Myślenie twórcze - Design thinking
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WTCNXCSD-MT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Myślenie twórcze - Design thinking |
Jednostka: | Wydział Nowych Technologii i Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | III stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Wykłady 10/+, Ćwiczenia 4/+, Projekt 6/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Chemia. Fizyka. Ukończone studia II stopnia. |
Programy: | Chemia / Inżynieria chemiczna |
Autor: | Płk dr hab. inż. Zbigniew Piotrowski, prof. WAT |
Bilans ECTS: | 3 punkty ECTS. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawowymi narzędziami pomocnymi w projektowaniu innowacyjnych, komercyjnych usług, systemów i urządzeń które mają swoje uzasadnienie biznesowe. Studenci poznają m.in. standard myślenia projektowego Design Thinking oraz standard modelowania biznesowego w oparciu o generację tzw. płachty Osterwaldera. Studenci nabędą również umiejętności zwięzłego formowania koncepcji projektu i jej artykułowania w oparciu o model Pitch Elevator, zapoznają się z cechami innowacyjnego lidera i przywódcy zespołu projektowego, elementami innowacyjnej przedsiębiorczości i organizacji pracy. Podczas zajęć podane zostaną wzorce działania i szablony szybkiego testowania MVP weryfikujące potrzeby klienta na rynku nowych produktów i usług technologicznych. Przedmiot jest inspiracją dla absolwentów studiów chemicznych pragnących skutecznie wdrożyć swoje pomysły do praktyki biznesowej. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: Uzasadnienie biznesowe - cechy skutecznego przedsiębiorstwa Jak wzmacniać atrybuty lidera zespołu projektowego ? Model myślenia projektowego – Design Thinking Model generacji biznesu Artykulacja koncepcji – umiejętność zwięzłej i skutecznej prezentacji biznesowej Zabezpieczenie praw do technologii – skuteczne patentowanie pomysłów ĆWICZENIA: 1. Empatia twórcy a rzeczywista potrzeba klienta, burza mózgów, tworzenie demonstratora technologii (MVP) 2. Modelowanie biznesowe – model Osterwaldera 3. Kalkulacja uzasadnienia biznesowego – prognoza zysków 4. Etapy konstrukcji komercyjnego produktu lub usługi PROJEKT: Best start-up competition – przygotowanie profesjonalnej prezentacji produktu lub usługi dla inwestora w ramach wybranego konkursu technologicznego |
Literatura: |
Podstawowa: Steve Blank and Bob Dorf, The Startup Owner’s Manual, K&S Ranch, Inc., USA 2012 Rhonda Abrams, Business Plan in a Day, 3rd Edition, PlanningShop, USA, 2013 David S. Kidder, The Startup Playbook, Chronicle Books, USA, 2012 David Cohen, Brad Feld, Do More Faster – Techstarts Lessons to Accelerate Your Startup, John Wiley & Sons, Inc., USA, 2011 Dodatkowa: Dermot Barkery, Raising Venture Capital for the Serious Entrepreneur, McGrawHill, USA, 2007 Roger Dawson, Sekrety Negocjacji dla biznesmentów, MT biznes, 2013 Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi – teoria i praktyka, GWP, 2013 Jon Gordon, Przepis jak tchnąć energię z zespół oraz organizację, MT biznes, 2013 John C. Maxwell, Przywództwo Złote Zasady, MT biznes, 2013 |
Efekty uczenia się: |
W3 / ma wiedzę obejmującą najnowsze osiągniecia nauki w zakresie nowych materiałów, technologii oraz technik badawczo-pomiarowych / D_W03 U1 / potrafi wyszukać i wykorzystać informacje literaturowe w języku polskim i angielskim oraz dokonywać właściwej interpretacji tych danych; potrafi określać potrzeby potencjalnego klienta w zakresie opracowanych technologii chemicznych i formować rozwiązania do poziomu modelu MVP / D_U01, D_U02 K4 / potrafi myśleć w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, tworząc warunki do pozytywnych prac nad rozwojem dyscypliny chemia, rozumie potrzebę przekazywania informacji społeczeństwu na temat osiągnięć nauki i techniki / D_K04, D_K05 Efekty W3, sprawdzenie wiedzy obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki w zakresie nowych materiałów, technologii oraz technik badawczo-pomiarowych – na ćwiczeniach Efekty U1 – sprawdzenie właściwej interpretacji danych; umiejętności formułowania zadań prowadzących do nowych rozwiązań i wykorzystania w praktyce – podczas kolokwium Efekt U1, K1 – sprawdzenie umiejętności myślenia w sposób kreatywny, i przedsiębiorczy, tworząc także warunki do pozytywnych prac and rozwojem dyscypliny chemia – zaliczenie sprawozdania z projektu |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: kolokwium; Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie projektu oraz pozytywna ocena z ćwiczeń; |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.