Inżynieria jakości w logistyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOFXCSI-19Z3-IJL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inżynieria jakości w logistyce |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: W-wykład, C - ćw. audytoryjne, L – ćw. laborat., P – ćw. projektowe, S – seminarium Rygor: x - egzamin, + zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne W 14/+, C 12/+, S 4/z, razem: 30 godz., 2 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Inżynieria systemów i analiza systemowa / wymagania wstępne: znajomość podstaw inżynierii systemów |
Programy: | semestr studiów / kierunek studiów / specjalność III semestr / Logistyka / logistyka przedsiębiorstw |
Autor: | dr n. społ. mgr inż. Bogusław Rogowski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 14 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 12 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 0 4. Udział w seminariach / 4 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 12 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 0 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 4 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 6 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta (1÷13): 86 godz. /2,87 ECTS, przyjęto 2,0 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 36,0 godz./ 1 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym (2+3+4+6+7+8+9) 32 godz./ 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Istota jakości w logistyce. Struktura, zadania i obszary zastosowań inżynierii jakości i kwalitonomii. Standaryzacja jakości w logistyce. Doskonalenie jakości. Metody, narzędzia i techniki z zakresu inżynierii jakości w logistyce. Statystyczna kontrola jakości w zastosowaniu do logistyki. Modelowanie matematyczne i procesowe zagadnień jakości w logistyce. |
Pełny opis: |
Wykład / prezentacja multimedialna 1. Omówienie istoty jakości i inżynierii jakości w logistyce. / 2 Prezentacja przy wykorzystaniu urządzeń audiowizualnych. 2. Standaryzacja jakości w logistyce. / 2 Prezentacja przy wykorzystaniu urządzeń audiowizualnych. 3. Doskonalenie jakości. Klasyfikacja metod, narzędzi i technik z zakresu inżynierii jakości w zastosowaniu do logistyki / 2 Prezentacja przy wykorzystaniu urządzeń audiowizualnych. 4. Omówienie wybranych metod, narzędzi i technik doskonalenia jakości (praktyczne aspekty obliczeniowe z zakresu inżynierii jakości w logisty-ce) / 2 Prezentacja przy wykorzystaniu urządzeń audiowizualnych. 5. Wybrane aspekty statystycznej kontroli jakości w logistyce (w tym m.in. statystyczna kontrola odbiorcza dostaw, statystyczne karty kontrolne) / 2 Prezentacja przy wykorzystaniu urządzeń audiowizualnych. 6. Modelowanie procesowe zagadnień jakości w logistyce / 1 Prezentacja przy wykorzystaniu urządzeń audiowizualnych. 7. Modelowanie matematyczne zagadnień jakości w logistyce / 1 8. Kolokwium zaliczeniowe - 2. Ćwiczenia / metody dydaktyczne 1. Analiza danych (narzędzia analityczne doskonalenia jakości) / 2 Ćwiczenia praktyczne – sprawdzenie posiadanej wiedzy, za pomocą rozwiązania zadanych problemów i aktywizacji studentów. 2. Analiza przyczyn występujących wad w realizacji procesów logistycznych – diagramy przyczyn i skutków / 2 Ćwiczenia praktyczne – sprawdzenie posiadanej wiedzy, za pomocą rozwiązania zadanych problemów i aktywizacji studentów. 3. Diagram Pareto-Lorenza, diagramy decyzyjne, drzewa błędów / 4 Ćwiczenia praktyczne – sprawdzenie posiadanej wiedzy, za pomocą rozwiązania zadanych problemów i aktywizacji studentów. 4. Statystyczna kontrola odbiorcza /2 Ćwiczenia praktyczne – sprawdzenie posiadanej wiedzy, za pomocą rozwiązania zadanych problemów i aktywizacji studentów. 5. Praktyczne wykorzystanie innych, wybranych metod i narzędzi z obszaru inżynierii jakości w logistyce / 2. Seminarium / prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów FMEA – analiza przyczyn i skutków wad w zastosowaniu do procesów logi-stycznych / 2 Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów Metoda Serqual w zastosowaniu do oceny jakości usług logistycznych / 2. Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów |
Literatura: |
Podstawowa: [1] Łagowski E., Świderski A.: „Aplikacje dla procesów w organizacji”, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2018. [2] Hamrol A: „Zarządzanie jakością z przykładami”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. [3] Starowicz W.: „Jakość przewozów w miejskim transporcie zbiorowym”. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2007. [4] Żuchowski J., Łagowski E.: „Narzędzia i metody doskonalenia jakości”. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004. Uzupełniająca: [1] Kolman R.: „Kwalitologia. Wiedza o różnych dziedzinach jakości”. Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009. [2] Mantura W.: „Zarys kwalitologii”. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2010. [3] Słowiński B.: „Zarządzanie i inżynieria jakości”. Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2011. |
Efekty uczenia się: |
W1 / ma wiedzę ogólną z zakresu inżynierii systemów/ K_W08 W2 / zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z logistyką / K_W14 W3/ ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania logistyką, zasobami ludzkimi, jakością w logistyce i prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych/ K_W29, U1 / potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, typowych dla logistyki / K_U17 U2 / potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązywania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, typowego dla logistyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę, procedurę i narzędzia/ K_U18 K1 / potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także dostrzega znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze logistyki / K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia za ocenę. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: obecności i pozytywnej oceny z każdego realizowanego zagadnienia na zajęciach. Seminarium zaliczane jest na podstawie: obecności i pozytywnego zaliczenia z każdego realizowanego zagadnienia na zajęciach. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie napisania testu. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń oraz obecność i referowanie na seminarium zadanych zagadnień. Osiągniecie efektu W1, W2, W3, K1 weryfikowane jest poprzez sprawdzenie posiadanych zdolności i wiedzy na ćwiczeniach; Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, U1, U2 sprawdzane jest podczas seminarium; Osiągniecie efektu W1, W2, W3, U1, U2, K1 weryfikowane jest podczas pisania testu zaliczeniowego. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształce-nia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Seminarium, 4 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Rogowski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Rogowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.