownictwo medyczne w wypadkach masowych: medycyna katastrof w zarysie: podręcznik, Wrocław 2010. 3. Konieczny J., Panufnik K., Pomoc doraźna i ratownictwo: poradnik dla żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej / red. Wyd. MON. Warszawa 1997. 4. Nowacki G., Funkcjonowanie centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) w ogólnoeuropejskim systemie eCall. Logistyka 4/2014. 5. Nowacki G., Europejski system powiadamiania ratunkowego eCall w: Kierunki rozwoju inteligentnych systemów transportowych. ITS, Warszawa 2010. 6. Nowacki G., Skrabacz A., Koordynacja działań służb ratowniczych podczas wypadków drogowych. Rozdział I. W: Logistyka w ratownictwie, Spatium, 2020. 7. Nowak E., Walancik M., Logistyka akcji ratowniczych, Wydawnictwo PWN, 2018. 8. Skuteczne ratownictwo: fachowy poradnik dla służb ratowniczych (T1, T2, T3, T4), zesp. aut. pod red. Stanisława Lipińskiego. Stan prawny - październik 2011. 9. Szmagalski J. (red.), Przeciwdziałanie skutkom katastrof i klęsk żywiołowych. Praca socjalna wobec katastrof i klęsk żywiołowych. Teoria, doświadczenia zagraniczne, krajowe ramy organizacyjno-prawne, wyd. IRSS, Warszawa 2014. 10. Skrabacz A., Domasiewicz M, Numer alarmowy 112. Organizacja i funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego w zintegrowanym regionalnie systemie ratowniczym. ELIPSA, 2019. 11. Skrabacz A., Ratownictwo w wypadkach drogowych i kolejowych, Technika Transportu Szynowego, 2019, r. 28, nr 7-8, s. 44 - 48. Uzupełniająca: 1. Typologia klęsk żywiołowych i awarii technicznych oraz procedury stosowane w ich przypadkach dla ochrony zdrowia i życia, http://bip.pieszyce.sisco.info/zalaczniki/1032/kleski.pdf. 2. Akty prawne. 3. Strony internetowe. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunko-wego W1 / zna i rozumie charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych i humani-stycznych oraz ich relację do innych nauk/ K_W04 W2 / zna podstawowe relacje pomiędzy strukturami i instytucjami odpowie-dzialnymi za kształtowanie obronności i bezpieczeństwa państwa decydujące o możliwości ich współpracy/ K_W09 U1/ posiada umiejętności diagnozowania zjawisk, wyciągania wniosków oraz pozyskiwania wiedzy, jak też potrafi te wnioski wdrażać w praktyce dotyczącej obronności i bezpieczeństwa państwa / K_U04 U2 / posiada umiejętność analizowania konkretnych problemów dotyczących rozwiązań w zakresie problematyki obronności i bezpieczeństwa państwa oraz aktywnego uczestniczenia w zespołach mających na celu analizę proponowa-nych rozwiązań poprzez kreowanie i wysuwanie własnych propozycji oraz sto-sownych rozstrzygnięć, w tym zakresie / K_U06 K1 / rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz wagę posiadania sze-rokiego zakresu informacji dla kształtowania kompetencji w zakresie budowania nowoczesnych systemów obronności i bezpieczeństwa państwa, a zwłaszcza zarządzania obronnością, systemów militarnych, logistyki obronności i bezpie-czeństwa państwa, zarządzania kryzysowego oraz systemu pozamilitarnego państwa/ K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie zaliczenia na ocenę. Zaliczenie przedmiotu przeprowadzane jest: na podstawie rozmowy ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia zaliczane są na ocenę na podstawie: udziału w ćwiczeniach oraz uzyskanych ocen szczątkowych z prezentacji. O ocenie końcowej z przedmiotu decyduje: zaliczenie z ćwiczeń oraz udzielone odpowiedzi na rozmowie ustnej. Efekty W1, W2, U1- sprawdzenie są podczas zaliczenia na ocenę. Efekty U2, K1, K2 sprawdzenie są na ćwiczeniach. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.