Chemia środków trujących i procesów odkażania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WTCCXWSJ-ChŚTiPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia środków trujących i procesów odkażania |
Jednostka: | Wydział Nowych Technologii i Chemii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.wtc.wat.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Wykłady: 36 godz / Egzamin Ćwiczenia: 8 godz / Zaliczenie Laboratoria: 32 godz / Zaliczenie |
Przedmioty wprowadzające: | • Chemia ogólna i nieorganiczna - Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć, wielkości i zależności termochemii i termodynamiki chemicznej oraz statyki i kinetyki chemicznej. • Chemia organiczna - Wymagania wstępne: znajomość mechanizmów podstawowych reakcji w chemii organicznej, znajomość metod syntezy i właściwości najważniejszych grup związków organicznych. • Chemia fizyczna - Wymagania wstępne: znajomość podstawowych prawa chemii fizycznej, a zwłaszcza kinetyki chemicznej • Chemia analityczna i analiza instrumentalna - Wymagania wstępne: potrafi obsługiwać podstawowe przyrządy wykorzystywane w analizie instrumentalnej i potrafi prowadzić odpowiednie obliczenia stosowane w chemii analitycznej i podczas analizy instrumentalnej. |
Programy: | Semestr: VI Kierunek: Chemia Specjalność: Ochrona przed skażeniami |
Autor: | dr hab. inż. Stanisław Popiel |
Bilans ECTS: | Lp. Aktywność Obciążenie w godz. 1. Udział w wykładach 36 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów 26 3. Udział w ćwiczeniach 8 4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń 10 5. Udział w laboratoriach 32 6. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów 30 7. Przygotowanie do egzaminu 17 8. Udział w egzaminie 2 Godz. / ECTS Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 161 / 6 Zajęcia z udziałem nauczycieli: 78 / 3 Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 161/ 6. |
Skrócony opis: |
Ogólna charakterystyka i podział bojowych środków trujących (BST). Związki paralityczno-drgawkowe. Środki trujące o działaniu nekrozującym. Związki chemiczne o właściwościach psychotoksycznych. Substancje o działaniu fitotoksycznym. Drażniące BST. Ogólnotrujące i duszące BST. Toksyny. Środki odkażające. Zjawiska fizyko-chemiczne w procesach odkażania. |
Pełny opis: |
Ogólna charakterystyka i podział bojowych środków trujących (BST). Charakterystyka właściwości toksycznych poszczególnych grup BST (wg podziału toksykologicznego). Podstawowe pojęcia toksykologii. Jednostki i miary toksyczności. Mechanizm zatrucia. Zależność między objawami zatrucia, a wchłoniętą dawką. Ogólne właściwości fizyko-chemiczne BST i TSP. Wymagania taktyczno-techniczne. Klasyfikacja toksykologiczna, taktyczna, chemiczna. Fosforoorganiczne środki trujące. Alkilofluorofosfoniany. Związki fosforoorganiczne szeregu V. Środki trujące o działaniu nekrozującym. Iperyt siarkowy. Homologi i analogi iperytu siarkowego. Iperyty azotowe. Alkilo- i arylodichloroarsyny. Luizyt. Związki chemiczne o właściwościach psychotoksycznych. Substancje o działaniu fitotoksycznym. BST o działaniu drażniącym. Ogólnotrujące BST. Duszące BST Toksyny. Środki odkażające. Charakterystyka skażeń chemicznych. Przemiany chemiczne BST. Zjawiska fizyko-chemiczne w procesach odkażania. Unieszkodliwianie nekrozujących BST. Unieszkodliwianie drażniących BST. Dwa sprawdziany pisemne z zagadnień omawianych na wykładach LABORATORIA: 1. Porównanie szybkości odkażani a sulfidu 2-chloroetylowo-etylowego (CEES, imitator iperytu siarkowego) za pomocą roztworu alkoholanu sodowego i alkoholanu sodowego z dodatkiem amin 2. Chromatograficzne oznaczanie produktów powstających podczas odkażania wybranych BST 3. Badanie zdolności odkażania imitatora iperytu siarkowego z różnych powierzchni z wykorzystaniem odkażalnika organicznego (ORO) 4. Porównanie skuteczności pochłaniania (i zatrzymywania) wybranych BST przez materiały wykorzystywane do neutralizacji skażeń chemicznych 5. Oznaczanie chloru czynnego i alkaliczności całkowitej w preparatach odkażających 6. Porównanie kinetyki reakcji hydrolizy imitatora iperytu siarkowego (sulfidu 2-chloroetylowo-etylowego) w środowisku wodnym i w mieszaninie woda-dioksan 7. Badanie skuteczności sorbentów w procesie likwidacji skażeń 8. Badanie kinetyki przenikania DMMP (imitatora bojowych środków trujących z grupy FOST) przez powierzchnię rękawiczki gumowej. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Grochowski S. Głozak, Chemia środków trujących – skrypt WAT-1973-S-34531; 2. E. Szczucki, Chemia środków trujących Cz. III: Chemia toksykologiczna – skrypt WAT-1973-S-34894; 3. E. Szczucki, S. Buda, Chemia procesów odkażania – skrypt WAT-1981-S-39758; 4. S. Franke, Lehrbuch der Militärchemie, vol. 1, Militärverlag der DDR, Berlin, 1977. Uzupełniająca: 1. Leszek Konopski, Historia broni chemicznej, Bellona-2009. 2. Praca zb. Z. Witkiewicz (Red.): 1000 słów o chemii i broni chemicznej, wydawnictwo MON-1987-S-48763. 3. E. Crody, Broń chemiczna i biologiczna. Raport dla obywatela. Tłumaczenie z angielskiego. WNT -2003-59220. 4. T.C. Marrs, R.L. Maynard, F.R. Sidell: Chemical Warfare Agents. Toxicology and treatment, 2-gie wydanie, WILEY 2007. 5. R.C. Gupta, Handbook of Toxicology of Chemical Warfare Agents, 3-cie wydanie, Academic Press, 2020. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1/Ma ugruntowaną i poszerzoną wiedzę z zakresu obranej specjalności umożliwiającą analizę i interpretację typowych dla danej specjalności zjawisk i procesów./K_W17 W2/ Posiada wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności zna zasady bezpiecznego postępowania z materiałami niebezpiecznymi./K_W19 UMIEJĘTNOŚCI U1/Potrafi planować i wykonywać badania doświadczalne lub obserwacje w laboratorium chemicznym w zgodzie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpiecznego postępowania z chemikaliami oraz selekcji i utylizacji odpadów chemicznych./K_U02 U2/Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu./K_U19 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1/ Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności oraz potrafi krytycznie je ocenić. Uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych./K_K01 K2/ Ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na bezpieczeństwo i środowisko podczas całego cyklu życia wytworów tej działalności./K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
* Pierwsza cześć egzaminu przeprowadzana jest w formie dwóch testów pisemnych po wykładach 10 i 16, w których student musi udzielić minimum 60% poprawnych odpowiedzi, aby być dopuszczonym do egzaminu ustnego. Zasadniczy egzamin ustny polega na wylosowaniu przez studenta zestawu 4 pytań (dwa pytania z zakresu związków fosforoorganicznych, jedno dotyczące związków parzących i jedno z pozostałych grup podziału toksykologicznego). * Laboratorium – zaliczenie ćwiczenia wymaga uzyskania pozytywnych ocen ze sprawdzianu przed rozpoczęciem ćwiczenia oraz oddania pisemnego sprawozdania z ćwiczenia. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. * Efekty W1 i W2 oraz U1 i U2 sprawdzane są na testach pisemnych, a także podczas egzaminu ustnego, wg. kryterium: ocena 2 – poniżej 60% poprawnych odpowiedzi; ocena 3 – 60 ÷ 70% poprawnych odpowiedzi; ocena 3,5 – 71 ÷ 80% poprawnych odpowiedzi; ocena 4 – 81 ÷ 90% poprawnych odpowiedzi; ocena 4,5 – 91 ÷ 95% poprawnych odpowiedzi; ocena 5 – 96% ÷ 100% poprawnych odpowiedzi. * Wszystkie efekty kształcenia sprawdzane są także w trakcie oceny stopnia przygotowania do zajęć laboratoryjnych i obserwacji pracy studenta w laboratorium odkażania BST. Ocena Opis umiejętności 3,0 (dst), Umie zaprojektować i zbudować prostą instalację laboratoryjną do odkażania BST. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi do rozwiązania prostego zadania z zakresu odkażania BST. Umie posługiwać się aparaturą i urządzeniami pomiarowymi przystosowanymi do badania zjawisk fizykochemicznych zachodzących podczas odkażania BST. 4,0 (db), Umie zaprojektować i zbudować średnio złożoną instalację laboratoryjną do odkażania BST. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi do rozwiązania średnio złożonego zadania z zakresu odkażania BST. Umie posługiwać się aparaturą i urządzeniami pomiarowymi przystosowanymi do badania i analizy związków chemicznych będących produktami rozkładu BST. 5,0 (bdb), Umie zaprojektować i zbudować złożoną instalację laboratoryjną do odkażania BST. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi do rozwiązania złożonego zadania z zakresu odkażania BST. Biegle posługuje się aparaturą i urządzeniami pomiarowymi przystosowanymi do badania i analizy wyjściowych związków z grupy BST i produktów ich rozkładu. * Efekt K1 i K2 sprawdzane są podczas obserwacji pracy studentów na zajęciach laboratoryjnych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Laboratorium, 32 godzin
Wykład, 36 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Popiel | |
Prowadzący grup: | Daniel Dziedzic, Jakub Nawała, Stanisław Popiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Laboratorium, 32 godzin
Wykład, 36 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Popiel | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2027-03-01 - 2027-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Laboratorium, 32 godzin
Wykład, 36 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Popiel | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.