Instalacje budowlane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WIGBBCNM-IB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instalacje budowlane |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/+, C 14/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Budownictwo ogólne / wymagania wstępne znajomość podstaw projektowania architektonicznego |
Programy: | Budownictwo (nabór 2014/2015) |
Autor: | mgr inż. Andrzej Zieliński |
Skrócony opis: |
Celem prowadzenia przedmiotu jest ogólne zapoznanie studentów z instalacjami sanitarnymi i elektrycznymi w budynku wraz z podstawami ich projektowania, a także przedstawienie trendów rozwojowych instalacji. |
Pełny opis: |
Wykład / wykład informacyjny z prezentacją multimedialną 1. Sieci zewnętrzne i instalacje kanalizacyjne 2 h 2. Problemy w wykonawstwie sieci zewnętrznych i instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych 2 h 3. Przydomowe oczyszczalnie ścieków 2 h 4. Trendy rozwoju wentylacji i klimatyzacji 2 h 5. Odnawialne źródła energii 3 h 6. Instalacje gazowe 1 h 7. Instalacje elektryczne w budownictwie. Zabezpieczenie przed porażeniem 2 h 8. Budynek inteligentny. 2 h Ćwiczenia / ćwiczenia rachunkowe są realizowane metodą problemowo-dyskusyjną. 1. Zasady projektowania hydraulicznego sieci zewnętrznych 3 h 2. Zasady projektowania hydraulicznego instalacji wodociągowych wewnętrznych 3 h 3. Zasady obliczania instalacji centralnego ogrzewania 3 h 4. Energooszczędne systemy ogrzewania budynków 3 h 5. Systemy automatycznego sterowania awaryjnego zasilania 2 h |
Literatura: |
podstawowa: Kryger K. Sieci ciepłownicze. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2006 Hermgren P., Wannfors H. ABC domu, Arkady 2007 Żuchowiecki W. Wodociągi i kanalizacje, t. 1 i 2 Projektowanie, montaż, eksploatacja, modernizacja, Verlag Dashofer, Warszawa 2002 Mikulik J. Budynek inteligentny, Wyd. P. Śląskiej, 2005 Pełech A. Wentylacja i klimatyzacja – podstawy, Wyd. Politechniki Warszawskiej 2011 uzupełniająca: Oszczak W. Jak taniej ogrzać dom, WKiŁ 2007 Pluta Z. Słoneczne instalacje energetyczne. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007 Markiewicz H. Instalacje energetyczne, WNT 1996 |
Efekty uczenia się: |
W1 - ma podstawową wiedzę w zakresie zagadnień prawnych i wymiarowania i projektowania elementów urządzeń i instalacji sanitarnych i elektrycznych w budownictwie / K _W02 W2 - zna zasady doboru pojedynczych urządzeń i hybrydowych systemów instalacji wentylacji i centralnego ogrzewania / K _W04 W3 - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko / K _W05 U1 - potrafi wykonać ocenę możliwości zastosowania projektu instalacji w określonych warunkach zapotrzebowania / K _U12 U2 - potrafi dokonać wstępnej analizy sposobu funkcjonowania i zaproponować ulepszenia urządzeń do uzdatniania wody, oczyszczania ścieków, produkcji energii cieplnej, automatyki i sterowania w budynkach inteligentnych / K _U13 K1 - ma świadomość ważności i zrozumienie skutków oddziaływania instalacji budowlanych na środowisko / K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja efektów uczenia Efekty uczenia są realizowane na rodzajach zajęć, określonych w poniższej matrycy. Wykład Ćwiczenia W1 X X W2 X X W3 X X U1 X U2 X K1 X X Sposoby weryfikacji efektów uczenia W1 – wykład i ćwiczenia Weryfikacja efektu odbywa się na zaliczeniu w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 5 krótkich pytań dotyczących zagadnień prawnych urządzeń i instalacji sanitarnych i elektrycznych w budownictwie . Na ocenę 3 wymagana jest poprawna odpowiedź na 3 pytania, na ocenę 4 poprawna odpowiedź na 4 pytania, na ocenę 5 poprawna odpowiedź na 5 pytań W2 – wykład i ćwiczenia Weryfikacja efektu odbywa się na zaliczeniu w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 5 krótkich pytań dotyczących zasad doboru pojedynczych urządzeń i hybrydowych systemów instalacji wentylacji i centralnego ogrzewania projektowania instalacji budowlanych. Na ocenę 3 wymagana jest poprawna odpowiedź na 3 pytania, na ocenę 4 poprawna odpowiedź na 4 pytania, na ocenę 5 poprawna odpowiedź na 5 pytań. W3 – wykład i ćwiczenia Weryfikacja efektu odbywa się na zaliczeniu w formie pisemnego sprawdzianu wiedzy, polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 5 krótkich pytań dotyczących trendów rozwojowych urządzeń sanitarnych i przeciwdziałania negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko (oczyszczanie ścieków, instalacje odpylające). Na ocenę 3 wymagana jest poprawna odpowiedź na 3 pytania, na ocenę 4 poprawna odpowiedź na 4 pytania, na ocenę 5 odpowiedź na 5 pytań. U1 – ćwiczenia Weryfikacja założonego efektu odbywa się podczas pisemnego sprawdzianu polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 5 krótkich pytań dotyczących projektowania hydraulicznego. Na ocenę 3 wymagana jest poprawna odpowiedź na 3 pytania, na ocenę 4 poprawna odpowiedź na 4 pytania, na ocenę 5 odpowiedź na 5 pytań. U2 – ćwiczenia Weryfikacja założonego efektu odbywa się podczas pisemnego sprawdzianu polegającego na udzieleniu odpowiedzi na 5 krótkich pytań dotyczących projektowania hydraulicznego. Na ocenę 3 wymagana jest poprawna odpowiedź na 3 pytania, na ocenę 4 poprawna odpowiedź na 4 pytania, na ocenę 5 odpowiedź na 5 pytań. K1 – wykład i ćwiczenia Weryfikacja założonego efektu odbywa się poprzez obecność i zaangażowanie studentów na ćwiczeniach. Nie przewiduje się wystawiania ocen kwalifikujących. Zachowanie studentów na wykładzie i ćwiczeniach wskazujące na zrozumienie skutków oddziaływania instalacji budowlanych na środowisko będzie podstawą do zaliczenia tego efektu. Kryteria oceniania efektów uczenia W1 – wykład i ćwiczenia Ocena 2: Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie zagadnień prawnych dotyczących urządzeń i instalacji sanitarnych i elektrycznych w budownictwie Ocena 3: Student ma w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę w zakresie zagadnień prawnych dotyczących urządzeń i instalacji sanitarnych i elektrycznych Ocena 4: Jak na ocenę 3 oraz ma pełną wiedzę w zakresie zagadnień prawnych dotyczących urządzeń i instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych Ocena 5: Jak na ocenę 4 oraz ma pełną wiedzę w zakresie zagadnień prawnych dotyczących przydomowych oczyszczalni ścieków i urządzeń i odnawialnych źródeł energii W2 – wykład i ćwiczenia Ocena 2: Student nie zna zasad doboru pojedynczych urządzeń i hybrydowych systemów instalacji wentylacji i centralnego ogrzewania Ocena 3: Student zna zasady doboru pojedynczych urządzeń i hybrydowych systemów instalacji wentylacji i centralnego ogrzewania w podstawowym stopniu Ocena 4: Jak na ocenę 3 oraz zna trendy rozwojowe wentylacji i klimatyzacji Ocena 5: Jak na ocenę 4 oraz zna sposoby odzysku ciepła z instalacji wentylacyjnej W3 - wykład Ocena 2: Student nie ma podstawowej wiedzy o przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko Ocena 3: Student ma podstawową wiedzę o przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko Ocena 4: Student ma ugruntowaną wiedzę o przeciwdziałaniu negatywnym wpływom rozwoju technicznego instalacji budowlanych na środowisko Ocena 5: Jak na ocenę 4 oraz potrafi wskazać metody przeciwdziałania zagrożeniom U1 - ćwiczenia Ocena 2: Student nie potrafi wykonać oceny możliwości zastosowania projektu instalacji w określonych warunkach Ocena 3: Student potrafi ocenić możliwość wykonania i zaproponować rozwiązanie projektowe w zakresie instalacji budowlanych. Ocena 4: Jak na ocenę 3 oraz potrafi wykonać prosty projekt instalacji kanalizacyjnej Ocena 5: Jak na ocenę 4 oraz potrafi wykonać prosty projekt instalacji wodociągowej. U2 - ćwiczenia Ocena 2: Student nie potrafi dokonać wstępnej analizy sposobu funkcjonowania i urządzeń do uzdatniania wody, oczyszczania ścieków, produkcji energii cieplnej Ocena 3: Student potrafi dokonać wstępnej analizy sposobu funkcjonowania urządzeń do uzdatniania wody, oczyszczania ścieków, produkcji energii cieplnej. Ocena 4: Jak na ocenę 3 oraz potrafi zaproponować ulepszenia w zakresie funkcjonowania instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej Ocena 5: Jak na ocenę 4 oraz potrafi zastosować instalacje cieplne skojarzone z odnawialnymi źródłami energii. K1 – wykład i ćwiczenia Ocena nzal: Student nie ma świadomość ważności i nie rozumie skutków oddziaływania instalacji budowlanych na środowisko. Ocena zal: Student ma świadomość ważności i rozumie skutki oddziaływania instalacji budowlanych na środowisko Kryteria zaliczania rodzaju zajęć Ocena z wykładów jest oceną uśrednioną z oceniania efektów uczenia W1, W2 i W3. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie oceny z oceniania efektów uczenia U1, U2 i K1. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.