Teoria silników lotniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTXXCSI-TSL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria silników lotniczych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/x, C 30/+, razem: 60 godz., 6 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | mechanika płynów: znajomość równania ciągłości, równania ruchu i równa-nia energii; termodynamika: znajomość zasad termodynamiki, przemian charaktery-stycznych, obiegów termodynamicznych; |
Programy: | semestr piaty / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce |
Autor: | płk dr hab. inż. Adam KOZAKIEWICZ |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 30 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 30 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 18. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 46 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 7 11. Przygotowanie do egzaminu / 18 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 150 godz./ 6 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 69 godz./ 2,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 90 godz./ 4 ECTS |
Skrócony opis: |
Jakościowa i ilościowa analiza procesów przekształcania energii w silnikach lotniczych (turbinowych, tłokowych, strumieniowych) zachodzących w kana-le przepływowym. Wyznaczanie wartości charakterystycznych parametrów gazodynamicznych w dowolnych przekrojach poszczególnych podzespo-łów i ich parametrów efektywnych, oceny sprawności przebiegu procesów przekształcania energii oraz kierunków i sposobów ich doskonalenia. Anali-za charakterystyk silnikowych wiążących parametry silnikowe z parametrami lotu. Wnioski wynikające z analiz mające zasadnicze znaczenie dla proble-matyki konstrukcji i eksploatacji silników lotniczych. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne 1. Wloty. Przeznaczenie, rodzaje i zasady działania wlotów. / 2 godz. 2. Analiza gazodynamiczna procesów we wlotach pod- i naddźwiękowych. / 2 godz. 3. Sprężarka osiowa. Rodzaje i schematy sprężarek. Analiza gazodyna-miczna procesu sprężania w sprężarkach. / 2 godz. 4. Parametry stopnia sprężarki. Rodzaje sił działających na palisady łopa-tek. / 2 godz. 5. Sprężarka promieniowa. Analiza gazodynamiczna przepływu przez pod-zespoły. / 2 godz. 6. Trójkąty prędkości w kanale przepływowym wirnika. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz. 7. Komora spalania. Proces wewnątrzkomorowy i jego specyfika. / 2 godz. 8. Podstawowe wymagania i parametry komór spalania. / 2 godz. 9. Turbina jednostopniowa, schemat stopnia i zasada działania. / 2 godz. 10. Turbiny wielostopniowe. / 2 godz. 11. Układy wylotowe, przeznaczenie i parametry. / 2 godz. 12. Układ dopalacza, odwracacze ciągu i tłumiki hałasu. / 2 godz. 13. Charakterystyki turbinowych silników odrzutowych. / 2 godz. 14. Charakterystyki turbinowych silników śmigłowych i śmigłowcowych. / 2 godz. 15. Wpływ regulacji sprężarki i dyszy wylotowej na charakterystyki silnika. / 2 godz. Ćwiczenia /metody dydaktyczne 1. Wyznaczanie zmian podstawowych parametrów wlotu. / 2 godz. 2. Termodynamika procesu sprężania powietrza w sprężarce. / 2 godz. 3. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki osiowej. / 2 godz. 4. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki promieniowej. / 2 godz. 5. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz. 6. Schemat obliczeniowy komory spalania. / 2 godz. 7. Wyznaczanie parametrów komory spalania. / 2 godz. 8. Parametry stopnia turbiny. / 2 godz. 9. Wyznaczanie sprawności stopnia turbiny. / 2 godz. 10. Dobór podstawowych parametrów w turbinach wielostopniowych. / 2 godz. 11. Obliczenia dysz wylotowych. / 2 godz. 12. Obliczenia układów wylotowych wyposażonych w dopalacze. / 2 godz. 13. Charakterystyka wysokościowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz. 14. Charakterystyka prędkościowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz. 15. Charakterystyka obrotowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Dżygadło Z. i in.: Napędy Lotnicze. Zespoły wirnikowe silników turbino-wych. WKiŁ, Warszawa 1982. 2. Stolarczyk W., Wiatrek R.: Teoria lotniczych silników turbinowych. Wy-brane zagadnienia przepły-wowe i termodynamiczne zespołów, WAT, Warszawa 1985. 3. Szczeciński St., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 1, WAT, Warszawa 2009. 4. Szczeciński St., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 2, WAT, Warszawa 2011. 5. Wiatrek R.: Teoria silników lotniczych, WAT, Warszawa 1983. Uzupełniająca: 1. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 1, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2011. 2. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 2, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
W1 / posiada wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawo-wych zjawisk fizycznych występujących w elementach, układach, urządze-niach, / K_W02 W2/ posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej oraz w zakresie podstaw konstrukcji maszyn i wytrzymało-ści materiałów, / K_W06, K_W07 W3/ ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ter-modynamiki technicznej, w tym obiegów termodynamicznych, wymiany cie-pła, procesów spalania, / K_W09 W4 / ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy silników lotniczych i kosmicznych, / K_W13, K_W17 U1 / potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U01 U2 / potrafi w sposób analityczny wyznaczyć podstawowe parametry elemen-tów, układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego / K_U08 U3 / potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eks-perymentalne / K_U20 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną, Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: wykonanego zadania domowego i jego zaliczenia oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium; Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej Warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 3,0) z ćwiczeń Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, W4 - weryfikowane jest podczas wykona-nego zadania domowego dotyczącego obliczeń wybranego podzespołu silnika turbinowego oraz rozwiązywanych zadań na ćwiczeniach Osiągnięcie efektu U1, U2, U3 - sprawdzane jest w postaci odpowiedzi na wybrane zagadnienia z zakresu pracy podzespołów lotniczego silnika turbi-nowego i jego charakterystyk podczas egzaminu Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 90% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 80% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 70% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 60% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskuje mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kozakiewicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Adamczyk, Adam Kozakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.