Technologia produkcji płatowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTXXCSI-TePP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia produkcji płatowców |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/+, C 12/+, L 18/+, razem: 60 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Podstawy konstrukcji maszyn / umiejętność projektowania połączeń nitowych, spawanych, zgrzewanych, śrubowych, sworzniowych oraz klejonych. Materiały lotnicze / umiejętność identyfikacji materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych i ich napędów oraz znajomość podstawowych właściwości użytkowych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych. Inżynieria wytwarzania / znajomość wymagań i procesów technologicznych stosowanych w produkcji części maszyn: tolerancje i pasowania, obróbki skrawaniem, przeróbki plastyczne, metalurgia proszków, obróbki wykańczające, planowanie procesów technologicznych. Konstrukcja statków powietrznych / znajomość budowy struktur płatowców oraz obciążenia zespołów, podzespołów i części. |
Programy: | Lotnictwo i Kosmonautyka / Samoloty i Śmigłowce |
Autor: | prof. dr hab. inż. Jan GODZIMIRSKI ppłk dr inż. Piotr LESZCZYŃSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 30 2. Udział w laboratoriach / 18 3. Udział w ćwiczeniach / 12 4. Udział w seminariach / ….. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 15 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 15 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 9. Realizacja projektu / ….. 10. Udział w konsultacjach / 10 11. Przygotowanie do egzaminu / ….. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 13. Udział w egzaminie / ….. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz. / 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 70 godz./ 3 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową / 80 godz. / 1,5 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym |
Skrócony opis: |
Samolot jako obiekt produkcyjny. Metody odwzorowania geometrii płatowców. Kształtowanie części blaszanych. Wytwarzanie części integralnych. Wytwarzanie części kompozytowych. Technologie połączeń stosowanych w produkcji płatowców. Montaż płatowców i próby samolotów. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Proces technologiczny i jego podział / 2 Operacje, zabiegi, czynności. Rodzaje obróbek, naddatki, klasy dokładności. Dokumentacja technologiczna. 2. Półfabrykaty / 2 Rodzaje półfabrykatów: z materiałów hutniczych, spajane, odkuwki, odlewy, wykroje, ze spiekanych proszków metali. Dobór półfabrykatów. Przygotowanie półfabrykatów do obróbki. 3. Obróbki skrawaniem / 2 Wiercenie, toczenie, frezowanie. Zastosowanie i mechanizm realizacji. 4. Samolot jako obiekt produkcyjny / 2 Właściwości płatowca jako obiektu produkcyjnego. Etapy przygotowania produkcji nowego typu samolotu. Technologiczność konstrukcji. 5. Metody odwzorowania geometrii płatowca / 2 Metoda płyt kontrolnych. Metoda płytowo-strunowa. Metoda płytowo-wzornikowa. Metody numeryczne. 6. Cięcie i wykrawanie w produkcji lotniczej / 2 Cięcie nożycami. Wykrojniki i wycinaki. Cięcie gumą. Cięcie laserowe i metodą water jet. Projektowanie procesu cięcia. 7. Kształtowanie części metodą gięcia / 2 Krzywa naprężeń rzeczywistych. Efekt Bauschingera. Teoretyczne podstawy procesu gięcia. Kąt sprężynowania. Urządzenia do gięcia. 8. Obciąganie, tłoczenie, kształtowanie na młotach spadowych / 2 Teoretyczne podstawy procesu obciągania. Metody realizacji procesów obciągania. Tłoczenie metodą ciągnienia oraz elastycznymi stemplami. Prasy tunelowe. Specyfika kształtowania blach na młotach spadowych. 9. Części integralne /2 Definicja części integralnych, ich zalety i wady. Wytwarzanie części metodami frezowania, kucia i prasowania oraz walcowania. 10. Metody wytwarzania pokryć integralnych / 2 Metody wyciskania, odlewania, frezowania chemicznego. 11. Nitowanie w produkcji lotniczej / 2 Rodzaje nitów, projektowanie połączeń nitowych, wykonywanie połączeń, narzędzia niterskie, nitowanie szczelne. 12. Spajanie / 2 Spawanie gazowe, łukowe, laserowe, wiązką elektronów, zgrzewanie elektrooporowe i tarciowe. 13. Klejenie w produkcji lotniczej / 2 Klejenie konstrukcyjne. Autoklawy. 14. Wytwarzanie kompozytowych struktur integralnych / 2 Zastosowanie kompozytów w budowie płatowców. Metody wywarzania części kompozytowych (na mokro i na sucho). Kompozytowe struktury przekładkowe. 15. Montaż płatowców i próby samolotów / 2 Półmontaż i montaż ostateczny. Metody bazowania przy montażu. Przyrządy montażowe. Montaż instalacji. Próby naziemne i w locie. Ćwiczenia: 1 Obliczanie parametrów procesu wykrawania / 2 2 Obliczanie parametrów procesu gięcia / 2 3 Obliczanie parametrów procesu obciągania / 2 4 Obliczanie parametrów procesu tłoczenia / 2 5 Projektowanie połączeń nitowych / 2 6 Projektowanie połączeń kompozytowych / 2 Laboratoria: 1. Obróbki skrawaniem w produkcji lotniczej / 3 2. Badanie wytrzymałości połączeń klejowych i nitowych / 3 3. Weryfikacja wymiarowa części lotniczych / 3 4. Defektoskopia części lotniczych / 3 5. Naprawa płatowca metodą laminowania / 3 6. Badanie nośności lotniczego złącza śrubowego / 3 |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. Jan Godzimirski, Technologia produkcji płatowców, WAT, 2000 2. Mieczysław Field, Technologia budowy maszyn, PWN, 1995 uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. Józef Zawora, Podstawy technologii maszyn, WSiP, 2001 2. Kazimierz Szaniawski, Zdzisław Tkaczyk, Technologia samolotu, Politechnika Rzeszowska, 1977 |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą procesów technologicznych stosowanych w produkcji lotniczej oraz wpływu procesów produkcyjnych na jakość i niezawodność konstrukcji lotniczych w zakresie identyfikacji zagrożeń, analizy ryzyka i zarządzania bezpieczeństwem w procesie ciągłej zdatności obiektów latających / K_W06, K_W09 U1 / Absolwent potrafi ocenić i porównać zaawansowane rozwiązania projektowe oraz zaawansowane procesy wytwarzania układów, urządzeń, instalacji i systemów statków powietrznych oraz zidentyfikować technologię wytwarzania wybranej części i podzespołu struktury płatowca, sposób jego montażu oraz ocenić stan techniczny określonego fragmentu struktury / K_U14 U2 / Potrafi przeprowadzić proste obliczenia procesów produkcyjnych / K2_U11 K1 / absolwent rozumie procesy zachodzące podczas eksploatacji statków powietrznych oraz potrzebę krytycznej oceny odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywnego uczestnictwa oraz zaliczenia sprawozdania. Ćwiczenia rachunkowe zaliczane są na podstawie: pisemnego zaliczenia. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie laboratorium i ćwiczeń. efekty W1 i U2 sprawdzane są w trakcie zaliczenia efekty U1 i K1 – sprawdzane są w trakcie realizacji laboratorium Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który w 100-91% udzielił poprawnych odpowiedzi. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który 90-81% udzielił poprawnych odpowiedzi. Ocenę dobrą otrzymuje student, który 80-71% udzielił poprawnych odpowiedzi. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który 70-61% udzielił poprawnych odpowiedzi. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który 60-50% udzielił poprawnych odpowiedzi. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie udzielił 50% poprawnych odpowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.