Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia produkcji płatowców

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTXXCSI-TePP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia produkcji płatowców
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 30/+, C 12/+, L 18/+, razem: 60 godz., 4 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

Podstawy konstrukcji maszyn / umiejętność projektowania połączeń nitowych, spawanych, zgrzewanych, śrubowych, sworzniowych oraz klejonych.

Materiały lotnicze / umiejętność identyfikacji materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych i ich napędów oraz znajomość podstawowych właściwości użytkowych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych.

Inżynieria wytwarzania / znajomość wymagań i procesów technologicznych stosowanych w produkcji części maszyn: tolerancje i pasowania, obróbki skrawaniem, przeróbki plastyczne, metalurgia proszków, obróbki wykańczające, planowanie procesów technologicznych.

Konstrukcja statków powietrznych / znajomość budowy struktur płatowców oraz obciążenia zespołów, podzespołów i części.

Programy:

Lotnictwo i Kosmonautyka / Samoloty i Śmigłowce

Autor:

prof. dr hab. inż. Jan GODZIMIRSKI

ppłk dr inż. Piotr LESZCZYŃSKI

Bilans ECTS:

Aktywność / obciążenie studenta w godz.

1. Udział w wykładach / 30

2. Udział w laboratoriach / 18

3. Udział w ćwiczeniach / 12

4. Udział w seminariach / …..

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 15

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 15

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium /

9. Realizacja projektu / …..

10. Udział w konsultacjach / 10

11. Przygotowanie do egzaminu / …..

12. Przygotowanie do zaliczenia / 10

13. Udział w egzaminie / …..


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz. / 4 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 70 godz./ 3 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową / 80 godz. / 1,5 ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym

Skrócony opis:

Samolot jako obiekt produkcyjny. Metody odwzorowania geometrii płatowców. Kształtowanie części blaszanych. Wytwarzanie części integralnych. Wytwarzanie części kompozytowych. Technologie połączeń stosowanych w produkcji płatowców. Montaż płatowców i próby samolotów.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Proces technologiczny i jego podział / 2 Operacje, zabiegi, czynności. Rodzaje obróbek, naddatki, klasy dokładności. Dokumentacja technologiczna.

2. Półfabrykaty / 2 Rodzaje półfabrykatów: z materiałów hutniczych, spajane, odkuwki, odlewy, wykroje, ze spiekanych proszków metali. Dobór półfabrykatów. Przygotowanie półfabrykatów do obróbki.

3. Obróbki skrawaniem / 2 Wiercenie, toczenie, frezowanie. Zastosowanie i mechanizm realizacji.

4. Samolot jako obiekt produkcyjny / 2 Właściwości płatowca jako obiektu produkcyjnego. Etapy przygotowania produkcji nowego typu samolotu. Technologiczność konstrukcji.

5. Metody odwzorowania geometrii płatowca / 2 Metoda płyt kontrolnych. Metoda płytowo-strunowa. Metoda płytowo-wzornikowa. Metody numeryczne.

6. Cięcie i wykrawanie w produkcji lotniczej / 2 Cięcie nożycami. Wykrojniki i wycinaki. Cięcie gumą. Cięcie laserowe i metodą water jet. Projektowanie procesu cięcia.

7. Kształtowanie części metodą gięcia / 2 Krzywa naprężeń rzeczywistych. Efekt Bauschingera. Teoretyczne podstawy procesu gięcia. Kąt sprężynowania. Urządzenia do gięcia.

8. Obciąganie, tłoczenie, kształtowanie na młotach spadowych / 2 Teoretyczne podstawy procesu obciągania. Metody realizacji procesów obciągania. Tłoczenie metodą ciągnienia oraz elastycznymi stemplami. Prasy tunelowe. Specyfika kształtowania blach na młotach spadowych.

9. Części integralne /2 Definicja części integralnych, ich zalety i wady. Wytwarzanie części metodami frezowania, kucia i prasowania oraz walcowania.

10. Metody wytwarzania pokryć integralnych / 2 Metody wyciskania, odlewania, frezowania chemicznego.

11. Nitowanie w produkcji lotniczej / 2 Rodzaje nitów, projektowanie połączeń nitowych, wykonywanie połączeń, narzędzia niterskie, nitowanie szczelne.

12. Spajanie / 2 Spawanie gazowe, łukowe, laserowe, wiązką elektronów, zgrzewanie elektrooporowe i tarciowe.

13. Klejenie w produkcji lotniczej / 2 Klejenie konstrukcyjne. Autoklawy.

14. Wytwarzanie kompozytowych struktur integralnych / 2 Zastosowanie kompozytów w budowie płatowców. Metody wywarzania części kompozytowych (na mokro i na sucho). Kompozytowe struktury przekładkowe.

15. Montaż płatowców i próby samolotów / 2 Półmontaż i montaż ostateczny. Metody bazowania przy montażu. Przyrządy montażowe. Montaż instalacji. Próby naziemne i w locie.

Ćwiczenia:

1 Obliczanie parametrów procesu wykrawania / 2

2 Obliczanie parametrów procesu gięcia / 2

3 Obliczanie parametrów procesu obciągania / 2

4 Obliczanie parametrów procesu tłoczenia / 2

5 Projektowanie połączeń nitowych / 2

6 Projektowanie połączeń kompozytowych / 2

Laboratoria:

1. Obróbki skrawaniem w produkcji lotniczej / 3

2. Badanie wytrzymałości połączeń klejowych i nitowych / 3

3. Weryfikacja wymiarowa części lotniczych / 3

4. Defektoskopia części lotniczych / 3

5. Naprawa płatowca metodą laminowania / 3

6. Badanie nośności lotniczego złącza śrubowego / 3

Literatura:

Podstawowa:

autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania

1. Jan Godzimirski, Technologia produkcji płatowców, WAT, 2000

2. Mieczysław Field, Technologia budowy maszyn, PWN, 1995

uzupełniająca:

autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania

1. Józef Zawora, Podstawy technologii maszyn, WSiP, 2001

2. Kazimierz Szaniawski, Zdzisław Tkaczyk, Technologia samolotu, Politechnika Rzeszowska, 1977

Efekty uczenia się:

Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego

W1 / Absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą procesów technologicznych stosowanych w produkcji lotniczej oraz wpływu procesów produkcyjnych na jakość i niezawodność konstrukcji lotniczych w zakresie identyfikacji zagrożeń, analizy ryzyka i zarządzania bezpieczeństwem w procesie ciągłej zdatności obiektów latających / K_W06, K_W09

U1 / Absolwent potrafi ocenić i porównać zaawansowane rozwiązania projektowe oraz zaawansowane procesy wytwarzania układów, urządzeń, instalacji i systemów statków powietrznych oraz zidentyfikować technologię wytwarzania wybranej części i podzespołu struktury płatowca, sposób jego montażu oraz ocenić stan techniczny określonego fragmentu struktury / K_U14

U2 / Potrafi przeprowadzić proste obliczenia procesów produkcyjnych / K2_U11

K1 / absolwent rozumie procesy zachodzące podczas eksploatacji statków powietrznych oraz potrzebę krytycznej oceny odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia.

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywnego uczestnictwa oraz zaliczenia sprawozdania.

Ćwiczenia rachunkowe zaliczane są na podstawie: pisemnego zaliczenia.

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie laboratorium i ćwiczeń.

efekty W1 i U2 sprawdzane są w trakcie zaliczenia

efekty U1 i K1 – sprawdzane są w trakcie realizacji laboratorium

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który w 100-91% udzielił poprawnych odpowiedzi.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który 90-81% udzielił poprawnych odpowiedzi.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który 80-71% udzielił poprawnych odpowiedzi.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który 70-61% udzielił poprawnych odpowiedzi.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który 60-50% udzielił poprawnych odpowiedzi.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie udzielił 50% poprawnych odpowiedzi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)