Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa dróg

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WIGJXCSI-BD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Budowa dróg
Jednostka: Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 12/x, C 18/+, L 16/+, P 14/+, S 30/+, Sem. V / x# razem: 90 godz.,

8 pkt ECTS


Przedmioty wprowadzające:

Rozpoznanie podłoża gruntowego. Podstawy budowy infrastruktury komunikacyjnej - student ma zaliczone wszystkie efekty z kart informacyjnych ww. przedmiotów.

Autor:

dr inż. Wiesław Młodożeniec

Bilans ECTS:

1. Udział w wykładach / 12 godz.

2. Udział w seminariach / 30 godz.

3. Udział w laboratoriach / 16 godz.

4. Udział w ćwiczeniach / 18 godz.

5. Udział w projekcie przejściowym / 14 godz.

6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 36 godz.

7. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 10 godz.

8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 8 godz.

9. Samodzielna realizacja projektu / 100 godz.

10. Udział w konsultacjach / 8 godz.

11. Przygotowanie do egzaminu / 6 godz.

12. Przygotowanie do zaliczenia / 2 godz.

13. Udział w egzaminie / 2 godz.


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 262 godz. / 8 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+10+13): 100 godz. / 3 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową - / -

Zajęcia o charakterze praktycznym 188 / 5 ECTS


Skrócony opis:

Program przedmiotu obejmuje główne problemy projektowania dróg samo-chodowych. W tym: klasyfikację dróg i ulic, projektowanie geometryczne dróg, projektowanie nawierzchni drogowych, roboty ziemne przy budowie dróg, odwodnienie dróg. Laboratorium obejmuje zagadnienia dotyczące cech eksploatacyjnych nawierzchni. W ramach przedmiotu realizowany jest projekt odcinka drogi określonej klasy.

Pełny opis:

Wykłady

1. Klasyfikacja dróg i projektowanie w planie / 2 godz.

Klasyfikacja dróg. Dokumenty normatywne zawierające wytyczne projektowania dróg i ulic. Plan orientacyjny i sytuacyjny.

2. Projektowanie drogi w przekroju podłużnym / 2 godz.

Elementy profilu podłużnego. Załomy pionowe i metody ich łagodzenia.

3. Projektowanie drogi w przekroju poprzecznym / 2 godz.

Przekroje poprzeczne dróg (normalne i charakterystyczne) na prostej i na odcinkach krzywoliniowych.

4. Projektowanie nawierzchni drogowych / 2 godz.

Elementy konstrukcji nawierzchni sztywnych i podatnych. Rodzaje i konstrukcje współczesnych nawierzchni drogowych.

5. Roboty ziemne przy budowie dróg / 2 godz.

Tyczenie elementów drogi w terenie. Obliczanie objętości robót ziemnych.

6. Odwodnienie dróg / 2 godz.

Charakterystyka odwodnienia powierzchniowego, podziemnego i wgłębnego.

Seminaria

1. Przebieg drogi w planie – skrzyżowania, zjazdy / 2 godz.

2. Węzły drogowe / 2 godz.

3. Widoczność pozioma 2 godz.

4. Widoczność pionowa / 2 godz.

5. Roboty ziemne w budownictwie drogowym / 2 godz.

6. Odwodnienie dróg / 2 godz.

7. Ochrona środowiska w procesie budowy dróg / 2 godz.

8. Dokumentacja techniczna inwestycji drogowych / 2 godz.

9. Wycieczki techniczne na obiekty drogowe zrealizowane lub w trakcie budowy / 16 godz. (2 x 8 godz.)

Ćwiczenia

1. Linia jednostajnego pochylenia / 2 godz.

Wyznaczenie trasy drogi na podkładzie warstwicowym.

2. Pikietaż trasy / 2 godz.

Wyznaczenie pikietażu punktów głównych trasy i pikietażu końca trasy.

3. Rzędne łuków poziomych / 2 godz.

Obliczenie rzędnych punktów głównych i punktów pośrednich łuków pionowych.

4. Rampa drogowa / 2 godz.

Obliczanie rzędnych w osi drogi i na krawędziach jezdni.

5. Tabela mas ziemnych / 2 godz.

Wyznaczenie bilansu mas ziemnych przy użyciu tabeli mas ziemnych.

6. Grupa nośności podłoża (G) i kategoria ruchu (KR) / 2 godz.

Wyznaczenie warunków wodnych i gruntowych. Sprawdzenie rodzaju gruntu podłoża. Wyznaczenie G. Obliczenie ilości osi standardowych

w okresie projektowym. Wyznaczenie KR.

7. Dobór konstrukcji nawierzchni / 2 godz.

Na podstawie G i KR dobór konstrukcji nawierzchni z katalogów konstrukcji typowych. Sprawdzenie warunku odporności na wysadziny.

8. Obliczenia hydrauliczne rowów przydrożnych / 2 godz.

Obliczenie wielkości geometrycznych rowu. Określenie objętości prze-pływu.

9. Obliczenia hydrauliczne przepustu drogowego / 2 godz.

Laboratoria

1. Równość poprzeczna / 4 godz.

Pomiar równości poprzecznej metodą łaty i klina.

2. Pomiar oporów poślizgu / 4 godz.

Pomiar współczynnika tarcia nawierzchni drogowych z wykorzystaniem wahadła angielskiego.

3. Tekstura nawierzchni drogowej / 4 godz.

Pomiar tekstury nawierzchni drogowej różnymi metodami.

4. Badanie MMA na odrywanie / 4 godz.

Badanie mieszanek mineralno-asfaltowych na odrywanie dla różnych krzywych uziarnienia mieszanki.

Projekt przejściowy

Projekt przejściowy odcinka drogi klasy Z lub L lub D o długości od

1 do 2 km / 14 godz.

Godziny audytoryjne przeznaczone są na etapowe wyznaczanie zadań do realizacji, kontrolę ich wykonania oraz konsultacje z prowadzącym. Projekt powinien być wykonany w formie zwartej i zawierać:

Opis techniczny, w tym niezbędne obliczenia geometrii drogi, obliczenia hydrauliczne rowów i przepustów. Ustalenie warunków wodno-gruntowych, dobór konstrukcji nawierzchni wraz ze sprawdzeniem odporności na wysadziny i zestawienie materiałowe warstw konstrukcyjnych. Rysunki techniczne: planu orientacyjnego (podziałka 1:5000), przekroju podłużnego (podziałka 1:100/1000), rozwiązania konstrukcji nawierzchni (przekrojów typowych) i innych elementów drogi, przekrojów charakterystycznych, planu sytuacyjnego (podziałka 1:1000), przepustów. Tabelę mas ziemnych i ze-stawienie powierzchni do obsiania lub wzmocnienia.

Literatura:

Podstawowa:

S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz: Inżynieria ruchu drogowego. Teoria

i praktyka, WKŁ, Warszawa 2008.

R. Edel: Odwodnienie dróg, WKŁ, Warszawa 2010.

W. Młodożeniec: Budowa dróg, podstawy projektowania, Bel Studio, wyd. IV, Warszawa 2020.

R. Krystek: Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa 1998.

A. Szydło: Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski Cement, Kraków 2004.

Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych, PG

i GGDKiA, Warszawa, 2014.

Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych, PW i GDDKiA,

Warszawa, 2014.

WiS - zbiór otwarty.

PN-S-02205: Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i bada-nia,1998.

PN-S-02204: Drogi samochodowe - Odwodnienie dróg, 1997.

Efekty uczenia się:

W1 / Zna zasady projektowania geometrycznego dróg samochodowych. Zna konstrukcje nawierzchni i zasady ich doboru. Zna podstawowe zasady realizacji prac ziemnych i odwodnieniowych. / K_W11

U1 / Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowania, wykonywania i eksploatacji obiektów budowlanych i ich elementów oraz umie stosować przepisy prawa budowlanego. / K_U12

K1 / dostrzega i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej; dostrzega potrzeby stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu procesów budowlanych na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. / K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas pisemnego sprawdzenia wiedzy, które odbywać się będą podczas każdych ćwiczeń. Uzyskana średnia musi być większa lub równa 3,0 (dopuszczalna jest jedna ocena niedostateczna).

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie średniej z ocen sprawozdań z przeprowadzonych badań. Wszystkie sprawozdania muszą być ocenione na ocenę minimum dostateczną.

Projekt przejściowy zaliczany jest po złożeniu go w określonym terminie

i dopuszczeniu go do obrony. O ocenie końcowej decyduje obrona projektu Uzyskanie oceny pozytywnej warunkowane jest brakiem błędów grubych w dokumentacji projektowej oraz potwierdzeniem, przez sprawdzającego, samodzielności wykonania tego zadania.

Seminaria będą oceniane za przygotowanie wystąpień oraz na podstawie aktywności studentów w czasie tej formy zajęć.

Egzamin z przedmiotu prowadzony jest w formie pisemnej, polegającej na udzieleniu odpowiedzi na 5 pytań przekrojowych. Punktacja za odpowiedzi: odpowiedź pełna - 2 pkt., odpowiedź niepełna - 1 pkt., brak lub zła odpowiedź - 0 pkt. Oceny : < 6 pkt. - ndst., 6 pkt. - dst., 7 pkt. - dst plus, 8 pkt. - db., 9 pkt. db plus, 10 pkt. bdb.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen

z ćwiczeń, laboratoriów, projektu przejściowego i seminariów.

Osiągnięcie efektu W1 - weryfikowane jest podczas:

a) wykładów - egzamin w formie pisemnego sprawdzenia wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 5 pytań przekrojowych;

b) ćwiczeń - w formie pisemnych sprawdzianów z wiedzy dotyczącej projektowania geometrycznego, wymiarowania konstrukcji nawierzchni oraz obliczeń elementów odwodnienia dróg;

c) laboratorium – sprawdzanie przez prowadzącego przygotowania teoretycznego do realizacji danego ćwiczenia laboratoryjnego;

d) projektu przejściowego - wykonanie zgodnie z zasadami kolejnych etapów projektu odcinka drogi, sprawdzane przez prowadzącego.

e) Seminariów - przygotowanie określonej tematyki i jej omówienie.

Osiągnięcie efektu W1 - sprawdzane jest:

w pkt. a) warunkiem zaliczenia efektu jest uzyskanie za odpowiedzi minimum 6 pkt. na 10 możliwych;

w pkt. b) warunkiem zaliczenia efektu jest uzyskanie oceny pozytywnej – średnia ocen ze sprawdzianów pisemnych;

w pkt. c) osiągnięcie założonego efektu jest potwierdzone znajomością wymaganego zakresu wiedzy (przygotowanie teoretyczne), który weryfikowany jest zarówno w trakcie zajęć praktycznych jak i w ocenianiu sprawozdań.

w pkt. d) warunkiem osiągnięcia założonego efektu jest przedstawienie projektu technicznego odcinka drogi (w formie zwartego opracowania), wykonanego zgodnie z założeniami i jego obrona. Uzyskanie oceny pozytywnej warunkowane jest brakiem błędów grubych w dokumentacji projektowej oraz potwierdzeniem, przez sprawdzającego, samodzielności wykonania tego zadania,

w pkt. e) warunkiem osiągnięcia założonego efektu jest przedstawienie przez studentów określonego zakresu informacji i dyskusja o problemach związanych z jego tematyką.

Osiągnięcie efektu U1 weryfikowane jest realizacji projektu przejściowego, gdzie student musi zastosować odpowiednie informacje pozyskane między innymi z dokumentów normatywnych.

Osiągnięcie efektu U1 sprawdzane jest poprzez ocenę poprawności zaprojektowania odcinka drogi wg określonych założeń oraz umiejętności prawidłowego redagowania typowego projektu konstrukcyjnego. Znajomość procedur obliczeniowych, wykorzystywanych w trakcie realizacji zadania projektowego oraz umiejętność ich stosowania, sprawdzana jest w trakcie obrony projektu. Warunkiem osiągnięcia efektu jest przedstawienie przez studenta projektu, który został samodzielne wykonany, zrealizowano go zadania zgodnie z założeniami i nie ma w nim błędów grubych.

Osiągnięcie efektu K1 weryfikowane jest realizacją projektu przejściowego, gdzie student musi wykorzystać określone informacje dotyczące ochrony środowiska i wykorzystania zasobów naturalnych.

Osiągnięcie efektu K1 sprawdzane jest poprzez ocenę poprawności zaprojektowania odcinka drogi uwzględniającego zasady ochrony środowiska

i odpowiedniego wykorzystania zasobów naturalnych.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął od 91% do 100% punktów wymaganych przy danym rygorze.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął od 81% do 90% punktów wymaganych przy danym rygorze.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął od 71% do 80% punktów wymaganych przy danym rygorze.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął od 66% do 70% punktów wymaganych przy danym rygorze.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął od 60% do 65% punktów wymaganych przy danym rygorze.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie osiągnął 60% punktów wymaganych przy danym rygorze.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)