Projekty informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELEPWSM-PI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekty informacyjne |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/+; C 10/z; L 14/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Metody i techniki programowania 1 i 2 - wymagania wstępne: umiejętność programowania w języku C. Programowanie obiektowe - wymagania wstępne: znajomość podstawowych paradygmatów obiektowości. Bazy danych - wymagania wstępne: umiejętność budowania relacyjnych modeli danych. |
Programy: | Semestr: 2 / Kierunek studiów: elektronika i telekomunikacja / Specjalność: radioelektroniczne urządzenia pokładowe |
Autor: | dr inż. Tadeusz PIETKIEWICZ |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 20 godz. 2. Praca własna studentów nad opanowaniem wiedzy z wykładu / 20 godz. 3. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 10 godz. 4. Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 10 godz. 5. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 14 godz. 6. Przygotowanie do laboratoriów / 14 godz. 7. opracowanie sprawozdań / 16 godz. 8. Zaliczenie przedmiotu / 4 godz. 9. Udział w konsultacjach / 12 godz. Sumaryczne obciążenia pracą studenta: 120 godz. / 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1. + 3. + 5. + 8. + 9. = 61 / 2 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 3. + 4. + 5. +6. + 7. = 64 / 2ECTS |
Skrócony opis: |
1. Wprowadzenie do realizacji projektów SI. Charakterystyka procesu wytwórczego SI. Podstawy zarządzania przedsięwzięciami programistycznymi. 2. Planowanie przedsięwzięć programistycznych. 3. Tworzenie i śledzenie harmonogramów. 4. Określanie wymagań dotyczących SI – modelowanie biznesowe. 5. Modelowanie analityczne systemu. 6. Określanie wymagań dotyczących SI – modelowanie przypadków użycia. 7. Modelowanie struktury systemu – diagramy klas UML. 8. Modelowanie zachowania systemu – diagramy czynności. 9. Modelowanie zachowania systemu – diagramy sekwencji. |
Pełny opis: |
Wykład / werbalno-wizualna prezentacja treści programowych 1. Wprowadzenie do realizacji projektów SI. Charakterystyka procesu wytwórczego SI. Podstawy zarządzania przedsięwzięciami programistycznymi. Pojęcie projektu SI, jego otoczenia i uwarunkowań realizacyjnych. Inżynieria oprogramowania – podejście warstwowe. Proces wytwórczy. Modele procesów wytwórczych. Uczestnicy przedsięwzięć programistycznych. Produkt. Proces wytwórczy. Przedsięwzięcie programistyczne. Podstawowe zasady zarządzania przedsięwzięciem programistycznym. Kluczowe praktyki. / 2 godz. 2. Planowanie przedsięwzięć programistycznych. Cele planowania przedsięwzięć. Zasoby. Prognozowanie przebiegu przedsięwzięć. Techniki dekompozycji. Modele prognostyczne. / 2 godz. 3. Tworzenie i śledzenie harmonogramów Podstawowe pojęcia. Wielkość a wydajność zespołu. Ustalenie zestawu zadań do wykonania. Wybór zadań wytwórczych. Uściślanie zadań głównych. Definiowanie sieci zadań. Tworzenie harmonogramów. Analiza wartości uzyskanej. Plan przedsięwzięcia. / 2 godz. 4. Określanie wymagań dotyczących SI – modelowanie biznesowe Znaczenie modelowania biznesowego. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Studium modelu biznesowego. / 2 godz. 5. Modelowanie analityczne systemu Znaczenie modelowania analitycznego. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Proces tworzenia modelu analitycznego. Studium modelu analitycznego. / 2 godz. 6. Określanie wymagań dotyczących SI – modelowanie przypadków użycia Znaczenie modelowania przypadków użycia. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki przypadków użycia. Proces tworzenia diagramu przypadków użycia. / 2 godz. 7. Modelowanie struktury systemu – diagramy klas UML. Znaczenie diagramów klas. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki diagramów klas. Proces tworzenia diagramu klas. / 2 godz. 8. Modelowanie zachowania systemu – diagramy czynności. Znaczenie diagramów czynności. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki diagramów czynności. Proces tworzenia diagramu czynności. / 2 godz. 9. Modelowanie zachowania systemu – diagramy sekwencji. Znaczenie diagramów sekwencji. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki diagramów sekwencji. Proces tworzenia diagramu sekwencji. / 2 godz. 10. Zaliczenie przedmiotu / 2 godz. Ćwiczenia audytoryjne / realizacja elementów projektu systemu informatycznego – wybranych diagramów UML 1. Określanie wymagań dotyczących SI – modelowanie biznesowe Znaczenie modelowania biznesowego. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Studium modelu biznesowego. / 2 godz. 2. Określanie wymagań dotyczących SI – modelowanie przypadków użycia Znaczenie modelowania przypadków użycia. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki przypadków użycia. Proces tworzenia diagramu przypadków użycia. / 2 godz. 3. Modelowanie struktury systemu – diagramy klas UML. Znaczenie diagramów klas. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki diagramów klas. Proces tworzenia diagramu klas. / 2 godz. 4. Modelowanie zachowania systemu – diagramy czynności. Znaczenie diagramów czynności. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki diagramów czynności. Proces tworzenia diagramu czynności. / 2 godz. 5. Modelowanie zachowania systemu – diagramy sekwencji. Znaczenie diagramów sekwencji. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki diagramów sekwencji. Proces tworzenia diagramu sekwencji. / 2 godz. Laboratorium / grupowa realizacja prostego projektu systemu informatycznego zarówno w aspekcie zarządzania projektem jak i opracowaniem modelu biznesowego oraz analitycznego. 1. Określanie wymagań dotyczących SI – modelowanie biznesowe Znaczenie modelowania biznesowego. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Studium modelu biznesowego. / 2 godz. 2. Określanie wymagań dotyczących SI – modelowanie przypadków użycia Znaczenie modelowania przypadków użycia. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki przypadków użycia. Proces tworzenia diagramu przypadków użycia. / 4 godz. 3. Modelowanie struktury systemu – diagramy klas UML. Znaczenie diagramów klas. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki diagramów klas. Proces tworzenia diagramu klas. / 4 godz. 4. Modelowanie zachowania systemu – diagramy czynności. Znaczenie diagramów czynności. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki diagramów czynności. Proces tworzenia diagramu czynności. / 2 godz. 5. Modelowanie zachowania systemu – diagramy sekwencji. Znaczenie diagramów sekwencji. Podstawowe kategorie pojęciowe i notacja graficzna. Zaawansowane składniki diagramów sekwencji. Proces tworzenia diagramu sekwencji. / 2 godz. |
Literatura: |
podstawowa: 1. Pressman R.: Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania. WNT, Warszawa, 2004 2. Phillips J.: Zarządzanie projektami IT. Helion, Gliwice 2010 3. Wrycza S. i In.: Język UML w modelowaniu systemów informatycznych. Helion, Gliwice 2005 4. Koszlajda A.: Zarządzanie projektami IT Przewodnik po metodykach. Helion, Gliwice 2010 5. Waćkowski K., Chmielewski J.: Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi, Helion, Gliwice 2007 uzupełniająca: 1. Kerzner H.: Project management, Case studies, John Wiley & Sons, New Jersey, USA 2006 2. Duncan W.: A guide to the Project Management Body of Knowledge - Fourth Edition, Project Management Institute, USA, 2008 3. Heldman K.: Project Management Professional, Study Guide, USA, 2002. |
Efekty uczenia się: |
W_22J_06 / Posiada elementarną wiedzę z zakresu podstaw budowy i działania systemów radioelektronicznych oraz wykorzystania w nich systemów baz danych i oprogramowania. / K_W16 U_22J_05 / Ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia wiedzy w zakresie rozwoju radioelektronicznych urządzeń pokładowych w środowisku militarnym oraz cywilnym. / K_U01, K_U02, K_U06 K_22J_01 / Ma świadomość i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji, jest gotowy do utrzymywania wiedzy w zakresie rozwoju radioelektronicznych urządzeń pokładowych. / K_K01, K_K02, K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie zaliczenia. Zaliczenie jest przeprowadzane w formie pisemnej (kolokwium). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń laboratoryjnych i ćwiczeń audytoryjnych. Warunek konieczny do uzyskania zaliczenia przedmiotu stanowi uzyskanie ponad połowy maksymalnej liczby punktów z kolokwium zaliczeniowego. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie bieżących ocen i oceny z kolokwium. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie oceny projektu. Osiągnięcie poszczególnych efektów kształcenia weryfikowane jest następująco: Efekt W_22J_06 sprawdzany jest podczas kolokwium. Efekty U_22J_05 i K_22J_01 sprawdzane są podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.