Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierowanie zespołami ludzkimi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WELEXCNM-KZL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kierowanie zespołami ludzkimi
Jednostka: Wydział Cybernetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

niestacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

Przedmiot - Zaliczenie na ocenę


Ćwiczenia 8 godz. - Zaliczenie na ocenę


Wykład 12 godz. - Zaliczenie na ocenę


Razem 20 godz. , 3 ECTS

Przedmioty wprowadzające:

Brak przedmiotów wprowadzających

Programy:

Wszystkie

Autor:

dr Jadwiga Kaczmarska- Krawczak

Bilans ECTS:

1. Udział w wykładach / 12 godz.

2. Udział w laboratoriach / 0 godz.

3. Udział w ćwiczeniach / 8 godz.

4. Udział w seminariach / 0 godz.

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20 godz.

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 godz.

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 20 godz.

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz.

9. Realizacja projektu / 0 godz.

10. Udział w konsultacjach / 2 godz.

11. Przygotowanie do egzaminu / 0 godz.

12. Przygotowanie do zaliczenia / 15 godz.

13. Udział w egzaminie / 0 godz.


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75 godz./ 3 ECTS


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie kierowania zespołami ludzkimi.

Wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia problematyki kierowania ludźmi we współczesnych organizacjach. Przedstawienie metod i technik pracy z ludźmi, stosowanych w praktyce kierowniczej oraz sposobów doskonalenia umiejętności kierowania zespołami ludzkimi.

Wykład prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, aktywizujący studentów z jednoczesną prezentacją przykładów odnoszących się do najlepszych praktyk kierowania zespołami ludzkimi.

Ćwiczenia przygotowywane w formie: analizy przypadków, ćwiczeń problemowych z wykorzystaniem aktywizujących metod kształcenia.

Pełny opis:

Wykłady

1. Istota i znaczenie pracy zespołowej. Funkcjonowanie zespołu. /2 godz./

Zespół pracowniczy jako system pracy. Ogólne przesłanki wdrażania działania zespołowego Konstrukcja modelu zespołu. Cele organizowania zespołu (zadania i funkcje). Treść i zakres prac podejmowanych przez zespół. Autonomia zespołu. Formy i odmiany zespołowego działania – rodzaje zespołów pracowniczych.

2. Przywództwo i style kierowania zespołami ludzkimi. /2 godz./

Definiowanie przywództwa. Style przywództwa i determinanty ich skuteczności. Etapy rozwoju przywództwa. Kompetencje przywódcze w zarządzaniu zespołami ludzkim. Sprawowanie władzy kierowniczej. Style kierowania. Pozycja lidera zespołu.

3. Motywowanie pracowników w zespole. /2 godz./

Pojęcie i znaczenie motywacji. Teorie motywacji. Instrumenty motywowania materialnego i pozamaterialnego. Uwarunkowania skutecznej motywacji.

4. Komunikowanie się i rozwiązywanie konfliktów w pracy zespołu. /2 godz./

Istota i formy komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Style komunikowania się. Definicje konfliktów. Przyczyny konfliktów. Negatywne i pozytywne skutki konfliktów. Fazy, etapy, stadia konfliktu. Typy konfliktów. Rodzaje - przyczyny konfliktów. Rodzaje zachowań w sytuacjach konfliktowych. Style rozwiązywania konfliktu. Procedury radzenia sobie z konfliktami.

5. Kierowanie przez kulturę organizacji. /2 godz./

Pojęcie, funkcje i elementy kultury organizacyjnej. Wartości w kulturze organizacyjnej. Typy kultur organizacyjnych. Wymiary kultury organizacyjnej. Kształtowanie kultury organizacyjnej w zespole.

6. Sposoby zwiększania efektywności kierowania zespołem pracowniczym. /2 godz./

Efektywność zespołu. Modele i determinanty efektywności zespołu. Ograniczenia i wyzwania w budowaniu efektywnych zespołów.

Ćwiczenia

1. Budowanie zespołu i praca zespołowa. /2 godz./

Skład, wielkość i charakter zespołu. Metody doboru członków zespołu pracowniczego. Podział zadań w zespole pracowniczym.

2. Style kierowania, a instrumenty motywowania w zespole. /2 godz./

Rodzaje stylów kierowania. Rodzaje ról i umiejętności kierowniczych.

Narzędzia motywowania członków zespołu. Uwarunkowania skutecznej motywacji.

3. Komunikowanie się i rozwiązywanie sytuacji konfliktowej w zespole. /2 godz./

Komunikacja werbalna i niewerbalna. Modele, wzory i style komunikacji. Geneza i rodzaje konfliktów w zespole. Rola emocji, postaw i stereotypów w przebiegu konfliktu. Efektywne strategie rozwiązywania konfliktów. Wykorzystanie konfliktu jako siły rozwoju i integracji zespołu.

4. Kształtowanie kultury organizacyjnej. /2 godz./

Instrumenty diagnozowania kultury organizacyjnej. Zmiany, a kultura organizacyjna. Rola kultury organizacyjnej w kierowaniu zespołami ludzkimi.

Literatura:

Podstawowa:

1. J. Appelo, Zarządzanie 3.0. Kierowanie zespołami z wykorzystaniem metodyk Agile, Wyd. Helion, Gliwice 2016.

2. J. Penc, Nowoczesne kierowanie ludźmi, Difin, Warszawa 2007.

3.J.R. Katzenbach, D.K. Smith, Siła zespołów: Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.

4.M. Belbin, Nie tylko zespół, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010.

Uzupełniająca:

1. S. Tannenbaum, E. Salas, Skuteczne zespoły, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2021.

2. T. Bal-Woźniak (red.), Kierowanie zespołami ludzkimi na miarę rewolucji cyfrowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2020.

3. B. Kożusznik, Kierowanie zespołem pracowniczym, Wyd. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005.

4. A. Szałkowski, U. Bukowska, Zarządzanie zespołami pracowniczymi. Aspekt behawioralny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005.

Efekty uczenia się:

W1 / ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań i znaczenia funkcjonowania zespołów w organizacji, ma teoretyczną wiedzę o istocie i czynnikach pracy zespołowej oraz strategiach wdrażania form zespołowego działania. / K_W16

U1 /potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie/K_U02

U2/potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk humanistycznych, prawnych i społecznych, potrafi przeprowadzić analizę czynników wpływających na efektywność zespołu. /K_U20

K1 /potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role w zespole /K_K03

K2 / potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zespole / K_K04

K3 /prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem różnych zadań w zespole / K_K05

K4 /rozumie rolę informacji w kreowaniu efektywnych form współpracy ludzi i zespołów w procesach zarządzania / K_K07

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: uzyskania pozytywnej oceny z testu jednokrotnego wyboru (minimum 51% prawidłowych odpowiedzi).

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: wykonanych zadań stawianych studentom w trakcie ćwiczeń.

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej.

Osiągnięcie efektu U1, U2, K1, K2, K3 i K4 - weryfikowane jest w trakcie ćwiczeń.

Osiągnięcie efektu W1- sprawdzane jest podczas zaliczenia.

Oceny osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się:

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie wyższym niż 50%.

Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty uczenia się na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Kaczmarska-Krawczak
Prowadzący grup: Jadwiga Kaczmarska-Krawczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)