Podstawy modelowania i symulacji komputerowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTXXCSI-PMiSK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy modelowania i symulacji komputerowych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 14/+, C 32/+, razem: 46 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka I, II, III / wymagane treści obejmujące pełny zakres przed-miotu w ramach Fizyka I i II / wymagane treści obejmujące pełny zakres przedmiotu; Informatyka / wymagane treści obejmujące pełny zakres przedmiotu w ra-mach Podstawy automatyki / wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Komputerowe wspomaganie obliczeń/ wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Mechanika techniczna / wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Elektrotechnika i elektronika / wymagane treści obejmujące pełny zakres przedmiotu. |
Programy: | semestr szósty/ Inżynieria systemów bezzałogowych |
Autor: | Dr hab. inż. Krzysztof Falkowski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 14 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 32 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / ….. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 30 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 10 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / ….. 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90 godz./5ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 56 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 60 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Modelowania złożonych układów mechatronicznych. Opis matematyczny procesów dynamicznych i statycznych. Równania różniczkowe i różnicowe. Wyznaczanie transmitancji i modeli w przestrzeni stanu. Wprowadzenie do symulacji komputerowej. Rozwiazywanie równań różniczkowych metodami numerycznymi. Implementacja modeli matematycznych w programie Matlab-Simulink i LabView. Analiza modeli w dziedzinie czasu i częstotliwości. Modelowanie złożonych systemów w środowisku Matlab-Simulink i LabView. Modelowanie podstawowych elementów i układów systemów bezzałogowych. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Wprowadzenie do modelowania i symulacji. /4/ Definicja modeli. Zasady modelowania. Modelowanie prostych układów. Symulacja. Badania symulacyjne. 2.Przygotowanie modeli z wykorzystaniem równań różniczkowych i różnicowych. / 2/ Podstawy metod numerycznych w badaniach symulacyjnych. 3.Podstawowy programowania w środowisku LabView. /4/ Podstawowe struktury. Maszyna stanu. Integracja środowiska Matlab i LabView – wykorzystanie MatScriptu w LabView. 4. Modelowanie układów dynamicznych w środowisku LabView /4/ Modelowanie układów dynamicznych z wykorzystaniem równań różniczkowych i różnicowych. Transmitancja i model w przestrzeni stanu układów ciągłych i dyskretnych. Wyznaczanie charakterystyk układów w środowisku Labview. Ćwiczenia 1.Modelowanie prostych układów liniowych w środowisku LabView. /4/ Rozwiazywanie zadań związanych z modelowaniem prostych układów mechatronicznych. Student prowadzi analizę układu i przygotowuje model układu w środowisku LabView. 2. Modelowanie prostych układów nieliniowych w środowisku LabView. /4/ Rozwiazywanie zadań związanych z modelowaniem prostych układów nieliniowych. Student przygotowuje analizę układu i przygotowuje model układu w środowisku LabView. 3. Integracja środowiska LabView i Matlab /4/ Student wykonuje zadnia z wykorzystaniem MatScript w środowisku LabView. Przygotowuje program do obróbki danych zapisanych w kodach ASCII w środowisku LabView i Matlab. 4. Modelowanie złożonych układów mechatronicznych i awionicznych w środowisku LabView. /4/ Rozwiazywanie zadań związanych z modelowaniem złożonych układów mechatronicznych. Student przeprowadza analizę układu i przygotowuje model układu w środowisku LabView. 5. Symulacja w czasie rzeczywistym systemu awionicznego. / 4/ Przygotowanie aplikacji czasu rzeczywistego w środowisku LabView. 6. Rejestracja i analiza sygnałów w środowisku LabView. /4/ Zadanie polega na przygotowaniu oprogramowania przeznaczonego do analizowania zarejestrowanego sygnału. 7. Badanie modeli w środowisku LabView. /4/ Student przygotuje interfejs w środowisku LabView do zautomatyzowania procesu testowania modeli mechatronicznych. 8. Odtwarzanie i analiza danych video w LabView. /4/ Student przygotuje interfejs w środowisku LabView – wykonanie programu player. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Gregiel M., Hendzl Z., Żylski W., Modelowanie i sterowanie Mobilnych Robotów Kołpwych, PWN. 2013 2. Brzózka J.: Ćwiczenia z automatyki w Matlabie i Simulinku, WNT. 3. Szymkat M.: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu układów regulacji, WNT. 4. Bubnicki Z.: Teoria i algorytmy sterowania, PWN 2005. Uzupełniająca: 1.Mrozek B., Mrozek Z.: MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion 2004 2. Chruściel M.: LabVIEW w praktyce, BTC 2008. 3. Materiały informacyjne LabView, strona: www.in.com 4. Materiały informacyjne MatWorks, strona: www.mathworks.com |
Efekty uczenia się: |
W1 / Zna teorię regulacji (sterowania). / K_W08, U1 / Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia matematyczne występujące w procesie projektowania układów automatyki i robotyki. / K_U08 U2 / Potrafi projektować i analizować proste systemy cyfrowe. / K_U11 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenie na ocenę ćwiczeń. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenie na ocenę Osiągnięcie efektu W1 jest weryfikowane podczas realizacji ćwiczeń. Ocena za osiągnięcie tego efektu jest przyznawana łącznie za osiągnięcie umiejętności U1 i U2. Efekt U1 sprawdzany jest w trakcie realizacji zadań na ćwiczeniach. Efekt U2 sprawdzany jest w trakcie realizacji zadań na ćwiczeniach. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który potrafi przeprowadzić weryfikację wyznaczonego modelu. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który potrafi przeprowadzić ocenę otrzymanych wyników. Ocenę dobrą otrzymuje student, który Potrafi rozwiązać równania opisujące właściwości analizowanego modelu zgodnie z zakresem tematycznym zagadnienia. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który potrafi wyznaczyć równania opisujące właściwości analizowanego modelu zgodnie z zakresem tematycznym zagadnienia. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który potrafi wykonać analizę po-stawionego zadania i sformułować podstawowe zależności zgodnie z zakresem tematycznym zagadnienia. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia kryterium na najniższą ocenę pozytywną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Kurnyta-Mazurek | |
Prowadzący grup: | Paulina Kurnyta-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.