Matematyka 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELEXWSJ-M1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Matematyka 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Cybernetyki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forma studiów: | stacjonarne |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Realizowane formy zajęć: Wykład 30 godzin (15 wykładów) Ćwiczenia audytoryjne 38 godzin (19 ćwiczeń) Rygor: Wykład zakończony egzaminem Ćwiczenia zakończone zaliczeniem na ocenę Razem: 68 godzin, 6 punktów ECTS |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka ze szkoły średniej. Student powinien znać pojęcia, określenia i symbole matematyczne objęte podstawą programową z matematyki w zakresie rozszerzonym z logiki, teorii zbiorów, planimetrii, stereometrii, trygonometrii, geometrii analitycznej, funkcji elementarnych, ciągów liczbowych i probabilistyki. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor: | dr hab. Marek Kojdecki |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilans ECTS: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
Przedmiot służy do poznania i zrozumienia przez studentów podstawowych pojęć i twierdzeń matematyki, szczególnie algebry z geometrią analityczną, oraz opanowania elementarnych umiejętności rachunkowych z zakresem wiedzy obejmującym: liczby rzeczywiste; funkcje elementarne; liczby zespolone; macierze, wyznaczniki, układy liniowych równań algebraicznych, przestrzenie wektorowe; proste, płaszczyzny i powierzchnie drugiego stopnia w przestrzeni trójwymiarowej. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
Tematy kolejnych wykładów (po dwie godziny lekcyjne): Wykład z możliwym wykorzystaniem technik audiowizualnych; podanie zadań do samodzielnego rozwiązania i tematów do studiowania. Tematy kolejnych ćwiczeń (po dwie godziny lekcyjne): Ćwiczenia rachunkowe ułatwiające opanowanie, zrozumienie i usystematyzowanie wiedzy wyniesionej z wykładów i własnych studiów studentów oraz nabycie umiejętności rachunkowych; podanie zadań do samodzielnego rozwiązania i tematów do studiowania; pisemna praca kontrolna |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
podstawowa: R. Leitner, Zarys matematyki wyższej, część I i II, WNT, 1994. R. Leitner, J. Zacharski, Zarys matematyki wyższej, część III, WNT, 1994. J. Gawinecki, Matematyka dla informatyków, część I i II, Bell Studio, 2003. R. Leitner, M. Matuszewski, Z. Rojek, Zadania z matematyki wyższej, część I i II, WNT, 1998. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, część I i II, PWN, 2002. Z. Domański, J. Gawinecki, Algebra w zadaniach, skrypt WAT, 1989. uzupełniająca: W. Leksiński, J. Nabiałek, W. Żakowski, Matematyka. Definicje, twierdzenia, przykłady, zadania, WNT, 1992. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część I, WNT, 1995. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część II, WNT, 1995. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
Symbol — efekt kształcenia — odniesienie do efektów kierunku Student, który zaliczył przedmiot: W01 — Posiada podstawową wiedzę, stanowiącą bazę dla zrozumienia i studiowania przedmiotów kierunkowych, w zakresie algebry z geometrią. Zna symbole i elementarne pojęcia logiki i teorii mnogości. Zna funkcje elementarne — K_W01 W02 — Zna liczby rzeczywiste i zespolone. Poznał i rozumie zasadnicze twierdzenie algebry. Opanował rachunek wektorowy i macierzowy, zna właściwości skończenie wymiarowych przestrzeni wektorowych, rozumie pojęcia bazy przestrzeni wektorowej i niezależności układu wektorów. Zna określenie układu liniowych równań algebraicznych i rozumie pojęcie jego rozwiązania. W zakresie geometrii zna podstawy geometrii analitycznej, równania prostej, płaszczyzny oraz wybranych krzywych płaskich i powierzchni drugiego stopnia w przestrzeni trójwymiarowej. — K_W01 U01 — Umie posługiwać się w elementarnym zakresie językiem algebry i geometrii analitycznej, wykorzystując właściwe symbole i odpowiednie twierdzenia. Umie obliczać wyznaczniki macierzy. Umie wyznaczać macierze odwrotne. Umie rozwiązywać proste układy liniowych równań algebraicznych. Umie rozkładać wektory w bazie przestrzeni wektorowej. Umie wykonywać analitycznie proste konstrukcje geometryczne z użyciem prostych i płaszczyzn. — K_U07 U02 – Umie formułować i rozwiązywać proste problemy z wykorzystaniem rachunku wektorowego, rachunku macierzowego, układów liniowych równań algebraicznych i geometrii analitycznej. — K_U21 U03 — Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (także anglojęzycznych); potrafi interpretować uzyskane informacje i formułować wnioski. Ma wyrobioną wewnętrzną potrzebę i umiejętność ustawicznego uzupełniania i nowelizacji nabytej wiedzy poprzez samokształcenie. — K_U01 K01 — Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i odświeżania wiedzy, w szczególności związanej ze złożoną strukturą matematyki. — K_K01 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu sprawdzającego wiedzę (W01 i W02) i umiejętności (U01 i U02). Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej lub pisemnej i ustnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie wyników prac kontrolnych przeprowadzanych pod bezpośrednią kontrolą podczas zajęć (U01, U02, W01, W02) lub w formie zadań do samodzielnego rozwiązania (U01, U02, U03). Dodatkowo studenci otrzymują wskazówki do samodzielnego studiowana z zachętą do korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy (U03 i K01). Skala ocen: dostatecznie (3) – student zna i rozumie większość wyłożonych zagadnień, umie rozwiązywać najprostsze zadania rachunkowe, rozumie treść najważniejszych twierdzeń; dobrze (4) – student zna i rozumie znaczną większość wyłożonych zagadnień, umie formułować i rozwiązywać najprostsze zadania rachunkowe oraz interpretować ich wyniki za pomocą twierdzeń; bardzo dobrze (5) – student zna i rozumie wszystkie wyłożone zagadnienia, umie formułować i rozwiązywać zadania rachunkowe oraz interpretować ich wyniki za pomocą twierdzeń; dość dobrze (3,5) i ponad dobrze (4,5) – pośrednio między dostatecznie i dobrze oraz między dobrze i bardzo dobrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 38 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Czuchry, Joanna Napiórkowska, Leszek Pysiak, Wiesław Sasin | |
Prowadzący grup: | Ewa Czuchry, Robert Drozdowski, Ewa Falkiewicz, Tadeusz Jagodziński, Piotr Mularczyk, Piotr Multarzyński, Joanna Napiórkowska, Karolina Pawlak, Leszek Pysiak, Wiesław Sasin, Stanisław Zoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.