Inżynieria jakości w logistyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WLOFXCNI-19Z3-IJL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inżynieria jakości w logistyce |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: W-wykład, C - ćw. audytoryjne, L – ćw. laborat., P – ćw. projektowe, S – seminarium Rygor: x - egzamin, + zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne W 8/+, C 8/+, S 2/z, razem: 18 godz., 2 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Inżynieria systemów i analiza systemowa / wymagania wstępne: znajomość podstaw inżynierii systemów |
Programy: | semestr studiów / kierunek studiów / specjalność III semestr / Logistyka / Logistyka przedsiębiorstw |
Autor: | dr n. społ. mgr inż. Bogusław Rogowski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 8 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 8 3. Udział w laboratoriach / 0 4. Udział w seminariach / 2 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 24 7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 6 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 3,6 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 7,2 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta (poz. 1÷13); 70,8 godz./30 = 2,36 - przyjęto 2,5 pkt ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13); 21,6 godz./30 = 0,72 - przy-jęto 1,5 pkt ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym (2+3+4+6+7+8+9); 40,0 godz./30 = 1,33 - przyjęto 1,5 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Istota jakości w logistyce. Struktura, zadania i obszary zastosowań inżynierii jakości i kwalitologii. Standaryzacja jakości w logistyce. Doskonalenie jakości. Metody, narzędzia i techniki z zakresu inżynierii jakości w logistyce. Statystyczna kontrola jakości w zastosowaniu do logistyki. Modelowanie matematyczne i procesowe zagadnień jakości w logistyce. |
Pełny opis: |
Wykład / prezentacje multimedialne / materiały poglądowe 1. Omówienie istoty jakości i inżynierii jakości w logistyce / 1 2. Standaryzacja jakości w logistyce / 1 3. Doskonalenie jakości. Klasyfikacja metod, narzędzi i technik z zakresu inżynierii jakości w zastosowaniu do logistyki / 1 4. Omówienie wybranych metod, narzędzi i technik doskonalenia jakości (praktyczne aspekty obliczeniowe z zakresu inżynierii jakości w logistyce) / 2 5. Wybrane aspekty statystycznej kontroli jakości w logistyce (w tym m.in. statystyczna kontrola odbiorcza dostaw, statystyczne karty kontrolne) / 1 6. Modelowanie matematyczne i podejście procesowe do zagadnień jakości w logistyce / 1 7. Kolokwium zaliczeniowe / 1 Ćwiczenia / studium przypadku, rozwiązywanie zadań, praca w grupach 1. Standardy zarządzania jakością w logistyce (ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 27001:2017) analiza i zakres stosowania / 2 2. Analiza danych (narzędzia analityczne doskonalenia jakości) / 1 3. Analiza przyczyn występujących wad w realizacji procesów logistycznych – diagramy przyczyn i skutków / 1 4. Diagram Pareto-Lorenza, diagramy decyzyjne, drzewa błędów / 2 5. Statystyczna kontrola odbiorcza / 2 Seminarium / zadania oraz prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów 1. FMEA – analiza przyczyn i skutków wad w zastosowaniu do procesów logistycznych / 1 2. Metoda Serqual w zastosowaniu do oceny jakości usług logistycznych / 1 |
Literatura: |
Podstawowa: [1] Łagowski E., Świderski A.: „Aplikacje dla procesów w organizacji”, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2018. [2] Hamrol A: „Zarządzanie jakością z przykładami”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. [3] Starowicz W.: „Jakość przewozów w miejskim transporcie zbiorowym”. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2007. [4] Żuchowski J., Łagowski E.: „Narzędzia i metody doskonalenia jakości”. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004. Uzupełniająca: [1] Kolman R.: „Kwalitologia. Wiedza o różnych dziedzinach jakości”. Wydawnictwo Placet, Warszawa 2009. [2] Mantura W.: „Zarys kwalitologii”. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2010. [3] Słowiński B.: „Zarządzanie i inżynieria jakości”. Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2011. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia / odniesienie do efektu kierunkowego: W1 / ma wiedzę ogólną z zakresu inżynierii oraz analizy systemowej /K_W08 W2 / zna podstawowe metody, techniki, narzędzia inżynierii jakości stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu logistyki /K_W14 W3/ ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania jakością w odniesieniu do logistyki, z zakresu podstawowych standardów i norm zarządzania jakością / K_W29 U1 / potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym z wykorzystaniem instrumentarium inżynierii jakości w odniesieniu do logistyki / K_U17 U2 / potrafi ocenić znaczenie i przydatność rutynowych metod, technik i narzędzi inżynierii jakości do rozwiązywania zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, typowych dla logistyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę, procedurę i narzędzia z zakresu inżynierii jakości/ K_U18 K1 / dostrzega potrzebę uwzględniania w działalności inżyniera - logistyka aspektów zagadnień inżynierii jakości oraz dostrzega inżynierii jakości i znormalizowanych systemów zarządzania jakością opartych na normach i standardach oraz metodach i narzędziach w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze logistyki / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia za ocenę. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: obecności i pozytywnej oceny z każdego realizowanego zagadnienia na zajęciach. Seminarium zaliczane jest na podstawie: obecności i pozytywnego zaliczenia z każdego realizowanego zagadnienia na zajęciach. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie napisania testu. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń oraz obecność i referowanie na seminarium zadanych zagadnień. Osiągniecie efektu W1, W2, W3, K1 weryfikowane jest poprzez sprawdzenie posiadanych zdolności i wiedzy na ćwiczeniach; Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, U1, U2 sprawdzane jest podczas seminarium; Osiągniecie efektu W1, W2, W3, U1, U2, K1 weryfikowane jest podczas pisania testu zaliczeniowego. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WLO ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształce-nia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Seminarium, 2 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Rogowski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Rogowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.