Historia Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WCYIXCNI-HP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Polski |
Jednostka: | Wydział Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 12/x, C 8, razem: 20 godz. |
Przedmioty wprowadzające: | Brak |
Programy: | Studia niestacjonarne I - stopnia |
Autor: | dr Włodzimierz Ważniewski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 12 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 8 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 5 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 5 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 40 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych zagadnień z historii Polski – ewolucji ustroju politycznego, roli geopolityki w kształtowaniu państwa, tradycji oręża polskiego oraz historii społecznej. W trakcie ćwiczeń studenci będą również uczyli się przygotowania wystąpień. |
Pełny opis: |
Wykład 12h, ćwiczenia 8h Wykład: 1. Geneza i początki polskiej państwowości. Polska Piastów i Jagiellonów. 2. Rzeczpospolita i jej rola w Europie Środkowo-Wschodniej w XVI–XVIII w. 3. Ziemie polskie w latach 1794–1914. Polskie powstania narodowe. 4. Rzeczpospolita Polska w latach 1921–1939. System polityczny, gospodarka, technika, społeczeństwo. 5. Polska w II wojnie światowej. 6. Polska w latach 1945–1989. Ćwiczenia: 1. Geneza, rozwój i organizacja demokracji szlacheckiej. 2. Polska w latach 1935–1939. Sukcesy i porażki. 3. Polskie Państwo Podziemne i Powstanie Warszawskie. 4. Rewolucja „Solidarności” i stan wojenny. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Augustyniak U., Historia Polski 1572-1795, Warszawa 2008, 2. Bogucka M. , Historia Polski do 1864 roku, Wrocław 2009, 3. Brzoza C., Sowa A., Historia Polski 1918-1945, Kraków 2006, 4. Grodziski S., Wyrozumski J., Zgórniak M. (red.), Wielka historii Polski, t. 1-5, 5. Heck R., Historia średniowiecza Polski: Przewodnik metodyczny, Poznań 1997, 6. Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1996, 7. Polska na przestrzeni wieków, pod red. H. Samsonowicza, A. Wyczańskiego, J. Tazbira, J. Staszewskiego, T. Kizwaltera, T. Nałęcza, A. Paczkowskiego, A. Chwalby, Warszawa 2006, 8. Samsonowicz H., Złota jesień polskiego średniowiecza, Poznań 2001, 9. Samsonowicz H., Historia Polski do 1795, Warszawa 1990, 10. Szczur, Historia Polski – Średniowiecze, Kraków 2002. 11. Tymieniecki K., Polska w Średniowieczu, Warszawa 1961, 12. Zdrada J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Albert A., Najnowsza historia Polski 1914-1993, Warszawa 1995, 2. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000, 3. Dowiat J., Polska państwem średniowiecznej Europy, Warszawa 1968, 4. Gierowski Józef: Polska w polityce europejskiej XVII-XVIII wieku [w:] Na szlakach Rzeczypospolitej w nowożytnej Europie, pod red. A.K. Link-Lenczowskiego, Kraków 2008, s. 49-62, 5. Grodecki R., Zachorowski S., Dąbrowski J., Dzieje Polski średniowiecznej, t. 1 do roku 1333, Kraków 1995; t. 2 od roku 1333 do 1506, Kraków 1995. 6. Jurek T., Kizik E., Historia Polski do 1572, Warszawa 2013, 7. Kaczmarek R., Historia Polski 1914-1989, Warszawa 2010, 8. Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975, 9. Maciszewski J., Szlachta polska i jej państwo, Warszawa 1986, 10. Między monarchią a demokracją. Studia z dziejów Polski XV-XVIII w., red. A. Sucheni-Grabowska, M. Żaryn, Warszawa 1994, 11. Opaliński, Kultura polityczna szlachty polskiej w latach 1587-1652, Warszawa 1995, 12. Polska a świat zachodni na przełomie średniowiecza i nowożytności, red. F. Mincer, Zielona Góra 1995. 13. Tymieniecki K., Procesy twórcze formowania się społeczeństwa polskiego w wiekach średnich: Kształtowanie się społeczeństwa średniowiecznego, Poznań 1996. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych i humanistycznych oraz ich relacje do innych nauk P6S_WG K_W20 zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, ze szczególnym uwzględnieniem dylematów związanych z informatyką P6S_WK K_W21 zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z wykorzystywaniem metod i środków informatyki, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego P6S_WK K_U01 potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne, humanistyczne i prawne w zakresie informatyki i dyscyplin pokrewnych P6S_UW Inż_P6S_UW K_K01 jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz do krytycznej oceny posiadanej wiedzy P6S_KK K_K02 jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego P6S_KO K_K03 jest gotów do inicjowania działania na rzecz interesu publicznego P6S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: obecności, aktywności i przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest aktywny udział w wykładach i ćwiczeniach. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Ważniewski | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Ważniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.