Psychologia zachowań informacyjnych w obronności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOPOCSM-21Z3-PZIO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zachowań informacyjnych w obronności |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student poznaje naturalne mechanizmy komunikacji, kojarzenia faktów, reakcji na określone bodźce; dowiaduje się jakie są biologiczne i psychologiczne funkcje komunikacji; uczy się rozpoznawać reakcje ciała związane z procesami komunikacyjnymi; zyskuje podstawową wiedzę z zakresu socjotechniki |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie w zagadnienia dotyczące zachowań informacyjnych. Przedstawione są podstawowe teorie z zakresu zachowań informacyjnych i ich wpływ na kształtowanie środowiska informacyjnego w obronności. Studenci zapoznają się także z metodologią skutecznego zdobywania informacji, factcheckingu i unikania błędów poznawczych. Dowiadują się jakie są współczesne zagrożenia związane z zachowaniami informacyjnymi i jakie bariery oddzielają nas od efektywnego pozyskiwania informacji. |
Literatura: |
podstawowa: - P. Kleinman, Psychologia, wyd. Zwierciadło, Warszawa 2022. - E. L. Bernays, Propaganda, wyd. Wektory, Wrocław 2020. - A. Golicyn Nowe kłamstwa w miejsce starych, wyd. Antyk, Komorów 2007. uzupełniająca: - R, Kurzweil, Jak stworzyć umysł, wyd. SA, Białystok 2017. - L. Wojtasik, Psychologia propagandy politycznej, wyd. PWN, Warszawa 1986. Literatura do ćwiczeń: podstawowa: - J. Sobielga, Psychologiczne uwarunkowania zachowań informacyjnych, w: Zagadnienia Informacji Naukowej, 1999 nr 2, s. 96-102. - T. Galewski, Psychologiczne bariery informacyjne w społeczeństwie infor-macyjnym, w: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Infor-matica, 2012 nr 29, s. 185-197. - A. Mierzecka-Szczepańska, Badania zachowań informacyjnych, wyd. SBP, Warszawa 2013. uzupełniająca: - F. Laloux, Pracować Inaczej – Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości, wyd. Studio Emka, Warszawa 2015. - M. Bartosiewicz, Wybrane aspekty poznawcze i emocjonalne socjotechniki mediów, w: Studia Medioznawcze, 2017 nr 2(69), s. 93-106. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1/ ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury bezpieczeństwa i podmiotu systemu obronności i bezpieczeństwa państwa oraz jego interakcjach z najbliższym otoczeniem społecznym, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów zbiorowej aktywności człowieka w sferze obronności i bezpieczeństwa państwa;; / K_W04 W2/ ma pogłębioną wiedzę typowych rodzajach organizacji, o procesach społeczno-kulturowych, w tym i o relacjach, politycznych, prawnych, ekonomicznych i technologicznych zachodzących w strukturach i instytucjach oraz relacjach społecznych kształtujących obronność państwa, w wymiarze krajowym i międzynarodowym, a także o rządzących tymi zmianami prawidłowościach;/ K_W08 U1/ potrafi prawidłowo identyfikować, interpretować i wyjaśniać zjawiska i procesy polityczne, społeczne, prawne, ekonomiczne i kulturowe, oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, specyficzne dla współczesnych wyzwań i zagrożeń a także dla procesów związanych z kształtowaniem obronności i bezpieczeństwa państwa, z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów;;/ K_U01 U2/ posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów obronności państwa, z wykorzystaniem nowoczesnej techniki i technologii informatycznego przetwarzania informacji, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy oraz umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej; / K_U03 K1/ jest przygotowany do formułowania własnych opinii, samodzielnej i krytycznej oceny odbieranej informacji;/ K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Egzaminu ustnego obejmującego pełne spektrum tematyczne poruszane podczas wykładów. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: Średniej z ocen cząstkowych z wykonywanych zadań podczas ćwiczeń oraz oceny z Treningu kompetencji informacyjno-komunikacyjnych przeprowadzonego na ostatnich dwóch blokach zajęć. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest :. Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, W4, U1 - weryfikowane jest testem wiedzy Osiągnięcie efektu U2, U3, U4,K1, K2 - sprawdzane jest w ramach zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Efekty U2, K1, K2 sprawdzenie są na ćwiczeniach. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.