Chemia organiczna II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WTCCXCSM-ChOII |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna II |
Jednostka: | Wydział Nowych Technologii i Chemii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.wtc.wat.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
5.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Wykład 26 godz. / egzamin Ćwiczenia 20 godz. / zaliczenie na ocenę Laboratorium 44 godz. / zaliczenie na ocenę |
Przedmioty wprowadzające: | Chemia organiczna |
Programy: | kierunki studiów: chemia |
Autor: | dr hab. inż. Jakub Herman |
Bilans ECTS: | Aktywność / Obciążenie w godz. 1. Udział w wykładach / 26 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 24 3. Udział w ćwiczeniach / 20 4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 20 5. Udział w laboratoriach / 44 6. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów / 40 7 Udział w konsultacjach / 6 8. Przygotowanie do egzaminu / 8 9. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 190 / 5,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 98 / 4 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 90 / 5,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Zaawansowany kurs chemii organicznej z naciskiem na nabycie umiejętności planowania syntez złożonych związków organicznych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Znaczenie praktyczne chemii organicznej. Wiązania występujące w związkach organicznych – ogólna charakterystyka – węgiel-wodór, węgiel-węgiel, węgiel-azot, węgiel-tlen – porównanie ogólnych własności. 2 h. 2. Znaczenie mechanizmów reakcji chemii organicznej. Znaczenie pojęć: reakcja chemoselektywna, regioselektywna, stereoselektrywna, stereospecyficzna. Przykłady reakcji. 2h 3. Kontrola geometrii wiązania podwójnego w alkenach: 4 h. - addycja sprzężona nukleofila do sprzężonego alkenu - równowagowanie izomerów za pomocą cząsteczki jodu - wytwarzanie Z-alkenów z E-alkenów za pomocą światła - regiospecyficzne olefinowanie metodą Julia - reakcja Petersona (mechanizm kwasowy, mechanizm zasadowy) - reakcja Wittiga (ylidy stabilizowane, ylidy niestabilizowanie) - selektywna redukcja alkinów do Z-alkenów lub do E-alkenów 4. Tautomeria keto-enolowa: 4h - enolizacja katalizowana kwasem, enolizacja katalizowana zasadą - grupy związków które tworzą enolany - termodynamicznie trwałe enolany (enole) - reakcje halogenowania oraz alkilowania enolanów - regioselektywne przekształcanie ketonów w jony enolanowe (enolany litu, etery sililowe enoli) - reakcja aldolowa, reakcja eliminacji E1CB, reakcja kondensacji Claisena 5. Reakcja addycji sprzężonej oraz reakcja addycji prostej do α,β– nienasyconych związków karbonylowych, reakcja addycji Michaela - nukleofile twarde, nukleofile miękkie - addycja Michaela + annulacja Robinsona. 4h 6. Reakcje utleniania, reakcje redukcji wykorzystywane w chemii organicznej. 2h - odczynniki utleniające: Jonesa, Collinsa, PCC, PDC, Dess-Martina, Swerna, ultenianie z użyciem TPAP - odczynniki redukujące: H2+Pd(C), LiAlH4, NaBH4, LiBH4, BH3, DiBAlH, redukcja Rosenmunda 7. Tworzenie wiązania węgiel-węgiel za pomocą reakcji heterosprzęgania (Suzuki-Miyaura, Kochi, Negishi, Sonogashira, CadiotChodkiewicz). 4h - utleniająca addycja, transmetalacja, reduktywna eliminacja – podstawowy cykl katalityczny reakcji heterosprzęgania - synteza kwasów boronowych - reakcja orto-kierowanej metalacji 8. Grupy ochronne; grupy ochronne dla grup: hydroksylowej, aminowej, karboksylowej, karbonylowej; metody wprowadzania i usuwania; ochrona ortogonalna, przykłady użycia do syntezy oligopeptydów. 2 h. 9. Strategia i taktyka w syntezie organicznej – wstęp; zagadnienia podstawowe; syntony, cięcia, klasyfikacja cięć, analiza retrosyntetyczna; cięcia C-X i C-C, ze szczególnym uwzględnieniem cięć C-C diO i diCO. - znaczenie pojęć: synteza zbieżna, synteza liniowa, ukryta polaryzacja, cząsteczki, reakcje typu Umpolung (odwrócona polaryzacja cząsteczki) zastosowanie analizy retrosyntetycznej do syntezy wybranych związków. Synteza totalna - wprowadzenie, cele, przykłady. 2 h. Ćwiczenia: Ćwiczenia będą poświęcone planowaniu wybranych syntez związków organicznych; analizy aspektów ekonomicznych syntezy organicznej; doborze odpowiednich metod i narzędzi syntetycznych. Praca indywidualna oraz praca w grupach. Laboratorium: Laboratorium będzie poświęcone planowaniu oraz przeprowadzeniu wieloetapowej syntezy wybranych związków organicznych oraz analizy jakościowej w chemii organicznej nieznanych substancji organicznych. Praca indywidualna oraz praca w grupach. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J.Clayden, N.Greeves, S.Warren, Organic Chemistry, 2nd ed, Oxford Univ. Press, 2001. 2. T. W. Graham Solomons, Craig Fryhle, Organic Chemistry 10th ed., J.Willey & Sons, 2011. 3. Joseph M. Hornback, Organic Chemistry, 2nd ed, Thomson Learnings, 2006 Uzupełnijąca: 1. P.J.Craig, „Supramolecular Chemsitry”, Springer, 2010. 2. Wyatt, P.; Warren, S. Organic Synthesis – The Disconnection Approach. 3. Willis, C.; Wills, M. Organic Synthesis, Oxford University Press. 1995 Wiley-VCH, 2007 |
Efekty uczenia się: |
W1/ Ma ugruntowaną i poszerzoną wiedzę z zakresu wybranej specjalności. Zna klasyfikację, nazewnictwo i sposoby zapisywania wzorów związków organicznych. Ma zaawansowaną wiedzę odnośnie właściwości i metod otrzymywania podstawowych klas związków organicznych/ K_W02 W2/ Ma rozszerzoną wiedzę na temat technik syntezy organicznej i nieorganicznej, metod wydzielania i oczyszczania związków chemicznych oraz ich identyfikacji z zastosowaniem metod klasycznych i instrumentalnych/ K_W04 W3/Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności zasady bezpiecznego postępowania z substancjami chemicznymi i materiałami niebezpiecznymi. Zna podstawowe regulacje prawne związane z ogólnie pojętym bezpieczeństwem chemicznym. / K_W17 U1/ Potrafi planować i wykonywać badania doświadczalne lub obserwacje w laboratorium chemicznym w zgodzie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpiecznego postępowania z chemikaliami oraz selekcji i utylizacji odpadów chemicznych/ K_U03 U2/ Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi do rozwiązywania zadań z zakresu syntezy związków chemicznych, komponowania materiałów, określania ich składu chemicznego i struktury oraz właściwości fizykochemicznych w oparciu o wyniki badań literaturowych i doświadczalnych. Potrafi wykorzystać zaawansowane narzędzia spektroskopowe do określenia struktury związku chemicznego/ K_U04 U3/ Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.. Umie korzystać z literatury fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji w celu pozyskania niezbędnych danych oraz ma podstawową zdolność oceny rzetelności pozyskanych informacji/ K_U14 K1/ Uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. Potrafi krytycznie oceniać odbierane treści / K_K01 K2/ Jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad. / K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny lub ustny Ćwiczenia - kolokwium/zaliczenie na ocenę Laboratorium - kolokwium/zaliczenie na ocenę Przedmiot kończy się egzaminem w formie ustnej lub pisemnej na ocenę. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest otrzymanie pozytywnej oceny zarówno z ćwiczeń jak i laboratorium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie pozytywnej oceny z egzaminu. Osiągniecie efektów W1-W3 weryfikowane jest podczas kolokwium na ćwiczeniach, pracy w podgrupach oraz rozmowy końcowej podczas egzaminu oraz na ćwiczeniach i laboratorium. Osiągniecie efektów U1-U3 i K1-K2 sprawdzane jest w trakcie realizacji ćwiczeń, pracy w podgrupach na ćwiczeniach, zaliczeniu pisemnym, pracy indywidualnej podczas laboratorium, zaliczeń cząstkowych w postaci rozmów bezpośrednich z prowadzącym zajęcia, zaliczeń pisemnych oraz pracy grupowej podczas realizacji zadań eksperymentalnych. Na końcową ocenę z ćwiczeń składa się ocena uzyskana z kolokwium zaliczającego oraz zaangażowanie i sposób podejścia studenta do nauki. Na ocenę końcową laboratorium składają się oceny uzyskane podczas wszystkich cząstkowych sprawdzianów pisemnych oraz ustnych, oceny uzyskane z przygotowania do przeprowadzenia eksperymentów, oceny uzyskane z przestrzegania zasad bezpieczeństwa i BHP obowiązujących w laboratorium syntezy organicznej. Zaliczenie laboratorium następuje po otrzymaniu pozytywnych ocen z wszystkich wymienionych cząstkowych form zaliczenia. - Ocenę 5 otrzymuje student, który posiadł wiedzę, umiejętności i kompetencje przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością, samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy. - Ocenę 4 otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązać zadania i problemy, o średnim stopniu trudności. - Ocenę 3 otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela, - Ocenę 2 otrzymuje student, który nie posiadł wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie koniecznych wymagań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Laboratorium, 44 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Herman | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.