Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria silników lotniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTXXCSI-TSL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria silników lotniczych
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 30/x, C 30/+, razem: 60 godz., 6 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

mechanika płynów: znajomość równania ciągłości, równania ruchu i równa-nia energii;

termodynamika: znajomość zasad termodynamiki, przemian charaktery-stycznych, obiegów termodynamicznych;


Programy:

semestr piaty / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce

Autor:

płk dr hab. inż. Adam KOZAKIEWICZ

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.

1. Udział w wykładach / 30

2. Udział w laboratoriach / 0

3. Udział w ćwiczeniach / 30

4. Udział w seminariach / 0

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 18.

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 46

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0

9. Realizacja projektu / 0

10. Udział w konsultacjach / 7

11. Przygotowanie do egzaminu / 18

12. Przygotowanie do zaliczenia / 0

13. Udział w egzaminie / 2


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 150 godz./ 6 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 69 godz./ 2,5 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową 90 godz./ 4 ECTS


Skrócony opis:

Jakościowa i ilościowa analiza procesów przekształcania energii w silnikach lotniczych (turbinowych, tłokowych, strumieniowych) zachodzących w kana-le przepływowym. Wyznaczanie wartości charakterystycznych parametrów gazodynamicznych w dowolnych przekrojach poszczególnych podzespo-łów i ich parametrów efektywnych, oceny sprawności przebiegu procesów przekształcania energii oraz kierunków i sposobów ich doskonalenia. Anali-za charakterystyk silnikowych wiążących parametry silnikowe z parametrami lotu. Wnioski wynikające z analiz mające zasadnicze znaczenie dla proble-matyki konstrukcji i eksploatacji silników lotniczych.

Pełny opis:

Wykłady /metody dydaktyczne

1. Wloty. Przeznaczenie, rodzaje i zasady działania wlotów. / 2 godz.

2. Analiza gazodynamiczna procesów we wlotach pod- i naddźwiękowych. /

2 godz.

3. Sprężarka osiowa. Rodzaje i schematy sprężarek. Analiza gazodyna-miczna procesu sprężania w sprężarkach. / 2 godz.

4. Parametry stopnia sprężarki. Rodzaje sił działających na palisady łopa-tek. / 2 godz.

5. Sprężarka promieniowa. Analiza gazodynamiczna przepływu przez pod-zespoły. / 2 godz.

6. Trójkąty prędkości w kanale przepływowym wirnika. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz.

7. Komora spalania. Proces wewnątrzkomorowy i jego specyfika. / 2 godz.

8. Podstawowe wymagania i parametry komór spalania. / 2 godz.

9. Turbina jednostopniowa, schemat stopnia i zasada działania. / 2 godz.

10. Turbiny wielostopniowe. / 2 godz.

11. Układy wylotowe, przeznaczenie i parametry. / 2 godz.

12. Układ dopalacza, odwracacze ciągu i tłumiki hałasu. / 2 godz.

13. Charakterystyki turbinowych silników odrzutowych. / 2 godz.

14. Charakterystyki turbinowych silników śmigłowych i śmigłowcowych.

/ 2 godz.

15. Wpływ regulacji sprężarki i dyszy wylotowej na charakterystyki silnika.

/ 2 godz.

Ćwiczenia /metody dydaktyczne

1. Wyznaczanie zmian podstawowych parametrów wlotu. / 2 godz.

2. Termodynamika procesu sprężania powietrza w sprężarce. / 2 godz.

3. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki osiowej. / 2 godz.

4. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki promieniowej. / 2 godz.

5. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz.

6. Schemat obliczeniowy komory spalania. / 2 godz.

7. Wyznaczanie parametrów komory spalania. / 2 godz.

8. Parametry stopnia turbiny. / 2 godz.

9. Wyznaczanie sprawności stopnia turbiny. / 2 godz.

10. Dobór podstawowych parametrów w turbinach wielostopniowych.

/ 2 godz.

11. Obliczenia dysz wylotowych. / 2 godz.

12. Obliczenia układów wylotowych wyposażonych w dopalacze. / 2 godz.

13. Charakterystyka wysokościowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz.

14. Charakterystyka prędkościowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz.

15. Charakterystyka obrotowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Dżygadło Z. i in.: Napędy Lotnicze. Zespoły wirnikowe silników turbino-wych. WKiŁ, Warszawa 1982.

2. Stolarczyk W., Wiatrek R.: Teoria lotniczych silników turbinowych. Wy-brane zagadnienia przepły-wowe i termodynamiczne zespołów, WAT, Warszawa 1985.

3. Szczeciński St., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 1, WAT, Warszawa 2009.

4. Szczeciński St., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 2, WAT, Warszawa 2011.

5. Wiatrek R.: Teoria silników lotniczych, WAT, Warszawa 1983.

Uzupełniająca:

1. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 1, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2011.

2. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 2, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

W1 / posiada wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę,

oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawo-wych zjawisk fizycznych występujących w elementach, układach, urządze-niach, / K_W02

W2/ posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej oraz w zakresie podstaw konstrukcji maszyn i wytrzymało-ści materiałów, / K_W06, K_W07

W3/ ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ter-modynamiki technicznej, w tym obiegów termodynamicznych, wymiany cie-pła, procesów spalania, / K_W09

W4 / ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy silników lotniczych i kosmicznych, / K_W13, K_W17

U1 / potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U01

U2 / potrafi w sposób analityczny wyznaczyć podstawowe parametry elemen-tów, układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego / K_U08

U3 / potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eks-perymentalne / K_U20

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną,

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: wykonanego zadania domowego i jego zaliczenia oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium;

Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 3,0) z ćwiczeń

Osiągnięcie efektu W1, W2, W3, W4 - weryfikowane jest podczas wykona-nego zadania domowego dotyczącego obliczeń wybranego podzespołu silnika turbinowego oraz rozwiązywanych zadań na ćwiczeniach

Osiągnięcie efektu U1, U2, U3 - sprawdzane jest w postaci odpowiedzi na wybrane zagadnienia z zakresu pracy podzespołów lotniczego silnika turbi-nowego i jego charakterystyk podczas egzaminu

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 90% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 80% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 70% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 60% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskuje mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kozakiewicz
Prowadzący grup: Maciej Adamczyk, Adam Kozakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)