Rozpoznanie i instrumentalna analiza skażeń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WTCCOWSM-RiIAS(14L) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozpoznanie i instrumentalna analiza skażeń |
Jednostka: | Wydział Nowych Technologii i Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Wykład 26 godz. - egzamin Ćwiczenia 4 godz. - zaliczenie Seminarium 6 godz. - zaliczenie Laboratorium 24 godz. - zaliczenie z oceną |
Przedmioty wprowadzające: | Analiza instrumentalna |
Programy: | Kierunek studiów: Chemia Specjalność: Materiały niebezpieczne i monitoring środowiska |
Autor: | Prof. dr hab. inż. Zygfryd Witkiewicz |
Skrócony opis: |
Zadania i cele rozpoznania i analizy skażeń w systemie obrony przed bronią masowego rażenia. Systemy rozpoznania skażeń Pobieranie i transport próbek materiałów skażonych Analiza enzymatyczna Zalecenia OPCW dotyczące analizy BST Zdalne wykrywanie skażeń Elektroforeza kapilarna Spektrometria ruchliwości jonów Chromatografy mobilne Czujniki do wykrywania BST |
Pełny opis: |
Zadania i cele rozpoznania i analizy skażeń w systemie obrony przed bronią masowego rażenia w warunkach pola walki. Alarmowy (wczesnego ostrzegania, sygnalizacyjny) system wykrywania skażeń. Analityczny system analizy BST . Ich przeznaczenie i wykorzystanie. Cele i organizacja monitoringu skażeń. Charakterystyka monitorów i wymagania, które muszą spełniać. Organizacja pobierania próbek skażonych materiałów, pododdziały i sprzęt do pobierania próbek oraz ich transport do laboratorium. Istota spektrometrii ruchliwości jonów. Jej wykorzystanie do analizy BST z uwzględnieniem jej zalet i ograniczeń. Zasada analizy enzymatycznej. Techniki tej analizy stosowane do oznaczania fosforoorganicznych ST (FST) przy wykorzystaniu zmiany pH zależnej od stężenia FST. Zalecenia OPCW w zakresie analizy BST za pomocą chromatografii gazowej z uwzględnieniem sposobów dozowania próbek, rodzajów kolumn i detektorów oraz warunków chromatografowania. Znaczenie indeksów retencji w identyfikacji BST. Zdalne aktywne i pasywne wykrywanie skażeń. Zalety i ograniczenia tej techniki wykrywania. Lidary do wykrywania BST i BSB. Istota elektroforetycznego rozdzielania substancji jonowych i jego zastosowanie do analizy produktów rozkładu FST. Gazowe chromatografy mobilne, łączone z MS i IMS jako bardzo dobre urządzenia do identyfikacji i oznaczania BST na polu walki. Budowa, właściwości i zastosowanie czujników chemicznych do wykrywania BST. |
Literatura: |
L. Starostin, Z. Witkiewicz, S. Neffe, Analiza środków trujących, WAT, 1995 Z. Witkiewicz, J. Kałużna-Czaplińska, Podstawy chromatografii i technik elektromigracyjnych, PWN, 2018. J. Namieśnik, Z. Jamrógiewicz, Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska, WNT, 1998. J. Namieśnik, Z. Jamrógiewicz, M. Pilarczyk, L. Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WNT, 2000. |
Efekty uczenia się: |
Student zna organizację i działanie systemów rozpoznania skażeń. Wie na czym polega specyfika pobierania i transportu próbek skażonych materiałów na polu walki. Wie na czym polega i jakie zastosowanie ma analiza enzymatyczna. Zna zalecenia OPCW w zakresie analizy BST i potrafi je zastosować. Wie na czym polegają zdalne metody wykrywania skażeń i jakie są ich zalety. Zna mobilne chromatografy gazowe. Ma pojęcie o istocie analizy elektroforetycznej i możliwości jej wykorzystania do analizy produktów rozkładu FST. Wie co to są czujniki i jakie mogą mieć zastosowanie do analizy BST. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci otrzymują zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć z wykazaniem znajomości podstawowej wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień. Zaliczenie seminarium otrzymują studenci na podstawie obecności oraz przedstawieniu prezentacji dotyczącej zadanego tematu. Laboratoria zaliczane są na podstawie obecności i oddanie prawidłowo sporządzonego sprawozdania. Studenci mający zaliczone ćwiczenia, seminaria i laboratoria zdają egzamin pisemny. Każdy student otrzymuje do opisania trzy indywidualne zagadnienia. Egzamin jest zdany gdy student opisze zadowalająco co najmniej dwa zagadnienia. Ocena egzaminu jest ustalana na podstawie ilości i jakości opisanych zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.