Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Myślenie twórcze - Design thinking

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WTCNXCSD-MT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Myślenie twórcze - Design thinking
Jednostka: Wydział Nowych Technologii i Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

III stopnia

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

Wykłady 10/+, Ćwiczenia 4/+, Projekt 6/+

Przedmioty wprowadzające:

Chemia. Fizyka.

Ukończone studia II stopnia.


Programy:

Chemia / Inżynieria chemiczna

Autor:

Płk dr hab. inż. Zbigniew Piotrowski, prof. WAT

Bilans ECTS:

3 punkty ECTS.

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawowymi narzędziami pomocnymi w projektowaniu innowacyjnych, komercyjnych usług, systemów i urządzeń które mają swoje uzasadnienie biznesowe. Studenci poznają m.in. standard myślenia projektowego Design Thinking oraz standard modelowania biznesowego w oparciu o generację tzw. płachty Osterwaldera. Studenci nabędą również umiejętności zwięzłego formowania koncepcji projektu i jej artykułowania w oparciu o model Pitch Elevator, zapoznają się z cechami innowacyjnego lidera i przywódcy zespołu projektowego, elementami innowacyjnej przedsiębiorczości i organizacji pracy. Podczas zajęć podane zostaną wzorce działania i szablony szybkiego testowania MVP weryfikujące potrzeby klienta na rynku nowych produktów i usług technologicznych. Przedmiot jest inspiracją dla absolwentów studiów chemicznych pragnących skutecznie wdrożyć swoje pomysły do praktyki biznesowej.

Pełny opis:

WYKŁADY:

Uzasadnienie biznesowe - cechy skutecznego przedsiębiorstwa

Jak wzmacniać atrybuty lidera zespołu projektowego ?

Model myślenia projektowego – Design Thinking

Model generacji biznesu

Artykulacja koncepcji – umiejętność zwięzłej i skutecznej prezentacji biznesowej

Zabezpieczenie praw do technologii – skuteczne patentowanie pomysłów

ĆWICZENIA:

1. Empatia twórcy a rzeczywista potrzeba klienta, burza mózgów, tworzenie demonstratora technologii (MVP)

2. Modelowanie biznesowe – model Osterwaldera

3. Kalkulacja uzasadnienia biznesowego – prognoza zysków

4. Etapy konstrukcji komercyjnego produktu lub usługi

PROJEKT:

Best start-up competition – przygotowanie profesjonalnej prezentacji produktu lub usługi dla inwestora w ramach wybranego konkursu technologicznego

Literatura:

Podstawowa:

Steve Blank and Bob Dorf, The Startup Owner’s Manual, K&S Ranch, Inc., USA 2012

Rhonda Abrams, Business Plan in a Day, 3rd Edition, PlanningShop, USA, 2013

David S. Kidder, The Startup Playbook, Chronicle Books, USA, 2012

David Cohen, Brad Feld, Do More Faster – Techstarts Lessons to Accelerate Your Startup, John Wiley & Sons, Inc., USA, 2011

Dodatkowa:

Dermot Barkery, Raising Venture Capital for the Serious Entrepreneur, McGrawHill, USA, 2007

Roger Dawson, Sekrety Negocjacji dla biznesmentów, MT biznes, 2013

Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi – teoria i praktyka, GWP, 2013

Jon Gordon, Przepis jak tchnąć energię z zespół oraz organizację, MT biznes, 2013

John C. Maxwell, Przywództwo Złote Zasady, MT biznes, 2013

Efekty uczenia się:

W3 / ma wiedzę obejmującą najnowsze osiągniecia nauki w zakresie nowych materiałów, technologii oraz technik badawczo-pomiarowych / D_W03

U1 / potrafi wyszukać i wykorzystać informacje literaturowe w języku polskim i angielskim oraz dokonywać właściwej interpretacji tych danych; potrafi określać potrzeby potencjalnego klienta w zakresie opracowanych technologii chemicznych i formować rozwiązania do poziomu modelu MVP / D_U01, D_U02

K4 / potrafi myśleć w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, tworząc warunki do pozytywnych prac nad rozwojem dyscypliny chemia, rozumie potrzebę przekazywania informacji społeczeństwu na temat osiągnięć nauki i techniki / D_K04, D_K05

Efekty W3, sprawdzenie wiedzy obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki w zakresie nowych materiałów, technologii oraz technik badawczo-pomiarowych – na ćwiczeniach

Efekty U1 – sprawdzenie właściwej interpretacji danych; umiejętności formułowania zadań prowadzących do nowych rozwiązań

i wykorzystania w praktyce – podczas kolokwium

Efekt U1, K1 – sprawdzenie umiejętności myślenia w sposób kreatywny, i przedsiębiorczy, tworząc także warunki do pozytywnych prac and rozwojem dyscypliny chemia – zaliczenie sprawozdania z projektu

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: kolokwium;

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie projektu oraz pozytywna ocena z ćwiczeń;

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)