Technologia informacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WELDXCSI-TI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 10/+; L 20/+; Razem 30 |
Przedmioty wprowadzające: | Brak przedmiotów wprowadzających |
Programy: | Semestr I / Energetyka / wszystkie specjalności |
Autor: | ppłk dr inż. Grzegorz CZOPIK dr inż. Stanisław KONATOWSKI |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 10 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 0 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 20 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 0 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 20 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 8 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 0 14. Udział w egzaminie/zaliczeniu / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz. / 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 40 godz./ 1,3 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (Suma 1÷10) 50 godz./ 1,7 ECTS |
Skrócony opis: |
Podstawy technik informatycznych i użytkowanie komputerów. Usługi w sieciach informatycznych. Wykorzystanie edytora tekstu do tworzenia dokumentów i sprawozdań. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do podstawowej analizy danych. Metody wykorzystania programu prezentacyjnego – grafika menedżerska i prezentacyjna. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Podstawy technik informatycznych i użytkowanie komputerów. Usługi w sieciach informatycznych. Budowa komputera, nośniki danych, podstawy systemu dwójkowego reprezentacji liczb, adresowanie IP, wybrane usługi sieciowe. Praca przy komputerze - organizacja stanowiska pracy, BHP - 2 godz. 2. Wykorzystanie edytora tekstu do tworzenia dokumentów i sprawozdań. Zasady tworzenia dokumentacji technicznej i sprawozdań, organizacja dokumentu, podział dokumentu na strony i sekcje, niezależne formatowanie sekcji, nagłówek i stopka, akapity, elementy automatyki dokumentu - numeracja nagłówków, stron, etykiety, odsyłacze, spisy treści, wypunktowanie i numerowanie, spis literatury, zapisywanie dokumentów na różnych nośnikach - 3 godz. 3. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do podstawowej analizy danych. Budowa arkusza kalkulacyjnego - skoroszyt, arkusz, komórka, generowanie danych, importowanie i eksportowanie, sposoby reprezentacji danych, formatowanie komórek, formatowanie warunkowe, zabezpieczanie komórek i arkuszy, zmienne i formuły, podstawowe sposoby analizy danych, zobrazowanie graficzne danych, zasady tworzenia zobrazowań graficznych, drukowanie wybranych fragmentów danych oraz całych arkuszy - 3 godz. 4. Metody wykorzystania programu prezentacyjnego – grafika menedżerska i prezentacyjna. Zasady tworzenia prezentacji, wzorzec prezentacji, podstawowe animacje tekstu i grafiki, chronometraż, wyświetlanie prezentacji na różnych monitorach, elementy automatyki prezentacji - numerowanie slajdów, wyświetlanie aktualnej daty i godziny, dostosowywanie prezentacji do wymogów użytkownika - 2 godz. Laboratoria: 1. Podstawy technik informatycznych i użytkowanie komputerów. Usługi w sieciach informatycznych. Budowa komputera, nośniki danych, podstawy systemu dwójkowego reprezentacji liczb, adresowanie IP, wybrane usługi sieciowe - realizacja praktyczna konfiguracji konta pocztowego i nawiązania komunikacji z wybranym urządzeniem sieciowym - 4 godz. 2. Wykorzystanie edytora tekstu do tworzenia dokumentów i sprawozdań. Zasady tworzenia dokumentacji technicznej i sprawozdań, organizacja dokumentu, podział dokumentu na strony i sekcje, niezależne formatowanie sekcji, nagłówek i stopka, akapity, elementy automatyki dokumentu - numeracja nagłówków, stron, etykiety, odsyłacze, spisy treści, wypunktowanie i numerowanie, spis literatury, zapisywanie dokumentów na różnych nośnikach - wykonanie właściwie sformatowanego dokumentu (sprawozdania) - 6 godz. 3. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do podstawowej analizy danych. Budowa arkusza kalkulacyjnego - skoroszyt, arkusz, komórka, generowanie danych, importowanie i eksportowanie, sposoby reprezentacji danych, formatowanie komórek, formatowanie warunkowe, zabezpieczanie komórek i arkuszy, zmienne i formuły, podstawowe sposoby analizy danych, zobrazowanie graficzne danych, zasady tworzenia zobrazowań graficznych, drukowanie wybranych fragmentów danych oraz całych arkuszy - wykonanie ćwiczeń komputerowych mających na celu utrwalenie materiału, przygotowanie danych, ich przeanalizowanie i zobrazowanie - 6 godz. 4. Metody wykorzystania programu prezentacyjnego – grafika menedżerska i prezentacyjna. Zasady tworzenia prezentacji, wzorzec prezentacji, podstawowe animacje tekstu i grafiki, chronometraż, wyświetlanie prezentacji na różnych monitorach, elementy automatyki prezentacji - numerowanie slajdów, wyświetlanie aktualnej daty i godziny, dostosowywanie prezentacji do wymogów użytkownika - 4 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Wróblewski P.: MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko, Helion 2016 2. Wrotek W.: ABC Excel 2016 PL, Helion 2016 Uzupełniająca: 1. Kopertowska M.: Przetwarzanie tekstów, Warszawa, MIKOM, 2007 2. Gonet M.: Excel w obliczeniach naukowych i technicznych, Helion, 2010 |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie architektury sprzętowej komputerów oraz podstawowych usług sieciowych / K_W06, K_W08 W2 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obsługi i wykorzystania podstawowych programów biurowych (arkusz kalkulacyjny, edytor tekstu, program prezentacyjny) / K_W13 U1 / Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania / K_U03 U2 / Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego / K_U04 U3 / Potrafi logicznie grupować zbiory danych, logicznie je łączyć i uzyskiwać informacje według zadanych kryteriów / K_U10 K1 / Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych / K_K01 K2 / Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej / K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest wg zasad: Zaliczenie przedmiotu odbywa się w oparciu o oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń laboratoryjnych. Warunek konieczny do uzyskania zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na zajęciach, wykonanie wskazanych przez prowadzącego zadań Efekty W1, W2, K1 i K2 sprawdzane są podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych poprzez ocenę przygotowania do zajęć, umiejętności wykorzystania i dbałości o powierzony sprzęt komputerowy, zachowania się podczas zajęć Osiągnięcie efektów U1, U2, U3 - weryfikowane podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych poprzez ocenę przygotowania i wyników realizowanych prac. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100% Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90% Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80% Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70% Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60% Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50% Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50% Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.