Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obróbki ubytkowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WTCNICSI-OU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obróbki ubytkowe
Jednostka: Wydział Nowych Technologii i Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

wykłady 26 godz. / zaliczenie na ocenę

laboratoria 20 godz. / zaliczenie na ocenę

Przedmioty wprowadzające:

Podstawy technologii materiałów inżynierskich

Materiały konstrukcyjne i wielofunkcyjne

Programy:

Profil: ogólnoakademicki

Studia: I stopnia

Kierunek studiów: inżynieria materiałowa

Obowiązuje dla naborów: od października 2019

Autor:

dr inż. Zbigniew Zarański, profesor WAT

Bilans ECTS:

Lp. Aktywność Obciążenie w godz.

1. Udział w wykładach 26

2. Udział w laboratoriach 20

3. Udział w ćwiczeniach

4. Udział w seminariach

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów 26

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów 20

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium

9. Realizacja projektu

10. Udział w konsultacjach 16

11. Przygotowanie do egzaminu

12. Przygotowanie do zaliczenia 10

13. Udział w egzaminie

godz. ECTS

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 118 4,0

Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1+2+3+4+9+10+13 62 2,0

Zajęcia powiązane z działalnością naukową 88 3,0


Skrócony opis:

Podstawy obróbki ubytkowej: skrawaniem, ściernej i erozyjnej. Klasyfikacja, parametry technologiczne. Skrawalność materiałów.

Materiały narzędziowe. Trendy rozwojowe w obróbce ubytkowej.

Pełny opis:

Wykłady:

1.Obróbka ubytkowa. Wiadomości wstępne. Klasyfikacja. Ogólna charakterystyka i podstawowe pojęcia w obróbce skrawaniem, ściernej i erozyjnej – 2 godz.

2.Obróbka skrawaniem. Fizyczne podstawy procesu skrawania. Mechanizm powstawania wióra. Ciepło skrawania. Siły skrawania. Parametry skrawania. Skrawalność materiałów – 4 godz.

3.Narzędzia skrawające. Materiały narzędziowe. Geometria ostrza. Zużycie i trwałość ostrza – 6 godz.

4.Sposoby obróbki skrawaniem. Toczenie. Struganie i dłutowanie. Wiercenie i powiercanie, rozwiercanie, pogłębianie. Przeciąganie i przepychanie – 2 godz.

5.Sposoby obróbki skrawaniem. Frezowanie. Przecinanie. Obróbka kół zębatych i gwintów – 2 godz.

6.Obróbka ścierna. Materiały ścierne i polerskie. Spoiwa. Narzędzia ścierne spojone i nasypowe. Szlifowanie ściernicowe i taśmowe. Gładzenie, dogładzanie oscylacyjne. Docieranie i polerowanie ścierne. Obróbka luźnymi ziarnami ściernymi – 4 godz.

7.Obróbka erozyjna. Istota obróbki elektroerozyjnej, elektrochemicznej i strumieniowo – erozyjnej. Obróbka elektroerozyjna. Fizyka zjawisk w szczelinie roboczej. Generatory impulsów. Stosowane ciecze. Obróbka elektroerozyjna kształtowa i przecinanie elektroerozyjne. Ogólna charakterystyka obróbki elektro-chemicznej i strumieniowo – erozyjnej – 4 godz.

8.Trendy rozwojowe w obróbce ubytkowej. Test zaliczeniowy – 2 godz.

Ćwiczenia laboratoryjne:

1.Geometria i zużycie ostrza narzędzia skrawającego – 4 godz.

2.Pomiar siły i momentu skrawania – 4 godz.

3.Wpływ parametrów technologicznych skrawania na efekty obróbki – 4 godz.

4.Wycinanie i drążenie elektroerozyjne – 4 godz.

5.Szlifowanie ściernicowe – 4 godz.

Literatura:

podstawowa:

1.W. Olszak, Obróbka skrawaniem, PWN, Warszawa 2021.

2.W. Grzesik, Podstawy skrawania materiałów konstrukcyjnych, WNT, Warszawa 2019.

3.P. Cichosz, Narzędzia skrawające, WNT, Warszawa 2009.

4.E. Pająk, Obróbka ubytkowa - technologia obróbki wiórowej, ściernej i erozyjnej, PWSZ, Konin 2016.

5.E. Górski, Poradnik narzędziowca, WNT, Warszawa 2020.

uzupełniająca:

1.M. Feld, Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn, WNT, Warszawa 2018.

2.L. Jaworska, Diament. Otrzymywanie i zastosowanie w obróbce skrawaniem, PWN, Warszawa 2019.

3.S. Płonka, Wielokryterialna optymalizacja procesów wytwarzania części maszyn, WNT, Warszawa 2017.

4.P. Cichosz, M. Kuzinovski, Sterowane i mechatroniczne narzędzia skrawające, WNT, Warszawa 2016.

Efekty uczenia się:

Symbol / Efekty uczenia się / Odniesienie do efektów kierunku

W1 / Zna podstawowe metody wytwarzania i przetwarzania materiałów konstrukcyjnych i wielofunkcyjnych. Jest zapoznany z etapami procesów obróbki ubytkowej / K_W18

W2 / Zna zasady projektowania procesów technologicznych oraz doboru technik wytwarzania i parametrów tych procesów na etapie wytwarzania typowych części maszyn, w szczególności za pomocą obróbki ubytkowej / K_W19

U1 / Ma niezbędne przygotowanie do pracy w przemyśle w zakresie wiedzy i umiejętności wynikających ze studiów na kierunku inżynieria materiałowa / K_U08

U2 / Umie wykorzystać umiejętności warsztatowe w zakresie typowych procesów obróbki ubytkowej / K_U11

K1 / Dostrzega potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się w kierunku podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych / K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie pozytywnej oceny z kolokwium (w postaci testu wielokrotnego wyboru) oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.

Pytania testu dotyczą wiedzy przekazywanej na wykładach i zdobytej samodzielnie przez studenta w czasie studiowania tematyki wykładów. Test zawiera 24 pytania z przypisanymi czterem odpowiedziami. Zadaniem studenta jest wskazanie odpowiedzi poprawnych. Za wskazanie każdej poprawnej odpowiedzi student otrzymuje 1 pkt, za wskazanie odpowiedzi niepoprawnej punkt ujemny. Maksymalna liczba punktów za test wynosi 42. Oceny: 22-26 pkt. – dst., 27-30 pkt. – dst +, 31-35 pkt.- db, 36-39 pkt. – db+, 40-42 pkt. – bdb.

Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych następuje na podstawie uzyskania pozytywnej oceny ze sprawdzianu, bądź poprawnych odpowiedzi na zadawane pytania w części wstępnej każdego ćwiczenia, pełnego i poprawnego wykonania zadań określonych przez prowadzącego oraz oddania pisemnego sprawozdania zawierającego rozwiązanie i analizę postawionych zadań.

Osiągnięcie efektów W1, W2 i W3 weryfikowane jest podczas kolokwium oraz sprawdzianów i udzielania odpowiedzi na pytania.

Osiągnięcie efektów U1, U2 oraz K1 i K2 sprawdzane jest w trakcie ćwiczeń i laboratoriów, na podstawie realizacji powierzonych zadań oraz w wyniku oceny wykonanych sprawozdań.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę, umiejętności i kompetencje przewidziane efektami kształcenia na poziomie bardzo dobrym, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie posiadł wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie koniecznych wymagań.

Na końcową ocenę składają się: ocena z kolokwium, oceny z laboratoriów oraz zaangażowanie i sposób podejścia studenta do nauki.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Zarański
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Zarański
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)