Fizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WTCNXCSI-Fiz2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka |
Jednostka: | Wydział Nowych Technologii i Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/x; C34/+ L 12/+; Razem 76 |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka/ poziom wiedzy absolwenta liceum ogólnokształcącego - znajomość podstaw rachunku wektorowego i różniczkowego; Fizyka/ poziom wiedzy absolwenta liceum ogólnokształcącego |
Programy: | Semestr 2/inżynieria materiałowa/wszystkie specjalności |
Autor: | prof. dr hab. inż. Leszek R. Jaroszewicz |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 30 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 30 3. Udział w ćwiczeniach /34 4. Samodzielne rozwiązywanie zadań / 40 5. Udział w laboratoriach / 12 6. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów / 16 7. Udział w konsultacjach / 6 8. Przygotowanie do egzaminu / 8 9. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 176/6 ETCS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+7.+9.=84/3 ETCS Zajęcia o charakterze praktycznym: 5.+6.=26/1 ETCS |
Skrócony opis: |
Nauczyć rozumienia zjawisk fizycznych, zapoznać z podstawowymi pojęciami i prawami fizyki z zakresu: fizyki relatywistycznej, fizyki kwantowej, optyki falowej, teorii budowy atomu i fizyki jądrowej. Nauczyć stosowania matematyki do ilościowego opisu zjawisk fizycznych, zapoznać z ważniejszymi przyrządami pomiarowymi i podstawowymi metodami pomiarów wielkości fizycznych. |
Pełny opis: |
Wykład/ metoda słowna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych: 1. Elementy szczególnej teorii względności. Transformacje Lorentza. / 2 2. Względna równoczesność. Skrócenie długości. Wydłużenie czasu. Relatywistyczne składanie prędkości. / 2 3. Dynamika relatywistyczna. Czasoprzestrzeń. / 2 4. Promieniowanie świetlne. Podstawy optyki geometrycznej. / 2 5. Elementy optyki relatywistycznej. / 2 6. Polaryzacja, interferencja i dyfrakcja światła. Dyspersja. / 2 7. Dualizm korpuskularno-falowy. Promieniowanie ciała doskonale czarnego. Efekt fotoelektryczny, efekt Comptona. / 2 8. Funkcja falowa. Równanie Schrödingera. / 2 9. Cząstka w studni potencjału. Efekt tunelowy./ 2 10. Budowa atomu wodoru. Model Bohra. Orbitalny i spinowy moment pędu (pojęcie spinu). Liczby kwantowe./ 2 11. Zakaz Pauliego. Układ okresowy pierwiastków./ 2 12. Promieniowanie rentgenowskie. Fizyka laserów. Spój-ność światła./ 2 13. Fizyka jądrowa. Siły jądrowe. Promieniotwórczość./ 2 14. Przemiany i reakcje jądrowe. Cząstki elementarne. / 2 15.Ewolucja poglądów na czas i przestrzeń/ 2 Ćwiczenia / rozwiązywanie zadań pod nadzorem wykładowcy. Tematy kolejnych zajęć jak tematy wykładów od 1. do 14./ po 2 godz. na temat, zaś dla 1., 7. i 9. po 4 godz. Laboratoria / pomiar wybranych wielkości fizycznych na bazie analizy zjawisk fizycznych. Obejmują budowę stanowiska pomiarowego, wykonanie pomiarów orz opracowanie wyników i wyciągnięcie wniosków / wg. planu lab. |
Literatura: |
podstawowa: M. Demianiuk: Wykłady z fizyki dla inżynierów cz. I, II, i III, Wyd. WAT 2001 M. Demianiuk: Wybrane przykłady zadań do wykładów z fizyki dla inżynierów, Wyd. WAT 2002 D. Halliday, R. Resnick, J. Walker: Podstawy fizyki. Cz. I-V, PWN, Warszawa, 2003 uzupełniająca: A. Rogalski: Podstawy fizyki dla elektroników, Wyd. WAT 2002 A.W. Astachow i inni: Kurs fizyki, WNT Warszawa 1998-99 J. Massalski, M. Massalska: Fizyka dla inżynierów, cz. I i II, WNT, Warszawa 1975-1980 Z. Raszewski i inni: Fizyka ogólna. Przykłady i zadania z fizyki, cz. I., Rozwiązania i odpowiedzi do zadań z fizyki, cz.II. Wyd. WAT 1994 |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki ze zrozumieniem zjawisk oraz procesów fizycznych w przyrodzie / K_W08, K_W10 W2 / Zna podstawy fizyki relatywistycznej, mechaniki kwantowej oraz fizyki jądrowej. / K_W08, K_W12 U1 / Ma umiejętność samokształcenia jak i potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł / K-U07, K_U08 U2 / Potrafi integrować i syntezować pozyskane informacje, dokonywać ich interpretacji oraz prawidłowo wyciągać wnioski / K_U08, K_U09 U3 / Potrafi rozwiązywać proste zagadnienia techniczne na bazie dokonania analizy ich fizycznego funkcjonowania / K_U12, K_U13 K1 / Rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się jak i potrafi inspirować ten proces u innych osób / K_K01, K_K02 K2 / Potrafi myśleć i działać w twórczy sposób / K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot - kończy się egzaminem pisemno-ustnym. Egzamin jest przeprowadzany w formie testu oraz części ustnej (dopuszczenie do części ustnej na podstawie uzyskania 25 pkt z testu). Laboratorium – zaliczenie ćwiczenia wymaga uzyskania pozytywnej ocen: ze sprawdzianu przed rozpoczęciem ćwiczenia, wykonania ćwiczenia i pozytywnej oceny z oddanego pisemnego sprawozdania z ćwiczenia. Ćwiczenia rachunkowe – zaliczenie ćwiczeń wymaga uzyskania pozytywnej oceny będącej średnią z dwu sprawdzianów pisemnych oraz co najmniej jednej oceny z odpowiedzi ustnej uzyskanej w trakcie ćwiczeń stanowiących rozwiązywanie zadań Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania pozytywnych ocen z ćwiczeń rachunkowych, laboratorium oraz egzaminu. Osiągnięcie efektów W1, W2, U2 i K2 weryfikowane jest podczas egzaminu, natomiast efekty W1, U2 i K1 sprawdzane są w trakcie realizacji ćwiczeń i laboratorium. Wszystkie zaliczenia są oceniane we następujących zasad: ocena 2 – poniżej 50% poprawnych odpowiedzi; ocena 3 – 50 ÷ 60% poprawnych odpowiedzi; ocena 3,5 – 61 ÷ 70% poprawnych odpowiedzi; ocena 4 – 71 ÷ 80% poprawnych odpowiedzi; ocena 4,5 – 81 ÷ 90% poprawnych odpowiedzi; ocena 5 – powyżej 91% poprawnych odpowiedzi. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę, umiejętności i kompetencje przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy, jest wytrwały w pokonywaniu trudności oraz systematyczny w pracy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie posiadł wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie koniecznych wymagań. Na końcową ocenę składają się oceny uzyskane na egzaminie, ocena z ćwiczeń rachunkowych i laboratorium oraz zaangażowanie i sposób podejścia studenta do nauki. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.