Sterowanie w systemach mechatronicznych II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTXXCSI-SwSMII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sterowanie w systemach mechatronicznych II |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/Zo, C 12/+, L 10/+, razem: 38 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | 1. Podstawy automatyki/ wymagania wstępne: zrealizowane elementy automatyki i analizy układów automatyki 2. Podstawy robotyki/ wymagania wstępne: zrealizowane zagadnienia robotyki 3. Elektrotechnika/ wymagania wstępne: zrealizowane zagadnienia elektrotechniki |
Programy: | Semestr V / kierunek Mechatronika / specjalność: robotyka i automatyka przemysłowa |
Autor: | Mgr inż. Michał Siwek |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w laboratoriach / 10 3. Udział w ćwiczeniach / 12 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 30. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 30. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0. 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 6 11. Przygotowanie do egzaminu / 10. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0. 13. Udział w egzaminie / 2. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 126 godz./ 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 36 godz./1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ 2,0 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym 40 godz./1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Moduł obejmuje zagadnienia związane z analizą, projektowaniem, budową i uruchamianiem układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hy-draulicznych w urządzeniach mechatronicznych i układach automatyki. Studenci zapoznają się m.in. z budową i klasyfikacja elementów układów pneumatycznych/ elektropneumatycznych, z metodami projektowania z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania inżynierskiego oraz pro-cesem budowy i uruchamiania układów pneumatycznych i elektropneuma-tycznych w oparciu o stanowiska laboratoryjne z wykorzystaniem elemen-tów pneumatycznych i elektropneumatycznych wiodących światowych producentów. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Stan rozwoju pneumatyki. Rola pneumatyki w przemyśle. Własności fizyczne powietrza. Struktura pneumatycznego układu sterowania. / 2 / Studenci zapoznają się z rolą pneumatyki i elektropneumatyki w przemyśle, poznają powietrze jako medium energetyczne. Przedstawiane są struktura układu pneumatycznego, elektropneumatycznego i hydraulicznego, oraz przykładowe aplikacje ich zastosowania. 2. Przygotowanie sprężonego powietrza: sprężarki, filtracja, osuszanie, klasy czystości/ 2 / Zagadnienia obejmują analizę procesu przygotowania sprężonego powietrza do wykorzystania w układach pneumatycznych. Studenci poznają budowę i zasadę działania elementów układu pneumatycznego i elektropneumatycznego odpowiedzialnych za jakościowe przygotowanie sprężonego powietrza. 3. Pneumatyczne elementy sterujące: zawory redukcyjne, rozdzielające, dławiące, elementy logiczne i formujące sygnały. / 4 / Zagadnienia obejmują analizę budowy i metodologię doboru elementów sterowania przepływem sprężonego powietrza dla układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hydraulicznych. 4. Pneumatyczne zespoły napędowe: budowa i odmiany siłowników pneumatycznych, siłowniki wahadłowe, silniki pneumatyczne. / 4 Zagadnienia obejmują analizę budowy, klasyfikację i metodologię doboru siłowników liniowych i napędów obrotowych dla układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hydraulicznych. 5. Podstawy projektowania układów elektropneumatycznych. Przykłady typowych zespołów i mechanizmów elektropneumatycznych i ich zastosowanie. / 4 / Studenci zapoznają się z obowiązującymi normami, dyrektywami i metodologią projektowania układów pneumatycznych i elektropneumatycznych. Przedstawiane są narzędzia inżynierskie służące do projektowania i wspomagania procesu projektowania układów pneumatycznych i elektropneumatycznych. Ćwiczenia 1. Projektowanie i symulacja układów pneumatycznych. / 4 / Studenci projektują i symulują działanie prostych układów pneumatycznych w środowisku FESTO FluidSim. 2. Projektowanie i symulacja układów elektropneumatycznych / 4 / Studenci projektują i symulują działanie prostych układów elektropneumatycznych w środowisku FESTO FluidSim. 3. Projekt układu elektropneumatycznego wybranego urządzenia mechatronicznego / 4 / Studenci dokonują wymaganych obliczeń i doboru odpowiednich podzespołów pneumatycznych i z ich wykorzystaniem realizują projekt układu elektropneumatycznego wybranego urządzenia mechatronicznego w środowisku FESTO FluidSim. Laboratoria 1. Budowa i uruchamianie układów pneumatycznych / 4 / Studenci na stanowisku laboratoryjnym dokonują budowy i uruchomienia układów pneumatycznych z wykorzystaniem podzespołów firmy FESTO. 2. Budowa i uruchamianie układów elektropneumatycznych / 4 / Studenci na stanowisku laboratoryjnym dokonują budowy i uruchomienia układów elektropneumatycznych z wykorzystaniem podzespołów firmy FESTO. 3. Budowa i uruchamianie układów hydraulicznych / 2 / Studenci na stanowisku laboratoryjnym dokonują budowy i uruchomienia układów hydraulicznych z wykorzystaniem podzespołów firmy FESTO. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szenajch W. i inni: Napęd i sterowanie pneumatyczne. WNT, Warsza-wa 1992r. 2. Świder J., Naier A., Kost G. Zdanowicz R.: Sterowanie i automatyza-cja procesów technologicznych i układów mechatronicznych. Układy pneumatyczne i elektropneumatyczne ze sterowaniem logicznym (PLC), Gliwice 2002. 3. Szenajch W.: Pneumatyczne i hydrauliczne manipulatory przemysłowe. WNT Warszawa 1992 4. FESTO Workbook TP101: Pneumatics 5. FESTO Workbook TP201: Electropneumatics 6. FESTO Workbook TP501: Hydraulic 7. M. Siwek: Materiały własne z wykładów 8. M. Siwek: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych Uzupełniająca: 9. Węsierski Ł.: Podstawy pneumatyki. AGH, Kraków, 1990 r. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Zna i rozumie uwarunkowania strukturalne i funkcjonalne do zastoso-wania odpowiednich sposobów doboru elementów do projektowania i uru-chamiania układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hydraulicz-nych/Posiada ugruntowaną wiedzę z podstaw metodyki obliczania i doboru elementów wykonawczych i sterujących przepływem sprężonego powietrza w zastosowaniach automatyki/ K_W06,K_W10,K_W13,K_W15 U1 / Potrafi zastosować właściwe metody i narzędzia inżynierskie do pro-jektowania układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hydraulicz-nych oraz dokonać budowy i uruchomienia układu pneumatycznego na podstawie projektu./K_U03, K_U12, K_U13,K_U19,K_U23 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: obecności na zajęciach, testu wejściowego oraz zrealizowanych, i zaliczonych zadań projektowych Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: obecności na zajęciach oraz opracowanych, i zaliczonych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej Warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych Osiągnięcie efektu K_W06/10/13/15 - weryfikowane jest na podstawie udziału w ćwiczeniach Osiągnięcie efektu K_U03/12/13/19/23 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na ocenę dobrą plus, ale potrafi także przy wykorzystaniu literatury i katalogów przedstawić podobne rozwiązania w różny sposób, wykorzystując inne elementy składowe układu. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na ocenę dobrą, ale potrafi także oprócz dobrania elementów uzasadnić swój wybór i rodzaj danego układu. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na ocenę dostateczną plus, ale potrafi także przedstawić rozwiązanie alternatywne dla danego układu przy zastosowaniu podobnych elementów. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na ocenę dostateczną oraz rozumie działanie podstawowych elementów układów napędowych i sterujących. Posiada też wiedzę umożliwiającą zaprojektowanie takiego prostego układu. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który w zależności od danego układu pneumatycznego/hydraulicznego oraz elektrycznego, zna podstawowe elementy sterujące i napędowe. Potrafi także dobrać odpowiednie elementy korzystając z literatury i katalogów. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie zna struktury układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hydraulicznych, nie zna podstawowych elementów sterujących i napędowych, nie potrafi korzystając z literatury i katalogów dobrać odpowiednich elementów układów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Laboratorium, 10 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Siwek | |
Prowadzący grup: | Michał Siwek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie ZAL/NZAL Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.