Metodyka i techniki programowania 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELEXCSI-MiTP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka i techniki programowania 2 |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W/ 12+; L/ 18+ |
Przedmioty wprowadzające: | Analiza matematyczna i algebra liniowa - wymagania wstępne: znajomość podstawowych relacji matematycznych, operacji macierzowych, Technologia informacyjna - wymagania wstępne: znajomość podstaw posługiwania się komputerem i Internetem. Metodyka i techniki programowania 1 – wymagania wstępne: znajomość elementów algorytmizacji i programowania w języku wysoko poziomowym. |
Programy: | semestr drugi / elektronika i telekomunikacja / wszystkie specjalności Wydziału Elektroniki |
Autor: | dr inż. Marcin Szugajew |
Bilans ECTS: | 1. Udział wykładach / 12 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 6 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 18 4. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów i opracowanie sprawozdań / 14 5. Udział w konsultacjach / 6 6. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu / 4 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 / 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1. + 3. + 5. + = 36 / 1 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 3. + 4. = 32 / 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnią języka C++ oraz nauczenia podstaw pisania programów strukturalnych i ich uruchamiania w środowisku Builder C++. Studenci poznają również podstawy programowania z wykorzystaniem komponentów graficznych (okienka, suwaki, przyciski, wykresy itp). |
Pełny opis: |
1. Środowisko programistyczne C++ Builder- struktura programu w C++, programy konsolowe - dyrektywy preprocesora,- podstawowe typy danych, deklaracja,- instrukcje we/wy,- edycja programu, uruchamianie, praca krokowa /2 2. Sterowanie w programie i organizacja obliczeń cyklicznych- instrukcje sterujące if, switch, goto, break, continue,- instrukcje pętli (for, while, do), pętle nieskończone /2 3. Programy strukturalne w C++- zmienne dynamiczne, wskaźniki /2 - funkcje ich deklaracja, - przekazywanie danych, referencja, 4. Programowanie strukturalne w C++- wykorzystanie tablic /2 - kontener Vector, - przykłady programów, 5. Programowanie z wykorzystaniem komponentów VCL /2 - charakterystyka C++ Buildera, - budowa aplikacji, nazwy i hierarchia obiektów, - zmiany atrybutów obiektów, - obsługa zdarzeń, - przykłady budowy i uruchamiania aplikacji 6. Zaliczenie /2 TEMATY ĆWICZEŃ LABORATORYJNYCH 1. Edycja i uruchamianie przykładowego programu /2 2. Instrukcje sterujące i pętle w programie /4 3. Programy strukturalne, funkcje, przekazywanie parametrów /4 4. Programy strukturalne z wykorzystaniem tablic. /4 5. Wykorzystanie komponentów graficznych w programie. /4 |
Literatura: |
podstawowa: [1] Grębosz J. , Symfonia C++ standard,Wyd. Edition 2000, Kraków 2008 [2] Struzińska-Walczak A., Walczak K., Nauka programowania dla początkujących. C++, Wyd. W&W, 2004, [3] Majczak A., C++ przykłady praktyczne, Wyd. Mikon 2003 uzupełniająca: [4] Majczak A., C++ dla licealistów i studentów, Wyd. Translator s.c. 2003 [5] Walczak K., Przykłdy zastosowań C++ Borland Builder, Wyd. W&W, 2004 [6] Sielicki A., Podstawy programowania strukturalnego i obiektowego w C++, Wyd. Edukacja WSZ, [7] Daniluk A., C++ Builder 6. Ćwiczenia praktyczne, Wyd. Helion 2003 |
Efekty uczenia się: |
W1/ Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania/K_W06 W2/Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę i analizę w zakresie niezbędnym do opisu i analizy i tworzenia algorytmów obliczeniowych /K_W01 U1/Potrafi uzyskiwać informacje z literatury i innych źródeł oraz dokonywać ich interpretacji/K_U03 U2/Potrafi opracowywać dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotowywać tekst zawierający omówienie wyników tego zadania/K_U0 U3/Potrafi pracować indywidualnie i w zespole ; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania/K_U02 U4/Posługuje się językiem angielskim w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem: kart katalogowych, not aplikacyjnych narzędzi informatycznych/K_U05 U5/Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych/K_U06 K1/Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania/K_K04 K2/Rozumie potrzebę dokształcania się /K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot jest zaliczany na podstawie: - kolokwium, przeprowadzanego w formie pisemnej na ostatnich zajęciach, - warunkiem uzyskania zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. - efekt W1 jest sprawdzany na zaliczeniu przedmiotu. Ćwiczenia laboratoryjne są zaliczane na podstawie: - uzyskiwanych ocen bieżących z realizacji ćwiczeń, obejmujących ocenę samodzielności i efektywności realizacji ćwiczenia - uzyskiwanych ocen z krótkich, doraźnych sprawdzianów (w formie pisemnej lub w formie programu na komputerze), dotyczących ćwiczenia wykonanego na poprzednich zajęciach, - uzyskiwanych ocen z wykonanych sprawozdań (dotyczy niektórych, wskazanych ćwiczeń), - wyniku sprawdzianu końcowego realizowanego na komputerach. - efekty W1,W2 są sprawdzane w trakcie realizacji ćwiczeń lab., a efekt W1 na kolokwium. - efekty umiejętności U1,U2,U3,U4,U5 oraz kompetencji K1 i K2 są weryfikowane w trakcie realizacji ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.