Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zachowań informacyjnych w obronności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WLOPOCSM-21Z3-PZIO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia zachowań informacyjnych w obronności
Jednostka: Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Student poznaje naturalne mechanizmy komunikacji, kojarzenia faktów, reakcji na określone bodźce; dowiaduje się jakie są biologiczne i psychologiczne funkcje komunikacji; uczy się rozpoznawać reakcje ciała związane z procesami komunikacyjnymi; zyskuje podstawową wiedzę z zakresu socjotechniki

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu wprowadzenie w zagadnienia dotyczące zachowań informacyjnych. Przedstawione są podstawowe teorie z zakresu zachowań informacyjnych i ich wpływ na kształtowanie środowiska informacyjnego w obronności.

Studenci zapoznają się także z metodologią skutecznego zdobywania informacji, factcheckingu i unikania błędów poznawczych. Dowiadują się jakie są współczesne zagrożenia związane z zachowaniami informacyjnymi i jakie bariery oddzielają nas od efektywnego pozyskiwania informacji.

Literatura:

podstawowa:

- P. Kleinman, Psychologia, wyd. Zwierciadło, Warszawa 2022.

- E. L. Bernays, Propaganda, wyd. Wektory, Wrocław 2020.

- A. Golicyn Nowe kłamstwa w miejsce starych, wyd. Antyk, Komorów 2007.

uzupełniająca:

- R, Kurzweil, Jak stworzyć umysł, wyd. SA, Białystok 2017.

- L. Wojtasik, Psychologia propagandy politycznej, wyd. PWN, Warszawa 1986.

Literatura do ćwiczeń:

podstawowa:

- J. Sobielga, Psychologiczne uwarunkowania zachowań informacyjnych, w: Zagadnienia Informacji Naukowej, 1999 nr 2, s. 96-102.

- T. Galewski, Psychologiczne bariery informacyjne w społeczeństwie infor-macyjnym, w: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Infor-matica, 2012 nr 29, s. 185-197.

- A. Mierzecka-Szczepańska, Badania zachowań informacyjnych, wyd. SBP, Warszawa 2013.

uzupełniająca:

- F. Laloux, Pracować Inaczej – Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości, wyd. Studio Emka, Warszawa 2015.

- M. Bartosiewicz, Wybrane aspekty poznawcze i emocjonalne socjotechniki mediów, w: Studia Medioznawcze, 2017 nr 2(69), s. 93-106.

Efekty uczenia się:

Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego

W1/ ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury bezpieczeństwa i podmiotu systemu obronności i bezpieczeństwa państwa oraz jego interakcjach z najbliższym otoczeniem społecznym, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów zbiorowej aktywności człowieka w sferze obronności i bezpieczeństwa państwa;; / K_W04

W2/ ma pogłębioną wiedzę typowych rodzajach organizacji, o procesach społeczno-kulturowych, w tym i o relacjach, politycznych, prawnych, ekonomicznych i technologicznych zachodzących w strukturach i instytucjach oraz relacjach społecznych kształtujących obronność państwa, w wymiarze krajowym i międzynarodowym, a także o rządzących tymi zmianami prawidłowościach;/ K_W08

U1/ potrafi prawidłowo identyfikować, interpretować i wyjaśniać zjawiska i procesy polityczne, społeczne, prawne, ekonomiczne i kulturowe, oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, specyficzne dla współczesnych wyzwań i zagrożeń a także dla procesów związanych z kształtowaniem obronności i bezpieczeństwa państwa, z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów;;/ K_U01

U2/ posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów obronności państwa, z wykorzystaniem nowoczesnej techniki i technologii informatycznego przetwarzania informacji, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy oraz umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej; / K_U03

K1/ jest przygotowany do formułowania własnych opinii, samodzielnej i krytycznej oceny odbieranej informacji;/ K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Egzaminu ustnego obejmującego pełne spektrum tematyczne poruszane podczas wykładów.

Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: Średniej z ocen cząstkowych z wykonywanych zadań podczas ćwiczeń oraz oceny z Treningu kompetencji informacyjno-komunikacyjnych przeprowadzonego na ostatnich dwóch blokach zajęć.

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie:

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest :.

Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, W4, U1 - weryfikowane jest testem wiedzy

Osiągnięcie efektu U2, U3, U4,K1, K2 - sprawdzane jest w ramach zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.

Efekty U2, K1, K2 sprawdzenie są na ćwiczeniach.

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia):

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)